PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw server provisioning systeem, zoekt nog betatesters



maxnet
13/08/09, 05:44
Eind dit jaar willen we een nieuw softwarepakket op de markt gaan brengen, dat voorziet in het beheer van hosting infrastructuur, de registratie van domeinen (EPP) en de bijbehorende administratie.
De komende maanden hebben we dan ook een aantal betatesters nodig, die de verschillende onderdelen aan een grondige test kunnen onderwerpen.

Het eerste onderdeel dat opgeleverd gaat worden is een 'server provisioning systeem'.
Daarmee is het mogelijk om servers met een paar muisklikken van een nieuw besturingssysteem te voorzien.
Dit werkt als volgt:

- In het BIOS van de server dient bij de boot volgorde ingesteld te worden, dat als eerste geprobeert wordt vanaf het netwerk (PXE) te booten.

- Het MAC-adres, IP-adres en de hostname van elke server dient eenmalig in de beheerinterface ingevoerd te worden. Mocht het MAC-adres niet bekend zijn, dan is het ook mogelijk de server even te rebooten, en het MAC-adres uit een lijstje met "onbekende" computers te selecteren.

- Is de server eenmaal geregistreerd, dan hoeft alleen nog maar het gewenste besturingssysteem aangeklikt te worden en de gewenste wachtwoorden te worden ingevuld.
Zodra de server (opnieuw) opgestart wordt, verloopt de installatie verder automatisch.


Voor het project moet nog een fatsoenlijke website ontworpen worden.
Maar om een indruk van het systeem te geven, staat er een video'tje en een aantal screenshots op: http://www.noc-ps.com/

Besturingssystemen die momenteel geinstalleerd kunnen worden zijn:

- Ubuntu
- Centos
- Fedora
- Debian
- Proxmox VE
(en FreeBSD wordt aan het rijtje toegevoegd zodra versie 8 uit is)


Concreet willen we in september met beta testen beginnen.
Belangstellenden kunnen zich via de site of per e-mail melden, en ontvangen terzijnertijd bericht.

De volgende eisen zijn van toepassing:

- Je hebt de beschikking over een eigen VLAN, waar geen andere DHCP servers draaien.

- Hoewel het pakket bedoeld is om fysieke servers van een besturingssyteem te voorzien, wordt de beheerinterface zelf momenteel alleen als "virtual appliance" geleverd. Hiervoor is het noodzakelijk dat je over VMware ESXi of Citrix Xenserver beschikt.

- Een rechtstreekse Internet verbinding is vereist voor het downloaden van de installatiebestanden van de verschillende besturingssystemen. Proxies e.d. worden niet ondersteund.

Gedurende de betaperiode zijn aan het gebruik van de software geen kosten verbonden. Het uiteindelijke licentiemodel staat nog niet vast.

jinxedworld
14/08/09, 13:20
Ziet er netjes uit! Kan je me ook vertellen wat het grote verschil is met een opensource pakket als OpenQRM, welke dit ook kan?

manbearpig
14/08/09, 14:24
geen windows ?
en waarom bsd pas bij versie 8?

verder zien de screens er wel aardig uit :) werking lijkt me aardig rechttoe-rechtaan

DutchTSE
14/08/09, 15:27
In welke taal is dit geschreven? Is het open source of closed source? Zijn er mogelijkheden om zelf te scripten? Is er al een idee wat de kosten worden? Kunnen losse modules afgenomen worden of is het 1 groot pakket?

Piwi-Web
14/08/09, 15:28
Ziet er inderdaad leuk uit heb echter geen xen/citrix dus kan helaas niet helpen testen

maxnet
14/08/09, 18:25
Kan je me ook vertellen wat het grote verschil is met een opensource pakket als OpenQRM, welke dit ook kan?

Beide pakketten hebben hun toepassingen en doelgroep.

