PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting opzeggen



rgh
09/07/09, 22:53
Hoi,

Volgens mij is dit al eerder ter sprake geweest, maar kon het eventjes niet zo gauw terug vinden.

Is het niet zo als ik hosting via bijvoorbeeld een PB bestel, dat ik die dan ook via PB kan opzeggen ongeacht wat er in de algemene voorwaarde van een bedrijf staat?

Of als er hosting besteld wordt via e-mail dat men ook kan opzeggen via e-mail?

Ik dacht dat contracten aangegaan zijn via internet op dezelfde manier opgezegd moet kunnen worden als ze afgesloten zijn.

Klopt dit of zit ik er naast?

Rob77
09/07/09, 22:56
Neuh, zover ik weet moet je opzeggen op de manier die in de voorwaarden staat, waarmee je akkoord bent gegaan bij het afsluiten.

Marin
09/07/09, 23:03
Volgens mij heeft TS wel gelijk.. Een overeenkomst kan net zo worden opgezegd als deze is afgesloten. Dat is wettelijk geregeld.

Sommige bedrijven verplichten om dit aangetekend te doen, maar dit is "onredelijk bezwarend" volgens de wet.

Zie ook de BLOG van Arnoud Engelfriet: http://blog.iusmentis.com/2008/04/01/opzeggen-van-een-overeenkomst-op-afstand/

Ik denk wel dat wanneer je via PB hebt besteld het bedrijf kan verlangen dat je via e-mail opzegt. Echter hoef je geen analoge post te versturen ;)

WeServIT
09/07/09, 23:30
Als er ergens vermeld staat dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn en je daarmee akkoord bent gegaan, je dus besteld hebt dien je op te zeggen hoe het in de algemene voorwaarden vermeld staat.

rgh
09/07/09, 23:34
Maar de voorwaarde staan toch niet boven de wet? Je kan er wel mee akkoord gaan, maar als wet anders regelt zijn die voorwaarde nergens lijkt mij.

Hier heb ik overigens geen last van hoor, maar was een discussie, die discussie ging niet over hosting maar over wat anders. Hier heb ik hosting als voorbeeld genomen.

Marin
09/07/09, 23:59
Als er ergens vermeld staat dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn en je daarmee akkoord bent gegaan, je dus besteld hebt dien je op te zeggen hoe het in de algemene voorwaarden vermeld staat.

Dat is dus niet waar. lees het artikel van Arnoud maar.

®on
10/07/09, 03:40
Is het niet zo als ik hosting via bijvoorbeeld een PB bestel
Ik mag toch wel hopen dat dit een fictief voorbeeld is.....

In4mation
10/07/09, 04:47
Ik mag toch wel hopen dat dit een fictief voorbeeld is.....

Ik mag het ook hopen, maar volgens mij is het dat niet. :pinch:

Verder denk ik inderdaad het mogelijk moet zijn om de dienst op te kunnen zeggen op dezelfde manier als hoe je hem hebt afgesloten, maar (!!) ik weet niet of dat ook geldt als je het bijvoorbeeld via een extern forum doet. Het lijkt mij dat een webhoster niet verplicht is om opzeggingen via een dergelijke weg in behandeling te nemen, laat staan te aanvaarden, want wie gaat de webhoster verplichten om dat forum te blijven bezoeken?

Interessante vraagstelling eigenlijk ...

BsHosting
10/07/09, 09:27
De wet kan best voorschrijven dat je moet kunnen opzeggen hoe je contract ook is onstaan, dus bv via email.

Maar wat is nu het probleem om een briefje te sturen, kost die 0,44 euro nu teveel of hoe zit het.

Rick L.
10/07/09, 11:12
Ik mag het ook hopen, maar volgens mij is het dat niet. :pinch:

Verder denk ik inderdaad het mogelijk moet zijn om de dienst op te kunnen zeggen op dezelfde manier als hoe je hem hebt afgesloten, maar (!!) ik weet niet of dat ook geldt als je het bijvoorbeeld via een extern forum doet. Het lijkt mij dat een webhoster niet verplicht is om opzeggingen via een dergelijke weg in behandeling te nemen, laat staan te aanvaarden, want wie gaat de webhoster verplichten om dat forum te blijven bezoeken?

