PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom bied JIJ nog geen IPv6 aan?



Japje
02/07/09, 13:19
Laten we eens een lijstje maken met wat de meest voorkomende redenen zijn om GEEN IPv6 aan te bieden.

Dus geef eerlijk antwoord waarom JIJ (je bedrijf, het bedrijf waar je voor werkt) geen IPv6 enabled diensten aanbied aan je klanten.

DutchTSE
02/07/09, 13:21
Misschien een poll maken?

Mijn antwoord: omdat de colo-leverancier het nog niet aanbied. Overmacht dus, geen onwil.

pvdpf
02/07/09, 13:23
Gister zijn toevallig de formulieren de deur uit gegaan om een ipv6 ip space aan te vragen.
Wordt dus aan gewerkt.

Tim.Bracquez
02/07/09, 13:23
Misschien een poll maken?

Mijn antwoord: omdat de colo-leverancier het nog niet aanbied. Overmacht dus, geen onwil.
Lijkt me goed plan van die poll,
Overmacht zoals in jouw geval kan opgelost worden echter brengt dit vaak kosten teweeg en wanneer er nog geen vraag naar is zullen de kosten uitgesteld worden.

Ber|Art
02/07/09, 13:27
Omdat op server (Linux) nivo nog een groot aantal essentiële (security) applicaties gewoon nog niet werken met IPv6. Het zal dus wel dual stack oplossing worden als we het gaan aanbieden. Ook biedeen een aantal DC's nog geen IPv6 dus dan wordt het sowiezo lastig. Verder zal er veel hardware vervangen moeten worden, maar dat moet toch dus dan maar gelijk IPv6 compliant.

Ik heb Scott en Mike Shinn (leden van het Noord Amerikaanse IPv6 Task Force en makers van ASL) de vraag gesteld wanneer ze denken dat ASL (Atomic Secure Linux) 100% IPv6 compatible zal zijn.

Zie: http://atomicrocketturtle.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=3266

En zij denken dat op server nivo er nog veel NIET klaar is, en dus is het nog te vroeg om over te gaan :)

//edit: Ondersteund Plesk 9 IPv6? Ik weet het eingenlijk niet eens :(

Tim.Bracquez
02/07/09, 13:31
En zij denken dat op server nivo er nog veel NIET klaar is, en dus is het nog te vroeg om over te gaan :)
Veel dingen luisteren al naar IPv6 en kunnen er mee overweg hoor, al enige tijd. Maar vaak is de implementatie beperkt en zoals je zegt de security software is een heel ander verhaaltje.

Trouwens een opmerking over:
- Mijn control panel ondersteund geen IPv6
Velen gebruiken hier DirectAdmin, hierbij is het simpel om deze op IPv6 te krijgen zonder al teveel moeite...

pvdpf
02/07/09, 13:36
Mooi om via deze weg te weten dat DA al IPV6 ondersteund.
Het controlepaneel wat ik gebruik doet dat helaas nog niet.
Kan het wel in CentOS implementeren, maar ben bang dat mijn CP het niet leuk zal gaan vinden.

Maar met het aanvragen van een IPV6 reeks zijn we op de goede weg.

Phu
02/07/09, 13:39
Onze coloboer biedt nog geen ipv6 aan.

Stewie
02/07/09, 13:40
Microsoft biedt het niet aan voor Xbox software, publishers geven niets om IPv6, dus de software die zij schrijven is niet geschikt hiervoor.

pierce
02/07/09, 14:04
Onze coloboer biedt nog geen ipv6 aan.

idem hier, zo te zien ook bij de meeste hosters.

Tim.Bracquez
02/07/09, 14:09
idem hier, zo te zien ook bij de meeste hosters.
Dat kan je ook stimuleren, wanneer ook deze partijen er belangen aan hebben zullen ze het implementeren. Uiteraard ergens weglopen omdat ze geen IPv6 geven kan lastig zijn maar dat hangt helemaal af van je bedrijfsvoering.

Erik H.
02/07/09, 14:50
Onze coloboer biedt nog geen ipv6 aan.

Ik weet niet over welke jij het hebt maar als we het over dezelfde hebben ... die biedt dat wel aan !

