PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgsisch hostingbedrijf vrijwaart het internet jaarlijks van 28 miljoen SPAM-mails



smurf
18/07/09, 17:49
Het Gentse hostingbedrijf 1-eurohost.com neemt drastische maatregelen om het al het uitgaand mailverkeer te ontdoen van ongewenste reclamemails en andere spam. Jaarlijks zal het bedrijf de internetgebruiker 28 miljoen ongewenste spammails besparen. 1-eurohost.com roept andere bedrijven in de sector, kleine en grote, op hetzelfde te doen, zodat het internet spamvrij wordt. Op onze inkomende mailservers zien we immers veel mails afkomstig van shared hosting providers.

Dit zou standaard moeten zijn maar niet alle servers worden zo ingezet, zo kunnen eenvoudige contactformulieren op out of the box Plesk / Cpanel / Direcatadmin installs voor veel overlast en misbruik zorgen. Naast standaard maatregelen om dit te verhinderen scannen we nu systematisch alle berichten die onze klanten via SMTP of onze shared hosting servers uitsturen. Een script van een klant dat misbruikt wordt kunnen we immers niet altijd uitsluiten.

Meer info:
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/article/detail/934680/2009/07/18/Gents-hostingbedrijf-redt-de-surfer-van-28-miljoen-spammails.dhtml

http://www.1-eurohost.com/stone-verhindert-28000000-spam-mails

gjtje
18/07/09, 18:57
Da's toch standaard? Ik neem aan dat elke provider uitgaande mail controlleert op dit soort zaken.

cfmweb
18/07/09, 20:55
Het is ergens ook belachelijk dat e-mail, dankzij spam, ongefilterd eigenlijk onbruikbaar is geworden.

Maar on-topic: Zijn webhosters in staat om te bepalen wat spam is en wat niet?

Dreas
18/07/09, 22:29
Beetje vaag "persbericht" :) Net zoiets als "Ik heb maar liefst 10 moorden voorkomen door geen gratis geweren op straat uit te delen".

t.bloo
19/07/09, 01:05
Het Gentse hostingbedrijf 1-eurohost.com neemt drastische maatregelen om het al het uitgaand mailverkeer te ontdoen van ongewenste reclamemails en andere spam. Jaarlijks zal het bedrijf de internetgebruiker 28 miljoen ongewenste spammails besparen.

Ze zeggen dus eigenlijk dat ze nu 28 miljoen spam mails per jaar versturen?

Randy
19/07/09, 01:42
Ze zeggen dus eigenlijk dat ze nu 28 miljoen spam mails per jaar versturen?

Lekker scherp Toine, dat las ik namelijk ook :lovewht:

rackhost.be
19/07/09, 01:54
wel mooie reclame !

Ramon Fincken
19/07/09, 02:59
wel mooie reclame !

vind je ? Ik werd er ook niet warm of koud van.

rackhost.be
19/07/09, 03:55
vind je ? Ik werd er ook niet warm of koud van.

nee ik ook niet, maar zo'n artikel in één van de meest gelezen belgische kranten, dat is toch mooie reclame, gratis dan nog

smurf
19/07/09, 11:21
Ja, iedere zichzelfrespecterende hoster zou dit inderdaad moeten doen, in die zin is het non news. Maar in de praktijk gebeurt dit zelden.

Maar stadndaard Ples/Cpanel/Directadmin installeties gaan er van uit dat de mail die door de gebruikers wordt uigestuurd clean is. Je dient je installatie al te tweaken om dit te kunnen doen. Naast de aanpassingen die we al draaiden scannen we nu ook resoluut alle SMTP verkeer van onze shared hosting servers.

Vaak zie je hier ook berichten van: help mijn server is aan het spammen, maandelijks moeten we ook een VPS gebruiker of Dedicated server helpen omdat hun systeem aan het spammen gegaan is. En gezien ze de uitgaande mail als clean beschouwen is hun IP gelijk geblacklisted. In die zin is het sensibiliserend. En ja, een beetje een kromme titel maar dat hoort eenmaal wil je de media halen.

Enkele tests toonden ook dat de shared hostingomgevingen van concullega's gewoon de mail van scripts van klanten zonder meer relayen, ongeacht de content / volume.

