PDA

Bekijk Volledige Versie : Reboots na updates



zebrafilm
11/08/09, 21:38
IK ben benieuwd hoe de meeste hier omgaan met de updates van MS. Nu ze steeds vaker voorbij komen, moet er ook steeds vaker gereboot worden.

Hoe doen jullie dat? Elke maand updaten en rebooten? Automatisch of handmatig? Misschien maar even niet updaten?
De downtijd kan flink oplopen als je en je host en je VM's moet rebooten.

Kortom ik vind het vaak lastige keuzes en hoor graag hoe anderen hier mee omgaan.

Bastiaan

gjtje
11/08/09, 22:03
Als je maar één rol per server draait valt het wel mee. Het aantal updates dat zonder reboot kan worden geïnstalleerd lijkt nu veel groter dan vroeger.
Servercore heeft ook minder updates nodig dan de "gewone" Windows. Services stoppen voor je update kan ook helpen.

zebrafilm
11/08/09, 22:08
Ja zeker voordeel van Core draaien maar ik ben liefhebber van GUI's :-)

Volgens mij heb ik in Wsrv2008 R2 ook weer iets minder reboots. Idem voor de webversie.
Maar laatst zat er een vette SP update tussen die tijdens de reboot in drie stappen zeker 10 minuten bezig was. Ik draai Plesk in een VM dus ik moest er twee keer doorheen en probeer dat 's nachts te doen maar ik heb ook klanten in Thailand die dat minder op prijs stellen....

Volgens mij hebben de Linux bakken er beduidend minder last van.

gjtje
11/08/09, 22:12
Een service pack is niet voor niets een service pack. ;)
En als je al niet offline kan zijn voor een update wat dan bij een storing? Als die 10 minuten niet kan kan je beter kijken naar een clustered of load balanced oplossing.

Bij Linux is het ook beter je services te stoppen vóór je ze gaat updaten.

zebrafilm
11/08/09, 22:18
Ben inderdaad naar clustering aan het kijken maar het is ook een beetje overkill voor die paar websites.

Toch vind ik het storend hoe vaak ik de laatste tijd moet updaten en ik sla niet graag secuirty updates over.

Op welk tijdstip doe jij je reboots?

gjtje
11/08/09, 22:25
Ligt eraan wat het maintenance window is voor de klant. ;)
Meestal donderdag of zaterdag nacht.

Je kan op zich probleemloos kritisch zijn bij het installeren van patches, veel updates zijn ook voor IE bijvoorbeeld of de malicious program detector dinges, hoe vaak gebruik je IE op een webserver?

zebrafilm
11/08/09, 22:57
IE8 zo min mogelijk, soms even om een Technet key kopieren of patch ophalen ed.
Inderdaad laat ik de updates voor IE ook altijd wachten op de echte ronde.
Blijft vreemd dat je daar ook voor moet restarten maar dit terzijde.

zebrafilm
12/08/09, 07:54
Stel je je klanten van elke reboot op de hoogte?

Digiover
12/08/09, 09:38
Wij hebben een strakke update-procedure, die iedere maand uitgevoerd wordt op een vast moment. Iedere maand worden klanten daar netjes en van te voren van op de hoogte gesteld. Dit heeft eigenlijk nooit tot klachten geleid, enkel tot vragen waarom de website even onbereikbaar was (niet iedereen leest de berichtgevingen). Leg je dan uit dat er updates geinstalleerd werden en wat de procedure daarin is, dan is die betreffende klant ook weer tevreden.

ARKO
12/08/09, 11:53
Goed kijken welke updates er open staan. Gaat het om kritieke systeem updates dan voer je deze op een vaste dag in de week / maand door. Gaat het om overige updates dan laat je deze wachten tot de volgende kritieke updates. Of je kiest ervoo om ze helemaal niet te installeren.

pierce
12/08/09, 12:06
Updates worden binnen 24u getest na release, na succesvol de tests te hebben doorlopen op verschillende systemen worden de updates uitgerold. Servers worden daarna binnen 48u ge-update afhankelijk van het maintenance window en service contract, klanten worden van te voren op de hoogte gebracht van installatie en reboot.

Dit is natuurlijk even globaal, de daarwerkelijke procedure is uiteraard een stuk gedetailleerder.