Interessante vraagstelling eigenlijk ...

Lijkt mij niet... In het artikel staat:


Artikel 267 van boek 6 bepaalt dat als een overeenkomst langs elektronische weg is gesloten, hij tevens door een elektronische verklaring kan worden ontbonden. Zelfs wanneer is afgesproken dat je een stuk papier op de post moet doen.

Daar haal ik uit dat als je via internet een overeenkomst sluit, dat je die ook via het internet weer kan opzeggen. Dat betekent niet dat dat ook daadwerlijk op dezelfde manier kan (via PB), maar het moet wel via e-mail kunnen.

Xeron
10/07/09, 12:19
E-mail is gewoon rechtsgeldig dus wat dat betreft moet het gewoon elektronisch kunnen. Het enige is wel dat het wel fijn zou zijn als het getekend is.

Ik denk trouwens niet dat een rechter een bedrijf gaat berechten omdat ze een opzegging via PM via een forum weigeren. Je moet het wel via officiële communicatie kanalen doen met het bedrijf lijkt me.

Triloxigen
10/07/09, 14:05
Hou in alle gevallen wel rekening met een terugkoppeling.
Ik weet niet of je mag verplichten dat iemand een forum bijhoud voor opzeggingen.

Trafego
10/07/09, 16:04
De wet is ook duidelijk HOE er electronisch opgezegd kan worden.

citeer:
Partijen moeten identificeerbaar zijn: wie een overeenkomst sluit, moet wel kunnen weten met wie. Ook hier kan een digitale handtekening helpen, want deze zijn vaak via certificaten aan identiteiten gekoppeld. Andere manieren om de identiteit van partijen vast te kunnen stellen, mogen natuurlijk ook.

Via een forum onder een accountnaam, geen enkele inzage op IP herkomst etc.. lijkt me wel dat dat discutabel en te weigeren valt.

Ook kan er gevraagd worden een document te ondertekenen, in te scannen en deze te emailen.
Dan is het alsnog electronisch :)

rgh
10/07/09, 20:07
Ron,

Het is hier een fictief voorbeeld.

De discussie ging hier over iets geheel anders, maar was wel via een forum geregeld en ook niet door mij zelf.

Maar met hosting had dit ook zo kunnen gebeuren.

rickvwaal
19/07/09, 13:22
meestal moet je 2 maanden van tevorden opzeggen.

Marco Mahieu
19/07/09, 22:20
Het is een beetje apart. Als je een hosting account opzet, en de aanvraag per e-mail blijkt niet te kloppen dan val je daar niemand mee lastig. Als je een account verwijderd, en de opzegging per e-mail blijkt niet te kloppen heb je een veel groter probleem.

(Mede om die reden maken wij ook altijd een back-up voor wij een account verwijderen van de server)

Vandaar dat wij aan onze klanten vragen altijd per brief op te zeggen. Voor de klanten van VPS-en en DEDI's hebben wij dit probleem niet, omdat we hiervan de overeenkomst ook altijd schriftelijk hebben.

Maar nog belangrijker, als je per post opzegt en de partij waarbij je iets opzegt claimt uiteindelijk nooit een opzegging gehad te hebben. Volgens mij sta je met de gewone post dan al een stuk sterker als met een e-mail. Helemaal met aangetekende post natuurlijk.

Edit: neem het SIDN, registratie staan de wel toe online, maar het SIDN eist van de webhost nog steeds een papieren verhuizing of opzegging. Alleen om die reden al is het voor de webhosters onmogelijk om .nl domeinen per e-mail op te zeggen.

Marin
19/07/09, 22:21
Vandaar dat wij aan onze klanten vragen altijd per brief op te zeggen.


Vragen kan altijd maar je mag een elektronische opzegging niet weigeren als de overeenkomst ook elektronisch is aangegaan.

Marco Mahieu
19/07/09, 22:23
Vragen kan altijd maar je mag een elektronische opzegging niet weigeren als de overeenkomst ook elektronisch is aangegaan.

Zie mijn edit.

Dat zou dan helemaal schreef zijn, als een instantie uit naam van de overheids dit wel eist, maar wij dit niet mogen.

Marin
19/07/09, 22:25
Er is verschil tussen consument-business en business-business he.

