PDA

Bekijk Volledige Versie : Enkele server colocaten: zelfstandig toegang of niet?



RvdH
11/08/09, 22:40
Hallo,

Ik ben benieuwd naar hoe de conculega's omgaan met klanten die een enkele (of twee/drie) servers willen colocaten. Bieden jullie die klanten dan zelfstandige toegang aan of niet? Ik vind het namelijk een erg eng idee om de klant zelfstandig te laten werken in een kast waar dan nog meer van dergelijke 1/2 server colocatie klanten zouden staan. Dat je vanaf een kwart rack of meer zelfstandig toegang krijgt okee, die is dan ook per kwart af te sluiten.

Dus graag jullie input daarover :).

Wynand
11/08/09, 22:52
<als enkele colo eigenaar>
Zou persoonlijk niet happy zijn als ik geen 24/7 toegang had, binnen de kantooruren in DC raken is niet altijd even makkelijk, en ik vind dat toegang tot je eigen apparatuur steeds mogelijk moet zijn. Gewoon netjes met je handen van andere mensen hun spullen afblijven en ik voorzie geen probleem.

ichosting
11/08/09, 22:52
Uiteraard moet een klant gewoon bij zijn spullen kunnen. Ook al is het maar 1 of 2 U.
Als de klant voor het eerst komt, plaatsen wij samen met hem/haar de server in het rack en vanaf dan heeft de klant zelfstandig toegang.

Uiteraard gaat de aanmelding voor toegang wel via ons, dus we weten altijd wie er bij een van de racks is geweest

Mikey
11/08/09, 22:56
Ik denk dat een ieder daar zijn eigen mening over heeft. Als ik vanuit het perspectief eindgebruiker bekijk dan snap ik dat heel goed dat iedereen graag 24/7 toegang heeft. Als ik vanuit aanbieder kijk en dan spreek ik vanuit ons, dan bieden we zeker geen 24/7 zelfstandig toegang tot het dc aan. Bij een full rack kan erover gesproken worden. Tot dan enkel met begeleiding.

Spyder01
11/08/09, 23:11
Hier is al eerder een topic en een aardige discussie over geweest. Als je even met de zoekfunctie zoekt vindt je hem ongetwijfeld en dus ook de nodige meningen alvast.

Overigens vind ik dat iedereen die een server plaats (wel vanaf 18 jaar!) zelfstandig erbij moet kunnen. Mailtje naar DC en cc naar de colo partij en gewoon toegang. Als er dan wat gebeurd ben je er zo achter wie, waar en wanneer toegang tot het rack heeft gehad.

WeServIT
11/08/09, 23:13
Klanten hebben gewoon recht op hun servers, en vind daarom dat ze ook 24/7 recht hebben op toegang tot het DC. Wat Interconnect deed was ook niet stom, tijdens kantoor uren gratis toegang, en na de kantoor uren 69 euro per aangevangen uur.

wonko
11/08/09, 23:20
wij werken met twee "types" racks. Ofwel zit je in eentje met vrije toegang, en wijzen we klanten op het feit dat wat zij doen met andere servers, ook kan gebeuren in de andere richting. De andere racks zijn "begeleide racks", en dan moet er altijd één van ons erbij zijn, en moet het dus op afspraak. De prijs is gelijk,...

Randy
11/08/09, 23:45
Tijdens kantooruren gratis. Daarbuiten op uurtarief. Er is altijd begeleiding aanwezig tot op de datavloer. Engineers in het datacentrum openen de racks en sluiten deze weer af. Ook voor 1/1 rackklanten. Zo is er altijd een externe partij die de staat vastgesteld heeft mochten er ooit problemen zijn.

Ik merk wel dat toegang steeds minder wordt door de toepassing van virtualisatie (HA/DRS), het verhogen van de prijzen (en de kwaliteit van hardware van derden die hiermee toeneemt), het afstoten van particulere klanten, meer remote consoles op server, KVM en PXE-boot als automatisering/optie, etc.

Toegang buiten kantooruren houdt trouwens niet altijd in dat je voor een geplande grote migratie in de nacht hoeft te betalen. Dit wel mitsdien onderhoudsvensters gecombineerd kunnen worden met overige werkzaamheden van of mij, een van de andere klanten, een SLA of werkzaamheden van de netwerkaanbieder.

