PDA

Bekijk Volledige Versie : Sidn bemiddelt in domeinruzie



YolkNet
11/09/09, 16:27
Het SIDN heeft vaak z'n zaakjes niet op orde, zo lees ik ook hier wel eens. Nu willen ze hun diensten gaan uitbreiden (http://webwereld.nl/nieuws/63658/sidn-gaat-bemiddelen-bij-domeinruzies.html) door te gaan bemiddelen als er een meningsverschil is over een domein.
Als de primaire activiteit (het beheren van NL-domeinen) al niet goed geregeld is - ik noem een invoering van numerieke domeinnamen - hoe zal de bemiddeling dan gaan. Die soms zelfs gratis is.

Ben benieuwd naar jullie ongezouten mening :D

pvdpf
11/09/09, 16:41
I.p.v. hier de dure personeels uurtjes aan te verspillen, kunnen ze best de deelnemers kosten omlaag schroeven.
Laat dure advocaten dit soort geintjes maar mooi uitvechten.

Edit: Of een paar goede ontwikkelaars in huren die een fatsoenlijk registratie systeem bouwen.
Wat het is en blijft niks dat drs systeem.

YolkNet
11/09/09, 17:00
Dat vond ik ook raar, dat ze het gratis aanbieden. Het moet uiteindelijk toch ergens van betaald worden.

WH-Tim
11/09/09, 17:08
Mannen,

Ik ben blij dat jullie je tijd weer verdoen met verhalen uit het verleden. Ik ben gelukkig deelnemer aan de Taskforce DRS-EPP en kan jullie vertellen dat het toch wel degelijk een stuk beter geregeld is dan jullie denken. Maar dat terzijde, kan ik jullie niet kwalijk nemen.

Waar het om gaat is dat de SIDN al jarenlang mediatie doet, dat is ook de reden waar je de additionele gegevens moet invullen bij een aanvraag zoals de bedrijfsvorm en het kvknummer, en zelfs het geslacht. Dat zijn dingen waar je heel simpel aan kunt aflezen wie van de opgebroken bedrijfspartners nou de eigenaar van de domeinnaam is.

Verder is SIDN een organisatie die twee dingen kan doen:
- doen of hun neus bloed
- het serieus aanpakken

En op verzoek van velen van jullie doen ze het laatste. Want jullie willen dat SIDN meewerkt, en dat ze niet alleen naar zichzelf luisteren maar naar JULLIE. Dus ik zou zeggen; neem het positief op en ga eens mee met de trend ipv in het verleden te blijven hangen!

YolkNet
11/09/09, 17:35
SIDN heeft het als nieuws op de site (http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,6122,,,,SIDN_bemiddelt_in_nl-domeinnaamgeschillen.html) gezet
Ook Webwereld bericht er vandaag (http://webwereld.nl/nieuws/63658/sidn-gaat-bemiddelen-bij-domeinruzies.html) pas over.
Dus kennelijk is het iets wat binnenkort pas van start gaat. Of misschien weet jij al jarenlang iets wat SIDN zelf nog niet wist

DutchTSE
11/09/09, 18:29
Ik ben gelukkig deelnemer aan de Taskforce DRS-EPP en kan jullie vertellen dat het toch wel degelijk een stuk beter geregeld is dan jullie denken.
Wordt je betaald om SIDN positief in het licht te zetten of ben je een SIDN fanboy?;)

2. Als jij als insider ziet dat het een stuk beter geregeld is dan wij als outsiders denken dan zeg ik 1 ding: communicatie!

Geert-Jan
11/09/09, 18:55
Wordt je betaald om SIDN positief in het licht te zetten of ben je een SIDN fanboy?;)

2. Als jij als insider ziet dat het een stuk beter geregeld is dan wij als outsiders denken dan zeg ik 1 ding: communicatie!

Menneer T, u haalt de woorden uit mijn mond en wilde het eigenlijk niet zeggen.
Ik ken Tim niet, maar als ik hem in de stad tegen kom is hij vast die ene met dat blauw oranje logo op zijn voorhoofd.
Maar ook hierin, ieder het zijne...

M.b.t. dit bericht op webwereld, heb ik dan een mail gemist als deelnemer, of moet ik voor SIDN nieuws, waar ik voor betaal als deelnemer, forums en nieuws pagina's afstruimen?

