PDA

Bekijk Volledige Versie : Aansprakelijkheid en Rechtsbijstand



hanskind
06/09/09, 09:07
Toen wij in april 1997 van start zijn gegaan, is direct via onze bankrelatie (jawel, de bank) een Aansprakelijkheid en Rechtsbijstand verzekering afgesloten. Je weet hoe dat gaat, je belt een call center (toen ook al), legt uit wat je doet en in welke branche je actief bent. Je ontvangt een offerte (lees je dan alle kleine lettertjes.....) je tekent de offerte, en je gaat er van uit dat je verzekerd bent.

Er van uitgaande dat we verzekerd waren voor Aansprakelijkheid en Rechtsbijstand, ontstond er vorig jaar een conflict met een klant, over het verlies van een domain naam. Vervelend, maar er van uitgaande dat we verzekerd waren, heb ik de zaak door gestuurd naar de verzekerings maatschapij.

Wat er toen gebeurde, leek voor ons een regelrechte nachtmerrie te worden. Wat bleek, we waren alleen verzekerd voor het geval een bezoeker aan ons kantoor uitgleed, en een been brak, of wanneer wij bij een klant een kop koffie over zijn toetsenbord gooide. Inkoop en verkoop waren cryptisch in de kleine letters volledig uitgesloten.

Nu bestaat er zo iets als zorgplicht voor partijen die verzekeringen leveren, niet alleen aan particulieren maar nu ook naar ondernemers toe. Men had mij beter moeten informeren, en regelmatig contact moeten opnemen om te zien of de verzekering nog wel de dekking geeft die nodig was.

Dat is allemaal niet gebeurt, en we hebben zelf het conflict met de klant moeten oplossen. Dat is gelukt, maar heeft ons een aardige duit geld gekost.

Nu blijkt dat onze branche, en dan met name de inkoop en verkoop niet te verzekeren is. Een klein aantal verzekerings maatschappijen bieden voor de branch wel een verzekering, maar de premie daarvoor is toren hoog.

Uit gesprekken met collega providers heb ik inmiddels begrepen dat dit een breder probleem is.

Nu hoor ik iedereen denken, dat regel je toch in je leveringsvoorwaarden. Klopt, echter op het moment dat iemand je dan toch aansprakelijk stelt, en een procedure begint, ben je de klos.

Het starten van deze thread heeft 2 doelen.

1) Controleer je Aansprakelijkheid en Rechtsbijstand verzekering, om er zeker van te zijn dat de inkoop en verkoop niet is uitgesloten. Ga er van uit dat dit in gewoon Jip en Janneke taal vaak niet duidelijk is, een consult met een jurist is aan te bevelen.

2) Is het een optie om via een gezamelijke actie te zorgen voor een goede Aansprakelijkheid en Rechtsbijstand, met inkoop en verkoop module, en die collectief voor geïnteresseerden af te sluiten?

rgds

Hans Kind
FlyingServers

aristo
06/09/09, 10:25
Dag Hans,

Recent kregen we een opdracht bij de overheid en moesten toen acuut een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebben.
Ik heb behoorlijk wat gezocht, maar kon eigenlijk alleen maar terecht bij één partij (gevonden via ICT Office) http://www.ictverzekeringen.nl/verzekeringen/aansprakelijkheid/aansprakelijkheid.html

Met beter zoeken, zullen er vast meer zijn, maar zover ik de kleine lettertjes kan beoordelen is dit ongeveer het beste wat er in zit.

Vriendelijke groet, Eef

Qweb
06/09/09, 11:52
N.a.v. deze thread op de isp connect forum zijn wij al gestart met onze verzekeraar of we hiervoor een collectieve verzekering voor kunnen regelen. Zodra meer bekend zal ik het hier posten.

Hans bedankt dat je ons en de anderen hier op aanwees.

Marin
06/09/09, 12:59
N.a.v. deze thread op de isp connect forum zijn wij al gestart met onze verzekeraar

Ligt het aan mij dat ik op het ISP Connect forum niks kan vinden?

Triloxigen
06/09/09, 14:11
Ik kan ook aanraden om een rechtsbijstand verzekering bij een andere partij te doen. Want nu de rechtsbijstand inschakelen voor tegen de Aansprakelijkheids verzekering is verloren zaak.

The One Hosting
06/09/09, 15:45
Toen wij in april 1997 van start zijn gegaan, is direct via onze bankrelatie (jawel, de bank)

Laat me raden ABN

Wij hebben al onze verzekeringen laten uitzoeken door huis en zekerheid, tevens zoeken hun alles voor je uit en kan het eigelijk niet mis gaan.

hanskind
10/09/09, 11:12
Het gevaar bestaat dat op het moment je een en ander laat uitzoeken door een derde die vervolgens een belang heeft bij het aanbieden van de verzekering, je moet afvragen of dat in jouw belang is. Onze branche wordt door verzekeraars gezien als een high risc branche, met alle gevolgen van dien.