Tim.Bracquez
02/07/09, 15:00
Ik weet niet over welke jij het hebt maar als we het over dezelfde hebben ... die biedt dat wel aan !
Klopt Leaseweb biedt het nu ook aan... als je het over deze hebt :)

Ber|Art
02/07/09, 15:01
Er is inmiddels een LinkedIn groep speciaal voor IPv6 Task Force: http://www.linkedin.com/groups?gid=2079664 ;)
Dorien (ECP en Secretariaat IPv6 Task Force) is Manager van de groep

Japje
02/07/09, 15:17
Misschien handig te vermelden voor de opties die mensen kiezen welke netwerk leverancier, hardware en/of software het om gaat..

wellicht dat er hier uit wat tips suggesties gemaakt kunnen worden om te zien of het toch wel mogelijk is om IPv6 te krijgen ;)

dotXS
02/07/09, 16:13
Ik mis de keuze "Doe normaal !!!! We gebruiken al lang IPv6 !!!" :)

Japje
02/07/09, 16:19
Ik mis de keuze "Doe normaal !!!! We gebruiken al lang IPv6 !!!" :)

dat was de vraag toch niet slimmerd! :lovewht:

Domenico
02/07/09, 16:46
En uiteindelijk komt iedereen er vanzelf wel achter... ;)

Phu
02/07/09, 17:17
Ik weet niet over welke jij het hebt maar als we het over dezelfde hebben ... die biedt dat wel aan !

Zit niet alleen bij Leaseweb hoor....

Heb nog een rackje bij een partij in Amsterdam maar die bieden het nog niet aan.

dicktump
02/07/09, 17:31
Mooi om via deze weg te weten dat DA al IPV6 ondersteund.
Het controlepaneel wat ik gebruik doet dat helaas nog niet.
Kan het wel in CentOS implementeren, maar ben bang dat mijn CP het niet leuk zal gaan vinden.

Maar met het aanvragen van een IPV6 reeks zijn we op de goede weg.
De DA IPv6 ondersteuning is anders ook maar erg beperkt. Ze zijn er mee bezig en er is een alpha-implementatie, maar het toevoegen van websites gebeurt bijv. nog niet met IPv6. IPv6 op een DA systeem werkend krijgen kan met een paar trucjes.

Sowieso werken applicaties als Exim vaak (bijna) standaard al op IPv6 en om virtual hosts in Apache met IPv6 te krijgen, kun je een IPv6 adres toevoegen in de http template. Dit laatste heeft alleen weer als nadeel dat SSL sites enzo niet helemaal goed gaan.

Mocht je je ooit vervelen, dan kun je onze presentatie op de eerste BIT IPv6 seminar bekijken/beluisteren. Daar legt mijn collega redelijk uit hoe je het in DA werkend krijgt. Maar daar heb je weinig aan als je geen DA gebruikt :)

frankske
03/07/09, 12:56
Wij doen uit principe geen getunnelde v6, maar willen het direct goed doen met native v6 transit. Zijn we nu mee bezig te regelen...

DennisWijnberg
03/07/09, 13:34
Dit is de kans om je als innovatieve, voorop lopende partij te profileren... Gemiste kans voor de mensen die (nog) geen ondersteuning willen bieden...

Japje
03/07/09, 14:11
Het is erg grappig om te zien dat mensen/bedrijven hun best doen om apache, php, mysql en weet ik welke software up2date te houden.. maar als er een nieuw IP protocol is dat het allemaal moeilijk moeilijk is ;)

Schijnbaar is het lastig om tegenwoordig nog meerdere protocollen naast elkaar te draaien. Terwijl we vroeger IPX/Netbios/TCP/UDP en nog veel meer prima naast elkaar konden draaien.

asteriskfreak
05/07/09, 06:11
Wordt nog leuk als over 2 jaar alle ipv4 adressen op zijn. Ben benieuwd hoe dit dan verder moet.

De meeste internetproviders (op een aantal na) weten nog geeneens wat ipv6 is.
Laat staan dat ze hier over 2 jaar klaar voor zullen zijn.

Ook de huidige routers en modems die worden verkocht hebben weinig tot geen
ipv6 ondersteuning. Hetzelfde geldt voor Voip apparatuur. Men zal nu maar net 25 Snom
toestellen hebben gekocht en over 2 jaar komt men erachter dat deze geen ipv6 ondersteund.
Ik verwacht dan ook dat de fabrikanten de nodige claims aan hun broek zullen gaan krijgen omdat ze hebben nagelaten hun apparatuur te voorzien van ipv6 compatibiliteit.

VinceSTM
05/07/09, 11:37
De DA IPv6 ondersteuning is anders ook maar erg beperkt. Ze zijn er mee bezig en er is een alpha-implementatie, maar het toevoegen van websites gebeurt bijv. nog niet met IPv6. IPv6 op een DA systeem werkend krijgen kan met een paar trucjes.

Sowieso werken applicaties als Exim vaak (bijna) standaard al op IPv6 en om virtual hosts in Apache met IPv6 te krijgen, kun je een IPv6 adres toevoegen in de http template. Dit laatste heeft alleen weer als nadeel dat SSL sites enzo niet helemaal goed gaan.