Pur
11/08/09, 23:45
Vanuit klant perspectief wil ik 24x7 gratis bij mijn server kunnen voor het geval nood aan de man is.

Is prijs trouwens niet al een goede indicator voor de serieusheid van een klant? Als hij wat meer wil betalen dan budget dan is de kans vermoed ik groter dat ie geen rare dingen doet maar het gewoon een serieuze klant is.

Maar als ik geen 24x7 bij mijn server kan dan sla ik het betreffende bedrijf sowieso over. Al ben ik op sommige lokaties al zeker 2 jaar niet meer geweest omdat alles lekker doorzoemt / via ILO/DRAC op te lossen is.

dennis0162
12/08/09, 00:47
Zie ook:

http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/149332-24-7-toegang-colocatie-klanten.html

pid
12/08/09, 23:34
Klanten bij ons altijd eerste maal onder begeleiding, afhankelijk daarvan krijgen ze 24/7 toegang.
Anders altijd alleen tijdens kantooruren met begeleiding.

En ja; ik vind dat wij het recht hebben om dat soort besluiten zelf te maken.
Wellicht dat je daar klanten mee uitsluit, maar voorkomt in mijn inziens wel potentiele problemen die je gewoon niet wilt hebben...!

vincentvdk
13/08/09, 13:27
Waar ik colocatie afneem kan ik (en de andere klanten) steeds zelfstandig 24/7 aan mijn server (nadat mijn colo provider een ticket heeft aangemaakt om de access te regelen).

Ik vind dit eigenlijk vrij normaal, maar ik begrijp ook de bezorgdheid van de andere partij.
Een misstap is snel gezet (verkeerde patch uittrekken, verkeerde voedingskabel losmaken, ..).

Persoonlijk zou ik ook toegang geven omdat ik denk dat de meeste wel weten met wat ze bezig zijn, en ook wat de gevolgen kunnen zijn van een verkeerde handeling.

The-BosS
13/08/09, 14:50
Bij ons het ook het gebruik dat elke nieuwe klant de 1ste keer onder begeleiding binnen gaat, dit om uitleg te geven alles te tonen etc. Hierna krijgen alle klanten boven een 1/4 rack automatisch een badge zodat ze zelfstandig binnen kunnen. Klanten die minder afnemen dan 1/4 rack worden eerst gescreent voor dat ze een badge kunnen krijgen. Deze klanten kunnen wel altijd onder begeleiding binnen, mits vooraf aangemeld wordt.

Iedere klant die zich niet aan de regels houdt, zoals niet drinken, niet roken, niet eten, etc. Kan onmiddelijk geschorst worden en de toegang al dan niet permanent ontzegt worden. Deze klanten zullen dan automatisch altijd onder begeleiding binnen moeten.

tripple
13/08/09, 17:32
Zelf wil ik ook 24/24 7/7 aan mijn server kunnen. Maar ooit schoof ik mijn server terug in het rack en kwam het stopcontact van de server erboven los. Door slordigheid van de provider, dat wel. Maar als klant vond ik dit zeer vervelend, en met mijn eigen server zou ik het ook niet graag horen.

GlobalServe
13/08/09, 17:46
Bij ons is het onder de 1/4 rack altijd onder begeleiding.

Inderdaad dat iedereen altijd bij zijn server wilt als hij dat denkt.
Een datacenter is nog altijd geen café waar je zomaar binnen en buiten gaat.

Er gebeurt wel altijd eens een accident waarbij iemand zijn stroomkabel verkeerd uittrekt, niet leuk voor de andere klant als hieruit problemen ontstaat.

Leg dan maar eens uit aan die klant, dat er "iemand" zijn stroomkabel heeft uitgetrokken...

Wijzelf rekenen geen kosten voor de begeleiding, onder sommige omstandigheden wel.
Hiervan word de klant dan verwittigt.

Spyder01
13/08/09, 17:59
Bij een goed gesprek en eerste keer begeleiding + > 18 jaar zou je in principe uit moeten kunnen gaan van het feit dat iemand weet waar hij mee bezig is.

