PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn eerste VPS



Monique
16/07/09, 18:33
Hallo allemaal,

Waar het tegenwoordig bij 99% van de hostingproviders aan schort is een duidelijke omschrijving hoe je een VPS moet gebruiken. Daarnaast vraag ik mij af of het advies dat ik krijg wel het juiste is.

Ik ben onlangs een eigen onderneming gestart welke diverse diensten gaat leveren via het internet. Ik heb één bedrijfswebsite met alleen informatie en de vacatures (html). Daarnaast beschikt mijn bedrijf over een website die een dienst levert. Deze website is geschreven in PHP, AJAX en maakt gebruik van een mySQL database, een EV SSL certificaat, streaming (bedrijven kunnen tegen betaling een bedrijfsvideo op hun profiel 'adverteren', alleen het aantal zal in het eerste jaar beperkt zijn omdat de site eerst moet groeien).

Deze websites zijn door een bekende van mij gebouwd en deze persoon kan goed programmeren maar heeft weinig verstand van servers, net als ik.

Ik wil deze twee websites onderbrengen op 1 VPS server op de volgende manier (fictieve domeinnamen):

1. mijnbedrijf.nl (de website van mijn bedrijf)
2. mijndienst.nl (de website van een dienst die ik ga leveren)

Nu heb ik begrepen dat ik 2 ip adressen nodig heb om mijn eigen nameservers te kunnen draaien. Beide websites, en toekomstige zou ik kunnen koppelen aan deze nameservers. Ik had zelf de volgende in gedachten:

1. ns1.mijnbedrijf.nl
2. ns2.mijnbedrijf.nl

Nu is mijn vraag of het wel mogelijk is om dit zo te doen?? Ten eerste, de nameserver staat op dezelfde server als de websites, en ten tweede: kan een nameserver ook een website zijn? Dus www.mijnbedrijf.nl is de website en ns1.mijnbedrijf.nl + ns2.mijnbedrijf.nl zijn de nameservers.

Met dit verhaal heb ik een aantal offertes aangevraagd. Bij wie ik dat heb gedaan zeg ik niet.

Hier een greep uit de adviezen die ik kreeg:

A. "Je wil geen managed server of VPS, beter doe je dit zelf via een eigen server", kosten €2440,- per jaar
B. "Een VPS is hier uitermate geschikt voor", kosten €1100,- per jaar
C. "Begin met ons instap model en wanneer je meer nodig hebt kan je altijd upgraden", kosten €1700,- per jaar
D. "We adviseren je een eigen server, VPS servers worden vaak overboekt en daar wil je geen last van hebben", kosten €4000,- per jaar

Ik vraag me nu af wat jullie advies zou zijn? En waar kan ik het beste leren hoe ik dit moet instellen en hoeveel tijd gaat dit mij kosten om te leren? PHP en mySQL moet geïnstalleerd worden alsmede het SSL certificaat en de mailserver??

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jesperw
16/07/09, 18:52
Los van je technische vragen adviseer ik je gewoon een partij te zoeken die alles voor je inricht zoals je wilt. Je hebt dan geen zorgen over het beheer en alle technische rompslomp. Wat je nodig hebt is een of meerdere accounts voor je website(s), het certificaat moet worden geinstalleerd en de beschikking over een kleine webbased beheer omgeving.

Overigens is een goede VPS tegenwoordig bijna in alle gevallen de beste keus. Het feit dat je geen VPS moet kiezen omdat dat overboekt is en je daar last van hebt geldt voor low budget boeren die wat losse servers gebruiken met 2 disks en die volproppen.

Succes!

Spyder01
16/07/09, 19:06
www.mijnbedrijf.nl kan gewoon je website zijn als de nameservers ns1.mijnbedrijf.nl en ns2.mijnbedrijf.nl zijn. Dat is geen probleem.

