PDA

Bekijk Volledige Versie : Verbruik server



vipserv
13/07/09, 17:10
Beste allen,

Ik heb net een nieuwe server in elkaar gezet en geinstalleerd. dit omdat mijn oude server te licht werd voor de zaken die hij draait.

helaas kan de nieuwe niet meer terecht bij het bedrijf waar mijn oude in het rek op een glasvezel kon hangen. daarom heb ik hem tijdelijk even thuis aan de adsl lijn geknoopt.

server draait stabiel, en hangt niet in de weg, maar gezien het lawaai van de casefans, stroomverbruik en de snelheid die nu niet toerijkend is wil ik hem toch extern hebben.

nu heb ik een mooi aanbod in een datacenter in de buurt, maar daar mag ik max 0,3 amp verstoken. ga ik dit halen of is het aan te raden meer stroom bij te kopen?

ik heb geen meter om dit te kunnen meten.

Specs:

1u ipc- c1e-r short-atx 250 watt case
Asus M2N-MX Nforce 430\GF6150 m-atx mobo
Koeling: passief alu blok met 2x sunon maglev high rpm 4x4x2 cm fans op een tunnel die moederbord + chipset koelt (diy, freesbank / vouwbank)
4x1 GB DDR2-667
AMD Athlon LE-1600 2.2 Ghz singlecore (45 watt max)
500 GB SATAII (spinpoint F1) + 640 GB SATAII (RE16)
Slimline DVD/cd-r
onboard VGA\GB-Lan

temps @ ruimte van 25 graden:
CPU idle: 39c stressed: 56c
Case: idle: 35c stressed: 37c

avanmessen
13/07/09, 22:05
Ikzelf draai een mATX mobo met 2x 2GB RAM,
een PCI RAID controller, twee SATA harddisks
en een E2140 CPU op 0.4A ... dat geeft je een
idee ... zou in ieder geval de DVD niet voeden
en niet meer geheugen steken dan nuttig is ...

Het verbruik zal uiteraard ook afhangen van de
reƫle load, 0.3A is wel bitter weinig om mee te
werken ...

:smartass:

Achos
10/08/09, 10:04
0.3 is bitter weinig inderdaad. Ik denk zelf dat deze config tussen 0.3A en 0.5A ligt.

ARKO
10/08/09, 10:45
Om het zeker te weten is het verstandig even een kleine amperemeter te halen en de server te testen onder hoge load. Zo kom je niet achteraf voor verassingen te staan.

Of misschien kun je het testen bij het datacenter zelf?

DC^
10/08/09, 11:28
Idle: -+ 2,8 Amp
Full Load (Stressed): -+ 5Amp

Als je het echt zeker wilt weten even een meter aansluiten zoals hier boven word gezegt.

SF-Jeroen
10/08/09, 11:34
Idle: -+ 2,8 Amp
Full Load (Stressed): -+ 5Amp

Als je het echt zeker wilt weten even een meter aansluiten zoals hier boven word gezegt.

5 AMP voor 1 server?? Neem aan dat daar nog een 0 voor moest :D

Ik denk dat de config van de TS zijn werk wel op 0,3 A kan doen. Als we even vergelijken met de config van Ahead-IT die 0,4 A verstookt met een E2180. De E2180 gebruikt 65 watt t.o.v. 45 watt van de Athlon LE1600. Ik gok dus dat deze configuratie tussen 0,3 en 0,4 A gebruikt afhankelijk van de load. Ik zou alleen wel maar 2 reepjes geheugen gebruiken en 1 harde schijf? Het is een beetje overbodig 2 verschillende schijven erin te zetten, gebruikt alleen maar stroom en denk niet dat je 1,2 TB aan storage nodig hebt. RAID is nu trouwens ook niet mogelijk. DVD uiteraard ontkoppelen en alle nutteloze dingen op je moederbord uitschakelen

xaban
10/08/09, 11:36
Idle: -+ 2,8 Amp
Full Load (Stressed): -+ 5Amp

Als je het echt zeker wilt weten even een meter aansluiten zoals hier boven word gezegt.

5A onder full load? Dat haalt je voeding niet eens.

nick@dcoostkamp
11/08/09, 15:47
met die config mag je zeker rekenen op +- 100W (+/- 0.5 A), in startup zal hij eerder 150W gebruiken (+- 0.7 A).
Groot deel van je verbruik zal disken zijn en memory. Disken kan je oplossen door bv SSD te gebruiken, deze zijn duurder dan HD maar verbruiken veel minder en laten je server sneller werken. (de intels zijn net een stuk betaalbaarder geworden)

vipserv
26/08/09, 14:46
Ik had al eerder iets gedaan om het verbruik terug te schroeven.
(power management in windows)

te weten:
- Diskdrives na 10 minuten geen load uitschakelen,

Ik heb de server aan de meter gehangen. ik krijg de volgende waardes

Idle 75 watt. Opstarten 147 watt Load 109 watt.

met 2 repen ram ipv 4 zakt het verbruik idle
Idle 65 watt. Opstarten 127 watt Load 89 watt.

met alleen de samsung hdd en de 2 repen ram
idle 55 watt . Opstarten 109 watt Load 79 watt

Wat heb ik hierna gedaan met deze gegevens:
- de 4x 1 GB vervangen voor 1x 4 GB ddr2
- Powermanagement ingeschakeld voor de processor, terug klokken bij geen load.
- De onboard nforce VGA kaart minimal powermanagement toegekent.

uiteindelijk gebruik is:
59 watt idle (0,25A) Opstarten 117 watt (0,50A) Load: 70 watt (0,33A)

de grootste verbruikers waren de geintegreerde GPU in de nforce 430 chipset en de 4 repen ram.

omdat de 0,3 ampere een gemiddelde is, en geen enkele server continu 100% load heeft. vind ik de waardes mooi.
eventueel kan ik nog besparen op mijn 2e schijf die nu vooral dient voor backups/email en de dvd slimline speler
maar daarmee ga ik niet meer als 10 watt besparen.

ik neem 0,1A extra om niet voor onverwachte kosten te komen staan, dat moet me marge genoeg geven.

Iedereen bedankt voor de geleverde informatie!