Een collectieve verzekering via een branche organisatie lijkt de beste oplossing.

rgds

Hans Kind
FlyingServers

hanskind
10/09/09, 11:37
Beste Eef,

De link naar ict-verzekering verhaalt over:


Rubriek I : Dekking voor algemene aansprakelijkheid
Onder rubriek I wordt dekking geboden voor aanspraken die tegen u worden ingesteld in verband met zaak- en/of letselschade, incluis de daaruit voortvloeiende gevolgschade.

Dit heeft betrekking op de bezoeker aan jouw kantoor, struikelt en zijn been breekt, en wanneer een medewerker bij een klant een kop koffie over het toetsenbord gooit.

Vermogensschade, zoals dat mij is uitgelegd door onze jurist, valt hier niet onder.


Rubriek II : Dekking voor beroepsaansprakelijkheid

Onder rubriek II wordt dekking geboden voor aanspraken die tegen u worden ingesteld door uw opdrachtgever in verband met een fout gemaakt in de uitvoering van uw opdracht.

Het gaat hier om een beroepsaansprakelijkheid, en dat is wat we nodig hebben. Het gaat hier in eerste instantie om het ontwikkelen van producten, software oplossingen dus. Waar in de voorbeelden niet over wordt gesproken is de inkoop en verkoop module. Wat is er gedekt als er iets wordt ingekocht, een domain naam, en er onstaat een conflict met aansprakelijkheid stelling.

Er zijn uitsluitingen voor rubriek 2.


Schade die het gevolg is van de niet-nakoming of onderbreking van de verleende diensten door een aanbieder van internetdiensten (service provider), aanbieder van telecommunicatiediensten of door een ander nutsbedrijf.

Als niet jurist, vrees ik dat op het moment dat een domain naam niet op tijd wordt verlengd, ongeacht de reden waarom, en deze vervolgens voor de klant verloren gaat, ook deze verzekering geen dekking geeft.

rgds
Hans Kind
FlyingServers

groenleer
10/09/09, 12:05
Eerste een kleine noot voor Hans, je kvk nummer dat hier vermeld staat klopt niet meer...

Dan OnTopic:

Ik betwijfel of er een verzekeringsmaatschappij te vinden is die de inkoop en verkoop van it diensten wil verzekeren. De inkoopwaarde mag dan duidelijk zijn, en de verkoopprijs ook.
Vaak zit er ook nog een stuk gederfde inkomsten aan het verliezen van een domeinnaam. Deze gederfde inkomsten zijn moeilijk hard te maken.

Had je ze wel gehad als je domein functioneerde? Of is het een schatting? We hebben allemaal wel eens mee gemaakt (of gelezen) dat een jong persoon claimde voor tonnen het schip in te zijn gegaan omdat zijn prive domein was komen te vervallen.

Het grootste risico ontstaat wanneer er gewerkt word met partijen waar je een prepaid tegoed moet storten en dit tegoed niet zelf actief in de gaten houd.
Natuurlijk zit een ongelukje in een klein hoekje. Werkzaam zijn in de IT houd in dat je alert moet zijn. Kleine aanpassingen kunnen een groot effect hebben.

Vooralsnog is het bij mijn weten toegestaan om in je AV een maximale aansprakelijkheid af te spreken voor dit soort zaken. Als je dit doet en men stuurt op een zaak aan, wijs op voorhand naar de AV waar men mee accoord is gegaan. De rechtbank in nederland is vooralsnog van mening dat je als ondernemer de kleine lettertjes van je tegenpartij WEL leest. Als je op voorhand accoord gaat dat er een maximale aansprakelijkheid is van zeg 10.000 euro, moet het heel gek lopen dat de rechter meer toewijst.

aristo
10/09/09, 23:36
Als niet jurist, vrees ik dat op het moment dat een domain naam niet op tijd wordt verlengd, ongeacht de reden waarom, en deze vervolgens voor de klant verloren gaat, ook deze verzekering geen dekking geeft.

Wellicht dat de juristen op dit forum er wat over kunnen zeggen?
En tevens een uitnodiging naar hen om de voorwaarden van deze verzekeringen (promoted door de koepel ICT-Office) goed te bekijken en ons te adviseren.
Weet ik gelijk of ik te veel betaal voor hetgeen ik heb :-)

Vriendelijke groet, Eef