PDA

Bekijk Volledige Versie : providers aansprakelijk voor dataverlies



webgek
27/08/09, 11:28
Beste forumbezoekers

Klopt het dat webhostingproviders niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voro het verlies van data weigering van het terugzetten van backups?

Dit geval speelt bij een klant van mij. Hij heeft zijn website ondergebracht bij hosting2go.nl Alvorigens hij zelf een backup kan maken is hij zijn data kwijt.

Hoe steekt dit verhaal jurisisch in elkaar. Kan hij hier de schade van twee maanden programmeerwerk verhalen of heeft hij dikke pech?

gr Frits

WebXtra
27/08/09, 11:29
Wat staat er in de algemene voorwaarden van H2G?
Kan zijn dat ze dat hebben afgedekt.

webgek
27/08/09, 11:37
10.1 Wederpartij dient zorg te dragen voor afdoende beveiliging van zijn data en programmatuur, onder meer door middel van het maken van afdoende back-ups. Hosting2GO is op geen enkele wijze aansprakelijk voor dataverlies of beschadigingen van programmatuur bij (uitvoering van) de opdracht door welke oorzaak ook ontstaan.

10.2 Anders dan haar herstelverplichting, zoals omschreven in artikel 10.4 en 10.5 is Hosting2GO niet aansprakelijk voor mogelijke schade die voortvloeit uit of verband houdt met enige tekortkoming in de nakoming van een overeenkomst, een jegens wederpartij gepleegde onrechtmatige daad of anderszins, met uitzondering van aansprakelijkheid voor directe schade veroorzaakt door grove schuld of opzet van het bestuur of tot de
leidinggevenden van Hosting2GO behorende personen, welke aansprakelijk is beperkt tot een maximum van het bedrag van de opdracht. Aansprakelijkheid van Hosting2GO voor indirecte schade, daaronder begrepen doch niet beperkt tot gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie, is uitgesloten.

10.3 Mocht, onverminderd het in het voorgaande lid bepaalde, enige aansprakelijkheid van Hosting2GO worden aangenomen, dan is de vergoedingsplicht van Hosting2GO beperkt tot de vergoeding waarop Hosting2GO voor het door haar geleverde recht heeft terzake van de dienst, levering van een zaak of verstrekking van rechten, waaruit de schade is ontstaan, met dien verstande dat indien er sprake is van een overeenkomst met een duur van meer dan een maand, de aansprakelijkheid is beperkt tot de vergoeding die wederpartij over één maand verschuldigd is.

Phu
27/08/09, 11:40
Je klant betaald bij h2g 2 euro ofzo maandelijks maar wilt claimen ? xxxx euro ?
als je zo goedkoop host weetje van te voren vaak dat je zelf de backups moet regelen

Alvorens ??? hij heeft 2 maanden programmeer werk
dan had ie al 2 maanden de tijd backups te maken.
Alles kwijt ?? hangt er net vanaf hoe de data kwijt geraakt is
met opzet (rekening niet betaald of iets door algemene voorwaarden teveel ruimte gebruikt ?)
of door falen van hardware (schijven stuk of raid array defect)

Triloxigen
27/08/09, 11:50
Hoe is de data kwijt geraakt?

En een bedrag claimen hoger dan de abonnementskosten word geloof ik door een rechter niet serieus genomen. Hier heeft al ooit een draadje over gelopen.

Herbert
27/08/09, 12:27
2 maanden programmeerwerk en geen backup?
Ik denk dat die klant van jou zelf ook denkt, stom stom.
Afgezien van dat als er in de AV staat dat de hoster daarvoor niet aansprakelijk is kan de klant niets verhalen.
Maar als programmeur moet je ook altijd zorgen voor backups!

Wido
27/08/09, 12:40
Daar hebben we als programmeur toch oa Subversion voor? Stiekem heb je zo altijd een backup op je PC en op de server én op de live applicatie.

Daarnaast lijkt dit op een gevalletje van een gefrustreerd persoon wat nu persé iemand de schuld wil geven, terwijl deze zelf gefaald heeft in het maken van de juiste backups.

ICTRecht
27/08/09, 13:08
Wat mij verbaast is de zin "weigering van het terugzetten van backups". De hoster heeft backups maar weigert ze terug te zetten? Hoezo dan?

Wellicht vermelden de AV elders iets over de backupdienst en de voorwaarden waaronder deze kunnen worden ingezien. Maar normaal zou ik zeggen, als er een backup wordt gemaakt en de klant wil een restore, dan moet de hoster een restore maken. Eventuele werktijd daarvoor kan in rekening worden gebracht natuurlijk (tenzij de AV gratis restores vermelden.)

Arnoud

Pur
27/08/09, 13:31
Lijkt me uberhaubt een gevalletje van doh dikke pech.

Je maakt mij niet wijs dat iemand in 2 maanden tijd geen kans ziet om een keer een backup te maken of zijn sourcecode uberhaubt niet lokaal of via een versioning systeem op heeft geslagen.

Triloxigen
27/08/09, 13:32
Wat mij verbaast is de zin "weigering van het terugzetten van backups". De hoster heeft backups maar weigert ze terug te zetten? Hoezo dan?

Dat ligt eraan hoe een backup gemaakt wordt.
Als een backup gemaakt word om problemen van een complete server te voorkomen is een enkele backup terugzetten niet eenvoudig.
Een hoster gaat dan doorgaans niet zomaar complete backups uitpluizen omdat een klant even per ongeluk bestanden heeft verwijderd.

