PDA

Bekijk Volledige Versie : ms dns interface



Mikey
10/09/09, 19:21
Iemand enig idee hoe je de ms dns server uitgaand ook kan dwingen tot 1 interface / ip. Op dit moment komen de notifys willekeurig van de verschillende ip adressen, terwijl de bedoeling toch echt is dat het vast op een ip adres staat.

Op technet zijn we het volgende tegen gekomen, maar dit heeft tot nu toe niet geleid tot een oplossing.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc755068.aspx

pierce
10/09/09, 20:44
Heb je meerdere ip adressen op 1 netwerkkaart, of verschillende netwerkkaarten met 1 ip adres?

Mikey
10/09/09, 20:49
meerdere ip adressen op interface, en er zijn meerdere interfaces aanwezig op de server

gjtje
10/09/09, 21:46
rechtrermuis op server, properties en dan tabje interfaces?

Mikey
10/09/09, 21:52
rechtrermuis op server, properties en dan tabje interfaces?

luisteren op interface werk wel, echter de notify's worden willekeurig gestuurd.

MediaServe
10/09/09, 22:37
Het is mij in ieder geval nog nooit gelukt, maar nu was de nood ook nog niet zo hoog dat ik er dagen tijd in heb gestopt. Het zou natuurlijk via een firewall/proxy/router wel lukken. Out of the box gaat het je denk ik niet lukken.

pierce
10/09/09, 22:49
Je zou eens kunnen proberen een route(route add...) toe te voegen, die via interface X met IP Y naar host Z gaat.
De vraag is alleen welk ip er dan wordt gebruikt....

Kleine kans dat het werkt, maar nooit geschoten is altijd mis ;)

Anders heb ik zo geen idee... Je kan een het probleem bij MS voorleggen (kosten oplopend tot € 299,- excl btw per support call),

Goendi
11/09/09, 02:25
Kun je niet gewoon in je DNS server zelf op proporties klikken en daar de IP's selecteren op dewelke je wilt dat ze luisteren?

Netwerkkaarten hebben hier niks mee te zien... Dacht ik toch? Op je netwerkkaarten stel je wel je IP's en zo in, maar waar de DNS op luistert bepaal je in je DNS configuratie tool.

Mikey
11/09/09, 09:55
Kun je niet gewoon in je DNS server zelf op proporties klikken en daar de IP's selecteren op dewelke je wilt dat ze luisteren?

Netwerkkaarten hebben hier niks mee te zien... Dacht ik toch? Op je netwerkkaarten stel je wel je IP's en zo in, maar waar de DNS op luistert bepaal je in je DNS configuratie tool.

nee ...

ju5t
11/09/09, 09:55
Kun je niet gewoon in je DNS server zelf op proporties klikken en daar de IP's selecteren op dewelke je wilt dat ze luisteren?

Netwerkkaarten hebben hier niks mee te zien... Dacht ik toch? Op je netwerkkaarten stel je wel je IP's en zo in, maar waar de DNS op luistert bepaal je in je DNS configuratie tool.

Het gaat om het IP adres wat gebruikt wordt bij het versturen van notifies. Niet om het adres waar de DNS requests op uitgevoerd worden. Dat is wel een verschil natuurlijk.

Goendi
11/09/09, 19:38
Hmm, later van het weekend es zoeken. Dacht dat die hetzelfde IP dat je gebruikt om je DNSd op te laten luisteren ook voor notifies gebruikt.

Ingvald
11/09/09, 21:56
MS DNS gebruikt altijd het primaire IP op de netwerkadapter (voor uitgaande communicatie). Zover ik weet kan je dit niet omzeilen. Maar indien je enkel en alleen DNS op die server draait, mag dit geen probleem vormen.

Mikey
11/09/09, 22:00
MS DNS gebruikt altijd het primaire IP op de netwerkadapter (voor uitgaande communicatie). Zover ik weet kan je dit niet omzeilen. Maar indien je enkel en alleen DNS op die server draait, mag dit geen probleem vormen.

Dat hoopte we ook, maar helaas gebeurt dit zelfs willekeurig.... Het vormt in dusverre een probleem dat de notify naar de slaves met andere ip adressen gebeurt dan het zou moeten zijn en op die manier ze niet geaccepteerd worden.