PDA

Bekijk Volledige Versie : Automatisch Incasso online ondertekenen



mauer
17/07/09, 00:12
Goeieavond allemaal,

Omdat debiteuren behoorlijk slecht betalen ben ik op zoek gegaan naar andere oplossing om de facturen te incasseren. Vandaag had ik dus een afspraak bij de rabobank voor het opstellen van een incasso contract. Omdat wij al onze contracten online laten ondertekenen dacht ik dat dat bij een machtiging ook mogelijk is. De medewerkers keek mij met een vies gezicht aan en vertelde dat het alleen met stoplicht kaarten mogelijk is die ik per 100 kan bestellen.

Nou vraag ik mij af, aangezien TransIP ook online de machtigingen laat tekenen. Hoe zit dit nou in elkaar? Is het juridisch onderbouwd om mijn klanten online te laten tekenen?

Piwi-Web
17/07/09, 00:19
Wij doen het ook. We hebben ook de rabobank en men zei dat het geen probleem was om zo de machtiging te laten ondertekenen.

mauer
17/07/09, 00:23
Hoe verwerk je dat dan op je site? Met een vinkje of.. ?
Zou je mij de naam van je adviseur kunnen pm'en? Communicatie intern bij banken is bijzonder slecht, toen ik de rekening opende 18-, moesten ze een maand overleggen met de juridische afdeling terwijl er meer gevallen waren die wel een rekening kregen.

Piwi-Web
17/07/09, 00:54
Zou het niet weten, gaat via mijn vader :)

We werken nu met een vinkje maar we gaan over op een online handtekening.
We zijn nog erg klein en de paar klanten die automatisch incasso gebruiken is verwaarloosbaar. Daarom laten we ze ook gewoon even mailen dat ze akkoord gaan.

Niet zoals het moet inderdaad maar het komt eraan zoals het wel kan/mag/moet.

BsHosting
17/07/09, 12:43
We zijn nog erg klein en de paar klanten die automatisch incasso gebruiken is verwaarloosbaar. Daarom laten we ze ook gewoon even mailen dat ze akkoord gaan

Degene die je op die basis een contract heeft verstrekt is verkeerd bezig en als men daar achteraf achterkomt ben je je contract gewoonweg kwijt.

Het formulier mag online dat klopt maar voor jij een contract hebt zul jij of kaarten moeten hebben of zelf ontworpen machtigingen die eerst onderworpen moeten worden aan controle.

Pas als die akkoord is kan en mag jij incasseren.

Als nu 1 klant moeilijk gaat doen kan jij geen enkel origineel papier overhandigen met handtekening en wordt het geld per direct teruggestort aan de klant.

Online is een hulpmiddel en is alleen als extra controlemiddel je papieren machtiging dien jij te bewaren in je administratie.

eMiz0r
24/07/09, 11:03
Het mag officieel niet, maar wordt gedoogd door zowel Rabobank als ABN-Amro (uit eigen ervaring). Er wordt overigens druk gewerkt achter de schermen om online machtigingen mogelijk te maken, gelukkig begrijpen de banken zelf ook dat anno 2009 dit gewoonweg moet kunnen.

Zorg er alleen wel voor dat als je een stornering krijgt met als reden "niet akkoord met afschrijving" dat je contact met de klant opneemt en daar flexibel mee omgaat. Klanten kunnen klachten indienen bij de bank en deze moeten serieus behandeld worden. Als er teveel klachten uit jouw hoek komen kan je machtiging ingetrokken worden.

In de praktijk gebeurd dit vrijwel niet, hoogstens een keer van mensen die beet zijn genomen door kwaadwillenden. Daar moet je ook niet moeilijk over doen en de bestelling gewoon annuleren.

Veel bladen en magazine's werken ook met online machtigingen.

marsipulami
24/07/09, 12:21
hebben jullie ook het probleem dan dat je bedrijf minimaal 1jaar moet bestaan voor je het hele jaardoor mag incasseren?

wij hadden het probleem dat we 1x per jaar mochten incassen voor het totaal klantenbestand. Dat werkt natuurlijk voor geen meter.

Thomas.R
24/07/09, 12:32
Normaal gezien moet je bij de Rabobank min. 1 jaar bestaan. Maar, als je kunt laten zien dat je auto incasso nodig hebt dan valt er goed te praten. Enige min punt voor de Rabobank is dat je account manager alle betalingen handmatig moet controleren.

BsHosting
24/07/09, 12:52
Normaal gezien moet je bij de Rabobank min. 1 jaar bestaan

De eisen zijn minimaal 1 jaar en een zakelijke rekening, en die worden verplicht door interpay namens de banken.
Als jij voldoende bijschrijvingen krijgt doen ze niet zo moeilijk.


