PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag over merkregistratie



pieter83
24/08/09, 19:50
Ik heb een vraag betreffende de registratie van een merknaam.
Misschien dat jullie me hier info over kunnen geven?

Er is een bedrijf Alfa met merk Beta. Dit merk is echter niet bekend in het Benelux-merkenregister (http://register.boip.int), het merk is dus buiten de Benelux (en voor zover ik weet dus ook buiten Europa) geregistreerd, maar niet er binnen.
Kun je nu zo een merk in de Benelux registreren á la 123Beta? Immers, je schendt er binnen de Benelux niet hun merknaam mee...

En maakt het verschil als je hun product genaamd Beta verkoopt als reseller?

Groeten,
Pieter

Henky!
24/08/09, 23:18
De BeNeLux is natuurlijk ook Europa. Dus als het merk op Europees niveau is vastgelegd maak je geen kans.

Verder, mocht je het recht op de naam willen vastleggen om de houder te benadelen dan zit je ook niet goed. Dat geldt ook als je de naam registreert met als doel reseller te worden. Zul je eerst netjes moeten vragen helaas.

Je hebt wel een kans als je dezelfde diensten levert en het merk tenminste als handelsnaam hebt ingeschreven voordat je concurrent dat heeft gedaan.

DiedX
24/08/09, 23:38
Naar mijn weten moet het kunnen. Dan had alfa 'm ook in Europa vast moeten leggen...

Als reseller zijnde: de vraag is of je je handelsbetrekkingen er beter door maakt ;)

pieter83
25/08/09, 21:04
Zal het even verder toelichten;

Voor zover ik weet, zie je een merkregistratie die gedaan wordt in Europa ook terug in het merkenregister van de Benelux. Toch?

Verder; Het product is gratis verkrijgbaar (stukje software), maar het bedrijf wil niet dat je de naam van het product in je merknaam verwerkt. Dus het is niet echt een reseller, want je hebt ze niet nodig om aan de software te komen (gratis te verkrijgen).

Maar ze hebben geen merk in de Benelux, dan zouden ze dan toch ook niet tegen jouw merk bezwaar kunnen maken. Of?

Triloxigen
25/08/09, 23:33
Wel in europa is ook in de benelux, bnl is geen apart deel van europa :p

De kosten van een product zijn niet relevant.

aristo
26/08/09, 07:31
Zo te zien, is je doel dat je gebruik maakt van de (product)naambekendheid van deze leverancier. En mijn advies is, dat je dat alleen maar moet doen, met een goede afspraak.
Immers als je strategie succesvol is en jij er veel "spinoff" van krijgt, zal de eigenaar/bedenker vroeg of laat zijn aandeel opeisen.
En als die partij maar groot genoeg is, kun je misschien wel gelijk krijgen, maar mogelijk bezwijken onder de advocaatkosten.

Vr.gr Eef

Henky!
26/08/09, 11:56
Dat zou misbruik zijn, je bent het domein dan zo weer kwijt.