Dat in combinatie met het bijhouden van de toegang voorkomt veel problemen. Mocht iemand het vertrouwen beschamen, dan kun je zo achterhalen wie er rond dat tijdstip is geweest. Daarnaast dan alleen nog onder begeleiding het datacenter in.

Recent nog een server voor een klant vervangen, trok de server naar voren en de server die erboven hing kwam mee. Je weet met wat voor apparatuur je bezig bent en je hoort daar niet lomp mee om te gaan. Dus rustig de ander terug duwen en tegenhouden (en checken of er rails onder zit, al is dat gewoon verplicht en is zonder rails dus ook op eigen risico) en dan de ander eruit trekken.

Als je dan zo dom bent om gewoon de betreffende server snel naar voren te trekken zonder de dingen rondom in de gaten te houden (en lengte van de kabels), dan ben je mijn inziens niet capabel genoeg om in een DC rond te lopen.

aristo
14/08/09, 09:50
Toegang tot de server kan altijd. En als wij er kosten voor moeten maken (bijv. toegang buiten kantooruren) berekenen we die door. (ik hoef er niet aan te verdienen, maar geld toeleggen ook liever niet). Verder kwestie van
R= Relatie (als ik weet wie het is, hoe hij/zij werkt, is het eenvoudiger om vertrouwen te geven. Dus aantal klanten kunnen zelfstandig bij hun spullen).
R= Reputatie (niet iedereen ken, ik maar van aantal is de reputatie zodanig, dat ik ook zonder het opbouwen van de relatie, die toegang zo wel wil geven).

vr.gr. Eef

JanSmit
14/08/09, 12:16
ALs klant wil ik gewoon 24/7 toegang tot mijn server, maar kom er hoogstens 1x per jaar. Wat me opvalt aan mijn gedrag is dat ik weet dat er andere klanten in de kast zitten en dat ik dus voorzichtig te werk moet gaan. Ik kijk liever 1x extra voordat ik de kabeltjes lostrek uit mijn server. Hoop direct ook wel dat de andere gasten er ook zo over denken.

gr

JAn

rogierm
18/08/09, 23:53
Wij maken onderscheid tussen verschillende racks. In bepaalde racks mogen klanten zonder begeleiding in, uiteraard na instructie de eerste keer. Wij zorgen voor nette bekabeling, wij hebben diverse lengtes power- en netwerkkabels ter beschikking zodat de bekabeling strak blijft en toegang tot de servers eenvoudig is. Daarnaast hebben we goede camera's hangen in onze suite zodat eenvoudig is te controleren wat klanten hebben gedaan in geval van problemen. Het is een kwestie van vertrouwen, daarom zorgen we dat we de eerste keer altijd onsite zijn om de klant te verwelkomen en te instrueren.

Technotop
25/08/09, 12:09
Zelfstandig toegang voor één losse server is niet verstandig binnen datacentra zonder beveiligingspersoneel (24/7). In dit soort gevallen begeleiden wij de relatie zodra hij of zij het datacentrum wil betreden. Op het moment dat alle relaties met één of twee server(s) 24/7 zelfstandig toegang krijgen tot het datacentrum bouw je een beveiligingsrisico op.

Vanaf hoeveel servers krijgt de relatie dan wel zelfstandig toegang?
Dit zal je per relatie moeten beoordelen; gaat het hier om een privé server of een zakelijke server?

Relaties met volledige racks welke het weer onderverhuren nemen zelf hun beslissingen of het wel of niet verstandig is om relaties met één of twee servers zelfstandig toegang te verlenen.

pid
25/08/09, 12:52
Wij zijn behouden in 24/7 afgeven bij klanten, omdat dit bij ons in het verleden een keer fout is gegaan.
Mochten klanten bij ons 24/7 toegang krijgen, tekenen ze tevens een contract waarbij de kosten die voortvloeien uit problemen veroorzaakt tijdens het bezoek van die klant.

Een bijkomend probleem dat wij hebben, is dat er geen permanente beveiliging aanwezig is die tijdelijke passen kan uitdelen.
Dat betekend dus, als je een klant 'vertrouwd' tot je rack, je deze automatisch een pas meegeeft, dit is een situatie waar ik dus geen voorkeur voor heb.

