PDA

Bekijk Volledige Versie : Virtuozzo spare server onmogelijk



Bob2
05/07/09, 12:39
Situatie: server1 (2cpu) live, server2 (2cpu) niet identiek spare/backup.
Server 2 wil ik uiteraard direct kunnen inzetten als het mis gaan met server 1.
Dit is helaas niet mogelijk vanwege de licentie activeringscode. Proserve (waar ik de licenties koop) moet eerst server 1 deactiveren. Ze kunnen dit niet in het weekend of na werktijden. Dat is voor mij een groot probleem.

Volgens Proserve is er wel een oplossing voor dit probleem, dat is een licentie update voor 5000 € naar 4 cpu's. Nu gebruik ik 6 VPSsen, vind deze prijs erg hoog voor een extra serverlicentie die alleen als backup wordt gebruikt.

Zijn er hier meer hosters die met dit probleem te maken hebben? Of een oplossing weten?
Ik ben erg tevreden met Proserve en Virtuozzo echter dit is een heel vervelende beperking.

mvdster
06/07/09, 17:51
Je hebt het wellicht niet helemaal goed begrepen. Het handigste is voor de spare-server een eigen 2 cpu licentie aan te schaffen. Ook voor de 4 cpu versie is een handmatige actie vereist als server1 uitvalt. Dit komt doordat de licenties gelocked zijn aan een hardware ID.

burp2001
06/07/09, 18:12
Is het niet handiger om esxi te draaien op de machines? heb je helemaal geen last van licenties?

JustMe-
06/07/09, 18:54
Is het niet handiger om esxi te draaien op de machines? heb je helemaal geen last van licenties?
Ook ESXi (Free) heeft beperkingen op het gebruik beschreven in de licentie voorwaarden. Afhankelijk van het gebruik zou je het hier niet eens mogen gebruiken...

Tim.Bracquez
06/07/09, 19:01
Ook ESXi (Free) heeft beperkingen op het gebruik beschreven in de licentie voorwaarden. Afhankelijk van het gebruik zou je het hier niet eens mogen gebruiken...
Klopt en je kan niet 'migreren' zonder licenties. Xen Server kan dat wel maar niet 'live' dus geen HA. (pssst zijn scripts voor zoals je dat ook bij de vmware server ook hebt)

Bakker ICT
06/07/09, 20:04
Situatie: server1 (2cpu) live, server2 (2cpu) niet identiek spare/backup.
Server 2 wil ik uiteraard direct kunnen inzetten als het mis gaan met server 1.
Dit is helaas niet mogelijk vanwege de licentie activeringscode. Proserve (waar ik de licenties koop) moet eerst server 1 deactiveren. Ze kunnen dit niet in het weekend of na werktijden. Dat is voor mij een groot probleem.

Volgens Proserve is er wel een oplossing voor dit probleem, dat is een licentie update voor 5000 € naar 4 cpu's. Nu gebruik ik 6 VPSsen, vind deze prijs erg hoog voor een extra serverlicentie die alleen als backup wordt gebruikt.

Zijn er hier meer hosters die met dit probleem te maken hebben? Of een oplossing weten?
Ik ben erg tevreden met Proserve en Virtuozzo echter dit is een heel vervelende beperking.

Ik heb hier precies het zelfde probleem, ze hebben me overigens wel ooit eens een SLA hiervoor aangeboden, maar hier ben ik niet verder op in gegaan. Wellicht dat het voor jou wel intressant is.

Een paar weken geleden heb ik met de man van Parrallels in NL gesproken en die gaf als oplossing virtualisatie (zoals al boven aangegeven). Dus als je kijkt wel free pakket je hier voor kan gebruiken levert het weinig extra kosten op, enkel wat tijd.

En voor de ene keer dat het gebeurd kan je ook naar Parrallels bellen natuurlijk.

stiller
18/01/10, 13:49
Als ik me niet vergis, gaat er een graceperiod draaien op een VZ node waarop je teveel VE's hebt draaien (dus bij een HA opstelling). Binnen deze graceperiode van enkele dagen heb je de tijd om handmatig je licentie te verplaatsen.