PDA

Bekijk Volledige Versie : ContOS en geheugen vasthouden



RBeun
28/07/09, 18:08
Beste allen. Ik heb gemerkt op mijn centos machine dat deze processen "vasthoudt". Dit gebeurd bij pure-ftpd. Zodra iemand een connectie maakt en weer uitlogt, blijft het process in htop staan. Na een uur of 2 zijn er ongeveer 10.000 tasks.

Op een debian server heb ik er geen last van!

Nu heb ik vernomen dat er in de kernel een config kan zitten die ervoor zorgt dat bepaalde daemons geen processen mogen sluiten. Dit zou komen door ExecShield. Deze heb ik uitgeschakeld, maar het probleem blijft zich voordoen.

Heeft iemand tips waar het aan zou kunnen liggen en hoe dit op te lossen?

Voorbaat dank:innocent:

Geert-Jan
28/07/09, 19:22
- Welke kernel heb je dan?
- Gebruik je daar een CP achter, daar FTP dan (vaak) door het CP wordt geinstalleerd en niet meer door CentOS.

RBeun
28/07/09, 20:00
Er draait ook proftpd naast die mee is gekomen met DirectAdmin. Dit is vooralsnog nooit een probleem geweest op een Debian installatie. Kernel: 2.6.18-128.2.1.el5

Marin
28/07/09, 20:06
Er draait ook proftpd naast die mee is gekomen met DirectAdmin. Dit is vooralsnog nooit een probleem geweest op een Debian installatie. Kernel: 2.6.18-128.2.1.el5

Ik zou hem wel uitzetten... die gaan op dezelfde poort zitten..

RBeun
28/07/09, 20:11
Ik zou hem wel uitzetten... die gaan op dezelfde poort zitten..

Niet als je zelf aangeeft dat pure-ftpd op andere poort moet draaien :) totaal geen probleem dan. Naja nu wel dan op CentOS. Maar dat ligt niet daaraan helaas.

Geert-Jan
28/07/09, 20:20
Maar waarom wil je ze naast elkaar draaien?

Zet hem uit, breng ProFTP aan de gang, en kijk dan eens verder, weet je i.i.g. zeker dat PureFTP niet ligt te vervelen...

RBeun
28/07/09, 20:42
Maar waarom wil je ze naast elkaar draaien?

Zet hem uit, breng ProFTP aan de gang, en kijk dan eens verder, weet je i.i.g. zeker dat PureFTP niet ligt te vervelen...

Hehe, ik snap je 100%. Echter draait pure-ftpd in combinatie met een MySQL database voor gebruikers van een website. Vandaar :)

wonko
28/07/09, 22:33
wat zijn je opstartparameters van pureftpd?

RBeun
28/07/09, 22:38
wat zijn je opstartparameters van pureftpd?

/usr/local/sbin/pure-ftpd -l mysql:/etc/pureftpd-mysql.conf -B -d -S 2354 -p 40000:50000 --nochmod -n 1:10 --maxidletime 1 --maxclientsnumber 10000

Bakker ICT
28/07/09, 23:19
maxclientsnumber 10000 en je 10.000 tasks die je ziet komt wel overeen he :P Toeval?
Lijkt me overigens niet moeten kunnen lijkt me zo. Wat wellicht wel kan is dat je er veel bots op komen ? Ik krijg ook hele lijsten met bullshit ftp connecties.

RBeun
28/07/09, 23:30
maxclientsnumber 10000 en je 10.000 tasks die je ziet komt wel overeen he :P Toeval?
Lijkt me overigens niet moeten kunnen lijkt me zo. Wat wellicht wel kan is dat je er veel bots op komen ? Ik krijg ook hele lijsten met bullshit ftp connecties.

Zelfde instellingen, zelfde gebruikers, zelfde resultaat op Debian machine :) Als ik nu dns verander naar andere server is het probleem niet meer aanwezig. Echter moeten we over naar deze CentOS. Als er geen oplossing is gaan we over naar Debian op nieuwe machine.

Edit:

met netstat -n zie ik dat er veel connecties zijn met CLOSE_WAIT. Kortom, de connecties worden niet goed afgesloten. Als er 10.000 connecties niet zijn afgesloten zit de ftp dus "vol".

wonko
29/07/09, 08:41
welke versie van pureftpd is dit?

RBeun
29/07/09, 11:27
welke versie van pureftpd is dit?

De nieuwste: pure-ftpd-1.0.22

Ik ben er nu zeker van dat het de CLOSE_WAITS zijn die blijven hangen, langzaam loopt alles vol dan. In principe zou pure-ftpd die sockets dicht moeten gooien na logout van gebruiker. Het zit waarschijnlijk niet in de kernel.

Door wat te tunen met tcp settings heb ik nu voor elkaar dat hij minder snel volloopt. Maar dat is symptoombestreiding.

vincentvdk
29/07/09, 22:18
Volgens mij zit Pure-FTP niet standaard on CentOS. Wel in de EPEL repo waar versie 1.0.21 te vinden is.
Ben je zeker dat deze niet via een andere weg op je systeem is geraakt?

RBeun
30/07/09, 01:42
Volgens mij zit Pure-FTP niet standaard on CentOS. Wel in de EPEL repo waar versie 1.0.21 te vinden is.
Ben je zeker dat deze niet via een andere weg op je systeem is geraakt?

Ja eigenlijk wel zeker.

Inmiddels Debian erop en het werkt as it should be :thumbup:

Het is niet "de" oplossing die ik prefereer, maar werkt wel :innocent:

Dank voor replies, als iemand mogelijke oplossingen weet voor CentOS dan zijn die nog steeds welkom.

Blacky
30/07/09, 17:19
Tja, van hun eigen site:

One last thing: pure-ftpd 1.0.21 is probably the release with the best performance ever.
Heb je het al eens geprobeerd met die versie? Ik doe wat beheer aan een Cpanel server van een kennis, met enkele tigtallen klanten.
Daar draait ook die versie op i.c.m. Centos 5.x en tot nu toe nog nooit problemen gehad.

RBeun
04/08/09, 01:27
Tja, van hun eigen site:

Heb je het al eens geprobeerd met die versie? Ik doe wat beheer aan een Cpanel server van een kennis, met enkele tigtallen klanten.
Daar draait ook die versie op i.c.m. Centos 5.x en tot nu toe nog nooit problemen gehad.

Ja heb ik gebruikt, zelfde resultaat helaas. Heb je ook i.c.m. MySQL server?

QBell
04/08/09, 03:22
ContOS en geheugen vasthouden

Je hebt een typo in je topic naam.


* Heb google als startpagina met WHT feeds erop. De naam viel me gelijk op...

jinxedworld
04/08/09, 09:42
Je hebt een typo in je topic naam.


* Heb google als startpagina met WHT feeds erop. De naam viel me gelijk op...
Inderdaad, Kont OS :P

*back on topic

Hier eigenlijk nog nooit tegen de problemen aangelopen die je omschrijft voor CentOS en FTP...

RBeun
06/08/09, 16:50
Inderdaad, Kont OS :P

*back on topic

Hier eigenlijk nog nooit tegen de problemen aangelopen die je omschrijft voor CentOS en FTP...

Haha :oops: