PDA

Bekijk Volledige Versie : Bedrijfsnamen en logo's



thrunx
27/08/09, 12:32
Hoi allemaal,

We hebben een website waar mensen zich kunnen aanmelden en aangeven dat ze bij een bedrijf zouden willen werken. Op basis van hun postcode krijgen ze een lijst met bedrijven te zien. In deze lijst staan de bedrijfsnamen en logo's, maar....mogen we dat wel doen? Aangezien logo's vaak beschermd zijn. We gebruiken de logo's wel direct met hun bedrijfsnaam, passen het logo niet aan en maken ook geen negatieve reclame of doen niet alsof het ons eigendom is.

Wij gaan de bedrijven actief benaderen waar mensen geïnteresseerd zijn om te werken, om hen zo als klant te krijgen voor de website. Maar wat als iemand moeilijk gaat doen over de vermelding uberhaupt, of een telefoontje pleegt naar de juridische afdeling bij het hoofdkantoor?

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Alvast bedankt!

ju5t
27/08/09, 12:40
Vaak is het geen enkel probleem. In je disclaimer/copyright notice kun je duidelijk maken dat de rechten hiervoor niet bij jullie liggen. Het is natuurlijk altijd netter om contact op te nemen alvorens gebruik te maken.

Paul_G
03/09/09, 11:31
Maak inderdaad even een disclaimer melding, dan moet het geen problemen opleveren lijkt me.

Qweb
05/09/09, 12:53
Meeste bedrijven hebben een disclaimer op hun website waarop vermeld wordt dat alle beeldmerken en beeldmateriaal (dus ook de logo) zonder toestemming niet gebruikt mag worden. Ik zou dus toch wel elk bedrijf een e-mail sturen waarin je toestemming vraagt.

thrunx
07/09/09, 10:08
Ik heb contact opgenomen met ICTRecht en wacht daar nog even op reactie. Het blijft een beetje vaag ;-)

ICTRecht
07/09/09, 10:42
Ik heb je mail niet gezien, maar algemeen gezegd is het toegestaan om logo's te tonen mits je dat op een zakelijke manier doet om een bedrijf mee aan te duiden.

Je mag andermans logo niet gebruiken om een valse voorstelling van zaken te geven. Ik zag een tijd geleden een bedrijfsgids met "Enkele van onze partners", maar "partner" betekende hier "we hebben hun adres overgetypt uit het telefoonboek". Dat is niet bepaald de bedoeling.

Dat neemt niet weg dat bedrijven kunnen gaan piepen als ze hun logo op een onbekende site zien. Je zou ervoor kunnen kiezen om geen logo's te tonen en dit alleen na toestemming te doen.

thrunx
07/09/09, 10:54
Arnout, bedankt voor je reactie :-) Ik heb contact gehad met Steven Ras, vandaar dat je het mailtje waarschijnlijk niet hebt gezien.

Ik denk dat we hier wel mee aan de slag kunnen. Wij willen de logo's gebruiken om een bedrijf mee aan te duiden en niet een verkeerde indruk te geven aan de bezoekers.