PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting omzet, gespreid in de boeken?



martijn82
23/08/09, 13:03
Misschien beetje vage titel, maar ik vraag me af hoe jullie collega hosters dit doen. Stel je factureert op 1 juli 12x 10 euro hostingkosten voor het komende jaar aan een klant. Hoe boeken jullie dit?

Bij mij zorg ik er dan voor dat 6 maanden in 2009 vallen en 6 maanden in 2010, dus echt omzet per maand... BTW uiteraard in het kwartaal van facturatie.

Dit maakt de boekhouding echter wel een stuk ingewikkelder, dus ben aan het nadenken of ik niet gewoon de 120 euro in de maand van facturatie boek...

Graag jullie ervaringen ;)

WebMeso
23/08/09, 13:13
Waarom factureer je het dan niet gewoon per jaar? In plaats van 12 maanden los op 1 factuur? Ik snap sowieso niet echt wat het voordeel zou zijn van het verspreiden van een jaar bedrag over alle maanden.

Henky!
23/08/09, 13:19
Gewoon inkomsten boeken als inkomsten binnenkomen.

martijn82
23/08/09, 13:25
Waarom factureer je het dan niet gewoon per jaar? In plaats van 12 maanden los op 1 factuur? Ik snap sowieso niet echt wat het voordeel zou zijn van het verspreiden van een jaar bedrag over alle maanden.

Ik factureer uiteraard gewoon 1 regel met daarop 12x maandprijs. Vervolgens boek ik dat bedrag in mijn boekhoudprogramma met een spreiding van 12 maanden.

Het voordeel dat ik zie is dat je duidelijk per maand je omzet kunt zien en de eventuele stijging. En je boekt de omzet in het jaar dat je ook de kosten hebt voor het leveren van de dienst...

Geert-Jan
23/08/09, 13:37
Ik factureer uiteraard gewoon 1 regel met daarop 12x maandprijs. Vervolgens boek ik dat bedrag in mijn boekhoudprogramma met een spreiding van 12 maanden.

Het voordeel dat ik zie is dat je duidelijk per maand je omzet kunt zien en de eventuele stijging. En je boekt de omzet in het jaar dat je ook de kosten hebt voor het leveren van de dienst...

Hoe vaak per jaar factureer je nu?

martijn82
23/08/09, 13:39
Hoe vaak per jaar factureer je nu?

Het hele jaar door ;). Ik gebruik WeFact en die zet facturen gewoon klaar op het moment dat een abo afloopt. Dus kan ook op 23 augustus zijn bijvoorbeeld...

Geert-Jan
23/08/09, 13:42
Nee, ik bedoel dat abonnement. Factureer je nu 1 €120,00 of 12 x € 10,00?
Mij lijkt dat je boekt wat je factureerd, want daarmee zie je je inkomsten / omzet.


Het voordeel dat ik zie is dat je duidelijk per maand je omzet kunt zien en de eventuele stijging. En je boekt de omzet in het jaar dat je ook de kosten hebt voor het leveren van de dienst...

Het is me niet geheel duidelijk wat je nu bedoelt. met de laatste zin heb je ook een jaarfactuur lijkt me, met de eerste zin een maand factuur....

martijn82
23/08/09, 13:44
Nee, ik bedoel dat abonnement. Factureer je nu 1 €120,00 of 12 x € 10,00?
Mij lijkt dat je boekt wat je factureerd, want daarmee zie je je inkomsten / omzet.
Het is me niet geheel duidelijk wat je nu bedoelt. met de laatste zin heb je ook een jaarfactuur lijkt me, met de eerste zin een maand factuur....
Ik factureer 1 factuur met daarop:

'Hosting voor domein x van 10-08-2009 tot 10-08-2010' met aantal 12 en maand prijs 10 euro, maarkt regeltotaal 120 euro, factuurtotaal 120 euro ;).

That's it ;)

Geert-Jan
23/08/09, 13:49
Dan boek je die (eenmalig) per jaar....

Mikey
23/08/09, 13:50
Allemaal heel leuk als je 50 facturen per jaar hebt, maar je hebt voor 1 factuur dus 12 boekingsregels.... ? Doe dat eens bij 1000 facturen, zit je gelijk op 12000 boekingsregels :(

martijn82
23/08/09, 13:54
Allemaal heel leuk als je 50 facturen per jaar hebt, maar je hebt voor 1 factuur dus 12 boekingsregels.... ? Doe dat eens bij 1000 facturen, zit je gelijk op 12000 boekingsregels :(
Mja, het begint me langzaam duidelijk te worden dat ik beter anders kan doen ;)... Ik wilde altijd goed inzicht per maand kunnen hebben, maar dat is ook niet zaligmakend...

