PDA

Bekijk Volledige Versie : Betreden van buitenlandse markt.



Marin
08/07/09, 14:19
Volgens mij is de NL markt niet de enige verzadigde (oke, dat is een aparte discussie) webhostingmarkt.

Maar hoe aantrekkelijk is het nog om in het buitenland voet aan de grond proberen te krijgen? Ik las bijvoorbeeld dat Domeinbalie.nl bezig is om in Amerika en Duitsland aan de gang te gaan.

Wat denken jullie? Maken ze daar kans? Of worden ze opgeslokt door de grote jongens aldaar? Liggen er nog kansen voor ons op buitenlandse markten?

Persoonlijk denk ik dat juist Duitsland een moeilijke markt is...

ju5t
08/07/09, 14:46
Duitsland lijkt mij ook een lastige markt. Er zitten al aardig wat grote partijen (Strato, 1und1, Unaxus is volgens mij ook vrij groot, United Domains voor domeinregistraties). Er zijn wel markten waar meer mogelijk is, maar de taal maakt het soms erg lastig.

t.bloo
08/07/09, 15:04
OVH probeert het in Nederland met een automatisch vertaalde website, dat gaat niet werken. Klanten zien echt wel dat een website rammelt en dat doet je zaak geen goed.

Ik denk overigens niet dat je in het buitenland "opgeslokt" wordt door de grote jongens, maar juist dat je geen voet aan de grond krijgt. Opslokken is toch meer iets met een overname.


U bent opkoper, ontwikkelaar, tester of passioneert ? U hebt verschillende servers nodig equipeert met een andere systeem ? zonder de wens hebben om verschillenden apparaten te hebben ? De oplossing OVH virtualisatie geeft u de mogelijkheid om uw server te verdelen in verschillende virtuele apparaten waarop u kan installeren uw klanten, test systeem, bureau...


Functionering principe
De offerte VPS OVH zijn compatibel met alle de servers van de serie OVH. Om er van profiteren, u moet gewoon een dedicated server bestellen, en er installeren een OVH applicatie dedicated aan het virtualisatie.


:thumbup:

vipeax
08/07/09, 15:15
offtopic:
Die vertalingen waren in het begin nog veel erger hoor ;).

Thomas.R
08/07/09, 15:38
Natuurlijk heb je kans in het buitenland, als het je in NL lukt waarom in het buitenland niet? Goede marketing is belangrijk, maar dat is in NL ook.

ju5t
08/07/09, 15:58
Natuurlijk is veel te makkelijk gedacht. Cultuur en taal moeten echt niet onderschat worden. En de cultuur in Duitsland of België verschilt gewoon met die van Nederland. Je zult wel met meer zaken rekening moeten houden dan alleen marketing.

Kies je er bijvoorbeeld voor om een kantoor op locatie te starten? Zo ja, hoe ga je de mensen daar aansturen? Cultuur is naast de stijl van leidinggeven ook van invloed op de manier van werken; welke mentaliteit hebben je medewerkers in dit land? Hoe ga je hier mee om? Ga je geen kantoor starten in dit land, hoe ga je de taalbarrière overbruggen met de klanten? Alleen Engelse ondersteuning is echt niet voldoende (tenzij je in de UK of VS start natuurlijk).

Heel kort wat punten, maar zo zijn er veel meer.

Marin
08/07/09, 16:03
Vaak heb je in veel landen ook bepaalde vergunningen/diploma's nodig om te mogen starten.

Thomas.R
08/07/09, 16:55
Ik zeg ook niet dat het makkelijk zal zijn om zoiets op te richten in het buitenland. Het is maar goed dat je je personeel mag uitkiezen, dus je kiest zelf wat voor soort mensen je binnen je bedrijf wilt hebben. Natuurlijk gaan sommige dingen anders dan hier in NL maar de taken wat je deze mensen geeft komen wel op het zelfde neer. Zorg gewoon dat je klanten tevreden zijn en blijven.

Als je een kantoor neemt of niet lijkt mij niet zo spannend.

Wat voor spannende vergunningen / diploma`s heb je allemaal nodig dan? En dan heb ik het niet over vergunningen welke je kunt kopen of binnen een week in je broekzak hebt. Ik weet dat je in BE wat nodig hebt maar ik kan me haast niet voorstellen dat NL als enige is waar alles zo gemakkelijk gaat.

