PDA

Bekijk Volledige Versie : Vereisten Microsoft Exchange server



eweps
28/08/09, 13:56
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren of het interessant is voor mijn klanten een exchange server op te (laten) zetten.

Ik zou dit dan aan alle huidige klanten als vervanging van de emailserver zonder extra kosten willen aanbieden. (Bij managed wordt gelijk zo'n 10 euro per klant per maand gerekent, daardoor is het niet interessant).

Kan iemand mij meer informatie geven over de kosten? Ook zou ik graag willen weten wat de vereisten voor de server zijn om deze software op te kunnen draaien, kan dit een virtuele server zijn?

Alvast hartelijk dank.

lmp
28/08/09, 16:47
Ik zou dit dan aan alle huidige klanten als vervanging van de emailserver zonder extra kosten willen aanbieden. (Bij managed wordt gelijk zo'n 10 euro per klant per maand gerekent, daardoor is het niet interessant).
Per user nog wat licentie kosten. Afhankelijk van welke exchange versie je wil aanbieden ergens tussen de 0.55 en 5.99 euro per gebruiker.
Daarnaast nog wat licentie kosten voor windows, welke je bij SLPA licenties per CPU of per user mag afrekenen.

En je ontkomt er niet aan om SPLA licenties te gaan gebruiken!



Kan iemand mij meer informatie geven over de kosten? Ook zou ik graag willen weten wat de vereisten voor de server zijn om deze software op te kunnen draaien, kan dit een virtuele server zijn?http://tinyurl.com/nzp9u2

eweps
31/08/09, 16:09
Ik ben er inmiddels achter dat er bij elk softwarepakket per gebruiker betaald dient te worden. Bedankt voor je reactie.

Er zijn ook wat open source alternatieven, waarbij de uitgebreide versie betaald is. Ik ben nu aan het kijken naar Scalix.

smurf
31/08/09, 22:04
Kijk ook eens naar zimbra, leuk en goedkoop exchange alternatief. In beperkte versie ook gratis.

eweps
01/09/09, 16:31
Bedankt! Ik ga Scalix en Zimbra eens vergelijken.

http://www.zimbra.com/products/product_editions.html
http://www.scalix.com/enterprise/products/compare.php

Een van de verschillen is dat Scalix gratis wel mobiel ondersteund en zimbra niet.

stiller
25/01/10, 20:16
Bedankt! Ik ga Scalix en Zimbra eens vergelijken.

http://www.zimbra.com/products/product_editions.html
http://www.scalix.com/enterprise/products/compare.php

Een van de verschillen is dat Scalix gratis wel mobiel ondersteund en zimbra niet.

Wat bedoel je met mobiel? Mobiele webclient? Allebei gratis. Activesync ondersteuning? Allebei betalen. Ze hebben hetzelfde model: open source, maar betalen voor Outlook en Activesync verbindingen.

oehTie
25/01/10, 23:54
ook zimbra en ook zaraffa (nog een alternatief) is betaald als je het aan klanten aanbied. Ik ben er toen ook mee bezig geweest. Uiteindelijk voor exchange gegaan omdat het qua beheer veel minder is dan opensource linux machines.

exchange draait overigens perfect op een vps, maar je moet wel een gb of 2 minimaal, liefst 4 aan geheugen hebben

Mikey
25/01/10, 23:56
vergeet kerio niet, ook een zeer mooi alternatief.

oehTie
25/01/10, 23:58
inderdaad kerio, hoe kon ik die vergeten.

Ook een schitterend systeem, niet zo moeilijk maar ik weet niet hoe je qua licentie werkt als je het aanbied aan klanten. microsoft moet je sowieso spla hebben, zarafa en zimbra hebben ook zo'n programma, kerio.... geen idee

Randy
26/01/10, 00:26
Zimbra zit op ~5 euro per user inkoop, Exchange het dubbele. Dan heb je een managed oplossing. Wil je het zelf hosten bij een beperkt aantal gebruikers, zul je altijd meer geld kwijt zijn. Kekrio is een leuk systeem, maar net als Zimbra vind ik het allemaal halve oplossingen. Gare Outlook connectors, etc. Als je toch zulke oplossingen wil, kun je SmarterMail aan het lijstje toevoegen. Deze zit nog (ver) onder de prijs van Kerio. Het leuke hiervan is dat hij kan integreren met controlpanels als DNP en Plesk, mocht je die gebruiken. Dat scheelt je werk met provisioning.

stiller
26/01/10, 00:27
ook zimbra en ook zaraffa (nog een alternatief) is betaald als je het aan klanten aanbied. Ik ben er toen ook mee bezig geweest. Uiteindelijk voor exchange gegaan omdat het qua beheer veel minder is dan opensource linux machines.