Onze software richt zich voornamenlijk op het uitvoeren van volledige OS installaties.
Hierbij wordt de installatieprocedure van de distro zelf gebruikt (kickstart, preseed, etc.), hetgeen erg flexibel is.
Wil je een software pakketje aan de standaard installatie toevoegen, dan ga je naar de "profile settings", voeg je de naam van het pakket toe, druk je op de "save" knop en het is geregeld.
Zie bijgevoegd screenshot ter illustratie van hoe dat er in de huidige versie uitziet.
In de toekomst willen we dat nog uitbreiden, zodat een lijst met beschikbare pakketjes wordt getoond en er aangevinkt kan worden.

Zover mij bekend werkt OpenQRM met images.
Wil je daar een pakketje toevoegd hebben, dan zul je eerst zelf een OS installatie moeten doen, en een image moeten maken.
Zodra er een nieuwe versie van de distro uitkomt, moet dit process vervolgens herhaald worden.
Geen onoverkomenlijk probleem, maar het kost wel tijd.


Het uitgangspunt ligt op eenvoud en gebruiksgemak.
In een simpele omgeving (alle servers in hetzelfde VLAN, geen DHCP relays nodig) is het up & running krijgen van het pakket een kwestie van:

1) de appliance (+/- 20 MB) uploaden naar VMware/Xen
2) even in de console de netwerk gegevens invoeren en het gewenste wachtwoord, en op de "start installation" knop drukken, en je kan aan de slag.
De bestanden die nodig zijn om de verschillende besturingssystemen te installeren, worden automatisch (eenmalig) gedownload zodra ze nodig zijn.

Met gratis open source pakketten kan welliswaar hetzelfde bereikt worden.
Maar die hebben niet zelden een wat hogere leercurve, waardoor ze alleen echt "gratis" zijn als je eigen tijd niets kost.

===



geen windows ?


Ondersteuning voor Windows wordt momenteel niet standaard meegeleverd.
De enige manier die we tot nu toe gevonden hebben om dat zonder WDS te bereiken, is het handmatig toevoegen van een hulpprogramma'tje aan de Windows installatie image.

Ben bang dat de Windows licentievoorwaarden ons niet toestaan deze image naar derden te verspreiden.
Een doe-het-zelf optie waarbij de klant zelf de image aanpast behoort wellicht wel tot de mogelijkheden. Maar de hoeveelheid handelingen die daar op dit moment voor nodig zijn, sluiten niet aan bij het concept van eenvoud en gebruiksgemak.



en waarom bsd pas bij versie 8?


Ook bij FreeBSD is het toevoegen van een hulpprogramma'tje vereist om een technische reden.
Door een beperking in sysinstall kan je namenlijk standaard alleen geautomatiseerde installaties uitvoeren indien je bij voorbaat de naam van het Ethernet device weet.
In tegenstelling tot Linux waarbij dit altijd eth0, eth1, etc. is, verschilt deze in FreeBSD per driver.

Gezien de tijd die het ons kost om een aangepaste installatie image samen te stellen, en te ondersteunen, willen we ons beperken tot de meest recente FreeBSD-stable.
Volgens de FreeBSD 'release schedule' wordt 8 dat deze maand:



Date Event Information
August 2009 FreeBSD 8.0 Code Freeze since June 26th


===



In welke taal is dit geschreven? Is het open source of closed source? Zijn er mogelijkheden om zelf te scripten? Is er al een idee wat de kosten worden? Kunnen losse modules afgenomen worden of is het 1 groot pakket?


De backend is voor het grootste gedeelte closed source PHP.

Doordat de frontend echter volledig in Javascript is geschreven en via een JSON API communiceert, is er een goede scheiding tussen de user interface en backend, en bied dit integratiemogelijkheden.
De API staat echter nog niet helemaal vast (er kunnen nog methoden en parameters veranderen), vandaar dat hier nog geen documentatie voor beschikbaar is, en het niet aan te raden is deze tijdens de betaperiode al te gebruiken.


Het exacte licentiemodel staat nog niet vast, en over de tarieven durf ik dan ook nog geen uitspraken te doen.
Naast de traditionele modellen worden hierbij ook nog andere opties overwogen.

