PDA

Bekijk Volledige Versie : Storing bij SIDN?



Blacky
21/07/09, 20:06
Just to be sure.... meer mensen last hiervan?
De SIDN whois server ligt er momenteel uit. Men kan niet meer controleren of een domein al dan niet vrij is.

mind
21/07/09, 20:09
Gewoon gepland onderhoud:


Aanvang: dinsdag 21-07-2009 18:00 uur
Eind: dinsdag 21-07-2009 23:00 uur

* Onderstaande services zijn tijdens dit onderhoudsvenster niet
beschikbaar:
- E-mail (interface)
- DRS4.3
- (Registrar)Whois beperkt beschikbaar

* Gevolgen voor de dienstverlening:
Tijdens het onderhoudsvenster is het niet mogelijk uw aanvragen te
verwerken. Aanvragen per e-mail worden in een wachtrij geplaatst en in
volgorde van binnenkomst aangeboden aan DRS na afronding van het
onderhoudsvenster.

Hoewel de (Registrar)Whois beschikbaar blijft kunnen er tijdens het
onderhoudsvenster korte onderbrekingen optreden in de beschikbaarheid
van de (Registrar)Whois.

* Reden:
Tijdens het onderhoudsvenster wordt de laatste hand gelegd aan het
redundant uitvoeren van onze systemen. Aansluitend wordt de 'switch
over' tussen de locaties getest. Wanneer deze tests succesvol verlopen
is het na afronding van het onderhoudsvenster mogelijk om in geval van
calamiteiten snel over te schakelen naar onze mirror locatie.

Wij houden u via e-mail en de deelnemersite op de hoogte van de
vorderingen van het onderhoudsvenster.

Met vriendelijke groeten,
SIDN

stefklep
21/07/09, 20:18
We zullen het onderhoud een keer s'nachts doen bij de sidn ;)

Blacky
21/07/09, 20:21
Ja precies... fijne tijd om zo lang de services er uit te kiepen. Klantvriendelijk is anders.;)

@Mind: Bedankt voor de update!

Trafego
21/07/09, 21:02
Ze hebben er een handje naar om in de avonduren (wanneer dus half NL online is!) updates te gaan doen, ik zou zweren dat ze met al het geld van de leden vast wel wat overuur tarieven kunnen betalen :) zodat het snachts kan.

®on
21/07/09, 21:04
Men zou ook eens wat eerder kunnen gaan klagen ipv. op het onderhoudstijdstip.

ichosting
21/07/09, 21:29
Men zou ook eens wat eerder kunnen gaan klagen ipv. op het onderhoudstijdstip.

En wat precies schieten we daarmee op? :)
Ze luisteren immers toch niet naar de goed betalende deelnemertjes :lovewht:
(denkend aan een recent uitgevoerd enquête)

Domenico
21/07/09, 21:46
En wat precies schieten we daarmee op? :)
Ze luisteren immers toch niet naar de goed betalende deelnemertjes :lovewht:
(denkend aan een recent uitgevoerd enquête)

Hohoho! Die enquête moet nog processed worden en wat ik daarvan heb gehoord is daar een geheel nieuw systeem voor ontwikkeld waar al jaren aan is gewerkt. Verwacht de uitslag dus ergens eind 2010.

Maar goed, ik denk dat het niet lang meer duurt voordat de SIDN snapt dat ze niet langer meer om de wensen van de deelnemers heen kunnen. Nu nog hopen dat dit gebeurd binnen jullie begrip van tijd en niet in die van de SIDN.

Marin
21/07/09, 21:47
Verwacht de uitslag dus ergens eind 2010.



Zo, jij bent optimistisch!

ichosting
21/07/09, 22:03
Verwacht de uitslag dus ergens eind 2010.


