PDA

Bekijk Volledige Versie : sidn gaat publicatie persoonsgegevens beperken



LinQ
07/08/09, 13:52
Kijk hier:

http://www.nu.nl/internet/2056083/sidn-gaat-publicatie-persoonsgegevens-beperken.html

Ik weet niet of dat nu echt handig is, maar ik heb me wel altijd verbaasd dat die informatie zomaar te raadplegen is. Sommige klanten hebben niet door dat ze zo hun prive 06 ook prijsgeven :-)
Dus op zich een logische zet. Toch?

gjtje
07/08/09, 14:07
Mja, dan neem ik aan dat ze email adressen wel regelmatig gaan valideren. 't Komt nog al eens voor dat die verwijzen naar een postmaster account dat nooit is aangemaakt.

pierce
07/08/09, 14:10
Jammer dat ze het telefoonnummer ook verwijderen, daar maakte ik nog wel eens gebruik van.

marsipulami
07/08/09, 14:54
ik vind het een goede zaak. Zeker als je nagaat dat mensen neit weten dat ze een gegevens vrijgeven.

Spyder01
07/08/09, 15:01
Ik maak regelmatig gebruik van gegegens uit de whois. Heb liever dat je bij registratie aan kunt geven welke gegevens je wel of niet openbaar wilt hebben ipv dat zij dat weer gaan bepalen.

Randy
07/08/09, 15:17
Hoe ga ik straks adresgegevens van een domein matchen als ik een SSL-certtificaat moet aanvragen voor iemand?

®on
07/08/09, 15:28
Is dit ergens gecommuniceerd door SIDN aan haar deelnemers? Laatste deelnemervergadering, bericht op het afgesloten gedeelte, email?

Ik heb even terug zitten kijken, maar kan dit nergens vinden.

edit:
De oorspronkelijke opzet komt voort uit het domeindebat 2008 (http://www.sidn.nl/ace.php/p,727,6021,910269039,Verslag_SIDN_Domeinnaamdebat_ 2008_definitief_pdf) overigens.

GlobalServe
07/08/09, 15:31
Hoe ga ik straks adresgegevens van een domein matchen als ik een SSL-certtificaat moet aanvragen voor iemand?

Waarschijnlijk door de officiele aanvraag formulieren te vragen aan je klant, als die deze dan goed bijhoud.

Zal zeker voor een pak problemen gaan zorgen.

Voor de privacy ok, maar heeft ook veel negatieve kanten.

RobinJB
07/08/09, 16:15
Ik zeg openbare whois afschermen, en deelnemer whois niet?

Serveo
07/08/09, 16:26
Ik zeg openbare whois afschermen, en deelnemer whois niet?

Lijkt me ook een goede zet. Als .nl deelnemer moet je bij de gegevens kunnen.

Ber|Art
07/08/09, 17:28
Hoe ga ik straks adresgegevens van een domein matchen als ik een SSL-certtificaat moet aanvragen voor iemand?Dit zou ik ook wel eens willen weten? Want hoe ga ik nu een SSL verkopen?
En idd weer geen enkel overleg met de deelnemers...

ja mss tijdens het domeinnaam debat maar aan de notulen te zien wordt er weinig of niets gedaan met de suggesties aldaar

Phu
07/08/09, 17:45
Goeie zaak.

heb in het verleden nog wel eens gehad dat ze via de whois achter bepaalde gegevens kwamen.

Opeens domein kwijt.
doordat er onder valse gegevens een domein is verhuisd
en ja hoor 1 op 1 copy van de gegevens uit de whois gecopieerd.

Alleen de handtekening was verre die van mij.

Voor privacy doeleinden ook een goed punt.
Sommige domeinen moest je op-outen maar werd er wel tijdelijk
een naam en adres zichtbaar.
Menig domein staat na 1 dag al openbaar in de zoekmachines
inclusief whois gegevens.

Ber|Art
07/08/09, 17:47
Goeie zaak.Alleen als het vrijwillig is, nu is erg geen keuze :( wat is er mis met ID Protect systeem bij de .COM?

Geert-Jan
07/08/09, 17:58
Alleen als het vrijwillig is, nu is erg geen keuze :( wat is er mis met ID Protect systeem bij de .COM?

Ze willen zelf ieder wiel opnieuw uitvinden Berry... :bored:

Randy
07/08/09, 18:01
En idd weer geen enkel overleg met de deelnemers...