ResellerHosting
25/08/09, 13:31
Hallo,

Ik ben benieuwd naar hoe de conculega's omgaan met klanten die een enkele (of twee/drie) servers willen colocaten. Bieden jullie die klanten dan zelfstandige toegang aan of niet? Ik vind het namelijk een erg eng idee om de klant zelfstandig te laten werken in een kast waar dan nog meer van dergelijke 1/2 server colocatie klanten zouden staan. Dat je vanaf een kwart rack of meer zelfstandig toegang krijgt okee, die is dan ook per kwart af te sluiten.

Dus graag jullie input daarover :).

Wij zouden dat niet doen voor racks waar ook andere klanten zich bevinden die niet fysiek afgescheiden zijn. (qua power en netwerk).
Los hiervan stoppen wij alleen door ons gemanaged co-lo servers in onze racks, zodat ook op netwerk niveau wij volledig beheer hebben.

Je kunt niet verkopen aan klanten dat omwille van onkunde (bewust of onbewust) van een derde jouw klant de dupe kan worden. Of omdat iemand zijn server niet goed beheerd netwerk problemen ontstaan, na een hack.

Je kunt beter een losse rack nemen op een fysiek gescheiden netwerk waar je alleen maar co-lo klanten in stopt en in je voorwaarden aangeeft dat alle klanten zelfstandig toegang zonder toezicht hebben en dat klant verantwoordelijk is voor alles wat hij doet, dan weten ze waar ze aan toe zijn en voorkom je veel problemen. Ook in gevallen waarin DC beveiliger de rack opent voor je klant, immers dat is geen techneut en blijft er meestal ook niet bij staan tot je klant klaar is. (als je een paar keer iemand met blikje fris bij een rack hebt zien staan, dan leer je het vanzelf af om iemand blind te vertrouwen)

ResellerHosting
25/08/09, 13:41
Bij een goed gesprek en eerste keer begeleiding + > 18 jaar zou je in principe uit moeten kunnen gaan van het feit dat iemand weet waar hij mee bezig is.

Leeftijd is van ondergeschikt belang, een 13 jarige die instructies tot op de letter opvolgt is net zou betrouwbaar als iemand die al jaren in een DC rondloopt.

Het is namelijk dat (veel) mensen nieuwsgierig, niet met hun ogen kijken en kortzichtig zijn dat voor problemen zorgt.

Niet eens zo lang geleden moest je bij sommige DC's eerst een theoretische examen doen voordat je een certificaat ontving waarmee je op zaal mocht komen. De theorie omvatte veel over elektriciteitsleer waarbij met name statische elektriciteit en elektro-magnetische goed werd aangeleerd. (voor zover techneuten geen elektra achtergrond hadden erg nuttig).
Ook het gebruik van sloffen/pantoffels van DC of schoenen overtrek hoesjes zie je vrijwel nergens meer.

nick@dcoostkamp
25/08/09, 17:02
Bij ons hebben een systeem ontwikkeld die de toegang tot het datacenter en de kast regelt via een biometrische controle (fingervein). Dus 24/7

Spyder01
25/08/09, 17:44
Leeftijd is van ondergeschikt belang, een 13 jarige die instructies tot op de letter opvolgt is net zou betrouwbaar als iemand die al jaren in een DC rondloopt.


Leeftijd is helemaal niet van ondergeschikt belang. Een 18 jarige mag een contract ondertekenen, bij een minderjarig persoon moeten de ouders dat nog altijd doen, wil het rechtsgeldig zijn.

nick@dcoostkamp
26/08/09, 08:36
[QUOTE=Spyder01;1082061]Leeftijd is helemaal niet van ondergeschikt belang. QUOTE]

Bij de registratie in ons systeem voor het verlenen van de toegang tot het datacenter wordt naast de biometrische data ook de persoonsgegevens opgevraagd via eID. Hierdoor doen wij een controle op de minimumleeftijd.
Onze huurders kunnen via dit systeem ook zelf hun klanten toegang geven tot hun rack.
Dus een leeftijdscontrole is noodzakelijk.

The-BosS
26/08/09, 14:27
Leeftijd is helemaal niet van ondergeschikt belang. Een 18 jarige mag een contract ondertekenen, bij een minderjarig persoon moeten de ouders dat nog altijd doen, wil het rechtsgeldig zijn.