Mocht je je ooit vervelen, dan kun je onze presentatie op de eerste BIT IPv6 seminar bekijken/beluisteren. Daar legt mijn collega redelijk uit hoe je het in DA werkend krijgt. Maar daar heb je weinig aan als je geen DA gebruikt :)

Dit kan intussen wel, op een van onze machines kunnen we gewoon sites een IPv6 ip geven.

frenkel
05/07/09, 12:09
Ook mijn co-locater biedt nog geen ipv6. Volgens mij willen ze dat dit jaar implementeren. Alles wat ik gebruik is al ipv6 compatible, dus ik kan het dan gelijk gaan aanbieden.

Trafego
05/07/09, 17:23
We willen heel erg graag, en informeren 2wekelijks naar de status maar helaas krijgen we de mogelijkheid nog niet :(

Marin
05/07/09, 17:34
Ben wel benieuwd waarom sommigen niet in Ipv6 geloven.. Hoe zijn zij een en ander dan opgelost?

Trafego
05/07/09, 17:36
Ben wel benieuwd waarom sommigen niet in Ipv6 geloven.. Hoe zijn zij een en ander dan opgelost?
Ik denk dat ze er in de toekomst niet onderuit komen. Ook ripe zal uiteindelijk alles omschakelen en zijn er simpelweg geen ipv4 meer om uit tegeven :)

Tim.Bracquez
05/07/09, 18:32
We willen heel erg graag, en informeren 2wekelijks naar de status maar helaas krijgen we de mogelijkheid nog niet :(
Nou, te Nedzone hebben ze mij ook al enkele malen beloofd dat het in orde ging zijn maar tot nu toe nog niets gehoord. Ze waren in het nieuws(lees ispam etc) gekomen na het seminarie van Bit dat ze dit gingen implementeren. Veel zeggen en weinig doen... Het is uiteraard niet in 1-2-3 gedaan maar met een beetje druk kan veel bereikt worden zoals ze bij Bit ook al vertelden.

Achja voor enkele klanten maar ergens anders dan gezet, nuja voor jullie is het niet simpel als je zoveel afneemt om te zeggen... "toch maar ergens anders'"... (wat meer druk erop zetten? :))

Lampje
05/07/09, 20:29
Onze colo-boer levert nog geen IPv6, ik weet ook niet wanneer dat zal zijn. Overigens heb ik me er nog niet zo zeer in verdiept.

Swiftway-UK
05/07/09, 20:40
Er zijn veel voordelen voor een "colo-boer" om IPv6 aan te bieden. Aangezien sommige transit partijen leuke aanbiedingen doen als je IPv6 space announced.

Dennis
05/07/09, 21:40
Omdat we nog nooit een offerteaanvraag binnen hebben gehad voor ipv6. Onze colocatie boer is inmiddels ipv6-ready. Het zou dus niet erg moeilijk zijn ipv6-adressen te leveren, indien de vraag aantrekt.

Momenteel is het helaas een beetje een vicieuze cirkel.

Japje
05/07/09, 23:20
Omdat we nog nooit een offerteaanvraag binnen hebben gehad voor ipv6. Onze colocatie boer is inmiddels ipv6-ready. Het zou dus niet erg moeilijk zijn ipv6-adressen te leveren, indien de vraag aantrekt.

Momenteel is het helaas een beetje een vicieuze cirkel.

waarom bied je het niet standaard gratis aan.. of moet ik bij jou ook voor mn eerste IPv4 adres betalen?

Dennis
06/07/09, 00:58
offerteaanvragen is niet het correcte woord, er is nooit een aanvraag geweest voor ipv6 connectivity.

Japje
06/07/09, 10:24
offerteaanvragen is niet het correcte woord, er is nooit een aanvraag geweest voor ipv6 connectivity.

dan veranderd mn vraag mee. Waarom lever je het er niet gewoon standaard bij ;) Gewoon een /64 of een /48 (als je zelf lir bent) meeleveren als je de oplever gegevens stuurt. :thumbup: Of ze het gaan gebruiken is natuurlijk een tweede

VinceSTM
06/07/09, 10:24
Heel veel mensen zeggen hier 'Mijn colo/netwerkboer levert het nog niet'. Wij hebben destijds bij onze nieuwe fallback locatie IPv6 als harde eis neergelegd. Als je geen druk uitoefent op je leverancier, zal hij/zij niet zo snel de moeite nemen om ipv6 te implementeren. Als je zegt dat het een keiharde eis is, hebben ze een betere reden om het daadwerkelijk te implementeren.