Nou ja, er is een wettelijke basis voor. En kan me herinneren dat dit wel degelijk meermaals ter sprake is gebracht.
Een goede zet van de SIDN. Al zoud er wel een mogelijkheid moeten komen om - een beperkt aantal - query's uit te voeren voor instanties die het register nodig hebben. Het is nu te laat, anders had ik Lycke nog even om een toelichting gevraagd welke uitzonderingen hierop komen. Naast het genoemde voorbeeld ook opsporingsinstanties, curatoren, bewindvoerders, etc.

Ber|Art
07/08/09, 18:19
Nou ja, er is een wettelijke basis voor. En dat betekend dus dat je wel alles mag en kunt doen? De laatse deelnemers bijeenkomst is er niet over gesproken, lijkt me toch een belangrijk punt! Nogmaals waarom hier niet zelf over beslissen?


Al zoud er wel een mogelijkheid moeten komen om - een beperkt aantal - query's uit te voeren voor instanties die het register nodig hebben.Dan heb je er nog niets aan dan is je privacy alsnog weg, dit kan dus niet...

Ik snap echt niet waarom dit nu ineens zo moet en waarom we dit soort nieuws op NU.nl moeten lezen... :(

WH-Tim
07/08/09, 18:46
En dat betekend dus dat je wel alles mag en kunt doen? De laatse deelnemers bijeenkomst is er niet over gesproken, lijkt me toch een belangrijk punt! Nogmaals waarom hier niet zelf over beslissen?

Dan heb je er nog niets aan dan is je privacy alsnog weg, dit kan dus niet...

Ik snap echt niet waarom dit nu ineens zo moet en waarom we dit soort nieuws op NU.nl moeten lezen... :(

Berry. Ik snap dat het lastig is, maar je klant verifieren moet ook op andere manieren kunnen dan een domeinnaam whois opvragen die 9 van de 10 keer outdated is.

WBP zeurt al jaren en je weet dat het een verplichting is, en JA dat moet dan.

Dat je het op nu.nl moet lezen is waarschijnlijk omdat iemand erachteraan heeft gezeten, en zodat iedereen het te weten komt. Let erbij op dat nu.nl steeds meer een Privé (roddelblad) achtige schrijfstijl krijgt met steeds meer onzin en quotes wat helemaal geen nieuws is.

phreak
07/08/09, 18:48
Overigens bij veel andere extensies is het normaal dat eigenaarsgegevens niet in een public whois staan (eu/be etc)

Ik vind het persoonlijk een goede ontwikkeling.

@Berrie: ik snap je commotie daarom ook even niet, het is een positieve ontwikkeling.

Ber|Art
07/08/09, 18:50
Berry. Ik snap dat het lastig is, maar je klant verifieren moet ook op andere manieren kunnen dan een domeinnaam whois opvragen die 9 van de 10 keer outdated is.Daar zit wel wat maar het blijft outdated maar nu hidden.

@preak de WHOIS van .eu is toch gewoon publiek?

Commotie is een groot woord... ;)

phreak
07/08/09, 18:51
Daar zit wel wat maar het blijft outdated maar nu hidden.

@preak de WHOIS van .eu is toch gewoon publiek?

Commotie is een groot woord... ;)

semi-publiekelijk ja.. ik denk dat ze voornamelijk het tegengaan van bots willen..

Ber|Art
07/08/09, 18:55
semi-publiekelijk ja.. ik denk dat ze voornamelijk het tegengaan van bots willen..maar dat kan toch ook op andere manieren? Ik weet dat de Whois slecht is en niet up to date (hier zou je ook wat aan kunnen doen) maar om nu voor iedereen te bepalen dat de WOIS wordt afgeschermd, zonder dat er een keuze is zoals bij de .com en om dit dan op deze manier naar buiten te brengen, brengt wat vragen naar boven.

Ook een aantal (goede?) suggesties ziet die omtrent dit onderwerp gedaan zijn worden niet opgevolgd. Ik weet dus niet of dit nu wel zo’n goede oplossing is, daar probeer o.a. door deze discussie achter te komen…

WH-Tim
07/08/09, 19:08
Overigens bij veel andere extensies is het normaal dat eigenaarsgegevens niet in een public whois staan (eu/be etc)

Ik vind het persoonlijk een goede ontwikkeling.

@Berrie: ik snap je commotie daarom ook even niet, het is een positieve ontwikkeling.

Juist daar heb ik ook ervaring mee, en ik kan je vertellen dat dat als houder erg prettig aanvoelt!

maxnet
07/08/09, 19:41
Vindt het op zich een goede zaak.

