PDA

Bekijk Volledige Versie : DNS vraagje



CoNiO
29/07/09, 08:11
Momenteel gebruik ik de dns server van hexonet.net waar ik mijn domein koppel aan het ip adres van mijn server. Ik heb op mijn windows server 2008 die DNS role geactiveerd. Maar ik heb daar enkele vraagjes over :

1. Stel ik wil een subdomein koppelen aan een andere server, kan ik dan op mijn server, een dns instelling doen om een subdomein naar een andere server te laten verwijzen ?

2. Kan ik aan mijn domeinnaam ook mijn dns server koppelen ? Of raad je dit sterk af ?

wonko
29/07/09, 08:16
De eerste vraag geeft aan dat je nog niet veel kaas gegeten hebt van DNS. Een subdomein is een extra A/CNAME-record, met de juiste waarde.

Je kan je eigen dns-server gebruiken als authorative. Echter, ik zou het je nog niet aanraden (zie hierboven), met één foute instelling kan je veel stuk maken. Probeer misschien eerst eens in een testsituatie het één en ander uit, en kijk hoe je dat ervanaf brengt.

groenleer
29/07/09, 08:27
De eerste vraag geeft aan dat je nog niet veel kaas gegeten hebt van DNS. Een subdomein is een extra A/CNAME-record, met de juiste waarde.

Je kan je eigen dns-server gebruiken als authorative. Echter, ik zou het je nog niet aanraden (zie hierboven), met één foute instelling kan je veel stuk maken. Probeer misschien eerst eens in een testsituatie het één en ander uit, en kijk hoe je dat ervanaf brengt.

Als we subdomein nemen in de zelfde manier als we een domein zouden behandelen, is een subdomein een gewone ordinaire zone. Deze kan men naar een andere dns server sturen doormiddel van NS records.
Wanneer men een subdomein bedoelt als in een andere host als de www-hostm dan kan men volstaan met een A/CNAME record.

jdz
29/09/09, 10:16
En voor de volledigheid, die CNAME is een alias voor een A-record, bijvoorbeeld www.jouw-domein.nl als CNAME voor jouw-domein.nl (A-record). Wat jij wil is een subdomein.jouw-domein.nl als A record met het IP adres van de server waar hij naartoe moet.