PDA

Bekijk Volledige Versie : KvK inschrijving en aanvraag BTW nummer



vipserv
27/08/09, 13:38
het is een oud topic ik weet het.

ik ben recent zelf bij de kvk geweest ivm mijn dienstverlening.

ik heb een webserver die in eerste instantie is om prive te hosten.
gezien de kosten die dit met zich meebrengt sta ik wel open voor "klanten" maar ik promoot het niet actief. dat wil zeggen ik maak geen bewuste reclame.

er zijn dus wel een aantal kennissen en vrienden die ook hun website bij mij hebben staan tegen een kleine omkosten vergoeding.

in de loop van de tijd zijn er nu zoveel accounts bij gekomen dat de inkomsten over de inkoop kosten + afschrijving van de hardware (en dus eventuele vervanging) heen gaan.

wettelijk gezien dus het moment om een btw numemr aan te vragen dacht ik.

nu was dus bij de kvk en heb mijn vraag daar voorgelegd, en of ik nu dus ook als bedrijf gezien ga worden.

de dame wist me te vertellen dat mijn "hosting bedrijfje" niet groot genoeg is om als bedrijf gezien te kunnen worden, dit ivm de klanten kring. ze verwees me dus ook door naar de belasting dienst om te informeren over een btw nummer.

hiervan kreeg ik te horen dat ik eigelijkw el een btw nummer moet hebben. enige is dat ik qua BTW nooit aan het minimaal terug te vragen bedrag kom zodat ik ook niet af hoef te dragen.

hierop heb ik gevraagd of het dan wel zinvol is om deze administratieve rompslomp te doen, en als antwoord kreeg ik dat het in mijn geval een twijfel geval is.

ze heeft me aangeraden om de administratie dus goed bij te houden, en regelmatig te controleren of ik over deze drempel ga. op het moment dat dat gebeurt ben ik vroeg genoeg en welkom.

ik heb haar gevraagd om dit op papier te zetten, te ondertekenen en er een stempel op te zetten + dagtekening.

dit heb ik in bezit, is dit wettelijk geldig?

Dreas
27/08/09, 13:56
Lijkt me dat je voorlopig goed zit dan :) Als het echt commercieel gaat worden moet je gewoon (net zoals afgesproken) opnieuw de boel bekijken.

®on
27/08/09, 14:05
het is een oud topic ik weet het.
Een zes jaar oud topic zinvol kicken geeft allerlei reacties op oudere postings die totaal niet meer relevant zijn. Ik splits je posting even af naar een eigen topic.

t.bloo
27/08/09, 14:13
Minimaal terug te vragen BTW bedrag? Nog nooit van gehoord.

aristo
27/08/09, 14:18
ik heb haar gevraagd om dit op papier te zetten, te ondertekenen en er een stempel op te zetten + dagtekening.
dit heb ik in bezit, is dit wettelijk geldig?

Lijkt me heel degelijk verhaal. En goede aanpak van je.
Overigens zijn er veel dienstverleners die geen BTW of KvK nummer hebben. In het kader van bijverdienste kan je behoorlijk wat extra inkomsten hebben.
Verder bekijkt de fiscus of je als onderneming interessant genoeg bent om als "belastinginner" te dienen. Dat ben je nl als je BTW administratie moet doen.

Eigenlijk is dat BTW-verhaal alleen interessant als je niet te klein bent en niet te groot en precies voor die drempels etc. in aanmerking komt. Daarbuiten is het gewoon veel rompslomp.

Veel succes met je bedrijf (of mag ik dat nu niet zeggen? http://www.webhostingtalk.nl/images/smilies/smile.gif

Vr.gr. Eef

vipserv
27/08/09, 14:28
even overgetyped uit de verkregen documentatie:

U komt in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling indien de afdracht van
BTW op jaarbasis lager is dan € 1345. Indien de afdracht ligt tussen de € 1345 en €
1884 komt u voor een gedeeltelijke vrijstelling voor BTW in aanmerking. Daarboven
moet u alles afdragen.

Afdracht is dus het stukje verschil tussen inkoop + verkoop. dus als je iets voor 35 ex inkoopt en voor 40 ex verkoopt gaat het om 19% van die 5 euro, nog geen euro dus.

de btw die ik af zou moet dragen is nog geen 200 euro en dus beduidend lager als de € 1345 waarna je dus daadwerkelijk af moet gaan dragen.