Phu
23/08/09, 15:53
Ik factureer uiteraard gewoon 1 regel met daarop 12x maandprijs. Vervolgens boek ik dat bedrag in mijn boekhoudprogramma met een spreiding van 12 maanden.

Het voordeel dat ik zie is dat je duidelijk per maand je omzet kunt zien en de eventuele stijging. En je boekt de omzet in het jaar dat je ook de kosten hebt voor het leveren van de dienst...

Snap het probleem niet echt?

Bedoel als je in juni 120 euro per klant binnen krijgt waarom zou je dat willen spreiden
over de volgende maanden ?
Je wilt toch elke maand juist dat soort bedragen binnen krijgen
Of heb je echt zo weinig klanten dat je omzet maandelijks met maar 10 euro wilt terug zien ?

Gewoon inboeken dan is je maandomzet ook een stuk hoger.
Als je op jouw manier je cijfers spreid klopt er ook niets van het bedrag is al eerder betaald hoe kan je in juli nu 10 euro omzet hebben als dat in juni al is betaald?
of betalen die klanten die 120 euro over 12 maanden ? precies niet dus.

dreamhost_nl
23/08/09, 16:02
Indd. In de eerste maand is dan 120 euro betaald en de opvolgende maanden is 0 euro betaald (als we even bovenstaand voorbeeld aanhouden); er is de opvolgende maanden toch niets binnengekomen? Maar het maakt verder niet uit of je nu 12 x 10 euro of 1 x 120 euro in je facturatie opneemt (desnoods doe je het in weken ;)) -- zolang het bedrag maar klopt.

smurf
23/08/09, 16:41
Spreiden kan fiscaal handig zijn en het is ook mogelijk met abonnementen:

Indien je een abonnement inboekt van maart 2009 dan kan je 9/12de van het bedrag ingeven en 3 maanden overdragen naar de inkomsten het volgende boekjaar, aan het abonnement heb je immers ook lopende kosten in de 3 maand van 2010. Ik denk niet dat je er je factuur zelfs voor moet opslitsen. Dat kan je zo verantwoorden.

Ik weet wel niet hoe je dat exact boekhoudkundig realiseert.

De meeste grote hostingbedrijven doen dit angezien zou werken meer overeenkomt met de realiteit.

maxnet
23/08/09, 16:44
De omzet van hosting boeken we op het moment dat de factuur wordt uitgeschreven.
Kosten voor colo, dedicated servers e.d. beschouwen we als algemene kosten, en rekenen we niet per pakket uit.
Een overzicht tussen de kosten en opbrengsten ontbreekt welliswaar, maar de boekhouding blijft er wel simpel op.


Bij domeinen proberen we wel een duidelijke relatie tussen kosten en opbrengsten te maken.

Indien een klant vandaag een .nl domein geregistreerd, hebben we vandaag omzet. Echter moeten de kosten voor het domein per kwartaal aan SIDN betaald worden, en vindt dat niet alleen plaats in 2009, maar ook in 2010.
Daarom boeken we zowel de omzet, als de kosten op het moment dat de factuur wordt uitgeschreven.

In de trend van:

==
Debiteuren
Aan te betalen OB
Aan opbrengst verkopen

Inkoopkosten domeinen
Aan nog te betalen bedragen
==

Zodra we dan een factuur van SIDN ontvangen gaat het variable deel (zonder vaste deelnemerbijdrage) van de "nog te betalen bedragen" grootboekrekening af.
En aan de hand van het saldo van deze grootboekrekening kan je makkelijk zien hoeveel geld er gereserveerd moet worden om de toekomstige rekeningen te betalen.

Ideaal is het echter niet.
Elke keer als ze in Arnhem besluiten de tarieven aan te passen, klopt onze boekhouding niet meer, en moet er gecorrigeerd worden :(

De omzet verdelen naar de perioden waarin de kosten gemaakt worden, zoals jij doet, zou in dat opzicht wellicht beter zijn.

BsHosting
23/08/09, 16:54
Sommige maken het wel erg moeilijk voor zichzelf he.

1 = inkomsten

2 = uitgaven

op het moment dat je nu een factuur maakt voor bv een domein is dat vandaag geboekt en de boekhouder ziet zelf de bijschrijving wel in de bankafschriften.

En de kosten die boek je in het andere deel, wanneer die zijn maakt niet uit eind van het verhaal komt de jaarrekening en dan trek je alles gewoon recht.

Als de sidn je nog niet gefactureerd heeft kan jij het ook niet inboeken als wel gefactureerd en dat doe je nu dus wel.