Klopt helemaal, van mij mogen minderjarigen alleen binnen als ze bvb stage, vakantiejob, ... in bedrijf lopen die rackspace afneemt. Dan is het bedrijf dat de rackspace huurt uiteindelijk nog altijd de verantwoordelijke. Om nu bvb een 13 jarige zo maar zonder begeleiding binnen te laten zou ik toch ook niet doen. Verder dient iedereen zich aan de wettelijke regels & datacenter regels te houden ongeacht de leeftijd.

vipserv
26/08/09, 15:58
toegang kan prima zelfstandig. ongeacht de leeftijd. wel idd na uitleg van de verhuurder in kwestie. ook moeten de servers gemarkeert zijn d.m.. een sticker met een hoofddomeinnaam en/of eigenaar voorop en een sticker om de betreffende kabel met patch nr/ stopcontact nummer er op.

ik heb inmiddels bij 4 verschillende bedrijven gehangen in de afgelopen 10 jaar. mijn eerste server hing ik op mijn 14e.

overal gewoon zelfstandige toegang gehad. ook toen ik zo jong was.

ik zie er geen probleem in mits er een zero tolerance beleid gevoerd wordt op de datavloer.

nick@dcoostkamp
27/08/09, 09:40
Klopt dat er een correct beleid moet gevoerd worden op de datavloer.
Afspraken en naleving rond toegang, voeding, roken,.... zijn in ieders belang.
Het betekent uptime...

DennisWijnberg
27/08/09, 11:17
Onze mening: Geen zelfstandige toegang bij losse U's. Alleen onder begeleiding.
Reden: Er hangen servers in die racks waar belangrijke data op staat. Een server per ongeluk uitschakelen is het minste probleem. Data kopiëren c.q. verspreiden is veel erger.

Alleen bij een 1/4, 1/2 of 1/1 rack heeft iemand bij ons zelfstandig toegang. Ook dan wordt je begeleid naar je eigen rack(s).

Sander-
27/08/09, 11:27
Ik denk dat het ook in deze tijd niet echt meer nodig is om alles en iedereen toegang te geven. Door de prijsdaling en betere beschikbaarheid van KVM-over-IP mogelijkheden in de verschillende datacentra is het gelukkig niet noodzakelijk meer om voor iedere scheet naar het DC te rijden.

Pur
27/08/09, 11:35
Ik denk dat het ook in deze tijd niet echt meer nodig is om alles en iedereen toegang te geven. Door de prijsdaling en betere beschikbaarheid van KVM-over-IP mogelijkheden in de verschillende datacentra is het gelukkig niet noodzakelijk meer om voor iedere scheet naar het DC te rijden.

Dat vind ik echt onzin. Het feit dat ik een DRAC/ILO/KVM heb wil niet zeggen dat ik daarmee alles magisch kan oplossen.

Ik wil gewoon 24x7 bij mijn server kunnen zonder vertragingen. Mijn server, en daar draaien voor mij dingen op die ik belangrijk genoeg vindt om 24x7 beschikbaar te houden en dus ik wil er in nood gewoon bij kunnen.

Daarnaast begeleiding is over 't algemeen een wassen neus. Ze blijven niet de hele tijd bij je, laat staan dat als ze dat al deden verstand hebben van wat je aan het doen bent. Begeleiding = schijn veiligheid.

The-BosS
27/08/09, 14:28
Dat vind ik echt onzin. Het feit dat ik een DRAC/ILO/KVM heb wil niet zeggen dat ik daarmee alles magisch kan oplossen.

Ik wil gewoon 24x7 bij mijn server kunnen zonder vertragingen. Mijn server, en daar draaien voor mij dingen op die ik belangrijk genoeg vindt om 24x7 beschikbaar te houden en dus ik wil er in nood gewoon bij kunnen.

Daarnaast begeleiding is over 't algemeen een wassen neus. Ze blijven niet de hele tijd bij je, laat staan dat als ze dat al deden verstand hebben van wat je aan het doen bent. Begeleiding = schijn veiligheid.