Randy
11/09/09, 19:07
Ahh, we hebben weer wat gevonden om op de SIDN te bashen. Het is weekend en de scholen zijn uit? Het is goed dat de SIDN een eerste mogelijkheid biedt die een snelle doorlooptijd van 30 dagen heeft. Ja, dit kost geld om mensen te trainen en kost uren om dit te doen. Maar uiteindelijk is dit goedkoper dan de SIDN die steeds in juridische zaken getrokken wordt en daardoor (duurdere) externe krachten moet inschakelen zoals een advocaat of procureur. Een goede zet in de richting van professionalisering (dat begint bij bedrijfsprocessen, niet bij techniek).

®on
11/09/09, 19:11
M.b.t. dit bericht op webwereld, heb ik dan een mail gemist als deelnemer, of moet ik voor SIDN nieuws, waar ik voor betaal als deelnemer, forums en nieuws pagina's afstruimen?
Uit de email van 02-09:


SIDN wijzigt de algemene voorwaarden / SIDN to change General Terms and Conditions
..
Daarnaast wordt de nieuw in te voeren service 'Mediation' vermeld. U leest meer over deze kosteloze service die per 1 oktober start op de registrarssite.
..

https://deelnemer.sidn.nl/ace.php/p,30,10813,1327358652,Toelichting_op_het_mediation proces_voor_nl-domeinnamen_def_pdf
Staat reeds sinds 2 september online. Misschien toch even in de welbekende spiegel kijken.

Geert-Jan
11/09/09, 21:05
Ahh, we hebben weer wat gevonden om op de SIDN te bashen. Het is weekend en de scholen zijn uit?
Je moet bij blijven leren Randy! Overigens ben ik 11 jaar ouder dan jij, mocht je daar op doelen....



Uit de email van 02-09:

https://deelnemer.sidn.nl/ace.php/p,30,10813,1327358652,Toelichting_op_het_mediation proces_voor_nl-domeinnamen_def_pdf
Staat reeds sinds 2 september online. Misschien toch even in de welbekende spiegel kijken.

Ron,

Die mail heb ik ook ontvangen, daar ligt het niet aan echter heb ik die mail en dit bericht (i.i.g. de kop) anders geïnterpreteerd.
Als de inhoud en strekking hetzelfde zijn, zie ik ook het niet nut om te bashen...

WH-Tim
12/09/09, 14:46
Wordt je betaald om SIDN positief in het licht te zetten of ben je een SIDN fanboy?;)

2. Als jij als insider ziet dat het een stuk beter geregeld is dan wij als outsiders denken dan zeg ik 1 ding: communicatie!

He, eigenlijk wordt ik niet betaald ervoor. Ik heb er wel om gevraagd toevallig deze week nog. Maar laten we even een aantal dingen duidelijk maken:

SIDN heeft in haar logge verleden enorm slecht gecommuniceerd. Ze is vanzelf monopolist geworden en daarom niet meer gaan luisteren naar anderen. We spreken nu over anno 2001. Toen kwam er een tijdperk dat ze meer gingen luisteren, dat was al een mooie periode. Laten we even duidelijk zijn, als je mijn historie erbij pakt zul je ook zeker zien dat ik geen goed verleden bij/met SIDN heb. Maar waarom zou ik dan zo positief over ze spreken ineens?

Het is inderdaad de communicatie (!). Echter om nou te zeggen dat ze niet voldoende communiceren is wat zwak m.i., je kunt het ook anders bekijken: er wordt al veel meer gecommuniceerd dan (laat zeggen, korte tijdspanne) 2 jaar geleden, ze hebben een open en transparant weblog, ze posten vaker nieuws op de publieke website met rss mogelijkheid, ze reageren op publieke items, ze helpen de consument beter, de helpdesk is verbeterd en het personeel is grondig bijgeschoold om klantgericht te werken ipv hun eigen belang voor te laten gaan, er komt regelmatig een relatiemanager op bezoek die niet nors en negatief in zijn schoenen staat maar jong en fris is.

DutchTSE: kort samenvattend: je hebt dus volledig gelijk in je standpunt, alleen is deze uitleg voor alle andere forumlezers die niet verder nadenken bij jouw tekst.