Bijvoorbeeld door een mogelijkheid in te bouwen om software licenties voor webhosting control panels, commerciele backup software, etc. via ons te bestellen, en met het besturingssysteem mee te installeren.
Het idee is dan dat indien je er voor kiest dit via ons te doen, en wij hiervoor een bepaalde commissie van de softwareleverancier ontvangen, dit tot een lagere aanschafprijs van onze eigen software kan leiden, of bijvoorbeeld gratis updates.
Dit is echter voorlopig nog een proefbalonnetje.
Er moet nog met met de verschillende partijen onderhandeld worden, en het is dus nog even afwachten of deze net zo enthousiast over het concept zijn als wij ;-)

maxnet
01/09/09, 00:17
Naast VMware en Xenserver draait de appliance nu ook onder Hyper-V.
Mocht iemand dat gebruiken, en willen beta testen, dan hoor ik het graag.

Piwi-Web
02/09/09, 10:21
Waarom maak je het niet zo dat je het overal kan draaien. Ik bedoel bv. via het web. Zo trek je een veel breder publiek :)

Randy
02/09/09, 10:38
Waarom maak je het niet zo dat je het overal kan draaien. Ik bedoel bv. via het web. Zo trek je een veel breder publiek :)

PXE met een subnet van 0.0.0.0? :lovewht:

* gooit een boek TCP/IP voor dummies naar Pim *

gjtje
02/09/09, 11:06
Naast VMware en Xenserver draait de appliance nu ook onder Hyper-V.
Mocht iemand dat gebruiken, en willen beta testen, dan hoor ik het graag.

Heb je dat getest? Een dhcp server in een hyper-v guest werkt volgens mij niet.

maxnet
02/09/09, 12:42
Heb je dat getest?

Jazeker.


Een dhcp server in een hyper-v guest werkt volgens mij niet.

Geheim van de smid zit hem in het gebruik van de "legacy network adapter". Die doet het beter dan de geoptimaliseerde versie.

Zal zo wel even een filmpje online zetten, om te laten zien dat ie het doet, en het geen vaporware is.

maxnet
02/09/09, 13:27
Filmpje: http://www.noc-ps.com/index.php/demonstration_videos/provisioning_an_eee_pc_with_noc_ps_hyper_v

Let niet op de belabberde beeldkwaliteit.
Is alleen om te laten zien dat het pakket onder Hyper-V werkt, en je er fysieke servers (in dit geval mijn eee-pc'tje) mee kan installeren.

ARKO
03/09/09, 01:34
Het ziet er wel erg netjes uit. Helaas draaien we hier alleen Microsoft Windows. Mochten jullie ooit nog een uitbreiding maken voor Windows, dan kom ik nog een keertje kijken.

Succes met het project.

maxnet
03/09/09, 02:28
Het ziet er wel erg netjes uit. Helaas draaien we hier alleen Microsoft Windows. Mochten jullie ooit nog een uitbreiding maken voor Windows, dan kom ik nog een keertje kijken.


Op zich werkt Windows 2008 wel (zie de tweede video onder "demonstration videos").

Het probleem is echter dat we de benodigde bestanden niet standaard mee kunnen leveren, en er dus handwerk bij komt kijken.
Je moet dan de Windows AIK van de Microsoft site plukken, een hulpprogramma'tje en extra drivers toevoegen, en het resultaat naar het systeem uploaden.


Als je een Windows-only omgeving hebt, is WDS dan waarschijnlijk wat makkelijker.

Piwi-Web
30/10/09, 00:46
PXE met een subnet van 0.0.0.0? :lovewht:

* gooit een boek TCP/IP voor dummies naar Pim *

Een hele late reactie maar zie hem nu pas nadat ik het topic opnieuw moest opzoeken.