Je hoeft niet te betalen om zimbra, zarafa, scalix aan te bieden, zolang je de open source versies gebruikt. Zoals gezegd betaal je alleen voor versies met Outlook en Activesync ondersteuning. Zelfs Exchange veteranen zullen trouwens niet snel beweren dat het minder beheer is dan deze pakketten. Tenzij je geen linux ervaring hebt, natuurlijk.

oehTie
26/01/10, 10:44
Je hoeft niet te betalen om zimbra, zarafa, scalix aan te bieden, zolang je de open source versies gebruikt. Zoals gezegd betaal je alleen voor versies met Outlook en Activesync ondersteuning. Zelfs Exchange veteranen zullen trouwens niet snel beweren dat het minder beheer is dan deze pakketten. Tenzij je geen linux ervaring hebt, natuurlijk.

ik kon het toendertijd niet vinden maar zimbra dacht ik wel en zarafa heeft wel degelijk een spla programma... Het staat misschien niet zo duidelijk op de site, maar je hebt gewoon een inkoopsprijs per user, net als exchange.

Dat dit enkel geld voor outlook/activesync ondersteunende versies zou kunnen daar keek ik specifiek naar omdat mijn klanten dat al gebruikten en wilde blijven gebruiken.

stiller
26/01/10, 10:49
ik kon het toendertijd niet vinden maar zimbra dacht ik wel en zarafa heeft wel degelijk een spla programma... Het staat misschien niet zo duidelijk op de site, maar je hebt gewoon een inkoopsprijs per user, net als exchange.
Klopt



Dat dit enkel geld voor outlook/activesync ondersteunende versies zou kunnen daar keek ik specifiek naar omdat mijn klanten dat al gebruikten en wilde blijven gebruiken.
Je kan het opmaken uit het feit dat de rest van het pakket open source is. (Yahoo Public License)

MMaI
26/01/10, 11:22
als de webmail het belangrijkste is, of je wil geen licentiemodel per user, kijk dan eens naar group-office. In het verleden heb ik een aantal groupware oplossingen vergeleken en dit product (nederlandse ontwikkelaar) voldeed prima aan de voorwaarden. Alle functionaliteit behalve activesync zit in de open-source versie, en een licentie voor activesync kost je €499,- per domein (let op, je kan ook meerdere domeinen op een hoofddomein hangen, dan is activesync werkend voor alle onderliggende domeinen.)

In de vorige thread over dit onderwerp werd ook een pdf met vergelijking gepost, zie ook: http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/136727-ervaringen-met-exchange-alternatieven-5.html#post1060990

toendertijd was in de vergelijking voor mij scalix de duidelijke winnaar, maar met verder testen met meer gebruikers, werd de beperking van de java source duidelijk een bottleneck bij 50-75 concurrent gebruikers. Het voordeel van scalix is nog wel steeds de ondersteuning voor rechten etc. voor gedeelde kalenders en mailboxen, die functies zitten in geen enkel ander pakket vziw

cyrano
27/01/10, 01:36
Je kan ook eens kijken naar Communigate van Stalker Software. Niet goedkoop, maar één van de allerbeste mailservers...

Vanderblom
08/05/10, 00:16
Ik neem aan dat je per gebruiker moet betalen als je geen domein opzet binnen een server ?

oehTie
08/05/10, 06:45
Ik neem aan dat je per gebruiker moet betalen als je geen domein opzet binnen een server ?

klopt, je betaalt sowieso per gebruiker. Op linux kan het zonder domein maar dat maakt voor de kosten niet uit.

Sterker nog, bij exchange ontkomt je niet aan een domain controller in het netwerk. Anders draait heel exchange al niet.

Rob77
08/05/10, 10:15
Bij de gratis versie van Zarafa zit overigens wel Activesync, zodra je met Outlook wil werken of specifieke Blackberry ondersteuning wil, moet je naar de betaalde versie.

Vanderblom
08/05/10, 11:41
klopt, je betaalt sowieso per gebruiker. Op linux kan het zonder domein maar dat maakt voor de kosten niet uit.

Sterker nog, bij exchange ontkomt je niet aan een domain controller in het netwerk. Anders draait heel exchange al niet.

Hoe zit dat dan met de MSDN versie die ik kan downloaden van school (ben nog scholier) ? Ik wil een eigen domein hebben met Exchange, lijkt mij niet dat ik voor die 1 of 2 accounts ook een CAL moet aanschaffen ?

Is het niet zo dat er altijd al 2 bij zitten standaard voor administratieve doeleinden ?

Dan zou ik voor mijn emailadres dat ik op Exchange wil laten draaien geen problemen mee ondervinden ?

oehTie
08/05/10, 12:40
hoeveel calls of salls bij een school-msdn versie zitten weet ik niet, zou je even via de school na moeten kijken. Als het goed is vermelden ze dit altijd wel. Meestal 5 of 10 users is standaard toegestaan. Maps is 10 uit mijn hoofd. Maar als je Exchange wil gaan verkopen. Dus klanten een mailbox geven, is msdn niet genoeg. Dan moet je SPLA sal' s kopen.

huizinga
06/10/10, 02:22
Op msdnaa licenties zitten voor de servers 5 cals bij. Deze licenties hebben als doel om de software te leren kennen en hier educatief mee bezig te zijn. Je mag dus zeker geen exchangeaccounts gaan verkopen.

Voor jezelf kun je hier prima je emailomgeving op draaien gedurende je schooltijd bij de opleiding waar je de licentie via verkregen hebt..