Zo snel al? Valt me nog mee dan :P
Ok ok, zal geduldig afwachten dan. Tot die tijd maar de mailings in de gaten houden ;)

®on
21/07/09, 22:34
En wat precies schieten we daarmee op? :)
Ook niets. Het iedere keer bashen van SIDN als zo'n onderhoudsvenster al een week of twee geleden aangekondigt is, snap ik gewoon niet. Doe dat dan direct :)

ichosting
21/07/09, 22:35
Ook niets. Het iedere keer bashen van SIDN als zo'n onderhoudsvenster al een week of twee geleden aangekondigt is, snap ik gewoon niet. Doe dat dan direct :)

Klopt, Blacky kon het echter niet weten, aangezien hij geen deelnemer is. Maar de deelnemers zelf kunnen idd eerder klagen.

ju5t
21/07/09, 22:45
Wij zijn wel deelnemer en het duurde hier ook even voor het duidelijk was dat het om onderhoud ging ;-)
Maar goed, dit keer worden e-mails WEL in een wachtrij geplaatst. Dus zo erg is het ook weer niet.

ichosting
21/07/09, 22:49
Dat klopt, maar wat heb je er aan als de whois niet werkt? ;)
Edit: doet het hier op dit moment wel trouwens

ju5t
21/07/09, 23:01
Dat klopt, maar wat heb je er aan als de whois niet werkt? ;)
Edit: doet het hier op dit moment wel trouwens

Een whois uitvoeren op basis van DNS gegevens, niet helemaal safe, maar de kans is vrij groot dat de domeinnaam gewoon beschikbaar is.

WH-Tim
21/07/09, 23:37
Hohoho! Die enquête moet nog processed worden en wat ik daarvan heb gehoord is daar een geheel nieuw systeem voor ontwikkeld waar al jaren aan is gewerkt. Verwacht de uitslag dus ergens eind 2010.

Maar goed, ik denk dat het niet lang meer duurt voordat de SIDN snapt dat ze niet langer meer om de wensen van de deelnemers heen kunnen. Nu nog hopen dat dit gebeurd binnen jullie begrip van tijd en niet in die van de SIDN.

Volgensmij lees jij wel voldoende forums, maar niet de juiste. SIDN luistert al enorm goed naar haar deelnemers, alleen duurt het enorm lang voordat ze het officieel naar buiten brengen. Als je de juiste forums zou lezen zou je al die informatie allang gelezen hebben ;)

DutchTSE
21/07/09, 23:45
Volgensmij lees jij wel voldoende forums, maar niet de juiste. SIDN luistert al enorm goed naar haar deelnemers, alleen duurt het enorm lang voordat ze het officieel naar buiten brengen. Als je de juiste forums zou lezen zou je al die informatie allang gelezen hebben ;)

Ben benieuwd over welke forums je het hebt dan...;-)
Verder vind ik in 2020 reageren op dingen die in 2009 zijn geroepen niet "luisteren naar deelnemers" :(

Domenico
21/07/09, 23:55
Volgensmij lees jij wel voldoende forums, maar niet de juiste. SIDN luistert al enorm goed naar haar deelnemers, alleen duurt het enorm lang voordat ze het officieel naar buiten brengen. Als je de juiste forums zou lezen zou je al die informatie allang gelezen hebben ;)

Ben al deelnemer sinds 2001 dus heb wel een beetje ervaring hoor. Verder ben ik niet de thread starter en reageer ik slechts op een ietwat humoristische wijze met een wat serieuze inslag. :)

WH-Tim
22/07/09, 02:00
Ben benieuwd over welke forums je het hebt dan...;-)
Verder vind ik in 2020 reageren op dingen die in 2009 zijn geroepen niet "luisteren naar deelnemers" :(

Ik zal als SIDN EPP Taskforcer deze week wel eens wat uitslagen hier publiceren, maar nu eerst slapen. Morgenvroeg een interview :ohmy:

DennisWijnberg
22/07/09, 09:31
Ben benieuwd over welke forums je het hebt dan...;-)
Verder vind ik in 2020 reageren op dingen die in 2009 zijn geroepen niet "luisteren naar deelnemers" :(

Waarover hebben we het dan? Of was het gewoon een "schreeuw"?