In de periode die ik nu al heb meegemaakt als Taskforcer vallen mij een aantal zaken op die nog zeker verbeterd moeten worden. Niet alleen in die functie, maar ook als registrar zijnde ben ik de afgelopen jaren bij alle deelnemer bijeenkomsten geweest en heb ik hen continu op alle slechte feiten gewezen. Dat is de enige manier waar zij naar luisteren: een normaal gesprek aan gaan zonder te schelden, waarin je aangeeft wat beter kan en het belang erbij uitlegt. Zelfs bij Roelof werkt dat zo :) *hint*

Tijdens de DRS-EPP bijeenkomst afgelopen donderdag is weer enorm veel voortgang geboekt. Er wordt nog te weinig over gecommuniceerd, maar als ik me niet vergis heeft de communicatie adviseur komende week de taak om het verslag te publiceren. Ik heb zelf ook een verslag geschreven van vier A4 pagina's groot, en dat was nog beknopt. Ik denk dat je daaruit nu even kort moet opmaken hoeveel voortgang er gemaakt wordt binnen 5 uurtjes vergaderen. Onofficieel kan ik wel wat verbeterpunten verklappen:

- http://weblog.sidn.nl/ in je favorieten zetten en abonneren op hun rss feed om de meest actuele nieuws items en verslagen bij te houden. Die link heb je overigens in je registrar mail ontvangen eerder dit jaar. Hier zal ook de migratie status op worden bijgehouden en andere leuke items geplaatst worden, en je kunt REAGEREN als eindgebruiker over dingen die je dwars zitten of die je niet snapt. Maar houdt het wel netjes :)
- de dns check wordt helemaal uit het systeem geflikkerd. in drs-epp zul je geen enkele dns check meer tegenkomen.
- de whois wordt op een nette manier dichtgezet
- het nieuwe DRS-EPP systeem wordt niet alleen snel, maar ook veilig en kan niet meer worden platgelegd doordat 1 registrar teveel aanvragen tegelijk wilt doen, of nog erger: iemand die geen registrar is.
- Communicatie gaat over SSL met registrar ip whitelisting ONLY
- Nare forms en onnodige deelprocessen zijn allemaal uit de processen verwijderd. Asynchrone aanvragen moet je via de webinterface doen, en niet meer via de API van SIDN. Daarop is enorm hard gehamerd, het mag niet meer zo zijn dat SIDN iets in haar systeem doet zonder dat de registrar daarom vraagt en zonder dat de registrar daarvan af weet. Het verhuisproces is daarbij een uitzondering. Dat wordt momenteel nog over gepraat.
- er komen expliciete registrar handles, om te voorkomen dat partijen zoals Besthost aka Sander Vossen 1 testdomeinnaam van een partij bezit, en als hij daar de handle van verandert zonder toestemming dat hij ineens ook nu.nl of google.nl op zijn naam heeft staan (mits die dezelfde handle gebruiken natuurlijk).
- na de introductie van DRS-EPP komt er een TRADE procedure bij. TRADE is een niet officiele EPP techniek, maar toch komt die erbij omdat SIDN geluisterd heeft naar de deelnemers.
- SIDN wilt mediatie aanbieden voor probleemsituaties. Dit deden ze al, maar nu staat het officieel op de lijst van diensten.

En zo nog veel meer. Het lastige van het communiceren hierover is dat alles eerst door programmeurs, ontwerpers, managers en ook nog door de juridisch en communicatie adviseur bekeken moet worden. Want antwoorden waar geen conclusie aangehangen mag worden vinden vraagstellers niet leuk en daar hebben ze niks aan, klaagt iedereen altijd. Dus dan wacht je beter wat langer, dat je antwoorden krijgt waar je wel wat aan hebt :)

Daarbij wilt niemand dat de releasedatum vertraagt. Ik blijf erop hameren, voor een betere toekomst voor ons allemaal, maar in samenspraak met alle andere registrars die nog hier iets aan toe te voegen hebben (contact me via PM!). Wat jullie voor mij moeten doen is wat positiever gaan denken, en eerst zaken te controleren alvorens direct te roepen. Dat maakt de wereld direct al een heel stuk mooier.