DutchTSE
08/07/09, 17:11
Cultuur moet inderdaad niet overschat worden, maar ook de normen en waarden (voorzover geen onderdeel van cultuur) moeten goed in de gaten gehouden worden.

praktijk voorbeeld uit mijn bijbaantjes tijd:
Ik werkte als verkoper in een meubelzaak welke voornamelijk in Brabant zaten met 1 filliaal in Amsterdam. Collega's die een dag in Brabant gingen werken hadden af en toe "boze" klanten dankzij de manier van omgaan, welke in Brabant veel gemoedelijker is. Zo ook collega's uit Brabant die een dag naar Amsterdam kwamen en weg gingen met het gevoel dat wij harde en zakelijke Amsterdammers zijn. Amsterdammers onder elkaar maken sneller een wat hardere grap en dit wordt geaccepteerd. Maak diezelfde grap tegen een Brabander en ze kijken je raar aan.

Marin
08/07/09, 17:13
Ja, je zou dit inderdaad op kunnen lossen met personeel. Maar dan nog denk ik dat je je zelf ook wel moet verdiepen in de cultuur e.d.

Zeker Amerika lijkt me een aparte markt. Ik begrijp eerlijk gezegt ook neit zo goed waarom bovengenoemde partij zich hier wil gaan vestigen. Maar misschien zie ik het verkeerd :D

Apoc
08/07/09, 18:27
Ik heb een tijd terug een Serviër geholpen om een bedrijf in Servië op te zetten (ter plaatse - erg mooi land overigens). Dit zijn de markten die enorm veel potentieel bieden, maar je hebt uiteraard wel een andere plan van aanpak nodig dan in NL.

Marin
08/07/09, 20:47
Ik heb een tijd terug een Serviër geholpen om een bedrijf in Servië op te zetten (ter plaatse - erg mooi land overigens). Dit zijn de markten die enorm veel potentieel bieden, maar je hebt uiteraard wel een andere plan van aanpak nodig dan in NL.

Interessant. Was het moeilijk om hier een bedrijf te starten? Of kan je hier, net zoals in NL, gewoon simpel naar de KvK stappen?

Rik
09/07/09, 10:38
Om in het buitenland de markt te betreden heb je helemaal geen 'lokale' toko nodig natuurlijk, dat kan prima vanuit je bestaande bedrijf in Nederland...

De naam die Nederland heeft op het gebied van webhosting, internet (-knooppunt) en het ondernemersklimaat zouden juist je sterke punten kunnen zijn tegenover partijen in de betreffende landen.

AlexanderOnline
09/07/09, 11:06
Toch zal je op z'n minst de lokae taal moeten kunnen. Niet alleen dat, ik denk dat je toch wel enig bekend moet zijn met de cultuur en gebruiken wil je de plank niet volledig mis slaan. Als Nederlander heb je een idee van de Nederlandse markt, je kent de verschillende groepen (de mensen met de sportclub die voor een duppie op de eerste rang willen zitten, zelfs ondernemers soms) terwijl dat in Duitsland al totaal anders kan zijn. Als je niet bekend met dat land bent is het denk ik lastiger je in de klant te verplaatsen en jou aanbod en diensten daar aan aan te passen.

Apoc
09/07/09, 12:42
Interessant. Was het moeilijk om hier een bedrijf te starten? Of kan je hier, net zoals in NL, gewoon simpel naar de KvK stappen?

Als je wat geld hebt dan is dat gedeelte daar niet anders dan hier. Wat wel heel anders is, is de manier waarop je alles aanpakt, de soort producten, etc.


Toch zal je op z'n minst de lokae taal moeten kunnen

Dat verschilt natuurlijk weer per land. Er zijn genoeg landen waar de meeste mensen dusdanig goed Engels spreken (of Engels de moedertaal is) waar je dus met Engels sprekend personeel zou kunnen beginnen.

AlexanderOnline
09/07/09, 13:04
Dat verschilt natuurlijk weer per land. Er zijn genoeg landen waar de meeste mensen dusdanig goed Engels spreken (of Engels de moedertaal is) waar je dus met Engels sprekend personeel zou kunnen beginnen.
Mwa, betwijfel dat hoor. Ik bedoel, Nederlanders bijv. kunnen relatief goed Engels, maar de meeste klanten hebben echt geen zin om in het Engels te moeten communiceren over een probleem met het hostingaccount. Ik denk dat men liever naar de concurrent gaat die wel gewoon de taal spreekt.

XPertu
10/05/10, 16:45
Mwa, betwijfel dat hoor. Ik bedoel, Nederlanders bijv. kunnen relatief goed Engels, maar de meeste klanten hebben echt geen zin om in het Engels te moeten communiceren over een probleem met het hostingaccount. Ik denk dat men liever naar de concurrent gaat die wel gewoon de taal spreekt.Half Azië doet alles in het Engels hoor. Thailand-Cambodja e.d. zijn echt geen enkel probleem als je de taal niet kent. In Cambodja betaalt men met de US dollar, om maar even iets te noemen.

