PDA

Bekijk Volledige Versie : Xenserver API vs Xensource+Libvirt



DelTa
03/08/09, 17:37
Ik wil een simpele PHP script schrijven die dmv API's Xen vm's beheert. Nu zit ik te twijfelen tussen Xenserver en Xensource+Libvirt.

Enkele voor/nadelen van elk heb ik als volgt opgesomd:

Xenserver:

+ Betrouwbaar & bewezen
+ Gemakkelijk updates

- Beperkt tot alleen Xen
- Extra functies gaan $$ kosten

Xensource+Libvirt:

+ Dankzij libvirt gemakkelijk te koppelen met andere VM systemen zoals KVM en OpenVZ
+ In zijn geheel gratis en opensource

- Een Xen kernel vanuit source installeren kost tijd, dit is nodig als ik de nieuwste libvirt wil gebruiken (volgens google...) Het is ook direct veel gedoe met betrouwbaarheid en debuggen van eventuele compileer problemen.
- Een RedHat Xen kernel is altijd ouder met minder opties en in dit geval, zal ik dus ook een oudere libvirt moeten gebruiken, ook dit gaat nieuwe functionaliteiten kosten die de nieuwe versies wel hebben. (Misschien andere distro's die dit probleem niet hebben?)

Mijn doel is om gebruik te maken van locale LVM storage. Wellicht dat ik dit in de toekomst op een SAN wil doen.

De bedoeling is dat mijn werkgever dit project gaat financieren en als gratis opensource panel zal uitbrengen.

Tips, adviezen, meedenkers zijn welkom!

eXtreme Service
03/08/09, 18:26
Voor XenServer is er op dit moment reeds een opensource project aan de gang. Indien interesse kan u altijd aan dat project meewerken.

maxnet
03/08/09, 20:22
Nadeel van Libvirt is dat er geen officiele PHP-bindings voor zijn.
Iemand heeft er onlangs wel een projectje voor gestart, maar is dus nog experimenteel.

The-BosS
03/08/09, 21:23
Je zou ook gewoon de xml-api van xensource kunnen gebruiken.

goudgeel
05/08/09, 17:47
Voor XenServer is er op dit moment reeds een opensource project aan de gang. Indien interesse kan u altijd aan dat project meewerken.

heb je een naam / url ?

Wido
05/08/09, 19:22
Nadeel van Libvirt is dat er geen officiele PHP-bindings voor zijn.
Iemand heeft er onlangs wel een projectje voor gestart, maar is dus nog experimenteel.Mja, je kan ook gewoon met PHP een XML genereren en die aan virsh voeren.

Waarom trouwens de keuze voor Xen en niet KVM? Er lijkt nog bijna niemand KVM te gebruiken, iedereen is maar fan van Xen lijkt het?

Dit terwijl Xen nog steeds ver achterloopt met ontwikkelingen op patches voor nieuwe versies van het Linux kernel.

XenServer draait bijv nog steeds op 2.6.18... Ook Xen 3.3 wordt nog geleverd met een 2.6.18 kernel.

maxnet
05/08/09, 22:14
Mja, je kan ook gewoon met PHP een XML genereren en die aan virsh voeren.

Dat kan natuurlijk ook.
Maar indien je niet alleen nieuwe VMs wilt aanmaken, maar ook informatie van alle bestaande VMs wilt opvragen, lijkt me de library rechtstreeks gebruiken toch iets makkelijker programmeren dan de output van virsh parsen.




Waarom trouwens de keuze voor Xen en niet KVM? Er lijkt nog bijna niemand KVM te gebruiken, iedereen is maar fan van Xen lijkt het?


Heb hier Proxmox VE op een testbak draaien, die KVM gebruikt.
FreeBSD als guest werkt inmiddels, maar dat is wel eens anders geweest, en vindt het dus nog iets experimenteel om in productie te nemen.

Met Xen overigens ook problemen met FBSD gehad, en de IO performance is nog steeds niet om over naar huis te schrijven.
Wat dat betreft zijn ze beide even slecht :-)