Ik begrijp best dat ze een onderhoudsvenster overdag doen. Als er iets mis gaat zijn alle mensen stand-by om in te grijpen... En laten we eerlijk zijn, als het aangekondigd is dan kunnen we toch ook best even wachten?

ju5t
22/07/09, 09:51
Waarover hebben we het dan? Of was het gewoon een "schreeuw"?

Ik begrijp best dat ze een onderhoudsvenster overdag doen. Als er iets mis gaat zijn alle mensen stand-by om in te grijpen... En laten we eerlijk zijn, als het aangekondigd is dan kunnen we toch ook best even wachten?

Met dit onderhoudsvenster kon ik persoonlijk ook wel leven. Het probleem bij de vorige vensters was dat de gehele dienstverlening offline ging, inclusief de mail queue.

DennisWijnberg
22/07/09, 09:54
Met dit onderhoudsvenster kon ik persoonlijk ook wel leven. Het probleem bij de vorige vensters was dat de gehele dienstverlening offline ging, inclusief de mail queue.

Dus eigenlijk kunnen we samenvatten dat het beter gaat dan de vorige keren?

Ik weet dat SIDN veeeul werk aan de winkel heeft, maar ik heb eigenlijk zowaar het gevoel dat er beweging in zit.

DutchTSE
22/07/09, 10:52
Waarover hebben we het dan? Of was het gewoon een "schreeuw"?

Ik begrijp best dat ze een onderhoudsvenster overdag doen. Als er iets mis gaat zijn alle mensen stand-by om in te grijpen... En laten we eerlijk zijn, als het aangekondigd is dan kunnen we toch ook best even wachten?

Ik begrijp absoluut NIET waarom ze het overdag doen. Hoezo als het mis gaat kunnen er mensen ingrijpen? Voer het 's nachts uit door mensen met kennis, dan kunnen ze direct ingrijpen. En al laat je het uitvoeren door studentjes dan laat je iemand standby staan die kan ingrijpen.. daar heb je niet je hele technische dienst voor nodig.

Of bel jij ook de hele technische dienst uit zijn bed als 1 server plat gaat?

Verder kon ik er ook wel mee leven, maar dat is meer omdat het een aantal weken hiervoor wel goed heeft gedraaid.

DennisWijnberg
22/07/09, 11:04
Ik begrijp absoluut NIET waarom ze het overdag doen. Hoezo als het mis gaat kunnen er mensen ingrijpen? Voer het 's nachts uit door mensen met kennis, dan kunnen ze direct ingrijpen. En al laat je het uitvoeren door studentjes dan laat je iemand standby staan die kan ingrijpen.. daar heb je niet je hele technische dienst voor nodig.

Bij de SIDN is alles onderverdeelt in compartimenten, er zijn verschillende units voor verschillende taken. Er zijn mensen voor het netwerk, storage, etc.. Die moet je dan wel allemaal stand-by hebben staan. Los nog van de externe partijen die erbij betrokken zijn, die moeten ook maar net kunnen.



Of bel jij ook de hele technische dienst uit zijn bed als 1 server plat gaat?


Niet elke vergelijking is een goed argument. Daarbij hebben wij onze eigen technische dienst en JA die bel ik wakker als er 1 server plat gaat.



Verder kon ik er ook wel mee leven, maar dat is meer omdat het een aantal weken hiervoor wel goed heeft gedraaid.
Netjes aangekondigd, bestaande domeinen blijven uiteraard gewoon bereikbaar, zelfs de mailrobot was gewoon online. Lijkt me inderdaad een situatie waarmee te leven valt.