Het mag officieel niet, maar wordt gedoogd door zowel Rabobank als ABN-Amro (uit eigen ervaring). Er wordt overigens druk gewerkt achter de schermen om online machtigingen mogelijk te maken, gelukkig begrijpen de banken zelf ook dat anno 2009 dit gewoonweg moet kunnen.


Dat het gedoogd word is nu eenmaal zo, maar als je klant moeilijk doet sta jij toch met lege handen achteraf, en als dat bv een order is van een xxxx bedrag baal jij wel enorm.

Terwijl als jij een papiertje hebt wat ondertekend is door die klant is er geen enkele discussie mogelijk , wat bij online dus wel zo kan zijn.

mauer
24/07/09, 13:54
Zou het geen oplossing kunnen zijn om de machtiging uit te printen met de digitale handtekening? Voor kleine bedragen kunnen de klanten online tekenen. Voor de grote bedragen doe ik het ook liever op papier ivm de zekerheid. Ik zal binnenkort even naar de rabobank toe om het een en ander nog even na te vragen. Vaak zegt de ene adviseur wat anders dan de andere :)

Bedankt voor alle reacties. Toch ben ik nog benieuwd hoe jullie dit in jullie systeem verwerken. Bijvoorbeeld met een checkbox.

We Are Online
29/07/09, 13:35
Multipay.net werkt verwerkt ook automatische incasso's, hiervoor heb je geen incasso contract met een bank nodig. De automatische incasso's kunnen worden ingeschoten via xml en je krijgt netjes callbacks wat er met de betaling is gebeurd.

Dit werkt echt heel erg goed en is zeer gemakkelijk te gebruiken, wellicht een kijkje waard.

Piwi-Web
29/07/09, 14:41
Degene die je op die basis een contract heeft verstrekt is verkeerd bezig en als men daar achteraf achterkomt ben je je contract gewoonweg kwijt.

Het formulier mag online dat klopt maar voor jij een contract hebt zul jij of kaarten moeten hebben of zelf ontworpen machtigingen die eerst onderworpen moeten worden aan controle.

Pas als die akkoord is kan en mag jij incasseren.

Als nu 1 klant moeilijk gaat doen kan jij geen enkel origineel papier overhandigen met handtekening en wordt het geld per direct teruggestort aan de klant.

Online is een hulpmiddel en is alleen als extra controlemiddel je papieren machtiging dien jij te bewaren in je administratie.

Daarom zei ik ook dat het zo eigenlijk niet moet.
Echter zei ik ook dat we bezig zijn met een handtekeningsysteem dat nu klaar is en komende maand actief wordt. En dat mag wel :)

@ We Are Online
Ik neem aan dat je daar ook de toestemming van de klant voor nodig hebt + handtekening. Net hetzelfde als bij je bank.

Piwi-Web
29/07/09, 14:42
Bedankt voor alle reacties. Toch ben ik nog benieuwd hoe jullie dit in jullie systeem verwerken. Bijvoorbeeld met een checkbox.

Online handtekening zetten, zoals bij TransIP hebben wij nu :)
Dat zou voldoende moeten zijn (zo doet TransIP het ook) + de klant moet automatisch incasso aanvinken via een checkbox.

BsHosting
29/07/09, 17:30
Dat zou voldoende moeten zijn (zo doet TransIP het ook) + de klant moet automatisch incasso aanvinken via een checkbox.

Omdat een ander het doet mag het rare gedachte, dat grote bedrijven wat meer mogen dan kleinere is algemeen bekend.
Heb toevallig net ff de voorwaarden doorgelezen van de ING en je dient dus ten allen tijde een getekend exemplaar te hebben.

Maar ja 95% voldoet daar niet aan dus ook zeer handig om de incasso terug te draaien, de leverancier heeft nl geen enkel bewijs op papier.

Thomas.R
29/07/09, 17:45
Omdat een ander het doet mag het rare gedachte, dat grote bedrijven wat meer mogen dan kleinere is algemeen bekend.
Heb toevallig net ff de voorwaarden doorgelezen van de ING en je dient dus ten allen tijde een getekend exemplaar te hebben.

Maar ja 95% voldoet daar niet aan dus ook zeer handig om de incasso terug te draaien, de leverancier heeft nl geen enkel bewijs op papier.