Je genereert dan wel voor jezelf een Single Point of Failure en dat is niet de bedoeling. Je nameservers kun je beter geografisch gescheiden hebben en sowieso in andere subnets. Je kunt best de ns1.mijnbedrijf.nl op de server draaien waar de sites op staan, de ander zou ik toch ergens anders onderbrengen (kan voor een paar euro per jaar).

De adviezen vind ik aardig krom. Sowieso is een eigen server overkill, een goede VPS bij iemand die de zaken goed voor elkaar heeft kan heel goed. Wel lijkt het me erg aan te raden deze dan wel managed te nemen. Groot je product / dienst zo hard, dan kun je altijd van een VPS overstappen naar een managed dedicated of eventueel managed colo.

Sander-
16/07/09, 19:24
Als ik zo zie wat je hier vraagt ben je niet op zoek naar een VPS, maar naar een oplossing. Laat je dus hier adviseren en ga dan rondkijken met wat kennis in je achterhoofd. Als ik zie wat je op dit moment wilt doen, dan denk ik dat je met een managed VPS prima uit de voeten kunt.

Je hebt zelf geen omkijken naar security en beheer van de machine, maar hoeft alleen maar te werken zoals je normaal met een hostingpakket ook zou doen. Voordeel is alleen dat je zelf invloed kunt uitoefenen op bijvoorbeeld de configuratie van PHP, MySQL etc. Daarnaast is het in de toekomst mogelijk om op te schalen etc.

Blijf bij je leest en probeer jezelf niet te verdiepen in technische zaken, zoals dns-servers etc. Leg dit bij een externe partij neer, op basis van goede afspraken, een sla etc. Hiermee voorkom je dat als je website straks loopt en er treden problemen op, dat je dan of met je handen in het haar zit of halsoverkop een hoop geld kwijt bent om mensen in te schakelen om het op te lossen.

Triloxigen
16/07/09, 20:31
Waarom zou je eigen nameservers willen/moeten draaien?
Heeft je streaming dienst aparte software nodig (naast de php/asp scripts)

Dat VPS bij voorbaat overboekt worden is onzin, als je het zo gaat bekijken kun je ook zeggen dat netwerken overboekt worden.
Beginnen op een VPS is prima, groeien naar eigen server kan altijd nog maar loopt meestal niet zo snel als je nog niet echt een grote klantenkring hebt.

En de kwaliteit van de VPS, ja dat is afhankelijk van hoster maar dat geld ook voor een eigen server.
Ik raad je wel een managed dienst aan, zover ik begrijp bezit je namelijk zelf niet de kennis voor het volledige beheer.

jeffrey
16/07/09, 23:15
Nu heb ik begrepen dat ik 2 ip adressen nodig heb om mijn eigen nameservers te kunnen draaien. Beide websites, en toekomstige zou ik kunnen koppelen aan deze nameservers. Ik had zelf de volgende in gedachten:

1. ns1.mijnbedrijf.nl
2. ns2.mijnbedrijf.nl

Nu is mijn vraag of het wel mogelijk is om dit zo te doen?? Ten eerste, de nameserver staat op dezelfde server als de websites, en ten tweede: kan een nameserver ook een website zijn? Dus www.mijnbedrijf.nl is de website en ns1.mijnbedrijf.nl + ns2.mijnbedrijf.nl zijn de nameservers.

Zoals reeds is aangegeven is dit prima mogelijk maar niet de beste manier zoals Jesperw reeds aan heeft gegeven.
Bij veel leveranciers is het vaak gratis (of tegen een kleine meerprijs) mogelijk gebruik te maken van de nameservers van de leverancier.