Japje
06/07/09, 10:30
Heel veel mensen zeggen hier 'Mijn colo/netwerkboer levert het nog niet'. Wij hebben destijds bij onze nieuwe fallback locatie IPv6 als harde eis neergelegd. Als je geen druk uitoefent op je leverancier, zal hij/zij niet zo snel de moeite nemen om ipv6 te implementeren. Als je zegt dat het een keiharde eis is, hebben ze een betere reden om het daadwerkelijk te implementeren.

Agreed. Er zijn ondertussen al redelijk wat locaties en coloboeren die het aanbieden. En als de IPv6 loze boeren steeds horen.. Doen jullie IPv6.. en door het antwoord lopen klanten weg... tja dan gaan ze er vanzelf mee beginnen.

DutchTSE
06/07/09, 11:16
dan veranderd mn vraag mee. Waarom lever je het er niet gewoon standaard bij ;) Gewoon een /64 of een /48 (als je zelf lir bent) meeleveren als je de oplever gegevens stuurt. :thumbup: Of ze het gaan gebruiken is natuurlijk een tweede
En dan lekker wachten tot ipv6 op is zeker ;-) Iedere klant een range terwijl ze het toch niet gebruiken is ook beetje zonde.

Japje
06/07/09, 11:22
En dan lekker wachten tot ipv6 op is zeker ;-) Iedere klant een range terwijl ze het toch niet gebruiken is ook beetje zonde.

:dots: Als jij een /48 van je netwerk provider krijgt kun jij 65k klanten een /64 geven...

dus jij hoeft je daar echt geen zorgen om te maken.. gewoon standaard uitdelen die hap ;)

Ber|Art
06/07/09, 13:49
Ik kreeg net van Concepts ICT (Breda) te horen dat er nog niets eens plannen zijn :( en dus kan ik voorlopig IPv6 ondersteuning bij Concepts ICT wel vergeten. Weet iemand op We-Dare al native IPv6 levert?

mvdster
06/07/09, 17:41
Ik kreeg net van Concepts ICT (Breda) te horen dat er nog niets eens plannen zijn :( en dus kan ik voorlopig IPv6 ondersteuning bij Concepts ICT wel vergeten. Weet iemand op We-Dare al native IPv6 levert?

Best wel vreemd, ze hebben toch ook een Sixxs POP in hun netwerk?

Pur
07/07/09, 17:17
Sommige partijen zien er trouwens wel degelijk commerciele kansen in blijkt:

http://www.shockmedia.nl/home/ipv6-actie.html

Geen idee of de pagina ook goed toont via IPv4 maar je krijgt in ieder geval een gratis waardebon van 50 euro voor de shockmedia diensten als je via IPv6 die pagina opvraagt.

Pur
07/07/09, 18:44
Best wel vreemd, ze hebben toch ook een Sixxs POP in hun netwerk?

Als ik traceroute naar www.sixxs.net kom ik inderdaad langs concepts

5 ams-ix.ipv6.concepts.nl (2001:7f8:1::a501:2871:1) 2.233 ms 2.215 ms 2.195 ms
6 2001:838:5:a::2 (2001:838:5:a::2) 5.022 ms 4.429 ms 4.501 ms
7 noc.sixxs.net (2001:838:1:1:210:dcff:fe20:7c7c) 4.367 ms 4.352 ms 4.332 ms

Dus minimaal een deel van het netwerk ondersteund IPv6 lijkt me.

Misschien een of andere helldesk medewerker die niet eens weet wat IPv6 is?

Ber|Art
08/07/09, 08:54
Misschien een of andere helldesk medewerker die niet eens weet wat IPv6 is?Concepts heeft een groot netwerk, maar er wordt contact opgenomen nu, ik denk idd dat de support er nog niet helemaal van op de hoogte was :) nu de stroom nog! ;)

Trafego
09/07/09, 10:57
Wij hebben ook wederom weer eens gevraagd hoe het er mee staat, Op de hardware zal het minimaal zijn (van ons) om IPv6 te kunnen aanbieden maar DC is er nog steeds mee bezig was het antwoord :(

Xeron
12/07/09, 17:17
Najah soms is het nog schrikbarend hoe langzaam sommige bedrijven zijn met het aanpassen/ ontwikkelen van software/hardware voor IPv6, als het daar het wachten op is wordt het inderdaad nog leuk over 2 jaar.

vincentvdk
17/07/09, 21:36
Aan de poll te zien zijn de meeste DC's nog niet voorbereid op IPV6. Ik denk dat ze daar best snel werk van maken. IPV4 heeft aan het huidig tempo nog een 2 tal jaar te gaan. http://www.potaroo.net/tools/ipv4/

machit
28/07/09, 01:05
Onze leverancier bied wel de mogelijkheden; wij hebben ook al een eigen ip v6 subnet. Alleen probleem is dat onze klanten nog geen ipv6 hebben. Het is op het moment zo dat wij voornamelijk Windows Servers draaien i.c.m. terminal servers. Als de klant geen IPV6 heeft, hebben wij er ook weinig aan.