Laat het denken nu eens aan boekhouder over die heeft er voor geleerd en krijgt er voor betaald.

Gewoon 1 map uitgaven en map inkomsten en 1 map bank aan hem leveren en hij werkt het af.

maxnet
23/08/09, 17:26
En de kosten die boek je in het andere deel, wanneer die zijn maakt niet uit eind van het verhaal komt de jaarrekening en dan trek je alles gewoon recht.


Het probleem is dat dit niet de eerstvolgende jaarrekening wordt rechtgetrokken, maar pas het jaar erop.
Echter het jaar erop, heb je opnieuw hetzelfde probleem, dat pas het jaar daarna weer rechtgetrokken gaat worden, etc.

Je winst lijkt op papier dan hoger dan deze feitelijk is.



Als de sidn je nog niet gefactureerd heeft kan jij het ook niet inboeken als wel gefactureerd en dat doe je nu dus wel.


Je bent bekend met het begrip "transitorische posten" (mooi scrabble woord :p)?

BsHosting
23/08/09, 17:48
Misschien een goede boekhouder zoeken die je deze zorgen uit handen neemt.

eMiz0r
02/09/09, 14:39
Een goede boekhouder/accountant splitst je omzet per jaar. Als je in augustus iemand voor een jaar hosting hebt gefactureerd valt 4 maanden omzet in 2009, en 8 maanden in 2010. Zo heb je een eerlijker overzicht van je inkomsten en uitgaven en kan je sneller op rem trappen wanneer nodig.

Boekhoudkundig is het absoluut de bedoeling dat je omzet per periode boekt. De 8 maanden omzet van 2010 komen als "vooruitontvangen omzet" op je balans te staan en dus als schuld (je moet jouw tegenprestatie nog leveren). Dit heeft invloed op je eigen vermogen welke weer belangrijk is voor je bank. Deze manier van omzet boeken heeft ook invloed op je belastingaangiftes -> ergo je boekt in 2009 een lagere omzet dus je hoeft minder winstbelasting (of inkomstenbelasting) af te dragen.

Deze verdeeldheid niet in je cijfers terug laten komen betekent dat je cijfers domweg onbetrouwbaar zijn zodat niet alleen jijzelf, maar ook je bank er praktisch niets aan heeft. Ondanks dat je de factuur in 1x betaald krijgt heb je nog wel plichten naar je debiteur (afnemen van rackspace, stroom, dataverkeer enz. enz.).

Jopohosting
08/11/09, 12:35
Weet iemand of er facturatiesoftware is die dit automatisch kan berekenen? Want ik kan me niet inbeelden dat je het zelf allemaal handmatig zit te berekenen.

Marin
08/11/09, 12:44
Weet iemand of er facturatiesoftware is die dit automatisch kan berekenen? Want ik kan me niet inbeelden dat je het zelf allemaal handmatig zit te berekenen.

Wefact?

Triloxigen
08/11/09, 12:47
Weet iemand of er facturatiesoftware is die dit automatisch kan berekenen? Want ik kan me niet inbeelden dat je het zelf allemaal handmatig zit te berekenen.

Is het geen optie om dit in te bouwen in je gebruikte facturatiesoftware?

eMiz0r
11/11/09, 10:02
Weet iemand of er facturatiesoftware is die dit automatisch kan berekenen? Want ik kan me niet inbeelden dat je het zelf allemaal handmatig zit te berekenen.

Wij doen het nog wel handmatig, maar dat gaat straks automatisch. Veel werk is het niet, tenminste niet als je per maand de omzet verdeeld. Als je het écht realistisch wilt doen ga je de omzet per dag verdelen, maar dan is een stukje automatisering wel wenselijk :D

Boekhoudkundig is dat trouwens niet verplicht.. Per maand is prima, want je vaste lasten voldoe je ook over het algemeen per maand.

davhog
11/11/09, 11:50
Het probleem is dat dit niet de eerstvolgende jaarrekening wordt rechtgetrokken, maar pas het jaar erop.
Echter het jaar erop, heb je opnieuw hetzelfde probleem, dat pas het jaar daarna weer rechtgetrokken gaat worden, etc.


Dit kun je toch gewoon rechttrekken in het grootboek 'onderhanden werk' ? (een iets minder mooi scrabble woord )

eMiz0r
11/11/09, 11:58
Er valt toch helemaal niks recht te trekken? Van een factuur die je uitschrijft in december en voor een jaar hosting omvat, hoort de omzet van 11 maanden in het volgende jaar te vallen. Easy as SuperMicro :)