PDA

Bekijk Volledige Versie : Traffic vraagje



Shift
09/07/09, 13:55
Hallo,

Misschien en stomme vraag maar hier vind ik zeker een antwoord.
Ik wil een eigen server plaatsen bij een datacenter. Vaak wordt er bij co-location pakketten traffic in GB aangegeven bijv. inclusief 500GB Traffic per maand. Soms zie ik ook in Mbits zoals 1 Mbit of 35Mbit. Hoe moet ik dit gaan vertalen naar GB hoe zit dit dat in elkaar wat bedoelen ze met 1 Mbit traffic?

Alvast bedankt voor uw tijd.

Thunderbite
09/07/09, 14:01
Hi Shift,

Misschien moet je dit artikel even doorlezen:

http://www.webhostingtalk.nl/dedicated-en-vps-unmanaged-hosting/70367-berekening-van-dataverkeer.html

t.bloo
09/07/09, 14:02
Als je continue 1Mbit per seconde trekt dan komt dat ongeveer overeen met 300GB per maand. Maar op die Mbit aanduiding is altijd de zogenaamde 95% regeling van toepassing. Dat houdt in dat 5% van de hoogste pieken niet worden geteld en van de resterende 95% het gemiddelde wordt gerekend. Hiermee wordt piekbelasting van het netwerk eerlijker meegenomen.

Netwerkleveranciers bouwen hun technisch systeem rond Mbit aanduidingen, eindgebruikers denken vaker in GB. Daartussen zit een commercieel spanningsveld natuurlijk. Als je met Mbit werkt dan kun je voor verrassingen komen te staan als er om de een of andere reden veel pieken zijn, GB is dan wat veiliger en eenvoudiger te behandelen.

Shift
09/07/09, 14:16
Bedankt guys, het is me nu duidelijk geworden :)

manbearpig
10/07/09, 10:38
Als je continue 1Mbit per seconde trekt dan komt dat ongeveer overeen met 300GB per maand. Maar op die Mbit aanduiding is altijd de zogenaamde 95% regeling van toepassing. Dat houdt in dat 5% van de hoogste pieken niet worden geteld en van de resterende 95% het gemiddelde wordt gerekend. Hiermee wordt piekbelasting van het netwerk eerlijker meegenomen.

aan TS: het gaat om de bandbreedte die je verstookt, het aantal GB moet je meteen vergeten als het gaat om 95%. Zie de link hierboven, die is perfect. Je hebt ~36uur per maand waarin je je lijn helemaal vol kan trekken tot z'n max (dus vaak is dat 100mbit maar soms ook 1gbit), je snapt dat je dan 1TB ofzo aan data kan verzetten, ECHTER, zit je 5 minuten na die 36uur nog steeds op (bijv.) 80mbit te pompen dan hang je keihard. Dan krijg je de rekening van 80x mbit prijs en dat is niet mals. Na de 36 uur moet je je houden aan de afgesproken waarde (dat kan 1 of vaak 2 mbit zijn).

Reken je in blokken van een x aantal GB dan is het makkelijk en wordt er een volume berekening afgesproken/toegepast. Qua bandbreedte heb je dan meestal min of meer vrijspel, je moet gewoon oppassen dat je niet buiten je quote komt want dan betaal je uiteraard ook.

die 36 uur smeer je doorgaans uit over de hele maand

marsipulami
10/07/09, 11:02
echter is het zo dat sommige colo's gewoon zeggen je hebt een X aantal GB's dataverkeer per maand tot je beschikking. tellen de pieken dat niet mee? houd dat ik dat ik het netwerk vol mag belasten tot ik door mijn GB's heen ben?

manbearpig
10/07/09, 11:04
echter is het zo dat sommige colo's gewoon zeggen je hebt een X aantal GB's dataverkeer per maand tot je beschikking. tellen de pieken dat niet mee? houd dat ik dat ik het netwerk vol mag belasten tot ik door mijn GB's heen ben?

juist :)
(maar sommige colo's melden 't wel bij je als je je gaat misdragen omdat ze zelf vaak wel met 95% richting hun peering/transits gaan)

kutagh
10/07/09, 11:39
echter is het zo dat sommige colo's gewoon zeggen je hebt een X aantal GB's dataverkeer per maand tot je beschikking. tellen de pieken dat niet mee? houd dat ik dat ik het netwerk vol mag belasten tot ik door mijn GB's heen ben?

De pieken tellen wel gewoon mee in de meeste gevallen. Je hebt bandbreedte verbruikt. Echter, als ze merken dat je opeens opvallend meer bandbreedte verstookt, kunnen ze denken dat je server gehackt is (of een script op je server) waardoor dat komt, en informeren ze je. Dit gaat niet overal op, hoor.

Ik zou het beste even overleggen met je host, onder welke voorwaarden het verbuik precies wordt berekend (hoeveel % wel of niet meegerekend, en zulke dingen). Wat wij ook zeggen, uiteindelijk is het de host die het berekend, en misschien dat hij anders rekent dan wij.