Ik bedoelde dus niet "overal draaien" op basis van netwerk maar "overal draaien" dat je dus niet moet beschikken over citrix xen of vmware esxi :)

Poeh, ik mag toch hopen dat iedereen weet dat "overal draaien" op basis van netwerk niet kan ... Zeker als je met Cisco (CCNA/CCNP) begint (like me :D)

Vraag mij trouwens direct af als er nog wat mee gebeurt is? Website is in ieder geval niets meer aan verandert :)

maxnet
30/10/09, 01:55
Vraag mij trouwens direct af als er nog wat mee gebeurt is? Website is in ieder geval niets meer aan verandert :)

Ligt even stil, omdat ik er IPMI ondersteuning in wil hebben en wat issues met de hardware heb.


De spare servers die ik hier heb liggen bestaan uit Tyan en Asus hardware.

Tyan spul is slecht leverbaar.
Had ergens het benodigde IPMI kaartje gevonden, maar die kwam vervolgens zonder de kabeltjes om het ding ook daadwerkelijk op het moederbord aan te kunnen sluiten.
Da's niet zo heel praktisch...

Over de ASUS heb ik een andere thread (http://www.webhostingtalk.nl/hardware/153725-asus-asmb3-ikvm-ipmi-kaartje.html) geopend.
Heb het replacement moederbord en de IPMI kaart inmiddels weer naar ze teruggestuurd, met het verzoek of ze even zelf kunnen proberen het aan de praat te krijgen.
Zou hierover teruggebeld worden, maar vermoed dat ik daar zelf weer even achteraan moet...

martysmarty
30/10/09, 08:56
Op zich werkt Windows 2008 wel (zie de tweede video onder "demonstration videos").

Het probleem is echter dat we de benodigde bestanden niet standaard mee kunnen leveren, en er dus handwerk bij komt kijken.
Je moet dan de Windows AIK van de Microsoft site plukken, een hulpprogramma'tje en extra drivers toevoegen, en het resultaat naar het systeem uploaden.


Als je een Windows-only omgeving hebt, is WDS dan waarschijnlijk wat makkelijker.

Wellicht kun je daar tzt wel een duidelijke handleiding voor maken, mocht je de image niet direct mogen leveren.

Kunt ook controleren of klanten de windows licenties hebben, mischien mag je het dan wel leveren, zou even contact opnemen met MS hierover.

Mocht zowel windows als linux goed werken, hebben wij er ook wel belang bij. Linux hebben we zelf al wat voor, windows helaas nog niet.

Serve-xs
30/10/09, 16:15
Heb ik net weer mijn ESXi server draaien :)

Ik wil best het een en ander testen. Maar ik ben een voorstander van een Windows Systeem momenteel. Voor bepaalde dingen is linux uiteraard weer gewenst. Ik stel me beschikbaar!

systemdeveloper
30/10/09, 17:58
Dat wil ik ook wel eens testen eigenlijk zodra het voor FreeBSD werkt. :)

Pantsy
30/10/09, 18:38
Idem hier, zolang er geen FreeBSD support en Windows support is, dan houd het wel op eigenlijk.

maxnet
23/11/09, 14:55
Wellicht kun je daar tzt wel een duidelijke handleiding voor maken, mocht je de image niet direct mogen leveren.

Kunt ook controleren of klanten de windows licenties hebben, mischien mag je het dan wel leveren, zou even contact opnemen met MS hierover.


Dit is inderdaad een punt waar nog over gesproken moet worden.
I.p.v. licenties gaan controleren, zou daarbij ook aan het leveren van de licenties gedacht kunnen worden.
Onze tool zou immers desgewenst ook kunnen bijhouden hoeveel installaties er van een bepaald besturingssysteem in het netwerk actief zijn, en deze gegevens kunnen terugkoppelen.
Bespaart het papierwerk dat sommige licentieboeren momenteel voor het afrekenen van de maandelijkse licenties vereisen.

Maar goed, dat is voorlopig nog toekomstmuziek.
Op de korte termijn zal er voorlopig een eigen image samengesteld moeten worden.