Japje
28/07/09, 09:43
Onze leverancier bied wel de mogelijkheden; wij hebben ook al een eigen ip v6 subnet. Alleen probleem is dat onze klanten nog geen ipv6 hebben. Het is op het moment zo dat wij voornamelijk Windows Servers draaien i.c.m. terminal servers. Als de klant geen IPV6 heeft, hebben wij er ook weinig aan.

Je zou kunnen overwegen het default aan te bieden. En zet het op je site dat je het aanbied. Gooi het in je FAQ. Nu weten je klanten het nog niet.. maar ze gaan IPv6 willen :innocent:

Pur
19/08/09, 11:36
Maar eens even een kickje..

De Cisco ASA firewalls ondersteunen zo te zien sinds v8.2 ook IPv6 in transparante mode:

Q. What Cisco ASA firewall deployment modes are supported for IPv6?
A. IPv6 is supported in both transparent and routed modes. The ASA 8.2 Release introduces transparent mode support.

Nu alleen nog even aan die versie zien te komen.

Freakingme
21/08/09, 02:42
Als we nou maar IPv6 compatibele utp kabels hadden... klik (http://farm3.static.flickr.com/2590/3829744590_a8dd65f6a8.jpg)

Japje
21/08/09, 08:54
Als we nou maar IPv6 compatibele utp kabels hadden... klik (http://farm3.static.flickr.com/2590/3829744590_a8dd65f6a8.jpg)

lol! +1 :thumbup: dat moet wel heeeeeeeeeeele speciale kabel zijn! ;)

Sander-
21/08/09, 10:22
Vanochtend een mooi stukje op het NOS journaal over IPV6 (niet bij naam genoemd uiteraard). Strekking was: Zorg dat je nieuwe hardware koopt die IPv6 geschikt is anders kun je na 1 juni 2011 niet meer internetten. Zullen de hardwareboeren blij mee zijn :)

Japje
21/08/09, 10:53
Vanochtend een mooi stukje op het NOS journaal over IPV6 (niet bij naam genoemd uiteraard). Strekking was: Zorg dat je nieuwe hardware koopt die IPv6 geschikt is anders kun je na 1 juni 2011 niet meer internetten. Zullen de hardwareboeren blij mee zijn :)

het is natuurlijk niet zo.. maar het geeft wel een signaal af natuurlijk ;)

alleen jammer dat het op het 23:00 journaal was en niet 20:00 :P

AW-Hosting
21/08/09, 11:01
Wij bieden op dit moment nog geen IPv6 aan doordat het datacenter dit nog niet aanbied, máár.. in Q4 2009 zal hier verandering in komen! Dan zullen wij samen met het datacenter beginnen met het aanbieden van native IPv6!

Jesperw
21/08/09, 11:09
True doet er helaas voorlopig niet aan. Tot mijn grote spijt. Dingen die we wel V6 willen doen dus maar via BIT :) Zoals onze 2e nameserver die ipv6 praat.

Japje
21/08/09, 11:13
Er waren hier in het begin van het topic veel partijen die bij hun leverancier/coloboer geen IPv6 konden krijgen.. ik ben benieuwd hoe het met die partijen is.. of het ondertussen al wel mogelijk is om IPv6 te krijgen..

En of er partijen zijn die er dus nu mee bezig zijn gegaan ;)


True doet er helaas voorlopig niet aan. Tot mijn grote spijt. Dingen die we wel V6 willen doen dus maar via BIT :) Zoals onze 2e nameserver die ipv6 praat.

En wat is hun excuus?

Rob77
21/08/09, 16:12
Ik werk voor een ISP, en er is nog niet 1 klant geweest die erom gevraagd heeft :s

We gaan het uiteraard op korte termijn uitrollen :)

SebastiaanStok
21/08/09, 23:41
True deed toch al langere tijd IPv6 ondersteunen?


Weet iemand op We-Dare al native IPv6 levert?
:thumbup: JA! Zelfs de werkstations daar zijn native IPv6.

Bij mij staat het zeker in de planning. :p

Freakingme
22/08/09, 03:47
Bij mij staat het zeker in de planning. :p

Bij kpn en upc ook. De vraag is alleen; staat het vóór of na 2020 in de planning. :lovewht:

Wynand
22/08/09, 04:04
Is die uitzending van het 23 uurs journaal nog ergens terug te bekijken?

SebastiaanStok
22/08/09, 12:31
Uitzending gemist misschien?

Ik ben zelf al aan het kijken, maar ik kan het zo 123 niet terug vinden.
En als ik filmpje wil bekijken moet ik Internet Explorer gebruiken! :D

Via Google deze term gevonden.
"De ip adressen raken op! (Ned.3) grote problemen verwacht!"

