PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn provider neemt mij gijzelaar met mijn IP's



netswitch
03/09/09, 11:18
Hallo,

Ik heb een erg probleem met mijn huidig IP / Colo leverancier.
Ik ben al twee jaaren klant met hem voor een full rack, 10 mbpsen 128 ip's, alles was prima to laatste maand

Zij hebben beslist om van datacenter te verhuizen.. maar met een prijsverhoging van + 40 %..
Dat kan ik en mijn klanten niet betalen..

Dus heb ik hem gevraagd voor een forwarding van mijn IP's in een andere datacenter waar zij een POP al hebben en waar ik een andere rack heb.

Voor die 10 mbps vragen zij 350€ / maand... Ik betaald minder dan 200€ in het huidige datacenter. Ze zeggen dat het forwarding van het ip's kost 100€ / maand..
Ik voel dat zij zo'n hooge prijs geven zodat ik bij hem staan voor de rack..

Vinden jullie dit heerlijk prijzen ?
Anders dan alle ip's vervangen voor het verhuizing, wat kan ik doen ? (het gaat over en PA range..)

jinxedworld
03/09/09, 11:21
Forwarden van IP's kost geld, vind ik niet vreemd, de traffic gaat ook over de lijnen heen. Wat je het beste kan doen is zorgen dat je nieuwe IP-range een PI-range word (Provider Independant) zodat je dit mee kan nemen wanneer je gaat verhuizen van DC/netwerk.

Tot die tijd, laat de handel forwarden en ga snel aan de gang met het omnummeren van je servers.

Swiftway-UK
03/09/09, 11:26
Het is lastig om je een goed advies te geven, zonder een compleet beeld te krijgen van de situatie. Maar hier een aantal adviezen:

1. Vraag een aantal offertes op bij concurrenten van je leverancier. Vergelijk de nieuwe prijs van je huidige leverancier met die offertes. Is de nieuwe prijs marktconform? zo niet, kun je de offertes gebruiken om de prijs te onderhandelen met je huidige leverancier.

2. Laat de overeenkomst nakijken door een jurist, mag je leverancier zomaar de prijzen verhogen? wat zijn je rechten en plichten in dat geval?

3. Mocht het helemaal stuklopen, dan ontbind je de overeenkomst en verhuis je naar een andere leverancier. Ik zou dit echter pas doen in het laatste geval.

Als laatste:
Vergeet niet dat rack en stroom prijzen de afgelopen jaren fors gestegen zijn. Veel levenciers moeten dit doorrekenen.

netswitch
03/09/09, 11:48
Bedankt voor uw reacties.

Ik heb al veel discussies gehad met mijn leverancier en hij probeerde een effort te maken maar de nieuwe datacenter is veel te duur. (ik heb dezelfde offer voor 40% minder bij 2 andere partij)

Ik heb de overeenkomst wel geleesd en het zegt dat de kosten van de verhuizing zijn voor de leveancier maar natuurlijk kunnen zij de maandelijk prijzen verhoogen (met 60 dagen waarschuwing toch)

DennisWijnberg
03/09/09, 12:31
Een PA-space kan je ook niet verhuizen, een PI-space wel. Het lijkt mij niet meer dan redelijk om iets te betalen voor het forwarden van jouw traffic.

Een dergelijke prijsverhoging komt altijd hard aan. Houd er rekening mee dat ze in veel gevallen inderdaad een bepaalde tijd voor de prijsverhoging dit schriftelijk moeten hebben laten weten.

En, ik kan het niet laten, doe iets aan je Nederlands!

netswitch
03/09/09, 15:23
[Ik doe mijn best voor mijn Nederlands maar ik ben niet Nederlandstalig...]

GlobalServe
03/09/09, 16:08
De persoon is niet Nederlandstalig, hij is van de franse kant van ons klein Belgie :)

DennisWijnberg
03/09/09, 16:33
Dan zijt gij vergeven he ;)

The-BosS
03/09/09, 23:45
@netswitch: Ik kan je frustratie goed begrijpen, ik ben deze zomer ook verhuist van DC na de problemen in Scarlet. In het DC waar ik nu sta betaal ik ook meer dan vroeger in Scarlet. Maar hier heb ik wel de vergelijking tussen de 2 DC's gemaakt wat de prijs stijging voor mij kan verklaren. Zoals on-site engineers, 24/7 toegang zonder vooraf aanmelding (via biometrie & batch), beter airco en stroom voorzieningen en tal van andere punten. Mijn raad is dan ook vergelijk de 2 DC's even met elkaar en zoek de punten die beter/minder zijn aan nieuwe locatie en de prijs verhoging kunnen verklaren. Het is maar de vraag wat je wil, low-bugdet, kwaliteit of ergens er tussen in. Een goed gesprek tussen je Colo provider kan misschien ook opheldering geven waarom hij in de 1ste plaats verhuist en wat de voordelen voor u als klant op langere termijn kunnen zijn.

PS: je mbit prijs is niet goedkoop en niet extreem duur, ik zit in de zelfde prijs range. Maar hier hangt veel af welke Tier1 providers je colo provider gebruikt (zelfde als hierboven wil je low-budget of kwaliteit).