PDA

Bekijk Volledige Versie : SQL Server SPLA



Sander-
16/07/09, 15:59
Hoe licenseren jullie je SQL server? Wij zijn nu bezig voor een klant met een setup waarin een SQL server door 1 web applicatie aangesproken wordt. Deze webapplicatie is een webshop waarin dus meerdere "gebruikers" werken. Volgens Insight moeten we dan een per CPU licentie nemen a 220 euro per maand. Dit lijkt mij een beetje stug? Of zit ik hier scheef?

gjtje
16/07/09, 16:05
Ik neem aan dat de web applicatie gebruiker X gebruikt voor een verbinding met de SQL server, gebruiker X moet dan een MS SQL SAL hebben. Tenzij de applicatie draait onder de credentials van de ingelogde gebruiker.
Voor Windows zit je wel aan een CPU licentie vanwege het web hosted karakter van de applicatie.

Sander-
16/07/09, 16:19
Ik neem aan dat de web applicatie gebruiker X gebruikt voor een verbinding met de SQL server, gebruiker X moet dan een MS SQL SAL hebben. Tenzij de applicatie draait onder de credentials van de ingelogde gebruiker.
Voor Windows zit je wel aan een CPU licentie vanwege het web hosted karakter van de applicatie.

Dat was ook mijn redenatie, in ieder geval bedankt voor de opheldering.

Nog 1 puntje checken in mijn redenatie: Aangezien het niet om autenticated zaken gaat kunnen we ook volstaan met een unauth windows licentie?

frankske
16/07/09, 17:04
Kijk of je niet kan licensen als Web SQL server? Scheelt een heel pak. Als dat niet kan, kijk of je met een Workgroup edition niet komt.

gjtje
16/07/09, 17:21
Voor SQL zal je een Windows SAL nodig hebben, maar dan zou je dus Windows Standard kunnen gebruiken, die bevat 5 Windows SAL's. Het bestaan van Std editie is enigszins vaag, het was opgeheven, toen weer terug, toen weer weg.
Alternatief is datacenter unauth cpu licentie.

Overigens is per 1 juli dit hele verhaal op de schop gegaan, unauth/auth licenties bestaan niet meer.

Randy
16/07/09, 22:10
Voor Webhosting doeleinden heb je SQL Server 2008 Web Edition (Processor) die 16,05 euro per maand kost (Product: 5236450, MS-part: TFA-00009). Dit is eigenlijk de std/ent versie die gerebrand is. Voorwaarde is wel dat het voor publieke hostingtoepassingen is en niet voor een intranet/crm systeem. Is het geen publieke versie dan kun je vaak beter per user/sal afrekenen. De Express editie voldoet niet?

gjtje
16/07/09, 22:28
Misschien kan je die kosten onder een blur stoppen, die zijn namelijk SPLA partner afhankelijk. :)

Sander-
17/07/09, 08:21
Voor Webhosting doeleinden heb je SQL Server 2008 Web Edition (Processor) die 16,05 euro per maand kost (Product: 5236450, MS-part: TFA-00009). Dit is eigenlijk de std/ent versie die gerebrand is. Voorwaarde is wel dat het voor publieke hostingtoepassingen is en niet voor een intranet/crm systeem. Is het geen publieke versie dan kun je vaak beter per user/sal afrekenen. De Express editie voldoet niet?

Nope, wij moeten leveren op basis van kant en klare specs van het systeem van de klant. Helaas hebben die weer gezeik met hun softwareleverancier op het moment dat er ook maar iets afwijkt van de specs... Hebben ze geen support meer op de applicatie. Dus vandaar dat we gewoon vastzitten aan hun specs. Maar heb inmiddels 1 en ander uitgezocht en nog gechecked met insight (iemand anders dan die me wist te vertellen dat ik een proc-license moest hebben voor SQL server) en volgens mij is dit de juiste licentie methode.

Thanks voor de hulp, het SPLA programma blijft een bitch met die voorwaarden, helemaal omdat nogal eens net ff wat anders gemaakt wordt.