PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe testaanpak werpt vruchten af



SIDN
14/09/09, 14:50
In de afgelopen jaren heeft SIDN een testorganisatie gebouwd die staat. Tijdens de bouw van DRS-EPP kunnen wij hier de vruchten van plukken. Gerrit-Jan van der Ham, testcoördinator bij SIDN en verantwoordelijk voor de acceptatietesten over de opleveringen: “De kwaliteit van de het opgeleverde werk is goed. Wat gebouwd is stabiel, snel, robuust en gebruikersvriendelijk. Onze aanpak tijdens het testen is ‘Risk and requirements based testing’. Op basis van een productrisicoanalyse voeren wij functionele acceptatietesten uit en verschillende gebruikers-acceptatietesten. Wij toetsen de resultaten aan de opgestelde requirements. Als aan de door de gebruikers opgestelde eisen is voldaan dan geven wij groen licht.”

Standaard volgen
Gevraagd naar wat de uitkomsten van de testen betekenen voor de registrars antwoordt Gerrit-Jan:

“Wij testen natuurlijk niet aan de hand van requirements die opgesteld zijn door registrars, desondanks heb ik er vertrouwen in dat we een stabiel product gaan opleveren dat aan de verwachtingen zal voldoen. We volgen zoveel mogelijk de EPP-standaard en daar is iedereen mee bekend. Vanuit marketing/relatiebeheer* zijn er non-functionele requirements opgesteld waar ik ook op toets. Denk hierbij aan het aantal aanvragen wat het systeem per minuut aan moet kunnen, of de snelheid waarmee back-ups online moeten kunnen worden gezet. Deze requirements zijn vooral opgesteld met het oog op het behartigen van de belangen van de registrars.”

DutchTSE
14/09/09, 15:33
Standaard volgen
Gevraagd naar wat de uitkomsten van de testen betekenen voor de registrars antwoordt Gerrit-Jan:

“Wij testen natuurlijk niet aan de hand van requirements die opgesteld zijn door registrars, desondanks heb ik er vertrouwen in dat we een stabiel product gaan opleveren dat aan de verwachtingen zal voldoen.
Betekend dit dat jullie verwachtingen van onze requirements gelijk zijn aan "onze" (de registrars) requirements? Was het niet handiger om het testplan in de taskforce te bespreken?