PDA

Bekijk Volledige Versie : pfSense expert gezocht



IT-worX
10/09/09, 16:27
Beste,

In het appartement waar ik woon (blok van 12 appartementen) is de verdeling als volgt:
- 5 appartementen met vaste bewoners
- 3 appartementen met studenten
- 5 appartementen met mensen die hier enkel in het weekend komen, of 1/2x per maand (soort buitenverblijf zeg maar)

De 5 mensen die het hier als buitenverblijf hebben zouden internet handig vinden, maar vinden de kost hiervan (Belgie...reken maar op minstens 30 euro voor een gewone internetlijn) te duur. De 3 studenten hebben het internet bijna continue van doen voor hun studies (vele verslagen, cursussen etc staan op internet). Van de 5 vaste bewoners hebben ik en iemand anders nog elk een internetlijn. De 3 andere vaste bewoners hebben wel interesse in internet, maar zouden dat enkel gebruiken voor links en rechts wat rond te surfen, en niet meer. Dus ook zij vinden een abonnement te duur voor wat ze het zouden gebruiken.

Van elk appartement lopen er 3 UTP-kabels naar een gemeenschappelijke ruimte : 1 voor telefonie (gemeenschappelijke ruimte staat een belgacomkastje), 1 voor de videofoon (om te kijken wie aan de deur staat) en 1 "reserve" voor toekomstige dingen...

De internetverbindingen die momenteel aanwezig zijn:
- Scarlet ADSL


- 6mbit down
- 640kbps up
- geen downloadlimiet
- http://www.scarlet.be/nl/onze-pakketten/scarlet-internet.php
- Telenet Shake


- 25mbit down
- 1mbit up
- 100GB downloadlimiet
- http://telenet.be/1129/0/1/nl/thuis/shakes/shake-internet-digitale-tv/shake-internet-digitale-tv-aan-70.html

Momenteel heb ik beneden een 16-poort switch gelegd, waaraan elk appartement gekoppeld is via de reserve UTP kabel. Het internet komt op mijn appartement toe via de telefonie UTP kabel, daar een 4-poortsrouter waar mijn pc's op aangesloten zijn, en via mijn reservekabel naar beneden richting de switch als uplink. Iedereen surft dus via de scarletkabel momenteel. Veel last heb ik niet, maar natuurlijk zijn de studenten hier wel liedjes en films aan het downloaden, wat zelfs gewoon surfen enorm traag maakt. Zo is er vorige maand een 250GB aan internetverkeer gemaakt, en zitten we voor september al aan 119GB (allemaal up+down). Uiteraard, in de weekends dat de studenten hier niet zijn, merk je er amper iets van als één van de andere bewoners eens zijn mail ophaalt of wat rondsurft.

Ik heb dit besproken met mijn medebewoner die Telenet heeft, en hij zou bereid zijn om ook zijn internet te delen. Elke bewoner betaalt een euro of 7 en wij zijn uit de kosten en iedereen is blij...
Zo zouden wij het surfen, MSN, e-mail, VOIP, games, ... via telenet gooien, en downloaden (nieuwsgroepen, p2p etc) samen met FTP via Scarlet, daar we daar geen limieten op hebben. Zo kan de ene groep lustig downloaden zonder de andere groep te storen door ellendig traag surfen :-)

Ik heb op internet wat gezocht en kwam uit op pfSense. Ik had nog een oude computer staan (even 3 netwerkkaarten ingegooid wel) en zou deze gebruiken als "router". Echter vind ik nergens een how-to op internet die duidelijk genoeg is om de hierboven beschreven situatie op pfSense te kunnen doen...

Vandaar mijn vraag : who can help :-)

EDIT : in het totaal zouden er ongeveer 24 computers gebruik maken hiervan. Uiteraard voor de mensen die meerdere computers in hun appartement hebben ... die moeten maar een switch plaatsen in de bergingruimte waar de 3 UTP-kabels toekomen naar de gemeenschappelijke ruimte, en er de verschillende UTP kabels liggen naar de verschillende delen van het appartement (2 in de living, en 1 per slaapkamer/bureau. Sommige appartementen hebben 1 slaapkamer, anderen 2)