En de 28.000.000 is geen spam die wij uitsturen of script op onze klanten, een groot deel daarvan wordt veroorzaakt door klanten die een forwarding ingeschakeld hebben zonder de Spamfilter ook in te stellen.

Triloxigen
19/07/09, 13:38
Als je een persbericht wil uitsturen, neem dan een bureau in de hand die dit schrijft. Dit soort berichten zijn niet aan te merken als persbericht en zullen ook niet als dusdanig opgemerkt worden.
Het roept meer vragen op dan antwoorden..

smurf
19/07/09, 13:46
Wat hier staat is niet het officiële persbericht maar een samenvatting.
He officiële persbericht is door derden opgesteld. Echt wel fijn om direct met modder te gaan gooien.

Dit was het officieel bericht, verspreid via Belga:

Gents hostingbedrijf vrijwaart het internet jaarlijks van 28 miljoen SPAM-mails

Het Gentse hostingbedrijf 1-eurohost.com neemt drastische en revolutionaire maatregelen om het mailverkeer te ontdoen van ongewenste reclamemails en andere spam. Jaarlijks zal het bedrijf de internetgebruiker 28 miljoen ongewenste spammails besparen. 1-eurohost.com roept andere bedrijven in de sector op hetzelfde te doen, zodat het internet spamvrij wordt.

Hoe zal 1-eurohost.com dat doen?

Wij zullen systematisch naast de inkomende ook de uitgaande mails van onze klanten scannen. Een ongebruikelijke procedure maar het garandeert wel dat de websites van onze klanten niet kunnen misbruikt worden door hackers voor het uitsturen van spam. Ook zullen de door virussen of ander malware geïnfecteerde computers van onze klanten geen bron van spam meer kunnen vormen.
Naast de blokkering van SPAM uitgestuurd door onze klanten, kunnen onze klanten ook een gratis standaard spamfilter gebruiken die 90 procent van alle binnenkomende spam tegenhoudt of kiezen voor een meer geavanceerde spamfilter die 99,9 procent van alle binnenkomende spam tegenhoudt.

Eerder gebeurde de scanning al op server- en applicatieniveau, maar door ook de uitgaande mails aan te pakken, kan 1-eurohost.com een spamvrij mailnetwerk garanderen en verlossen ze de rest van de wereld van jaarlijks zo’n 28 miljoen spammails.

Dat is vrij veel voor een bedrijf dat de dienstverlening voor 20.000 websites bezorgt. Maar 1-eurohost.com beseft ook wel dat het maar een druppel op een hete plaat is. Daarom roepen ze elk ander bedrijf in de sector op hetzelfde te doen, zodat kan gestreefd worden naar een spamvrij internet.

“Samen kunnen we het dagelijkse surfen van de internetgebruiker minder frustrerend maken. Geen ongewenste mails over penisverlengingen of Russische maagden meer, maar enkel de mail die je écht wil ontvangen,” vat Stein Van Stichel, zaakvoerder van 1-eurohost.com samen.

“Op wereldvlak is dit maar een minieme fractie van alle mogelijke spam maar indien elke hostingfirma een dergelijke investering zou doen en een zerotolerance spampolitiek zou voeren, dan zou het spamprobleem definitief opgelost kunnen worden”, legt mede-vennoot Pierre De Landsheere uit.

Over 1-eurohost.com
1-eurohost.com is de hostingsdienst van het Gentse bedrijf Stone Internet Services BVBA. Dit bedrijf bestaat sinds 2005 en is sinds de oprichting aan een gestage opmars bezig. Ondertussen beheert de firma van Stein Van Stichel en Pierre De Landsheere zo'n 20.000 websites en verzorgen ze de maildienstverlening van verschillende bedrijven. Het bedrijf biedt aantrekkelijke mail- en hostingoplossingen voor particulieren en bedrijven. Ook in de sector kan het bedrijf op goedkeuring rekenen. Zo kregen ze de award voor de ‘Best First Year Performance 2006’ van DNS.be, de Belgische instantie die de .be-domeinnamen reguleert en beheert.

Triloxigen
19/07/09, 14:33
Hoezo modder gooien? Ik vond het anders erg opbouwende kritiek.
En nooit een samenvatting van een persbericht plaatsen en doorverwijzen, dan verwacht je extra input van lezers.

smurf
19/07/09, 14:41
Hoezo modder gooien? Ik vond het anders erg opbouwende kritiek.


