PDA

Bekijk Volledige Versie : linux CLI of GUI



marsipulami
04/07/09, 12:27
Hey

als we het hebben over bijvoorbeeld debian als serverOs. Wat is dan aan te raden en waarom? een CLI of een GUI?

Ik kan me voorstellen dat een GUI iets meer resources gebruikt, maar is dat veel meer of valt dat mee?
En zijn er nog andere voor of nadelen aan verbonden?

groeten nathan

Kenneth
04/07/09, 12:44
wat wil er mee doen?

bij webhosting e.d. zie ik geen meerwaarde aan een GUI.

marsipulami
04/07/09, 12:55
ik vind het in principe al een meerwaarde dat ik met een muis door mijn systeem kan lopen. het ziet er wel interressant uit als je alleen CLI hebt maar het gemak van een muis kan je toch ook niet aan voorbij kijken.

Kenneth
04/07/09, 13:06
ik zou niet weten wat ik met een muis op mn linux servers moest... zou niet eens weten hoe ik dan apache moest herstarten... :)

Japje
04/07/09, 13:45
ligt er aan wat je er mee wil gaan doen..

ik kan me geen enkel nuttig server software bedenken waarbij het handiger zou zijn als ik een muis zou hebben..

Gh0sty
04/07/09, 14:12
Het eerste wat ik doe als ik een linux server zie met een GUI is de terminal openen :whistling:.

Altijd voor cli gaan tenzij de GUI echt noodzakelijk is.

t.bloo
04/07/09, 14:40
wat is dat, een muis? :huh:

Tim.Bracquez
04/07/09, 14:47
wat is dat, een muis? :huh:
gpm in CLI !

XBL
05/07/09, 12:28
Zoals iedereen al zegt, een GUI heeft absoluut geen meerwaarde als je niet daadwerkelijk iets grafisch doet. En dit is op Debian servers niet het geval, alle programma's en zaken waarmee je de server applicaties beheerd kan je alleen gebruiken op een CLI.

Als je denkt dat het makkelijker is een server te beheren via een GUI dan via een CLI, kom je bedrogen uit...

Marin
05/07/09, 13:45
Ik zou me echt een noob voelen in de GUI denk ik ;)

En tis ook zo'n gedoe joh.. Vooral remote werken.. ff met je telefoon inloggen zal beter gaan middels cli ;)

marsipulami
05/07/09, 14:14
dank voor de reacties. ik was al aan et experimenteren gegaan op een vps. Het enige voordeel dat ik er tot nu toe aan gevonden heb is het feit dat je de mappenstructuur wat beter inzichtelijk hebt.

maar goed, na een paar keer alles intypen heb je die ook wel in je hoofd zitten.

Geert-Jan
05/07/09, 14:16
Het enige voordeel dat ik er tot nu toe aan gevonden heb is het feit dat je de mappenstructuur wat beter inzichtelijk hebt.


WinSCP / Filezilla, commando's via CLI

pierce
05/07/09, 14:17
WinSCP / Filezilla, commando's via CLI

mc niet te vergeten :)

Marin
05/07/09, 14:52
mc niet te vergeten :)

Inderdaad, MC is een handige CLI tool voor je mappen structuur. Ben het met je eens dat dat weleens handig is.

Maar met die oplossingen heb je echt geen GUI nodig.