PDA

Bekijk Volledige Versie : Linken naar auteursrechtelijk beschermde torrents



RobertG
21/08/09, 21:04
Hallo,

Ik ben van plan mijn eerste eigen website te maken en ik vroeg mij af of het illegaal is om te linken naar torrents van games. Zo ja is het ook illegaal om te linken naar een site die vervolgens met een click op de knop doorlinkt naar de desbetreffende torrents?

Zo ja, kom ik onder deze wetgeving uit door mijn site te laten hosten in het buitenland?

Ik besef me dat dit forum misschien niet de goede plaats is om deze vragen te stellen, maar de expertise is duidelijk hier en deze Nederlandse regelgeving is zodanig onduidelijk dat ik geen antwoorden kan vinden en mijn vragen slecht beantwoord worden elders op het net.

Mijn excuses,
Robert.

®on
21/08/09, 21:32
Dit forum biedt een zoekfunctie. Topics als deze zijn reeds meerdere keren besproken.

WebMeso
21/08/09, 21:40
Als ik het goed begrijp bedoel je gewoon een link naar de torrent site zelf? En niet links naar torrent-downloads? Naar mijn idee is het linken naar een torrent site zelf niet echt iets om je zorgen over te maken, aangezien de hosters van torrent sites eerder zullen worden aangepakt dan iemand die er een aantal links naartoe heeft geplaatst.

Daarnaast heb ik geen idee of dit illegaal is.

The-BosS
21/08/09, 21:53
mij lijkt het simpel, als de makers van die games jou toestemming geven is er geen probleem. Of als een eigenaar van software/films etc jouw toesteming geeft om hun torrent te linken zie ik ook geen probleem. Vanzodra je content promoot waarvoor je geen toestemming hebt ben je illegaal bezig. Dit met uitzondering van bvb opensource en freeware natuurlijk.

RobertG
22/08/09, 11:20
Oké duidelijk genoeg, is het mogelijk om onder deze (de nederlandse) wetgeving uit te komen door de server te laten hosten in het buitenland?

Wat is de consequentie voor het (massaal) posten van links naar de torrents?
een verzoek om link zus en link zo te verwijderen? een boze brief naar de provider? of een aanklacht aan je broek?

Ik vind het maar een rare situatie, waarom zou het wel legaal zijn om een site zoals ThePirateBay to hosten maar niet om te linken naar hun content? Verder
is deze wetgeving zo onduidelijk dat ik het me niet kan voorstellen dat mensen dit niet al doen, zonder te beseffen dat ze illegaal bezig zijn.

Bedankt voor de hulp
Robert

marsipulami
22/08/09, 11:42
voor het moment is the piratebay in nederland illegaal, omdat Brein een rechtszaak gewonnen heeft(al dan niet eerlijk)

kutagh
22/08/09, 13:35
RobertG, je moet wel onthouden dat wanneer je in het buitenland host, je onder de buitenlandse regelgeving valt.
Zweden was een populaire gebied ervoor, maar nu kun je beter uitwijken naar ergens anders. Waar? Geen idee. De Sahara misschien, maar dan moet je wel erg goede koeling hebben...

Consequenties: Meestal beginnen ze met een 'Cease and Desist' brief, dit kan uitlopen tot een rechtszaak. Een rechtszaak doen ze echter liever bij de grote sites (kosten efficiënt). Je kunt last hebben van invallen in de datacenter (waar het zelfs zo ver kan gaan dat ze je server meenemen voor onderzoek).


Rest het mij te zeggen, dit is WHT. We zijn nooit objectief, en onze antwoorden over juridische zaken moet je meestal niet als 100% waar aannemen maar in plaats daarvan met iemand die er echt verstand van heeft inschakelen. ICTrecht zou misschien kunnen helpen.

The-BosS
22/08/09, 16:18
Rest het mij te zeggen, dit is WHT. We zijn nooit objectief, en onze antwoorden over juridische zaken moet je meestal niet als 100% waar aannemen maar in plaats daarvan met iemand die er echt verstand van heeft inschakelen. ICTrecht zou misschien kunnen helpen.

Klopt helemaal, je kan misschien ook eens contact opnemen met auteursrecht organisaties zoals brein, BaF, sabam, buma, stemra, sena, ... om 100% zeker te zijn. Misschien vragen ze dan bvb kleine vergoeding maar ben je wel legaal bezig.

RobertG
22/08/09, 17:15
Klopt helemaal, je kan misschien ook eens contact opnemen met auteursrecht organisaties zoals brein, BaF, sabam, buma, stemra, sena, ... om 100% zeker te zijn. Misschien vragen ze dan bvb kleine vergoeding maar ben je wel legaal bezig.