Je kan beter geld gaan verdienen dan overal zo onnodig zorgen over te maken. Stel je verkoopt 100 webhosting pakketten, de klanten betalen via zo`n auto-incasso zoals hierboven beschreven. 2 van de 100 klanten doen moeilijk, laat ze dan lekker moeilijk doen en stort hun geld terug. Wees blij met die 98 andere klanten.

Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat zoiets niet compleet legaal mogelijk is in goed overleg met de bank. Ze hebben vast aangepaste contracten hiervoor liggen.

BsHosting
29/07/09, 20:29
Je kan beter geld gaan verdienen dan overal zo onnodig zorgen over te maken. Stel je verkoopt 100 webhosting pakketten, de klanten betalen via zo`n auto-incasso zoals hierboven beschreven. 2 van de 100 klanten doen moeilijk, laat ze dan lekker moeilijk doen en stort hun geld terug. Wees blij met die 98 andere klanten.

Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat zoiets niet compleet legaal mogelijk is in goed overleg met de bank. Ze hebben vast aangepaste contracten hiervoor liggen.

Wij hebben ook wel incasso's buiten webhosting waarvan de bedragen toch iets te hoog zijn om zo weg te kunnen gooien xxxx, dat staat niet in verhouding tot een hostingpakketje.

Voorkomen is beter dan genezen.

En nee ik weet van de ING dat het dezelfde contracten zijn, er geld alleen een zgn gedoogbeleid bij oa de postcodeloterij etc, krijgt de bank genoeg klachten is het EXIT voor je incasso contract.

En dan kost het uiteindelijk toch wel iets meer

Piwi-Web
30/07/09, 12:24
Als de klant toch een handtekening online moet zetten dan heb je toch een getekend exemplaar?
Zet de handtekening in een incassodocument, vul deze in d.m.v. een php-script en stuur deze op naar de klant + jezelf. Dan heb je dus een getekend document en heb je bewijs genoeg :)

eMiz0r
30/07/09, 13:02
Iemand hier die ook een kopie van een ID bewijs tijdens de bestelling er bij vraagt? Zo niet, dan is die handtekening natuurlijk net zo waardeloos voor de bank.

Wij incasseren al een jaar of 4 automatisch, met zo'n 1000 AI minimaal transacties per maand. Het aantal storneringen wegens niet akkoord moet je echt in de 2/3 per jaar zoeken. Als je die gewoon netjes afhandeld (en niet stug doorgaat met incasseren, terwijl de klant heeft aangegeven niet zelf de bestelling gedaan te hebben) zal een bank nooit moeilijk doen. Een stornering van een klant is niet per direct een klacht, wanneer er officieel een aantal klachten tegen jou zijn ingediend moet je oppassen.

Piwi-Web
30/07/09, 20:19
Iemand hier die ook een kopie van een ID bewijs tijdens de bestelling er bij vraagt?

Jij wel? Is mij trouwens nog nooit gevraagd waar ik aangegeven heb dat ze automatisch mogen incasseren.

eMiz0r
04/08/09, 10:31
Nope, wij vragen niemand om ID. Daar hebben wij helemaal niets over te zeggen.. zolang grote (en veel) concurrenten dat niet doen en klanten binnen 5 minuten online hebben, verlies je een enorm marktaandeel door de bestelprocedure onnodig moeilijk te maken.

mauer
06/08/09, 15:34
Is een machtiging via internet geldig?
Kern van een geldige machtiging is dat deze ondertekend is door de indiener. Machtigingen via internet zijn dan ook alleen geldig als ze zijn uitgeprint, ondertekend en verzonden zijn naar de incassant.

marsipulami
06/08/09, 15:39
Is een machtiging via internet geldig?
Kern van een geldige machtiging is dat deze ondertekend is door de indiener. Machtigingen via internet zijn dan ook alleen geldig als ze zijn uitgeprint, ondertekend en verzonden zijn naar de incassant.

Dan is het al niet meer gemachtigd via internet tog

Thomas.R
06/08/09, 15:40
Het is niet dat ik je niet geloof, maar heb je een bron? Ik ben wel benieuwd wat men nog meer erover schrijft.

pid
06/08/09, 15:45
Dan is het al niet meer gemachtigd via internet tog

Correct, en daarom dus volkomen nutteloos.

Ik denk dat ze in Nederland eens (goed) moeten (gaan) nadenken over hoe online machtingen, rechten en plichten van beide partijen, want naast dat het onpraktisch is, is het voor veel partijen ook nog eens erg onduidelijk wat nu wel en wat nu mag en kan.

Mijn persoonlijke mening is dat voor kleine bedragen je 'risico op de som' kunt nemen mbt. de storneringen, voor de grote bedragen altijd een papieren contract laten tekenen (of eenmalige machtiging op papier).