Een overzicht van de benodigde stappen staat op: http://www.noc-ps.com/index.php/documentation/adding_windows_server_2008_support/


Kort samengevat heb je nodig:

- Windows installatie DVD
- Windows AIK (op de Microsoft site te downloaden, na een genuine licentie check)
- Alle hardware drivers die je systemen nodig hebben
- Een tooltje van ons die de Windows AIK aanroept en de installatie image aanmaakt

De installatie image moet vervolgens naar de NOC-PS appliance overgebracht worden, door deze in de (virtuele) DVD drive van de NOC-PS VM te stoppen.




Idem hier, zolang er geen FreeBSD support en Windows support is, dan houd het wel op eigenlijk.


Zoals eerder in de thread aangegeven was bij FreeBSD het wachten op de release van 8.0.
Hoewel er nog geen officiele aankondiging van is, is deze gisteravond uitgebracht, en inmiddels op de diverse mirrors te vinden.

Heb er dan ook inmiddels een profiel voor gemaakt.
Beta testers kunnen deze met de "update" functie aan het systeem toevoegen.

Marinus
23/11/09, 15:14
Zoek je nog beta testers? Wij draaien Citrix XenServer i.c.m. Dell servers. Wil het best voor je testen en uberhaupt eens bekijken of het interessant voor ons kan zijn.

Apoc
23/11/09, 16:32
maxnet: wij zijn een tijdje terug met een soortgelijk systeem bezig geweest, wat eigenlijk exact hetzelfde doet als wat jij omschrijft. Echter is dit tot op heden volledig hardcoded en dus zonder interface en dergelijke. We waren tot op heden van plan om dit er nog bij te gaan maken, maar nu ik dit project zie, zou dat nogal dubbelop zijn. Ik ben hier dus zeker in geïnteresseerd.

Iets wat me cruciaal lijkt, en hier nog niet genoemd is, is dat er veel meer configuratiemogelijkheden zouden moeten zijn dan enkel IP adres en password. Om maar iets te noemen: een partitie-schema zou je zelf moeten kunnen aangeven, en aan de hand daarvan zou een kickstart bestandje gegenereerd moeten worden (is heel eenvoudig). Je zou vervolgens je bestelsysteem kunnen koppelen aan dit systeem om bestellingen volledig geautomatiseerd af te handelen (in combinatie met de API van een PDU of iets dergelijks).

Het gebruik van vaste kickstart files levert nogal wat beperkingen op. Het laten aanmaken van kickstart files per installatie zou hiervoor uitkomst moeten kunnen bieden. Zo zou je je klant in het bestelsysteem de configuratie van het OS in kunnen laten stellen, en je kickstart files hierop aanpassen.

Verder nog: wij gebruiken voor Windows 2003 installaties "Unattended" - misschien dat je er wat aan hebt.

Ook niet onbelangrijk; ik zou ook zeker opties maken om "post-install" scripts uit te voeren, bijvoorbeeld om een control panel te installeren. En ook het laden van complete (vooraf geconfigureerde) images zou zeker handig zijn.

Ik zou graag ook e.e.a. beta testen.

maxnet
23/11/09, 18:09
Iets wat me cruciaal lijkt, en hier nog niet genoemd is, is dat er veel meer configuratiemogelijkheden zouden moeten zijn dan enkel IP adres en password. Om maar iets te noemen: een partitie-schema zou je zelf moeten kunnen aangeven, en aan de hand daarvan zou een kickstart bestandje gegenereerd moeten worden (is heel eenvoudig).


Heb (nog) geen knop ingebouwt om per server te kunnen afwijken, maar de optie zit wel in de profiel instellingen.
Zie bijgevoegd plaatje voor het idee.

Daar kan je aangeven welke pakketjes je wilt hebben, welk partitie schema, en of er post-installation nog wat moet gebeuren.

Standaard staat daar ingesteld dat er minimaal een SSH server draait, en een lokale resolving DNS server, zodat de server niet van andere systemen afhankelijk is.
Maar naar wens kan dat dus aangepast worden.



Je zou vervolgens je bestelsysteem kunnen koppelen aan dit systeem om bestellingen volledig geautomatiseerd af te handelen (in combinatie met de API van een PDU of iets dergelijks).

