PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup mailserver microsoft oplossing gezocht



joost.groot
25/08/09, 18:19
Wij zijn opzoek naar software dan wel een oplossing met standaard microsoft windows 2003 onderdelen, om een backupmailserver op te zetten.

Handmatig kan je het gemakkelijk opzetten met de SMTP service binnen IIS, maar daarin moet je de domeinen waarvoor je wil relayen "handmatig" toevoegen.

Wat wij specifiek zoeken is software dan wel een samengestelde oplossing die er voor zorgt dat de microsoft DNS (die wij op dezelfde machine draaien) de informatie aanlevert voor de domeinen die de SMTP server mag relayen.

Het gehele internet al afgezocht (google is your friend :thumbup:) maar geen oplossing kunnen vinden. Wel uiteraard linux oplossingen. Maar veelal word het dan ook nog een script gedoetje en weinige controle.

Uiteraard zoeken we een oplossing die ook nog valt te monitoren, zodat als er problemen zijn met de mailserver of met de input van dns gegevens, dat dit word gemeld.

Heeft iemand wel eens zo'n oplossing gezien of zelf gebouwd. Of is er een kant en klaar software pakket?

Ik ben benieuwd

Ingvald
25/08/09, 22:32
Wat draai je als hoofmailserver?

Randy
25/08/09, 22:47
www.hmailserver.com maar dit is niet automatisch. Je zult wat met PS/VB moeten scripten dat de AD/DNS uitleest en dit (via de COM-API) toevoegd aan de mailserver. Dat geldt overigens voor alle oplossingen volgens mij.

Ingvald
25/08/09, 23:03
www.hmailserver.com maar dit is niet automatisch. Je zult wat met PS/VB moeten scripten dat de AD/DNS uitleest en dit (via de COM-API) toevoegd aan de mailserver. Dat geldt overigens voor alle oplossingen volgens mij.
Wij maken gebruik van SmarterMail voor hoofd- en backup server. Het enige wat je moet configureren op de backup server is het IP aangeven van de hoofdserver als Smarthost.

Zie hier voor de uitleg hoe het werkt (http://help.smartertools.com/SmarterMail/v5/Default.aspx?p=_SA&v=5.5.3362&lang=en-US&page=systemadmin/frmsmarthost).

Je moet dus niet voor elk domein configuratie instelling gaan toevoegen op de backup server. Je kan voor de backup server overigens gewoon de gratis versie van SmarterMail gebruiken.

joost.groot
28/08/09, 13:12
Ingalv, Wij gebruiken als "hoofdmailserver" Kerio Mailserver.

Alleen wil ik niet dat ik in de backup mailserver een smarthost moet invoeren. Ik wil de backup mailserver als MX 2 of 3 in de dns zetten en dus de hoofdmailserver over het algemeen de Kerio mailserver maken, maar als wij een andere server hebben die voor iemand mailafhandeld moet de backup mailserver daarvoor ook relayen.

Randy ik ga eens kijken wat hmailserver.com voor ons kan beteken. Ik ben zelf niet zo'n ster in het VB scripten, maar wellicht laat hmailserver.com meer toe dan de door windows server ingebouwde SMTP service :-P

dank voor de reacties in ieder geval.

joost.groot
28/08/09, 14:24
ik heb Hmailserver.com geprobeerd, maar dit is niet echt wat ik zoek. Het pakket kan wel mails versturen, maar de standaard x aan tal keer proberen per y aantal uur. is niet echt wat ik zoek. In SMTPservice van windows kan hij een first retry, second en third retry tijd instellen (15min, 30min, 60min) en dan voor subsequente keren 240min voor 5 dagen lang. Met om de 12 uur een "delay notification".

Helaas kan je in SMTPservice van Windows de metabase.xml niet aanpassen als smtp draaid en dus word het echt "stoppen starten" van de service. Dat vind ik een beetje "vies" scripten.

Ik snap alleen niet dat er geen software is die echt puur alleen backupmailserver acties kan en dat je dus een dns uitlezen bijvoorbeeld.

Ingvald
28/08/09, 15:36
Ingalv, Wij gebruiken als "hoofdmailserver" Kerio Mailserver.

Alleen wil ik niet dat ik in de backup mailserver een smarthost moet invoeren. Ik wil de backup mailserver als MX 2 of 3 in de dns zetten en dus de hoofdmailserver over het algemeen de Kerio mailserver maken, maar als wij een andere server hebben die voor iemand mailafhandeld moet de backup mailserver daarvoor ook relayen.

Ik denk dat je het niet goed begrepen hebt.

Alle mail gaat rechtstreeks naar de hoofdmailserver (betalende versie van SmarterMail Enterprise), dus de server in het MX record met de hoogste prioriteit.

Enkel en alleen wanneer de hoofdmailserver niet bereikbaar is wordt de mail afgeleverd bij de backupmailserver. Deze stuurt automatisch de mail door naar de hoofdmailserver wanneer deze terug online komt.

Wanneer de backupmailserver mail aangeboden krijgt kijkt hij de MX records van het domein na. Wanneer het IP van de server in het MX record met de hoogste waarde hetzelfde is als wat bij Smarthost staat ingevuld dan accepteert hij de mail. Op geregelde intervallen gaat hij dan proberen de mail door te sturen naar de hoofdmailserver.

Hier komt verder geen configuratie per domein meer bij kijken op de backupserver zelf. Het enige wat je moet doen is bij de aanmaak van je domein het MX record voor de backup server aanmaken.