PDA

Bekijk Volledige Versie : Chmod



dark1990
12/08/09, 14:03
Beste,

Ik ben in het beheer van een linux bak waar meedere gameservers op draaien nu ben ik helemaal niet zo bekent in de weg met chmod en rechten etc. Nu is mijn vraag ik heb een ftp user aangemaakt bijv: test123

Nu heb ik een call of duty 4 server maar nu wil ik dat hij alleen in de mappen usermaps , Mods , Main mag downloaden en uploaden

De rest zoals cod4_lnxded ik wil niet dat hij die bestanden kan downloaden alleen puur die 3 mappen.. maar wel als ik met mijn eige user inlog dat ik wel alles kan zou iemand mij kunnen helpen ? heb al verschillende chmod combinaties geprobeerd maar je zal wel iets met users en groepen moeten denk denk ik zelf

mvg Robert

BDigitinternetdiensten
12/08/09, 15:18
Zoek even op google. Met chmod kan je de rechten instellen voor. Lezen, Schrijven en uitvoeren. De meeste gebruikte zijn. bv de volgende drie.

777: Volledige rechten
755: Volledige rechten op schrijven van groep en alle gebruikers na(veiliger dan 777)
644: Hiermee kan je vooral alleen lezen.

Je kan het ook met rwx-rwx-rwx etc doen. Aldus google ff.

Je kan het via linux instellen via bv: chmod 777 ikheballerechten.sh en als het een map is doe je bv: chmod 777 mapnaam -R (althans met centos enz wel)

Verder zou ik ook even zoeken naar chown. Dit zijn rechten per gebruiker en groep. Bv: chown group:user mapnaam -R

Succes ermee