Hier een greep uit de adviezen die ik kreeg:

A. "Je wil geen managed server of VPS, beter doe je dit zelf via een eigen server", kosten €2440,- per jaar
B. "Een VPS is hier uitermate geschikt voor", kosten €1100,- per jaar
C. "Begin met ons instap model en wanneer je meer nodig hebt kan je altijd upgraden", kosten €1700,- per jaar
D. "We adviseren je een eigen server, VPS servers worden vaak overboekt en daar wil je geen last van hebben", kosten €4000,- per jaar

Ik vraag me nu af wat jullie advies zou zijn? En waar kan ik het beste leren hoe ik dit moet instellen en hoeveel tijd gaat dit mij kosten om te leren? PHP en mySQL moet geïnstalleerd worden alsmede het SSL certificaat en de mailserver??

Alvast bedankt voor jullie hulp.
De reacties hierboven zijn wat overdreven.
Een eigen server lijkt mij, vooral in het begin, wat overdreven.
Het beste is te starten met een VPS van laten we zeggen 512 MB om te beginnen. Verstandig is om dan te kijken of dit voldoende is om de websites en applicaties te draaien die gewenst zijn.

De gemiddelde prijs voor een dergelijke VPS zal op +/- 40 euro per maand liggen.
Aangezien je al aangeeft dat je weinig verstand heeft van servers zou ik daarom kijken naar een managed VPS. Hierbij regelt de leverancier het beheer van de server zodat u hier zelf geen omkijken naar heeft. De prijzen voor het managed gedeelte verschillen per aanbieden en zijn afhankelijk van de wensen die je hebt.

Toch zal voor +/- 1000 euro per jaar een Managed VPS te vinden zijn.

Wellicht nog een goede tip;
Vraag bij de gekozen aanbieder of het mogelijk is om een aantal dagen gratis de diensten te testen, bij de meeste aanbieders zal dit geen probleem zijn.

eweps
16/07/09, 23:51
A. "Je wil geen managed server of VPS, beter doe je dit zelf via een eigen server", kosten €2440,- per jaar
B. "Een VPS is hier uitermate geschikt voor", kosten €1100,- per jaar
C. "Begin met ons instap model en wanneer je meer nodig hebt kan je altijd upgraden", kosten €1700,- per jaar
D. "We adviseren je een eigen server, VPS servers worden vaak overboekt en daar wil je geen last van hebben", kosten €4000,- per jaar



Ik adviseer je eigenlijk iets heel anders, 2 managed zakelijke hostingpakketten. Het zijn geen hele grote websites (in het begin), dus zou een normaal managed zakelijk hostingpakket moeten volstaan. Wel 1 waarbij SSL geleverd wordt.

Zo maak je gebruik van de nameservers van de host. En ben je in totaal mod-knip! onder de 700 euro. ex btw.

Marco Mahieu
19/07/09, 23:40
Hallo allemaal,

Waar het tegenwoordig bij 99% van de hostingproviders aan schort is een duidelijke omschrijving hoe je een VPS moet gebruiken. Daarnaast vraag ik mij af of het advies dat ik krijg wel het juiste is.

Ik ben onlangs een eigen onderneming gestart welke diverse diensten gaat leveren via het internet. Ik heb één bedrijfswebsite met alleen informatie en de vacatures (html). Daarnaast beschikt mijn bedrijf over een website die een dienst levert. Deze website is geschreven in PHP, AJAX en maakt gebruik van een mySQL database, een EV SSL certificaat, streaming (bedrijven kunnen tegen betaling een bedrijfsvideo op hun profiel 'adverteren', alleen het aantal zal in het eerste jaar beperkt zijn omdat de site eerst moet groeien).

Deze websites zijn door een bekende van mij gebouwd en deze persoon kan goed programmeren maar heeft weinig verstand van servers, net als ik.

Ik wil deze twee websites onderbrengen op 1 VPS server op de volgende manier (fictieve domeinnamen):

1. mijnbedrijf.nl (de website van mijn bedrijf)
2. mijndienst.nl (de website van een dienst die ik ga leveren)

Nu heb ik begrepen dat ik 2 ip adressen nodig heb om mijn eigen nameservers te kunnen draaien. Beide websites, en toekomstige zou ik kunnen koppelen aan deze nameservers. Ik had zelf de volgende in gedachten:

1. ns1.mijnbedrijf.nl
2. ns2.mijnbedrijf.nl

Nu is mijn vraag of het wel mogelijk is om dit zo te doen?? Ten eerste, de nameserver staat op dezelfde server als de websites, en ten tweede: kan een nameserver ook een website zijn? Dus www.mijnbedrijf.nl is de website en ns1.mijnbedrijf.nl + ns2.mijnbedrijf.nl zijn de nameservers.