Dat kan.
In de user interface en API (http://www.noc-ps.com/api/) is verder ook een functie gereserveerd voor het rebooten van de server via IPMI.

Helaas IPMI nog steeds niet kunnen uittesten.
Bij ASUS NL kregen ze de combinatie van het moederbord van mijn testbak, en het bijbehorende IPMI kaartje ook niet aan de praat.
Als ik de desbetreffende mederwerker moet geloven, ligt de case nu bij een afdeling in Tsjechie.

Voor PDU's dien je in je eigen bestelsoftware ondersteuning in te bouwen.
Zover mij bekend is er geen gestandariseerde methode om die aan te spreken.
Iedere fabrikant heeft daar zijn eigen manier voor, meestal via SNMP.



Verder nog: wij gebruiken voor Windows 2003 installaties "Unattended" - misschien dat je er wat aan hebt.


In 2008/Vista zijn ze helaas over gestapt op een ander protocol, waar unattended niet mee werkt. :-(

Microsoft claimt verder patent op het WDS protocol: http://www.google.com/patents?id=-JegAAAAEBAJ&printsec=abstract&zoom=4
Vandaar dat ik liever een iets andere methode gebruik.


Indien er de komende dagen geen ernstige bugs worden gemeld door de huidige beta test club, zal ik eind van de week een publieke beta versie op de site zetten.

baahmi
23/11/09, 18:17
Microsoft claimt verder patent op het WDS protocol: http://www.google.com/patents?id=-JegAAAAEBAJ&printsec=abstract&zoom=4
Vandaar dat ik liever een iets andere methode gebruik.


Dan bied je dat toch alleen maar aan voor niet Amerikaanse klanten (vanuitgaande dat ze dat patent alleen in de USA heeft) ?

Mvgr,
Martin

CyberNBD
23/11/09, 18:28
Hier eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als Apoc: Het systeem is nuttig, alleen missen er aardig wat opties als ik naar het systeem kijk waar ik de afgelopen maanden mee bezig geweest ben.

Ook hier zit er geen grafische interface aan, maar wel een script waarmee een nieuwe host ingevoerd kan worden. Dat script configureert o.a. de pxeboot entry en kickstart files, dit omdat de gebruiker voor de eigenlijke installatie van start gaat zelf kan kiezen uit de verschillende OS-sen en opties. Daarnaast maakt het script een DHCP host entry in de router van het private netwerk gebaseerd op MAC adres. Op die manier kan een gebruiker van bijvoorbeeld een dedicated server op ieder moment van de dag een reinstall doen, en zelf zijn o/s kiezen zonder onze tussenkomst.

Een hoop config delen zijn gewoon hard coded in losse config files (disk partitioning voor 1 en voor 2 disken, single of redundant uplink etc...) die dmv includes toegevoegd worden door het config script. Voordeel hiervan is dat je snel een standaard-iets kan aanpassen zonder dat alle server-specifieke kisckstart files opnieuw gegenereerd moeten worden.

Info die in het script wordt opgegeven zijn o.a.:
* Aantal disks (of raid arrays) ivm partitionering (aparte disk voor /var bijvoorbeeld)
* Redundant uplinks ja of nee
* Mac Address Private NIC
* Private IP
* Private Gateway (gebruikt tijdens PXE boot, later ingesteld icm IP backup server als static route)
* Mac Address Public NIC (of meerdere bij redundant uplinks)
* Public IP
* Public Gateway

Opties per o/s kunnen dan bijvoorbeeld zijn:
* Unattended clean install
* Unattended install w. plesk8
* Unattended install w. plesk9
* Unattended install w. D/A
* Attended install