1345 euro per jaar is in mijn geval dus best een hele hoge drempel.

misschien is het zo duidelijker

vipserv
27/08/09, 14:35
Veel succes met je bedrijf (of mag ik dat nu niet zeggen?) :)
van mij mag je dat best zeggen... als je er maar hobby voorplakt

ik ben dus een hobbyhost.

zou dat domein nog vrij zijn ? :P

Serve-xs
27/08/09, 15:09
van mij mag je dat best zeggen... als je er maar hobby voorplakt

ik ben dus een hobbyhost.

zou dat domein nog vrij zijn ? :P

Ik heb zo'n idee dat die domeinnaam vandaag nog is geregistreerd ;) Niet echt een domein om trots op te zijn want klanten zal het niet echt lokken denk ik zo :W:

WebMeso
27/08/09, 15:14
Je kan ook zelf erg veel informatie inwinnen op de site van de belastingdienst zelf.
Zoals hier bijv over kleine ondernemingsregeling:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-07.html

Als je vrijstelling voor btw hebt dan mag je deze ook niet op de factuur zetten. Weet niet zeker of dat ook voor deze situatie geldt.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-05.html#P70_6413

t.bloo
27/08/09, 15:15
De kleine ondernemingsregeling is een keuze van een pakket voordelen, en is optioneel. Het is zeker geen minimum waaronder je geen ondernemer bent. Het is in het leven geroepen om starters te helpen. Een andere voorwaarde is 1225 uur per jaar in je onderneming werken. Als je niet aan het urencriterium voldoet, dan geldt je quote niet.

Daarnaast heeft het ook nadelen om BTW vrijstelling aan te vragen: je krijgt in slappe maanden ook geen voorbelasting terug.



Ik heb zo'n idee dat die domeinnaam vandaag nog is geregistreerd

Hij is wel geinig, maar helaas:

Date registered: 15-12-2004

vipserv
27/08/09, 15:28
dat klopt in het stuk documentatie staat hierover het volgende:


Lang niet iedereen die ondernemer is, is ondernemer voor de inkomstenbelasting.
De wet en de rechtspraak stellen bepaalde eisen waaraan ondernemers moeten
voldoen. Als u gebruik wilt maken van bepaalde ondernemers- of
ondernemingsfaciliteiten (onder andere de zelfstandigenaftrek), dan moet u voldoen

aan het zogenoemde urencriterium. Het urencriterium kent twee belangrijke
voorwaarden:

• U moet minimaal 1.225 uur (en dus geen 625) per jaar besteden aan het feitelijk drijven van uw onderneming. Bij vrouwelijke ondernemers die hun werk als gevolg van een zwangerschap onderbreken, tellen die niet gewerkte uren gedurende in totaal zestien weken toch mee als gewerkte uren.

• U moet meer dan 50% van uw totale arbeidstijd aan uw onderneming besteden.

Beide punten zijn op mij n.v.t.

Ik heb gewoon een vaste baan, als man zwanger raken lijkt me redelijk moeilijk... en het beheren van de server plus administratie kost me ook geen 1.225 uur per jaar

aristo
27/08/09, 15:30
ik ben dus een hobbyhost. zou dat domein nog vrij zijn ? :P

.nl niet meer, maar dit is vast een leuke: hobbyhost.biz

vr.gr. Eef

t.bloo
27/08/09, 16:06
Je moet het zien als afzonderlijke mogelijkheden. Je kunt ondernemer zijn voor inkomstenbelasting en niet voor omzetbelasting. En je kunt ondernemer zijn voor omzetbelasting en niet voor inkomstenbelasting. Maar als je geen ondernemer voor inkomstenbelasting bent, dan kom je ook niet in aanmerking voor de optionele voordeelregelingen. Het is dus "iets" moeilijker dan te zeggen dat je onder een of ander minimum zit en daarom geen kvk etcetera nodig hebt. Niet voor een bepaald type ondernemer worden aangezien gaat overigens altijd om vrijstellingen die je actief verleend moeten worden.

Nielsvk
27/08/09, 16:59
Minimaal terug te vragen BTW bedrag? Nog nooit van gehoord.

Aangezien je tot een x aantal bedrag (1400 uit mijn hoofd) 0% BTW hoeft te betalen.

EDIT: Niet verder gelezen, stond er al.