Met dit verhaal heb ik een aantal offertes aangevraagd. Bij wie ik dat heb gedaan zeg ik niet.

Hier een greep uit de adviezen die ik kreeg:

A. "Je wil geen managed server of VPS, beter doe je dit zelf via een eigen server", kosten €2440,- per jaar
B. "Een VPS is hier uitermate geschikt voor", kosten €1100,- per jaar
C. "Begin met ons instap model en wanneer je meer nodig hebt kan je altijd upgraden", kosten €1700,- per jaar
D. "We adviseren je een eigen server, VPS servers worden vaak overboekt en daar wil je geen last van hebben", kosten €4000,- per jaar

Ik vraag me nu af wat jullie advies zou zijn? En waar kan ik het beste leren hoe ik dit moet instellen en hoeveel tijd gaat dit mij kosten om te leren? PHP en mySQL moet geïnstalleerd worden alsmede het SSL certificaat en de mailserver??

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Hoi,

Even een reactie zonder andere reactie's gelezen te hebben.

Wat je omschrijft zou een VPS uitermate geschikt voor zijn. Helaas worden VPS-en in hostingland nog te vaak onderschat. Dit komt mede door de butget providers die inderdaad teveel VPS-en op 1 fysieke server zetten. Dit wil je dus niet hebben!

Ook de prijzen die ik voorbij zie komen zijn redelijk aan de hoge kant. Voor een goede kwaliteits VPS moet je denken aan 40 tot 60 euro in de maand voor wat jij nodig hebt (512 MB geheugen, 10 GB opslagruimte & 100 GB dataverkeer schat ik zo in). Waar je ook op zou kunnen letten is hoeveel processor units je gegarandeerd krijgt.

Als laatste: eventueel zou je in het forumgedeelde "aanbiedingen gezocht" een oproepje kunnen doen. Dan kan je eventueel de verschillende providers nog wat verder vergelijken.

Veel succes met je keuze. Mocht je verder nog vragen hebben hoor ik het graag.

Groeten,
Marco

Edit: Ik vergeet in mijn reactie nog het stukje over de ip adressen / nameservers. Wat jij voorsteld dat is zeker een mogelijkheid. De 2 IP adressen verwijzen naar dezelfde VPS, en komen op dezelfde DNS service uit. Een andere optie zou zijn de DNS servers van de domeinnaam leverancier te gebruiken.
Als laatste: er zijn ook een aantal kwaliteits hosters die je gebruik laten maken van hun secundaire nameserver. Dus ns2.joudomein.nl verwijst dan naar het IP van hun sercundaire nameserver. Dat zou eigenlijk de beste (lees veiligste) optie zijn.

vincentvdk
20/07/09, 00:32
Ik denk idd ook dat je met een degelijke shared hosting al een heel eind komt.

Mss je met je ISP afspreken dat je vlot op een managed VPS kan overschakelen indien shared hosting wat krap is/wordt.

Het zijn toch al vrij hoge prijzen, zit er een SLA inbegrepen?

Ramon Fincken
20/07/09, 23:27
Shared hosting ( evt reseller ) is mogelijk, maar .... ik lees streaming ... en dan kan een shared hosting niet altijd goed mee overweg, een kleine VPS puur voor de streaming zou handig zijn.

maar dan denk ik ... waarom lastig doen, want dan heb je ook systeembeheer/managed nodig, pak gewoon een goed reseller pakket voor de sites, en huur een streaming server / pakket bij een stream service !