Dat lijkt me helemaal sterk, voor zo ver ik weet hebben deze organisaties niet de rechten in handen van games/tv-series. De rechten kopen van games en series zodat je deze kunt uploaden op je website is waarschijnlijk rete duur. Als dit wel zo zou zijn dan buigt zo'n organisatie de wet voor een vergoeding.

Ik lees nog steeds tegenstrijdige verhalen.

The-boss zegt dat het linken naar torrents waarvan je geen toestemming hebt illegaal is. In dit (http://www.webhostingtalk.nl/shared-webhosting/128713-linken-naar-illegale-content-strafbaar-2.html) topic meld FransVanNispen dat linken naar torrents gewoon legaal is.

In dit (http://www.netkwesties.nl/editie153/artikel2.html) artikel wordt een uitspraak gedaan over een vergelijkbare zaak maar ik zal torrents gebruiken in plaats van Edonkey.

Er is ook onduidelijkheid over of als je je site buiten Nederland laat hosten, je dan ook buiten de nederlandse wetgeving valt. Kutagh meldt van wel, maar in dit (http://www.webhostingtalk.nl/shared-webhosting/128713-linken-naar-illegale-content-strafbaar.html) topic zegt Swiftway-uk van niet.

Ik zou het erg fijn vinden als iemand dit wil/kan ophelderen, meningen en theorieën zijn welkom maar tenzij je het absoluut zeker weet zou ik het waarderen als je text niet als feitelijk presenteerd. Bronnen zijn ook welkom.

P.S. Ik kan nog gewoon naar thepiratebay.org surfen, hoe zit dat dan?

marsipulami
22/08/09, 17:48
Ik lees nog steeds tegenstrijdige verhalen.

The-boss zegt dat het linken naar torrents waarvan je geen toestemming hebt illegaal is. In dit (http://www.webhostingtalk.nl/shared-webhosting/128713-linken-naar-illegale-content-strafbaar-2.html) topic meld FransVanNispen dat linken naar torrents gewoon legaal is.


Dat bedoelde kutagh dus met het feit dat wij niet100% objectief zijn, ieder heeft zijn/haar mening over dit onderwerp.




P.S. Ik kan nog gewoon naar thepiratebay.org surfen, hoe zit dat dan?

Dan moet je het nieuws een beetje volgen....

kutagh
22/08/09, 18:29
Ik zei niet dat je buiten de Nederlandse wetgeving valt, echter dat als je in het buitenland host, je onder de buitenlandse wetgeving zult vallen. Dit kan samenvallen met de Nederlandse wetgeving.

Thepiratebay.org mag nog in hoger beroep gaan, en zelfs dan is de uitspraak op het moment zo dat de blokkering vanuit TPB moet gaan. Als ze dat niet doen, merk jij er niks van.

ICTRecht
22/08/09, 21:07
Als het goed is, komt op 26 augustus het vonnis in de Mininova-zaak. BREIN had precies dit argument in een rechtszaak tegen de torrentzoeksite op tafel gelegd. In tegenstelling tot de Pirate Bay-zaak is dit een echte inhoudelijke rechtszaak met argumenten van beide kanten (en topadvocaten ook), dus wat de rechtbank ook gaat zeggen, het zal flinke impact hebben. Misschien is het handig om in deze topic even af te wachten tot dat het vonnis er is?

Arnoud

kutagh
22/08/09, 22:30
Ik ben benieuwd naar wat je gaat zeggen naar aanleiding van de vonnis... :)

marsipulami
23/08/09, 01:14
Ik ben benieuwd naar wat je gaat zeggen naar aanleiding van de vonnis... :)

anders ik wel

XBL
23/08/09, 04:43
Voor de duidelijkheid: bij burgerrecht is er zelden sprake van een precieze definitie van iets. Vaak wordt toepasselijke wetgeving pas duidelijk na een uitspraak van een rechter. Er zijn volgens mij wel uitspraken geweest tegen torrentsites, maar wat nu de precieze uitkomst hiervan is weet ik is.

In het geval van linken naar een webpagina waar een torrent bestand wordt genoemd (dus indirect naar bestanden met een copyright) is volgens mij nog helemaal niets bekend over legaliteit. In mijn ogen is het zo indirect, dat jij niet echt verantwoordelijk gehouden kan worden voor de content die op zo'n webpagina staat.