SebastiaanStok
22/08/09, 12:57
Yes gevonden!
http://player.omroep.nl/?aflID=9963707

En dan zoeken 05:15

Trafego
22/08/09, 15:22
Als alles beetje meezit kunnen wij in de komende 2 maanden ook native ipv6 gaan aanbieden.. Ben benieuwd, zeiden ze vorig jaar namelijk ook..

Wat betreft ripe aanvragen voor nieuwe ranges is idd een crime momenteel.

met veel moeite hebben we weer een /23 kunnen krijgen :(

Freakingme
22/08/09, 17:33
met veel moeite hebben we weer een /23 kunnen krijgen :(

Ik neem aan dat je /32 bedoeld?

ju5t
22/08/09, 19:17
Dat is niet te hopen, want daar schiet je helemaal niks mee op ;-)

FlexZa
23/08/09, 02:00
Yes gevonden!
http://player.omroep.nl/?aflID=9963707

En dan zoeken 05:15

Enig idee waar ze die opnamen gemaakt hebben eigenlijk? :clown:

Japje
23/08/09, 02:31
Ik neem aan dat je /32 bedoeld?

ik denk dat ie een /23 IPv4 bedoeld ;)

SebastiaanStok
23/08/09, 13:05
WHAHOO :thumbup: Mijn SixXS tunnel doet het :D
De aiccu werkte niet met de nieuwe driver versie, dus had ik de console versie gebruikt. en die werkte. Toen kon ik nog geen verbinding maken via DNS, dus Turedo tunnel uitgeschakeld en IPv6 privacy disabled.

En ik kan nu http://[2001:4860:a005::68]/ bereiken :w00t:

Nu alleen nog Native IPv6 aanvragen bij We-Dare en dan is de server ook IPv6 ready. De tunnen is alleen om lokaal te kunnen testen of alles werkt ;)

Freakingme
24/08/09, 01:37
ik denk dat ie een /23 IPv4 bedoeld ;)

Die ingeving kwam bij mij te laat. Maargoed, wie denkt er nou aan IPv4 in een IPv6 topic? :D

Technotop
25/08/09, 13:37
Als alles beetje meezit kunnen wij in de komende 2 maanden ook native ipv6 gaan aanbieden.. Ben benieuwd, zeiden ze vorig jaar namelijk ook..

Wat betreft ripe aanvragen voor nieuwe ranges is idd een crime momenteel.

met veel moeite hebben we weer een /23 kunnen krijgen :(

De voorwaarden voor het aanvragen van IPv4 PI worden straks recht getrokken met de voorwaarden van IPv6. Dit betekend dat het aanbieden van "access" toegang tot het internet doormiddel van VPN niet meer binnen deze voorwaarden wordt opgenomen. De regels worden met de dag strenger (terecht?) waardoor bedrijven min of meer worden gedwongen om PA af te nemen of zelf RIPE LIR te worden.

frankske
25/08/09, 17:25
Vandaag 2e native ipv6 link opgeleverd. Belangrijke stap in onze ipv6 rollout. Joepie

Japje
25/08/09, 17:27
Vandaag 2e native ipv6 link opgeleverd. Belangrijke stap in onze ipv6 rollout. Joepie

Heb je al een planning klaar liggen voor de rest van je rollout? Wanneer kunnen we de eerste diensten van je verwachten met IPv6? ;)

frankske
25/08/09, 18:30
Eerstvolgende is access switches ipv6 enablen (config staat klaar, moet nog geactiveerd worden). Ik plan dat eerste helft september te doen. Vanaf dan kunnen colo klanten ipv6 afnemen als ze dat willen.

Erna gaan we eerst ipv6 nameserver enablen, dan MX, vervolgens reverse proxy (waardoor 90% van de shared hosting klanten ipv6 enabled kan worden).

Japje
25/08/09, 19:56
appeltje eitje dus ;) goed bezig frankske!

Zeker de eerste 2 services die je noemt zijn prima aan te bieden met IPv6 zonder heel veel moeite!

IPv6... dat zouden meer mensen moeten doen!

Pur
29/08/09, 12:12
En met dank aan de ASA 8.2 software (en wat hulp) is onze hoofd lokatie inmiddels ook voorzien van IPv6 en kunnen we daar dus diensten IPv6 gaan enablen. Te beginnen met de nameserver en de mail servers.

:lovewht:

Wat mij wel opvalt aan de enquete is dat 6% niet weet wat IPv6 is (huh?) en dat 5% niet geloofd in IPv6... (huh again?)