DutchTSE
22/07/09, 12:38
Bij de SIDN is alles onderverdeelt in compartimenten, er zijn verschillende units voor verschillende taken. Er zijn mensen voor het netwerk, storage, etc.. Die moet je dan wel allemaal stand-by hebben staan. Los nog van de externe partijen die erbij betrokken zijn, die moeten ook maar net kunnen.


Tuurlijk, maar van elke afdeling 1 persoon is voldoende. Je werkt voor dezelfde werkgever dus dat moet geen onhapbaar probleem zijn. Externe partijen kun je afspraken mee maken (mits het niet elke week voorkomt). Ik heb grotere changes meegemaakt die ook allemaal zonder problemen verlopen.



Niet elke vergelijking is een goed argument. Daarbij hebben wij onze eigen technische dienst en JA die bel ik wakker als er 1 server plat gaat.

Tuurlijk bel je die wakker, maar ik neem aan dat je 1 persoon (die standby dienst heeft) wakker belt, en niet de gehele afdeling ;)



Netjes aangekondigd, bestaande domeinen blijven uiteraard gewoon bereikbaar, zelfs de mailrobot was gewoon online. Lijkt me inderdaad een situatie waarmee te leven valt.
Punt.

wdv
22/07/09, 12:44
Misschien is het interessanter om in plaats van te bashen eens te kijken naar wat voor resultaat er geboekt is dankzij dit onderhoud. De laatste hand is gelegd aan het redundant uitvoeren van SIDN's systemen. Aansluitend werd de 'switch over' tussen de locaties getest. Kortom, SIDN is een enorme stap vooruit gegaan!

Het is natuurlijk erg makkelijk om altijd maar te zeiken op SIDN, maar dit hebben ze gewoon netjes gedaan. Goed aangekondigd, mailrobot gewoon beschikbaar. Prima toch?

Daarnaast moet men misschien ook eens rekening houden met het feit dat het een vrij complexe omgeving is, het zijn niet 3 speeldoosjes waar even een updateje op geïstalleerd moet worden. Zeker gezien het feit dat het lang van te voren is aangekondigd kan ik me niet voorstellen dat er ook maar 1 iemand is die niet kan leven met het feit dat er even een delay van een paar uurtjes in een registratie zit.

DutchTSE
22/07/09, 13:02
Misschien is het interessanter om in plaats van te bashen eens te kijken naar wat voor resultaat er geboekt is dankzij dit onderhoud. De laatste hand is gelegd aan het redundant uitvoeren van SIDN's systemen. Aansluitend werd de 'switch over' tussen de locaties getest. Kortom, SIDN is een enorme stap vooruit gegaan!

Het is natuurlijk erg makkelijk om altijd maar te zeiken op SIDN, maar dit hebben ze gewoon netjes gedaan. Goed aangekondigd, mailrobot gewoon beschikbaar. Prima toch?

Daarnaast moet men misschien ook eens rekening houden met het feit dat het een vrij complexe omgeving is, het zijn niet 3 speeldoosjes waar even een updateje op geïstalleerd moet worden. Zeker gezien het feit dat het lang van te voren is aangekondigd kan ik me niet voorstellen dat er ook maar 1 iemand is die niet kan leven met het feit dat er even een delay van een paar uurtjes in een registratie zit.
We geven toch ook aan dat er mee te leven viel?
Laten we pas echt gaan juichen als blijkt dat de failover naar de 2e locatie ook in de praktijk werkt (en dus niet in deze gecontroleerde test waar de resultaten niet van bekend zijn gemaakt, wie weet wat er mis is gegaan dat we niet hebben meegekregen ;)).

daveww
22/07/09, 22:14
Zoals DutchTSE zegt dat doen er veel, echter heeft SIDN naar mijn mening wel váák onderhoud. Zo was enkele maanden geleden het test paneel vrijwel onbereikbaar aangezien deze zowat continue in 'onderhoud' stond.

Ik denk dat daardoor mensen beetje anders gaan denken met 'moet dat nu weer...'