Het script installeert dus niet alleen kaal het O/s maar configureert ook de alle nic's, nic bonding bij meerdere uplinks, firewall rules bij installatie van plesk etc.
Bij eigen servers hebben we een aantal "private" opties waarmee in het post script of na de reboot ook alle bedrijfs-specifieke items geinstalleerd worden (backup scripts, opties voor monitoring, remote access cards etc)

baahmi
23/11/09, 18:30
Nog een vraag : heb je naar dat patent gezocht ? Zoeken naar patenten wordt door de meeste amerikaanse juristen afgeraden, daar je zodra je er kennis van hebt genomen, je inderdaad iets moet doen met die kennis (gebruiksrecht / licentie / toestemming aanvragen, rechtzaak beginnen om patent ongeldig te laten verklaren, etc).
Als je wilt voorkomen dat je Amerikaanse software patenten schend, zou ik je overigens aanraden per direct te stoppen met het ontwikkelen van software :)

Mvgr,
Martin

maxnet
23/11/09, 19:41
Dan bied je dat toch alleen maar aan voor niet Amerikaanse klanten (vanuitgaande dat ze dat patent alleen in de USA heeft) ?


Maar wat gebeurt er als ze vervolgens deze ook in andere landen aanvragen?

Bij bijv. merkregistraties is het zo dat indien je al een merk in 1 land had, en vervolgens binnen een bepaalde tijd deze ook in andere landen aanvraagt, de registratie met terugwerkende kracht geldt.
Geen idee, of het ook bij patenten van toepassing is, maar dat soort zaken vermijd ik liever zoveel mogelijk.



heb je naar dat patent gezocht ?

Niet specifiek naar het patent.
Maar ik had naar documentatie van het protocol gezocht, en dan kom je het vanzelf tegen.

Probleem is ook dat het geen triviaal protocol is, en data deels versleuteld over de lijn gaat.
Het is lastig aannemenlijk te maken, dat je het hebt kunnen ontcijferen zonder reverse engineering (in strijd met de EULA), of naar documentatie te zoeken (kom je het patent tegen).

Maar goed, zoals gezegd gebruiken we het protocol simpelweg niet, de huidige oplossing werkt ook.

Apoc
23/11/09, 19:49
Als ik jou was zou ik het gewoon inbouwen, of op zijn minst de gebruikers de mogelijkheid bieden om de module te krijgen nadat zij bewezen hebben een legitieme key te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat Microsoft moeilijk zou doen over een provisioning systeem waarmee hun eigen OS geinstalleerd kan worden, zo lang natuurlijk aan de licentievoorwaarden voldaan wordt.

baahmi
23/11/09, 21:06
Maar wat gebeurt er als ze vervolgens deze ook in andere landen aanvragen?


Wel even disclaimer IANAL (I am not a lawyer) :)

Ondanks dat Europa ook software patenten heeft, zal dit patent er hier (voorlopig) niet doorheen komen. Het is veel te triviaal en zal hier niet snel als uitvinding gezien worden. Mocht het overigens ooit wel zover komen met software patenten, dan gaat het patent in op het moment dat het wordt geregistreerd (niet met terugwerkende kracht).

Je moet je een aantal dingen afvragen (voor Amerikaanse markt) :

- Wat is het doel van het patent van Microsoft ? Zelfbescherming of exploiteren ? De meeste patenten (zeker dit soort) zijn zelfbescherming, die ze weer in rechtzaken kunnen gebruiken tegen een partij die claimt dat MS hun patent schent ed.
- Welke voorwaarden stelt MS zelf aan het gebruik van dit Protocol ? (misschien mag je het gewoon gebruiken, zonder licentie te hoeven aanschaffen, zie zelfbescherming). Je kan ze gewoon mailen :)
Iets meer risico :
- Hoe triviaal is een patent en hoe groot is de kans dat iemand zoiets voor die tijd al heeft bedacht ? (prior-art is erg belangrijk om een patent ongeldig te laten verklaren). Mijn mening is dat die kans heel groot is, daar het patent er veel te triviaal uitziet.
- Als je twijfelt, is het misschien een idee om het in open source te ontwikkelen (de implementatie van het protocol cq als module voor je systeem). Je kan denken aan sourceforget onder de GPL.

In het kort : er zijn genoeg wegen te bewandelen om het wel te doen en je hoeft je voorlopig niet druk te maken over de europese markt

Daar je weet van dit patent, moet je wel een oplossing zoeken als je de Amerikaanse markt op wil.