Japje
29/08/09, 18:15
Wat mij wel opvalt aan de enquete is dat 6% niet weet wat IPv6 is (huh?) en dat 5% niet geloofd in IPv6... (huh again?)

Ja ik vraag me af of die personen zich hier willen melden en hun antwoord verklaren. Als het het eerste is, niet weten wat IPv6 is willen we het met alle liefde uitleggen..

Dat tweede zou ik graag van ze willen horen waarom ze dat denken.. :) en wat ze dan voor oplossing hebben als binnen 2 jaar geen IPv4 IPjes meer te krijgen zijn :crying: (:W:)

pierce
06/09/09, 13:10
Mijn netwerk leverancier bied geen IPv6 aan

Is er al vooruitgang waar te nemen bij verschillende leveranciers?
En merken jullie al iets van een toenemende vraag naar ipv6?

Geert-Jan
06/09/09, 13:17
1] nee
2] nee. Ik vind het op dit moment ook een gadget, immers IPv4 werkt al jaren goed. Dit staat wel los van het feit dat we er voor moeten zorgen dat je er klaar voor bent.

Pur
06/09/09, 13:55
Ik merk zelf weinig van IPv6 enabled mail servers bijvoorbeeld. We hebben al 6+ maanden de mail servers ook op IPv6 draaien en afgezien van een dagelijks een enkele verdwaald mailtjes komt er niks over IPv6 binnen.

En dat is dan meestal nog een mailtje van WHT omdat die blijkbaar bij BIT draait en dus ook mail verstuurd via BIT :-)

Japje
06/09/09, 14:26
Ik merk zelf weinig van IPv6 enabled mail servers bijvoorbeeld. We hebben al 6+ maanden de mail servers ook op IPv6 draaien en afgezien van een dagelijks een enkele verdwaald mailtjes komt er niks over IPv6 binnen.

En dat is dan meestal nog een mailtje van WHT omdat die blijkbaar bij BIT draait en dus ook mail verstuurd via BIT :-)

Wij doen toch redelijk wat mail uitgaand, maar er is idd weinig v6 .. terwijl mail zo mooi dual stack te draaien is :)

maarja waarom v6 doen als v4 nog zo goed werkt ;) das het meeste wat ik hoor bij mensen die het niet doen.. of dat ze gewoon weg niet weten dat IPv6 er aan komt...:X

Pur
06/09/09, 15:50
maarja waarom v6 doen als v4 nog zo goed werkt ;) das het meeste wat ik hoor bij mensen die het niet doen.. of dat ze gewoon weg niet weten dat IPv6 er aan komt...:X

Maar als je uberhaubt nog niet eens van het bestaan weet dan hoor je ook niet echt in dit vak thuis denk ik. Dan volg je ook geen fora zoals deze bijv.

Anyway, ik kan iedereen aanraden om zo snel mogelijk gewoon kennis op te doen als je leverancier native IPv6 aanbiedt. Het dual stacked uitvoeren van bijvoorbeeld een mailserver is meestal vrij simpel te regelen en je bouwt aldoende kennis op die later zeker van pas komt.

Ik zag laatste geloof ik dat er nu nog maar 1.5 miljoen domeinen IPv6 hadden. Dat is natuurlijk peanuts...

DutchTSE
14/09/09, 12:07
Wij hebben vandaag onze ipv6 range opgeleverd gekregen :)!
Wij gaan dus bekijken wat er allemaal gedualstacked kan worden en dat uitvoeren.

Japje
14/09/09, 12:52
Wij hebben vandaag onze ipv6 range opgeleverd gekregen :)!
Wij gaan dus bekijken wat er allemaal gedualstacked kan worden en dat uitvoeren.

alles toch? :thumbup:

DutchTSE
14/09/09, 12:56
alles toch? :thumbup:

We draaien veel servers met DirectAdmin, en gezien het ontbreken van echte support (heb het nog niet getest, maar wat ik zo lees). Moet dus maar eens een testserver opzetten en kijken hoe dit allemaal valt op te lossen :)

Marin
14/09/09, 13:15
Wij zijn hier aardig aan het testen en verwachten nog deze maand alles dual stacked te hebben. We hebben nu al wat domeinen op ipv6 staan.

Rob77
25/09/09, 17:27
Bij ons het core netwerk, access zijn we nog druk mee bezig :)
So far so good . . .

Het zijn meer de KVM & power switches die geen IPv6 aan kunnen.

Ber|Art
25/09/09, 17:29
Wij kunnen het nu vanuit 2 DC's iig aanbieden, nu de software nog! die blijft achter :(

Rob77
28/09/09, 09:32
Access gaat ook goed, IPv6 nu mogelijk op onze dsl/fiber/colo diensten :)
Nu nog wat specifieke services . . .