Een KVM lost inderdaad niet alles op maar toch veel software problemen, dat neemt niet weg dat als je KVM zelf kapot is je toch access wenst. Wat te verstaan is, de reden waarom een bezoek aan het datacenter nodig is, is om hardware problemen op te lossen of om bvb backups te nemen op removable hd's en deze terug mee te nemen. Je kan tenslotte ook niet alles van backups over het internet pushen.

Over de begeleiding gesproken kan ik deels inkomen, maar vergeet ook niet dat de meeste DC's ook camera's hebben waar mensen die er wel verstand van hebben je waarschijnlijk in het oog houden. Of zo zijn er bvb DC's waar men door security naar het rack gebracht wordt, vervolgens men de server die hersteld moet worden uit het rack moet nemen. Om deze dan naar appart lokaal (service ruimte) mee te nemen om hem daar te herstellen.

nick@dcoostkamp
27/08/09, 15:02
Alleen bij een 1/4, 1/2 of 1/1 rack heeft iemand bij ons zelfstandig toegang. Ook dan wordt je begeleid naar je eigen rack(s).

Bij ons wordt je niet begeleid naar je rack. Door de biometrische controle zijn de klanten hun racks voldoende beveiligd.
Na het aanmelden wordt enkel het pad naar het desbetreffende rack verlicht is de rest van de site donker.
Camerabewaking en monitoring doet de rest.
Je moet uitgaan van de correcthied van je klanten. Diegene die zich misdragen haal je er toch zo uit.

mastermind
27/08/09, 15:12
Na het aanmelden wordt enkel het pad naar het desbetreffende rack verlicht is de rest van de site donker.

Nu weet ik niet hoe jullie opbouw is, maar ik neem aan dat dit zowel het pad naar de voorkant als het pad naar de achterkant is?

nick@dcoostkamp
27/08/09, 15:53
Nu weet ik niet hoe jullie opbouw is, maar ik neem aan dat dit zowel het pad naar de voorkant als het pad naar de achterkant is?

Ja kan ik bevestigen.
We werken met een centrale console van waaruit alles wordt geregeld. Dus bij het binnenkomen verlichting tot console, en dan van console tot je rack.

nick@dcoostkamp
27/08/09, 15:58
O ja vergeten
Het pad naar het tiollet is altijd verlicht. ;)

Pur
27/08/09, 19:44
Over de begeleiding gesproken kan ik deels inkomen, maar vergeet ook niet dat de meeste DC's ook camera's hebben waar mensen die er wel verstand van hebben je waarschijnlijk in het oog houden

Ik had het daarom ook niet over camera beveiliging :-) Maar alleen begeleiding is mijn inziens dus wassen neus.

Met de juiste toegangs controle weet je wie er binnen is als het goed is en camera beveiliging doet de rest mijn inziens.

En in een shared rack staan heeft nou eenmaal risico's daar moet je als bedrijf rekening mee houden. Wil je betere veiligheid dan neem je 1/4 rack af of huur je een eigen cage.

Maar mijn inziens een klant is een klant en die moet gewoon bij zijn eigen eigendom kunnen wanneer hij wil. Maakt de klant duidelijk een f*ck up dan kun je altijd nog denken aan alleen onder volledige begeleiding. Maar het hele ik vertrouw de klant niet, mwah de soort bedrijven waar ik graag mijn diensten zou afnemen.

Jorem
27/08/09, 21:11
Ik wil gewoon 24x7 bij mijn server kunnen zonder vertragingen. Mijn server, en daar draaien voor mij dingen op die ik belangrijk genoeg vindt om 24x7 beschikbaar te houden en dus ik wil er in nood gewoon bij kunnen.


Hier ben ik het helemaal mee eens.

Mijn colocatie partij geeft mij gelukkig de vrijheid om zelf naar mijn 1/4 rack te gaan. Toen ik 5 jaar geleden begon was dit ook erg prettig omdat toen tijdens het testen niet altijd alles liep zoals gepland, en dan zat je wel is een paar uurtjes te stoeien in het datacentrum. Ideaal als je de vrijheid daarvoor hebt.