(En nu is het ook voor mij weekend! (dj) )

DutchTSE
12/09/09, 15:02
Groot verhaal
Bedankt voor je bijdrage :)

Laten we nu afwachten of het systeem inderdaad zo goed wordt als jij beschrijft. Ik wacht nog even met juichen dus (als je het niet erg vind natuurlijk) :thumbup:

Toch maar een vraagje dan:
Is er al enige voorbeeld scripting beschikbaar zodat wij enig idee hebben hoe we ons systeem moeten gaan aanpassen? (hoeft niet van SIDN EPP te zijn, maar van EPP in het algemeen.. of werkt dat niet via bepaalde methodes :D)?

WH-Tim
12/09/09, 17:45
Dat is nog niet beschikbaar, en dat gaat SIDN ook niet aanleveren, maar ik wel.
Uit naam van mijn bedrijf ga ik een standaard PHP4/5 DRS-EPP implementatie aanleveren die iedere nitwit in zijn systeem als basis kan gaan gebruiken.

Ik krijg over een dikke week de eerste versie van de documentatie onder ogen en dan hoop ik al wat meer technische implementatie informatie te hebben. Anders komt het in december vlak voor het einde van de DTO wel.

Geert-Jan
12/09/09, 18:20
.........

Je communiceert i.i.g. veeeeeeeeeel beter dan SIDN zelf, kunnen ze nog veel van leren, ook Roelof *hint* :rolleyes:
Dank voor de info!

Dezo
12/09/09, 22:13
Waarom Nederlanders altijd zo moeilijk doen is niet te begrijpen. Neem gewoon het DNS/EURID systeem over en alles is opgelost.

Geert-Jan
12/09/09, 22:16
Waarom Nederlanders altijd zo moeilijk doen is niet te begrijpen. Neem gewoon het DNS/EURID systeem over en alles is opgelost.

Ik denk dat jij iets hebt gemist....:lovewht:

Dezo
12/09/09, 22:25
Ik denk dat jij iets hebt gemist....:lovewht:

Heb niks gemist maar uiteindelijk zie je toch weer dat het hele systeem ter sprake komt en dat mensen zich afvragen waar men zich mee bezig houdt met opnieuw iets nieuws te gaan doen in plaats van eerst alle klachten af te handelen.

Geert-Jan
12/09/09, 22:41
Het DNS/EurID is door SIDN reeds besproken, bekeken en aan de kant geschoven. Ik dacht dat je dat had gemist (?)

Dezo
13/09/09, 07:43
Het DNS/EurID is door SIDN reeds besproken, bekeken en aan de kant geschoven. Ik dacht dat je dat had gemist (?)

Nee, maar ik blijf het vreemd vinden dat men dan maar blijft verder knoeien aan een systeem waar niemand echt tevreden mee is.

®on
13/09/09, 10:53
Nee, maar ik blijf het vreemd vinden dat men dan maar blijft verder knoeien
Volgens mij gaat het hier om de mediation introductie. Oude koeien uit een sloot halen, mits ze stinken, mag je in een ander topic doen.

WH-Tim
14/09/09, 13:44
Nee, maar ik blijf het vreemd vinden dat men dan maar blijft verder knoeien aan een systeem waar niemand echt tevreden mee is.

Wat gebeurd is is gebeurd. Laten we positief naar de toekomst kijken en er het beste van maken!

WH-Tim
14/09/09, 13:56
Ik zie hier een goed begin van SIDN, enorm veel details over DRS-EPP:

http://www.webhostingtalk.nl/sidn/

DutchTSE
14/09/09, 14:30
Ik zie hier een goed begin van SIDN, enorm veel details over DRS-EPP:

http://www.webhostingtalk.nl/sidn/

Mja, ik vraag me alleen af of er nog ruimte bestaat om erover te discussieren aangezien alle voorstellen al zijn besloten ;)

En nu niet aankomen: dan had je maar in de taskforce moeten gaan zitten ;)

WH-Tim
14/09/09, 14:59
Hahahaha. Die tweede zin hakt er wel in natuurlijk, maar er is maar plek voor 5 taskforcers. En je komt er alleen maar in als je toegevoegde waarde hebt, en niet omdat je hard kunt schreeuwen.

Het is de taskforcer zijn taak om te communiceren aan de deelnemers. In mijn geval gebeurt dat veelal op besloten forums waar bijvoorbeeld SIDN niet eens een lidmaatschap heeft en/of kan krijgen, aan de deelnemers die ik ken van mijn www.verhuisformulieren.nl tool, en mijn klanten en vele partners. Hier op wht ben ik nog vrij rustig geweest omdat ik SIDN toch al een poging zag doen. Maar gezien de reacties in deze thread wil IK hier ook wel meer posten.