Mvgr,
Martin

maxnet
26/11/09, 18:11
Info die in het script wordt opgegeven zijn o.a.:
* Aantal disks (of raid arrays) ivm partitionering (aparte disk voor /var bijvoorbeeld)
* Redundant uplinks ja of nee
* Mac Address Private NIC
* Private IP
* Private Gateway (gebruikt tijdens PXE boot, later ingesteld icm IP backup server als static route)
* Mac Address Public NIC (of meerdere bij redundant uplinks)
* Public IP
* Public Gateway


Dat is inderdaad een stuk uitgebreider.
Voorlopig concentreert ons product meer op het opleveren van het kale OS zelf, zodat je daarvoor in ieder geval niet langs het datacenter hoeft, en kan je voor de rest zelf post-installation scripts toevoegen of het via SSH doen.

Zaken als ondersteuning voor meerdere netwerkkaarten vereisen ook dat je een goede administratie hebt van de MAC-adressen van alle netwerkkaarten die in de servers zitten.
Bij een kleine hoster, die dat van zijn bestaande systemen niet heeft, kan in onze opstelling er ook voor gekozen worden om het systeem even te laten rebooten, en het MAC-adres uit een lijstje te selecteren van "onbekende" servers.
Dat werkt bij meerdere netwerkaansluitingen die naar een ander (V)LAN gaan niet zondermeer.


===

Voor de liefhebbers: de publieke beta versie staat inmiddels op de site (http://www.noc-ps.com/index.php/downloads/).


Mocht je bugs m.b.t. de automatische provisioning tegen komen, laat het dan even weten.

Er zit ook een vKVM module bij, waarmee je handmatig besturingssystemen naar keuze kunt installeren.
Hierbij wordt de installatie procedure onder een gevirtualiseerde (QEMU/KVM) omgeving opgestart.
Dit werkt echter niet met elk besturingssysteem even goed.
Je moet dit dan ook als een experimenteel extra'tje zien, dat officieel niet ondersteund gaat worden.
Als het met je favoriete OS werkt, dan is het mooi. Werkt het niet, dan is het jammer.

maxnet
17/09/10, 01:33
Binnenkort brengen we de VPS editie van dit pakket uit, gebaseerd op KVM technologie.
Deze levert geen fysieke servers op, maar is bedoeld voor het beheren van virtuele servers.

Hiervoor ben ik nog op zoek naar een aantal proefkonijnen m/v, die tijd hebben om volgende maand het pakket uit te proberen.
Belangstellenden kunnen zich per e-mail/PM melden.
Betatesters mogen de software na afloop een jaar lang gratis gebruiken.


Systeem vereisten:

- server met Ubuntu 10.04 LTS, waar verder niets anders op draait
- CPU die hardware virtualisatie ondersteund
- Moderne webbrowser met ondersteuning voor HTML5 (canvas) en websockets. Bijvoorbeeld Google Chrome, of Firefox 4 beta. (IE vereist CF plug-in)


Mogelijkheden:

- Standaard virtualisatie functies zonder fratsen. Zoals het aan- en uitzetten van VMs, en het bekijken van de console.
- Mogelijkheid om klanten zelf toegang tot de webinterface te geven.
- Automatische installatie van het gewenste besturingssysteem.
- IP/ARP firewall regels worden automatisch ingesteld, zodat VMs alleen het IP-adres dat hen is toegewezen kunnen gebruiken. Hiermee wordt voorkomen dat een klant per abuis het adres van zijn buurman of de gateway kan instellen.
- Mogelijkheid bandbreedte per VM af te knijpen (traffic shaping).
- Simpele dataverkeer/resource verbruik grafiekjes.
- In aanvulling tot normale gebruikersnaam/wachtwoord authenticatie, kan toegang tot de webinterface ook met Yubikey OTP tokens beveiligd worden.


Beperkingen:

- Voorlopig is het pakket alleen standalone te gebruiken. Clustering komt pas in een latere versie aan bod.