Sorry het kwam vrij negatief bij me over :) .

Ik heb trouwens een tiental mails ontvangen van mensen die het niet vonden kunnen dat we mails scannen en ze zelf 100 pct willen bepalen wat ze mogen versturen en wat niet(het waren niet eens klanten, maar lezers van die welbepaalde krant).

Apoc
19/07/09, 15:35
Ik heb trouwens een tiental mails ontvangen van mensen die het niet vonden kunnen dat we mails scannen en ze zelf 100 pct willen bepalen wat ze mogen versturen en wat niet(het waren niet eens klanten, maar lezers van die welbepaalde krant).

Een vrij logische gedachtengang - men wil zo veel mogelijk controle. Wat vind je hier zelf van?

Triloxigen
19/07/09, 15:46
Inhoudelijk; veel spam komt inderdaad van shared hosting providers.
Vaak wordt er mailling list software gebruikt of via marketing bedrijven. Er is geen enkele controle op deze mailinglisten, maar ze komen allemaal door de spamfilters omdat het gewaardeerd worden als normale nieuwsbrieven.

smurf
19/07/09, 16:01
Een vrij logische gedachtengang - men wil zo veel mogelijk controle. Wat vind je hier zelf van?

De klant mag uiteraard uitsturen wat hij wil maar als zijn PC of zijn website SPAM of VIRUSSEN begint uit te sturen via onze SMTP is het onze taak om dit te verhinderen.

Apoc
19/07/09, 16:06
De klant mag uiteraard uitsturen wat hij wil maar als zijn PC of zijn website SPAM of VIRUSSEN begint uit te sturen via onze SMTP is het onze taak om dit te verhinderen.

Begrijp ik, maar ik zou als klant zijnde toch bang zijn voor false positives. Waarop wordt de uitgaande mail precies gefilterd en hoe worden false positives voorkomen?

Dezo
19/07/09, 22:24
nee ik ook niet, maar zo'n artikel in één van de meest gelezen belgische kranten, dat is toch mooie reclame, gratis dan nog

Zeker een mooie reclame voor iets dat bij de meeste hosters al gebeurd, maar niettemin blijkbaar zo mooi verpakt dat een krant dit oppikt. Maar het is dan ook komkommertijd voor de kranten :)

Goendi
22/07/09, 08:38
Leuk initiatief. Kunnen hosters eens hetzelfde doen om uitgaande DDoS naar andermans netwerken op identieke wijze tegen te gaan? :)

DennisWijnberg
22/07/09, 09:05
Leuk initiatief. Kunnen hosters eens hetzelfde doen om uitgaande DDoS naar andermans netwerken op identieke wijze tegen te gaan? :)

Ze zouden eens kunnen beginnen om schommelingen in het verkeer te gaan meten! (P.S. Moet wel een significante hoeveelheid (DDoS) verkeer zijn dan.

Rik
22/07/09, 11:47
Het Gentse hostingbedrijf 1-eurohost.com neemt drastische en revolutionaire maatregelen

* kuch kuch *
Belgen denken weer innovatief te zijn :clown:

Goendi
23/07/09, 09:49
Ze zouden eens kunnen beginnen om schommelingen in het verkeer te gaan meten! (P.S. Moet wel een significante hoeveelheid (DDoS) verkeer zijn dan.

Ik spreek over 5+ gbit. Dat lijkt me al aardig genoeg, en moet toch doenbaar zijn lijkt me? :) Punt is wel dat het in dat geval om de doelhost gaat... Maar wat mij zorgen baart is bvb een server die op een 100 mbit link zit, en zijn volle 100 mbit doorstuwt naar één destination. Lijkt me evident dat dat niet noodzakelijk wenselijk is... :)

DennisWijnberg
23/07/09, 09:53
Dat is zeker te doen. Als iemand bij ons op 5 Gbit draait bellen we direct of het gewenst verkeer is vanaf hun server en gaan we het verkeer analyseren. Als het troep is, gaat het direct naar het almachtige zwarte gat.

Apoc
23/07/09, 12:35
Het hele punt van DDoS is dat het distributed is. Bij de meeste aanvallen komt er maar een paar megabit per netwerk binnen en valt dit dus veel minder op (vanuit het perspectief van de netwerprovider waar de aanval vandaan komt).