De voorstellen zijn momenteel in grote lijnen al besloten. Het is nu namelijk ook al erg dicht tegen de oplevering aan. Maar ik wil je met nadruk vragen om als je nog verbeteringen hebt, of erover wilt discussieren, dat je mij hierover aanspreekt.

Dit kan op info@directwebsolutions.nl , of je zegt even JA in je reply en dan zorg ik voor een discussiethread waarin we een open discussie kunnen houden.

DutchTSE
14/09/09, 15:32
Hahahaha. Die tweede zin hakt er wel in natuurlijk, maar er is maar plek voor 5 taskforcers. En je komt er alleen maar in als je toegevoegde waarde hebt, en niet omdat je hard kunt schreeuwen.

De reden dat ik me niet heb aangemeld voor taskforce is omdat ik vind dat er mensen zijn die meer toegevoegde waarde dan mij kunnen leveren. Desondanks heb ik en die 1995 andere registrars wel een mening en kijk op het hele gebeuren :)

®on
14/09/09, 15:56
Maar ik wil je met nadruk vragen om als je nog verbeteringen hebt, of erover wilt discussieren, dat je mij hierover aanspreekt.
Vreemd. Waarom kan de SIDN zelf niet zo'n goed support kanaal op zetten?

Geert-Jan
14/09/09, 16:00
Vreemd. Waarom kan de SIDN zelf niet zo'n goed support kanaal op zetten?

Hehe..... ik wilde geen
Oude koeien uit een sloot halen
Hetzelfde zie je in de berichten die ze nu zelf plaatsen. I.d.d., er is comminucatie, maar nog steeds een richting.

WH-Tim
14/09/09, 16:04
Ron, waarom dat zo is moet je bij de SIDN vragen.
Ze hebben ons gevraagd met de deelnemers te overleggen omdat wij die contacten beter hebben, en dan filteren wij die vragen weer om er een eenduidig advies aan de SIDN over te geven.

Het is natuurlijk altijd de situatie van graag of niet. Ik weet waar de bottlenecks bij SIDN zitten en dat zijn niet dingen die binnen 3 tellen zijn opgelost. Daarentegen vind ik persoonlijk wel weer dat je als grote organisatie gewoon z.s.m. de communicatie op orde moet hebben.

Maar om zelf nietszeggende discussies met ieder van jullie te voeren, iets waar het eigenlijk niet om gaat, en wat teveel tijd kost; hoor ik veel liever of ik mensen kan helpen, aanhoren, of wat dan ook waar je nu al van weet dat je over een tijdje bij de volgende SIDN bijeenkomst over gaat klagen (als een kip zonder kop)?

®on
14/09/09, 16:07
Ik weet waar de bottlenecks bij SIDN zitten en dat zijn niet dingen die binnen 3 tellen zijn opgelost.
Tuurlijk, en dat is bij mij ook bekend. Het komt alleen wat raar over.

@ Geert-Jan: duh :p

WH-Tim
14/09/09, 16:07
Hehe..... ik wilde geen
Hetzelfde zie je in de berichten die ze nu zelf plaatsen. I.d.d., er is comminucatie, maar nog steeds een richting.

Begin in de vorm van een reply een discussie dan, het is en blijft immers een forum. Waar je gelijk in hebt is dat SIDN lang niet 100% tevredenheid kan leveren in haar ontwikkelingsproces. Dat is onmogelijk, en kan ieder ander bedrijf ook niet. (Zelfs Google haalt de 100% tevredenheid niet, ook een mooi voorbeeld van een grote partij met volledige diversheid van klanten en doelgroepen)

Wat zou je graag anders zien Geert-Jan, maak de punten eens hard met concrete voorstellen.

WH-Tim
14/09/09, 16:08
Tuurlijk, en dat is bij mij ook bekend. Het komt alleen wat raar over.

@ Geert-Jan: duh :p

Daar heb je helemaal gelijk in :)

WH-Tim
16/09/09, 15:49
Laat me niet in de steek!

Welke problemen spelen er, en wat zouden jullie graag gewijzigd zien in het nieuwe DRS?