The-BosS
27/08/09, 14:48
Dat ligt eraan hoe een backup gemaakt wordt.
Als een backup gemaakt word om problemen van een complete server te voorkomen is een enkele backup terugzetten niet eenvoudig.
Een hoster gaat dan doorgaans niet zomaar complete backups uitpluizen omdat een klant even per ongeluk bestanden heeft verwijderd.

Ga ik volledig mee akkoord, de meeste low budget hosters maken een backup van volledige systeem in geval van hardware falen. Niet omdat iemand zijn data delete of gehackt wordt. De vraag is wat is hij kwijt, zijn database, configs, php/asp/jsp/... pagina's, want ik kan ook moeilijk geloven dat je 2 maanden coding werkt op kantoor niet eens backupt. Dus met andere woorden de klant heeft alles op server gezet en dan vervolgens alles van eigen computer gedelete ofzo zonder het eerst op bvb cd/dvd te branden? Okee je kan misschien beetje source code kwijt zijn maar dan in elk geval toch niet alles. Want als dat het geval zou zijn dan lijkt het mij gewoon slecht management van je klant.

lmp
27/08/09, 15:42
Als de hoster alleen van de gehele machine een backup maakt om zo bij een volledige crash een restore van de machine te kunnen doen. Dan is deze backup er niet om data van 1 gebruiker te restoren. Ik kan me dan nog wel de weigering voorstellen.

Al zou mijn voorstel zijn dat je ook ergens anders die volledige backup terug kunt zetten, dat van de klant eruit halen en die terug geven. Dit alles tegen een aardig uur tarief. Dit wordt dan een eenmalige extra dienst.

Phu
27/08/09, 21:25
Wat mij verbaast is de zin "weigering van het terugzetten van backups". De hoster heeft backups maar weigert ze terug te zetten? Hoezo dan?

Wellicht vermelden de AV elders iets over de backupdienst en de voorwaarden waaronder deze kunnen worden ingezien. Maar normaal zou ik zeggen, als er een backup wordt gemaakt en de klant wil een restore, dan moet de hoster een restore maken. Eventuele werktijd daarvoor kan in rekening worden gebracht natuurlijk (tenzij de AV gratis restores vermelden.)

Arnoud

Niet perse hoor
heb hier een aantal ex-klanten van h2g en deze wisten mij te vertellen dat er gewoon geen backup beschikbaar was.

Maarja wat wil je verwachten 2 euro betalen en dan nog eens dagelijks backups ?
de klant was bereid zelfs te betalen voor de backups maar volgens mij hadden ze deze gewoon niet. Simpel alles opgelost door verhuizing in te dienen en dan maar met een ouderen backup te werken.

santema
29/08/09, 02:50
Maarja wat wil je verwachten 2 euro betalen en dan nog eens dagelijks backups ?


Ah, en mensen krijgen dit bij jouw wel voor 2.08 euro per maand??

Kom op zeg, alsof een backup zo ontzettend duur is, er zijn voldoende bedrijven die dit wel doen, ook voor minder dan 2 euro per maand.

Qweb
05/09/09, 11:58
Meeste hosting providers hebben in hun algemene voorwaarden staan dat de backups voor eigen gebruik is. Dus bij een evt. crash van de server, dat de provider deze dan terug kan zetten op een andere server.

Het is altijd aan te raden voor de gebruiker om eigen backups te maken.

Verzekeraars gaan hier ook heel moeilijk mee om, om dataverlies te vergoeden omdat het heel moeilijk in te schatten is hoeveel de geleden verlies bedrag van de verloren data.

Al met al, denk ik dat wij als hosting providers niet aansprakelijk gesteld kunnen worden boven de betaalde abonnement prijs.

XBL
05/09/09, 12:58
En een bedrag claimen hoger dan de abonnementskosten word geloof ik door een rechter niet serieus genomen. Hier heeft al ooit een draadje over gelopen.

Dat hangt af van waar jouw diensten voor dienen. Bij lage service / kwaliteit hosting zal je wel gelijk hebben, maar in het geval van serieuze diensten dient een bedrijf gewoon zorg te dragen voor een fatsoenlijke backup faciliteit. Dat hangt gewoon samen met wat je kan verwachten van een product.

eMiz0r
09/09/09, 13:35
Dat hangt af van waar jouw diensten voor dienen. Bij lage service / kwaliteit hosting zal je wel gelijk hebben, maar in het geval van serieuze diensten dient een bedrijf gewoon zorg te dragen voor een fatsoenlijke backup faciliteit. Dat hangt gewoon samen met wat je kan verwachten van een product.

Juist, als jij voor 300 euro per maand een hostingpakket incl. backups en veel service contractueel heb afgesproken kan je redelijkerwijs er vanuit gaat dat er e.e.a. geclaimed kan worden op het moment dat het fout gaat.

Voor 2 euro per maand en geen specifieke afspraken kan dat domweg niet, en zo zal een rechter dat ook zien. Het argument "wat kosten backups nou eenmaal?" ten spijt. Dat slaat natuurlijk nergens op.

The-BosS
09/09/09, 14:15
Voor 2 euro per maand en geen specifieke afspraken kan dat domweg niet, en zo zal een rechter dat ook zien. Het argument "wat kosten backups nou eenmaal?" ten spijt. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Geef ik je gelijk in, zeker omdat backup en prijzen hiervan afhangen van frequentie van updates. Hoeveel moet er gebackupt worden, hoe lang worden backups bijgehouden, worden backup onsite of offsite bijgehouden.

Je kan dus moeilijk verwachten van een hoster waar je bvb zelf al 10 euro per maand betaald dat hij elke dag bvb 1GB aan offsite backups maakt en die backups dan nog bvb 1 maand bij gaat houden (30 x 1GB upload + 30GB storage + je webhosting kost al meer dan je 10 euro per maand).