Het is even afwachten wat er gaat gebeuren in de komende maanden, naast mininova gaat geloof ik TPB alsnog een procedure starten om hun site toch gewoon te mogen aanbieden in NL. Tot die tijd blijft het allemaal erg vaag.

ResellerHosting
25/08/09, 14:47
Hallo,

Ik ben van plan mijn eerste eigen website te maken en ik vroeg mij af of het illegaal is om te linken naar torrents van games. Zo ja is het ook illegaal om te linken naar een site die vervolgens met een click op de knop doorlinkt naar de desbetreffende torrents?


Linken is niet per definitie verboden bij wet.
Wel is het zo dat indien een opzet van je business model erop gericht is om dankzij illegale content die op e.a. manier via jouw site benaderbaar is je in een grijs gebied terecht komt en fanatiekelingen zoals Brein wakker schud.



Zo ja, kom ik onder deze wetgeving uit door mijn site te laten hosten in het buitenland?


Zie hier voor, het maakt voor Nederlandse rechter niet uit waar tracker staat, als jij hier geld verdiend ben jij medeverantwoordelijk en kan jij mogelijk met succes vervolgt worden.



Ik besef me dat dit forum misschien niet de goede plaats is om deze vragen te stellen, maar de expertise is duidelijk hier en deze Nederlandse regelgeving is zodanig onduidelijk dat ik geen antwoorden kan vinden en mijn vragen slecht beantwoord worden elders op het net.

Mijn excuses,
Robert.

Hostingproviders zijn de eerste die aangesproken worden door gedupeerden, overheid en partijen als brein.

Het is dan ook niet in hun belang om tijd, energie en dus kosten te maken omwille van niet direct met hun business relateerde zaken.

ResellerHosting
26/08/09, 21:11
Je hebt mazzel je vraag werd vandaag beantwoord door een rechter:


"gelegenheid geven tot, aan zetten tot en profiteren van de door haar gebruikers gepleegde inbreuken op de auteursrechten en naburige rechten van (deze) rechthebbenden."

bron: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BJ6008&u_ljn=BJ6008

Dit iets beter verwoord dan waarop ik doelde dat indien je voor eigen gewin naar iets linkt waarvan je redelijk wijs kunt weten dat dat een ander dupeert je gedwongen kunt worden daarmee te stoppen.

ICTRecht
27/08/09, 10:05
Let wel: niet "redelijkerwijs kunt weten" maar "gegronde reden om te twijfelen" wat een strengere eis is.

ResellerHosting
28/08/09, 02:34
Let wel: niet "redelijkerwijs kunt weten" maar "gegronde reden om te twijfelen" wat een strengere eis is.

Je weet zelf wel dat als deze jurisprudentie niet onderuit word gehaald in een bodemprocedure straks deze jurisprudentie (of de bekrachtiging ervan in hoger beroep) gebruikt en "opgerekt" zal worden naar "redelijkerwijs".

ICTRecht
28/08/09, 14:26
Als de rechter expliciet zegt "ik vind 'redelijkerwijs' te soepel, ik maak er 'gegronde twijfel' van", dan zie ik niet in hoe dat oprekken gaat lukken.

Arnoud

pdu
29/08/09, 01:46
Als de rechter expliciet zegt "ik vind 'redelijkerwijs' te soepel, ik maak er 'gegronde twijfel' van", dan zie ik niet in hoe dat oprekken gaat lukken.

Arnoud

OvJ of advocaten van klagende partijen in civiele zaken zullen jurisprudentie gebruiken. Ik had wel van je verwacht dat je al lang genoeg meeliep op dat te weten.

ICTRecht
29/08/09, 10:29
OvJ of advocaten van klagende partijen in civiele zaken zullen jurisprudentie gebruiken. Ik had wel van je verwacht dat je al lang genoeg meeliep op dat te weten.
Ik weet hoe jurisprudentie werkt en ik lees vonnissen voordat ik er dingen over zeg. Jij kennelijk niet.

In het geval van deze jurisprudentie staat er dus expliciet waarom de rechter het zware criterium in zijn dictum opneemt. Hij vindt het lichte criterium te licht en wijst het daarom af. Het valt dan nogal op als je als eiser je later hierop beroept en met het lichte criterium gaat zwaaien. Dat krijgt de wederpartij dus eenvoudig van tafel.

Ik zie dan ook werkelijk niet hoe men dit criterium wil gaan "oprekken" met dit vonnis in de hand. Natuurlijk, andere jurisprudentie zou het lichte criterium kunnen erkennen maar dit vonnis wijst het expliciet af.

Arnoud