Cybafish
10/05/10, 17:43
Wij spelen ook al langer met de gedachte om de Duitse markt te betreden. Bedrijfstechnisch gezien is dat allemaal kinderlijk eenvoudig; net zoals in nederland geldt er een minimale inleg voor een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (e.g. GmbH), maar geen certificaten, vergunningen of andersoortige potentiële obstakels. Qua cultuur verschilt Duitsland marginaal van Nederland. Je zou kunnen stellen dat Duitsers minder op de centen kijken en liever hebben dat het gewoon werkt, waar Nederlanders zich over het algemeen blind staren op de prijs.

De Nederlandse markt is zó verdomde klein en dat maakt groei bijzonder moeilijk. Echter, als je het in Nederland tot een zeker punt schopt, dan kun je er wel vanuit gaan dat je in landen met een grotere interne markt ver kunt komen met je opgedane kennis.

Voorlopig handelen wij gewoon vanuit onze Nederlandse constructie met Duitsland en kunnen we rustig 'de vleugels spreiden'. Dat is juist het mooie van deze business; je bent nauwelijks locatiegebonden.

Phu
10/05/10, 22:30
Mwa, betwijfel dat hoor. Ik bedoel, Nederlanders bijv. kunnen relatief goed Engels, maar de meeste klanten hebben echt geen zin om in het Engels te moeten communiceren over een probleem met het hostingaccount. Ik denk dat men liever naar de concurrent gaat die wel gewoon de taal spreekt.

Hier ook eentje ben bij een grote NL hostert "klant" / "nummer"
stuur je een mail in het Nederlands krijg je er eentje in het engels terug
wablief...... denk je dan.

Marin
10/05/10, 22:52
Ook hier al wat serieuzere en vergevorderde plannen om eens naar de duitse markt te kijken. Duitse taal is het probleem niet.

Het is alleen lastig om de duitse markt in kaart te krijgen.. Zie maar eens ergens een gedegen onderzoek vandaan te halen, kost je een hoop K's. Zoiets zouden we eens met meerdere partijen moeten bekijken. Bestaande onderzoeken zijn er niet echt. Ook niet op de NL markt. Iedereen begint hier maar gewoon :D

Zenda
10/05/10, 23:15
Leuke discussie!

We (andere onderneming dan Zenda) lopen ook al een behoorlijke tijd met het idee om ons verder te verspreiden dan alleen Nederland. Ik moet zeggen, ben er ook nog niet uit hoe dit het beste aangepakt kan worden. Duitsland is 1 van de potentiële plekken voor ons om te beginnen. De manieren en gewoontes veranderen in het zaken doen niet veel van die in Nederland.

Toch loop je dan ook tegen belangrijke vraagstukken:
1. Product in het Duits aanbieden, maar hoe support? Ook in het Duits?
2. Is per e-mail support voldoende, of ook telefonisch. Hoe kijken de Duitsers daar tegenaan?
3. Wordt het gewaardeerd om een Duitse onderneming (GmbH) te hebben, of kun je vanuit je Nederlandse B.V. prima de markt veroveren in Duitsland? Je stuurt dus ook facturen vanuit die onderneming i.p.v. dat klant buitenlandse facturen ontvangt (om de een of andere reden wordt dat vaak als vervelend beschouwt).

Hebben jullie al een mening over dit soort vraagstukken?

Marin
10/05/10, 23:21
Leuke discussie!
Ja, en dat bijna een jaar nadat ik hem heb gestart :P



1. Product in het Duits aanbieden, maar hoe support? Ook in het Duits?
Ja, dat is wel een vereiste



2. Is per e-mail support voldoende, of ook telefonisch. Hoe kijken de Duitsers daar tegenaan?
Ik denk ook telefonisch, duits Voip nummer door laten schakelen lijkt me prima. Je ziet dan wel aan je toestel in welke taal je op moet nemen



3. Wordt het gewaardeerd om een Duitse onderneming (GmbH) te hebben, of kun je vanuit je Nederlandse B.V. prima de markt veroveren in Duitsland? Je stuurt dus ook facturen vanuit die onderneming i.p.v. dat klant buitenlandse facturen ontvangt (om de een of andere reden wordt dat vaak als vervelend beschouwt).
In beginsel zou een nederlandse vorm kunnen werken, maar ik ben toch van mening dat het netter is een duitse vorm te hebben, compleet met duitse vestiging. (Regus verschaft je zo'n adres voor een paar tientjes in de maand)