Als je even terugkijkt in dit topic zie je ook dat een en ander toch echt wettelijk is geregeld.

Marco Mahieu
19/07/09, 22:26
Vragen kan altijd maar je mag een elektronische opzegging niet weigeren als de overeenkomst ook elektronisch is aangegaan.

Overigens, wat wij wel accepteren is als de brief gescanned is en per e-mail wordt opgestuurd. Dus dan geven we de klanten toch de kans om electronisch op te zeggen?

Marin
19/07/09, 22:27
Overigens, wat wij wel accepteren is als de brief gescanned is en per e-mail wordt opgestuurd. Dus dan geven we de klanten toch de kans om electronisch op te zeggen?

Dat klopt.

Maar wat is het verschil tussen een brief scannen en een mail tikken? Dus ik moet eerst een mail schrijven.. die uitprinten, scannen en vervolgens als bijlage aan een mail toevoegen?

Is dat niet krom?

Marco Mahieu
19/07/09, 22:28
Dat klopt.

Maar wat is het verschil tussen een brief scannen en een mail tikken? Dus ik moet eerst een mail schrijven.. die uitprinten, scannen en vervolgens als bijlage aan een mail toevoegen?

Is dat niet krom?

De handtekening...

Mensen zullen sneller zomaar een e-mailtje sturen uit iemand anders zijn naam als dat ze een handtekening zullen vervalsen.

aviestar
07/09/09, 18:12
Wij doen er meestal niet zo heel lastig over, kan mij voorstellen dat mensen denken dat als je via PB besteld (dan ga je nog akkoord met de AV)

Als de AV gedeponeerd zijn bij de KvK dan lijkt mij niet dat de wet boven de gedeponeerde AV gaan...? Ik kan het fout hebben hoor, maar anders zou ik niet echt begrijpen waarvoor je dan de AV deponeert bijvoorbeeld.

Het lijkt mij gewoon zo dat het opgezecht dient te worden zoals conform AV. Ook al bestel je bij hem op kantoor, via een brief of via andere wegen.

Bij ons volstaat op zijn minst een email.

pierce
07/09/09, 18:15
Als de AV gedeponeerd zijn bij de KvK dan lijkt mij niet dat de wet boven de gedeponeerde AV gaan...? Ik kan het fout hebben hoor, maar anders zou ik niet echt begrijpen waarvoor je dan de AV deponeert bijvoorbeeld.


Wel als je AV erg onredelijk zijn, of simpelweg tegen de wet in gaan.

Marco Mahieu
07/09/09, 21:40
De wet gaat altijd boven je AV.

Pur
07/09/09, 22:08
Als de AV gedeponeerd zijn bij de KvK dan lijkt mij niet dat de wet boven de gedeponeerde AV gaan...? Ik kan het fout hebben hoor, maar anders zou ik niet echt begrijpen waarvoor je dan de AV deponeert bijvoorbeeld.


Wellicht interessant leesmateriaal voor je:

http://blog.iusmentis.com/2009/08/19/ja-die-algemene-voorwaarden-moet-u-echt-meeleveren/

Triloxigen
07/09/09, 23:58
Als de AV gedeponeerd zijn bij de KvK dan lijkt mij niet dat de wet boven de gedeponeerde AV gaan...? Ik kan het fout hebben hoor,

Je hebt het inderdaad fout.
Een AV deponeren maakt het niet meer of minder rechtsgeldig.
Enige wat je aan kan tonen is dat de AV op een bepaalde datum er op een bepaalde manier uitzag. Maar ook dan moet hij overhandigd zijn.

En je gaat toch ook niet door met topics kicken, he :(

systemdeveloper
08/09/09, 01:41
Pff, hoe oud ben je als je nog denkt dat je iets kunt opzeggen via een pm op een forum?

Je moet identificeerbaar zijn bij opzeggingen (eigenlijk ook bij aangaan van contract, maar de meeste hosters nemen dat niet zo nauw.. een betaalde factuur is ook genoeg namelijk), email met digitale ondertekening of zonder dig. en dan hopen dat de hoster het accepteerd.
Anders zeg je op zoals in de AV staat. Heeft de wet verder bijster weining mee te maken, imho.