Maar zou wel de voorkeur geven aan het systeem dat bij .be en .eu gebruikt wordt.
Daar wordt bij particulieren alleen een e-mail adres getoond, en bij bedrijven de volledige gegevens.

Dat zou het SSL-aanvraag-probleem ook meteen grotendeels oplossen.
Het zijn doorgaans bedrijven die de duurdere SSL varianten bestellen waarbij adresverificatie plaatsvindt.
Bij de aanvraag van een simpel RapidSSL certificaatje wordt niet naar het adres gekeken.

goudgeel
07/08/09, 20:28
ja mail adressen en telefoon nummers in images of zo iets als .be heeft is wel een optie.. maar helemaal dicht is wel lastig...

kimm

Triloxigen
08/08/09, 02:55
Ze willen zelf ieder wiel opnieuw uitvinden Berry... :bored:

Jammer genoeg wordt er alleen nooit _echt_ over nagedacht bij de SIDN :(

Triloxigen
08/08/09, 02:56
ja mail adressen en telefoon nummers in images of zo iets als .be heeft is wel een optie.. maar helemaal dicht is wel lastig...

kimm

Hoezo is dat lastig?

En met images geld alleen voor de eigen WHOIS maar dit gaat over alle aanvragen zover ik begrijp.

WH-Tim
08/08/09, 10:28
Jammer genoeg wordt er alleen nooit _echt_ over nagedacht bij de SIDN :(

Toch zijn er nog mensen die niet genoeg contact met de juiste mensen binnen de SIDN hebben. Ze zijn nog niet altijd correct, ze zijn misschien hier en daar nog log, maar in grote lijnen is niet 1 persoonslid maar de gehele interne organisatie gereorganiseerd met vele structurele wijzigingen binnen het bedrijf en de bedrijfscultuur. Ze worden steeds meer gericht op de behoeften van de deelnemers en uiten dat steeds meer. Ze hebben tegenwoordig niet alleen al een rss feed maar ook een weblog, en wel een weblog waar vragen van allerlei personen beantwoord worden. Daarnaast komen er steeds meer consultatie rondes. Ik was gelukkig bij de laatste consultatieronde en juist die heeft ervoor gezorgd dat enorm veel in EPP veranderd is geworden van asynchrone processen naar synchrone processen zonder dnschecks etc. etc. en ze hebben dat beslist omdat de SIDN vond dat ze moesten luisteren naar de deelnemers en niet meer alleen naar hun belangen. Deden ze dat voorheen ook al? Nee. Dat betekent dat ze een flinke vooruitgang doormaken.

Degene die denkt dat een bedrijf van 50+ werknemers in 3 weken helemaal omswitchen kan worden met alle bijbehorende software, (werk)procedures en denkwijzes van ALLE medewerkers wint zeker weten de Ondernemers Award van dat jaar!

Triloxigen
08/08/09, 18:07
Als ze het vanaf het begin af aan goed doen hoef je er daarna niet meer omheen te klussen of in jou woorden 'om te switchen'.

WH-Tim
15/08/09, 18:10
Als ze het vanaf het begin af aan goed doen hoef je er daarna niet meer omheen te klussen of in jou woorden 'om te switchen'.

Dat is echt een reactie van niks. Je moet niet in het oude blijven hangen. Jij maakt ook fouten, en die kun je ook pas later oplossen. Of je doet natuurlijk alles direct goed en nooit iets fout, dat soort mensen zijn er ook.

Randy
15/08/09, 18:33
Voor de mensen die nog geen moeite genomen om contact op te nemen met de SIDN (Daar hadden we ISPBelang toch voor?!): Een woordvoerster laat weten dat er twee typen whois komen. De openbare en een voor de deelnemers. Dit was mijn vraag met betrekking tot SSL (en eventueel oude administratieve- en technische contacten).

Mikey
15/08/09, 21:30
Daar hadden we ISPBelang toch voor?!

Zeg henry, jack nog steeds op vakantie ?

Jack is een stuk meer integer dan henry....

ISP Belang
15/08/09, 21:57
Er is door Stichting ISP Belang begin augustus contact opgenomen met SIDN. In overleg met deze partij zijn we overeengekomen dat eventuele nieuwsberichten over de whoiswijziging door SIDN zullen worden gepubliceerd zodra alle kritiek is geinventariseerd.

Zoals in alle communicatie van SIDN vermeld staat is het een voornemen.