In sommige gevallen komt het voor de colocater ook goed uit. 2 jaar geleden klapte er een switch uit en degene die dienst had in het datacentrum had het druk met een andere storing. Toen was ik degene die alles stond om te stekkeren. Scheelde de colocater dus weer een nachtelijk ritje datacentrum :).

nick@dcoostkamp
28/08/09, 08:27
Het is voor een klant altijd prettig om direct bij zijn server te kunnen in geval van problemen. Aan lange en vertragende procedures heb je dan geen boodschap.

Nitraat
07/10/09, 13:37
Onze klanten weten dat servers op colocatie in gedeelde racks hangen. Iedere klant krijgt daarom ook toegang tot de servers, dit is gewoon een risico. Mocht je dit niet willen, moet je een heel rack, of gesloten kwart/half rack huren.

Klanten krijgen bij ons gewoon toegang tot het rack, er is echter wel begeleiding maar deze houdt op wanneer het betreffende rack is geopend en gevraagd is of ze hulp nodig hebben met iets. Vervolgens word de betreffende klant gewoon alleen gelaten.

We hebben nog nooit iets meegemaakt waarbij een klant de apparatuur moetwillig beschadigd of daar met de handen aan zit.

IT-worX
07/10/09, 14:37
Ook ik heb graag 24/24 toegang tot mijn server. Ik begrijp dat dit een mogelijk risico is kwestie van stekkers etc, maar ook onder begeleiding kan je een stekker verkeerd uittrekken hoor. In scarlet gaat de bewaker van dienst mee tot je rack, en opent deze vooraan en achteraan, om vervolgens weer weg te gaan. En ja, er zijn al dingen ontvreemd uit een rack waar ik zat (kan je fotos tonen van mijn - toen nog - 5 servers die scheef hangen omdat er iemand een railtje nodig had. OK is gebeurd en was geen ramp, fijn is inderdaad anders. Maar toch...heb het er voor over.

Zo graag ik graag eens per kwartaal naar het DC om eens "snel" wat downloads binnen te halen. Ik neem 50GB/maand af, waarvan ik niet eens de helft gebruik. Als ik niet een dag via mijn 6mbit lijntje wil downloaden (en dus met moeite kan surfen omdat ik alles dichttrek dan), dan pak ik de wagen, half uurtje karren en ik sta in het DC. Laptop aansluiten, downloaden en ik ga een koffie drinken... Klinkt belachelijk, maar daarvoor alleen al is 24/24 zeer handig (en voor ik hier een discussie begin...ik spreek over LEGALE downloads. Goed jaartje geleden gehad : iemand wiens site ik op mijn servers heb (site met een pak zelfgemaakte fotos in grootste resolutie) wou zijn site elders hosten (mijn dataverkeer ging teveel naar omhoog om dit nog gratis te doen voor hem). Met 1DVD kwam ik niet toe voor zijn fotos! Dus ritje naar DC gedaan, laptop in switch prikken, en tegen 100mbps gaan die fotos een pak sneller richting laptop dan via 6mbit (internet)...

XBL
07/10/09, 15:19
Waar ik werk zijn 24/7/365 engineers onsite die een oogje in het zeil houden. Klanten (en klanten van klanten) krijgen doorgaans geen begeleiding mee. Dat is simpelweg niet te doen tijdens kantooruren: als er 3 klanten zijn dan zijn er dus geen engineers meer beschikbaar, terwijl het dan wel het drukste moment is qua calls en tickets.

Klanten gaan wel een overeenkomst aan met daarin regels over gedrag e.d. op de datavloer. O.a. dat je van andermans spullen afblijft.

Op verzoek van een klant kan er overigens altijd meegelopen worden met hun medewerkers/externen/klanten, maar dat vragen weinig klanten (en het kost de klant gewoon geld - 1 uur lamlullen rond een rackje).

Of we vaak meemaken dat klanten rare dingen uithalen? Nee niet echt, er hangen overal camera's (zeker bij de losse Utjes hangen er veel) en de engineers zijn regelmatig op de vloer (voor werkzaamheden primair, maar houden vervolgens ook een oogje in het zeil). Ik geloof dus dat beperkte controle al genoeg is om een klant koest te houden, voor zover dat nodig is. Grote incidenten met gestolen spullen en losgetrokken kabels heb ik daardoor nooit eerder meegemaakt.