PDA

Bekijk Volledige Versie : domein inclusief hosting mag dat?



mhostingbedrijf
02/07/09, 15:57
Ik heb een aantal goede domeinnamen in mijn bezit en wil klanten de mogelijkheid geven deze bij mij te registreren, maar dan wel inclusief hosting.
is dat rieel?

Als een klant een domeinnaam over neemt is de klant wel houder van het domein en mag er volgens mij dan mee doen wat die wil?

weet iemand hoe dat zit?

mauer
02/07/09, 16:10
Je vraagstelling is een beetje vaag. Jij hebt een aantal domeinnaam in je bezit en deze wil je verkopen aan je klant? Volgens mij mag je niet eisen dat ze dan ook een hostingpakket bij je afnemen.

Als de klant het domeinnaam overkoopt dan kan hij idd doen wat hij ermee wil, het is toch zijn eigendom?

SF-Jeroen
02/07/09, 16:10
Als je de domein houder overzet op naam van de klant kan hij vervolgens het domein gewoon verhuizen.

Dennis
02/07/09, 20:10
Je kunt wel gewoon € 40,- voor domeinregistraties zonder hosting vragen en € 50,- voor domeinregistraties inclusief hosting.

Je klant is verder wel houder van zijn domeinnaam. Je kunt het hem moeilijk maken door administratiekosten te gaan rekenen voor nameserver-wijzigingen e.d.

Persoonlijk zou ik hier gewoon soepel in zijn. Indien een klant domeinregistraties bij je wil, maar géén hosting, dat is dat geen probleem. Je kunt het moeilijk tegenhouden zonder de relatie met de klant te beschadigen.

Indien je meer kunt vertellen over de achterliggende gedachte, dan kunnen de mensen hier je wellicht een beter en concreter advies geven.

Marco Mahieu
02/07/09, 21:06
Volgens mij is dit inderdaad verboden, koppel verkoop. Maar inderdaad, als je dit echt graag wil zou het een goede optie zijn om de domeinnaam te verkopen voor bijv. 50 euro, en de hosting daar voor 1 euro bij te leveren. Let er dan wel weer op dat je in het contract zet dat de prijs van de domeinnaam het 2e jaar lager is, en de prijs van de hosting het 2e jaar hoger, anders zegt te klant dadelijk wel de domeinnaam op maar niet de hosting, heb je alsnog een probleem ;)

ju5t
02/07/09, 22:26
Leuk en aardig, maar zover ik weet is koppelverkoop alleen verboden wanneer je een economische machtspositie hebt.

Triloxigen
03/07/09, 00:18
Volgens mij is dit inderdaad verboden, koppel verkoop. Maar inderdaad, als je dit echt graag wil zou het een goede optie zijn om de domeinnaam te verkopen voor bijv. 50 euro, en de hosting daar voor 1 euro bij te leveren. Let er dan wel weer op dat je in het contract zet dat de prijs van de domeinnaam het 2e jaar lager is, en de prijs van de hosting het 2e jaar hoger, anders zegt te klant dadelijk wel de domeinnaam op maar niet de hosting, heb je alsnog een probleem ;)

Waar komt dat verhaal toch vandaan dat koppelverkoop verboden is? Dat is helemaal niet zo! (in nederland)
Er zijn echt maar weinig uitzonderingsregels.

Als je een domeinnaam verkoopt kun je er in principe een contract aanhangen wat je wilt, je kunt het ook zien als er extra kosten op het domeinnaam leggen. Of het domeinnaam niet verkopen maar echt verhuren en dan hosting verplichten.

Marin
03/07/09, 00:38
Mjah volgens mij doet T-Mobile het ook met de iPhone. Dat is ook koppelverkoop en dat mag gewoon. In Belgie niet.. Daarom haalt iedereen daar de iPhone.

Anyhow..

Je mag dus prima je klanten verplichten een pakket erbij te nemen. Maar als je het domein op hun naam zet kunnen ze hem zo wegverhuizen ;) En na een jaar zeggen ze bij jou je pakketje op ;)