Japje
28/09/09, 10:38
Nu nog wat specifieke services . . .

Zoals? Nieuwschierigheid hier ;)

Rob77
28/09/09, 10:43
Zoals? Nieuwschierigheid hier ;)

'gewone' internettoegang is maar een beperkt deel van wat we doen, we doen vooral veel VPN oplossingen, daar zijn nog wat hobbels (lees, IOSjes die nog niet alles op IPv6 ondersteunen).

Japje
09/10/09, 11:08
Zelfs geenstijl doet tegenwoordig IPv6:

http://www.fix6.net/archives/2009/10/09/dutch-weblog-geenstijlnl-enables-ipv6/

In dit geval met een proxy. Maar ze doen het teminste ;)

Nog meer mensen die IPv6 zijn gaan doen in de tussentijd?

Rob77
09/10/09, 14:30
De laatste updates worden deze maand uitgerold, dan zijn we klaar voor onze meest populaire diensten :)

Japje
13/10/09, 14:28
Ik zag toevallig net Wido in het "AMS-IX tikt 2Gbps topic" en hier een vraagje richting pcextreme. Doen jullie eigenlijk al IPv6 voor jullie shared hosting omgeving(en)? Zat er een beetje op te googlen maar kon er geen nuttige info over vinden.

Kwa grotere shared hosting providers zijn er in nederland niet veel. (waar ik het van weet iig)

davhog
14/10/09, 09:15
Ik zag toevallig net Wido in het "AMS-IX tikt 2Gbps topic" en hier een vraagje richting pcextreme. Doen jullie eigenlijk al IPv6 voor jullie shared hosting omgeving(en)?

Wij zitten met 1 rack bij PCExtreme en hebben ook nog geen bericht gehad dat PCExtreme ipV6 aanbied. Wellicht kan Wido ons vertellen of/wanneer dit gaat komen? :lovewht:

maartenb
14/10/09, 12:21
PC Extreme kan volgens mij in Gyrocenter DC2 het wel aan gaan bieden in DC-II, (nog) niet in DC-I van het Gyrocenter.

Edit: linkje http://forum.pcextreme.nl/index.php?s=&showtopic=16218&view=findpost&p=123793

Rob77
14/10/09, 12:36
De laatste updates worden deze maand uitgerold, dan zijn we klaar voor onze meest populaire diensten :)

Vanochtend upgrades uitgevoerd, volgende week de laatste :)

alexbik
27/11/09, 13:12
Ik lees hier vaak dat er nog geen klanten zijn die erom gevraagd hebben.

Hoeveel klanten van KPN zouden er in 1995 om nieuwe telefoonnummers gevraagd hebben denk je?

Of dat er geen business case voor is.

Hoeveel geld denk je dat KPN met die omnummeraktie verdiend heeft?

Waar het om gaat is dat het straks gewoon niet meer werkt als je niet met v6 aan de gang gaat. Je moet dus wel. En klanten vragen er niet om nee, die willen gewoon dat het werkt, en daar moet je als IPS of als hoster gewoon voor zorgen.

Wat ik al onze concurrenten aanraad is om zo lang mogelijk te wachten, en echt pas op het allerlaaste moment met IPv6 aan de gang te gaan. :D

Ber|Art
27/11/09, 13:14
Mss gelijk maar aan BIT3 beginnen? :D

Randy
27/11/09, 18:03
IPv6 is in het hele management netwerk al uitgerold. Dat moest ook wel, omdat een dubbele NAT vaak voor behoorlijke hoofdpijnen kon zorgen. En zo is er altijd een achterdeur mocht er iets kapot gaan in de huidige interface. Dus ook al zien gebruikers er nog weinig van, het is wel degelijk in productie aanwezig. (En dan doel ik niet op het v6 verkeer in elk bedrijfdnetwerk met XP/Vista machines dat nog 'onzichtbaar' is).

Probleem blijft nog steeds de software. VMware is IPv6 ready op het management systeem, HP moet ik nog even harder schoppen voor de iLO2-interfaces al kan ik er nu met een reverse proxy in het datacentrum ook bij en de switches hebben nog steeds geen v6-managementinterface. Dit is nog jamer.

Managed servers worden al wel met IPv6 opgeleverd. Unmanaged en shared nog niet altijd. Dit laatste omdat het teveel handmatige configuratie kost omdat alles geautomatiseerd is. Ca. 60% van alle websites die ik host heeft een eigen IP en SSL-certificaat.

Ber|Art
27/11/09, 18:10
Klopt helemaal de software loopt zeker achter vooral de security software als IPTables en MOD-Sec zijn gewoon nog niet klaar :( ook PowerDNS e.d. zijn nog niet klaar.

Randy
27/11/09, 19:09
Daar heb je een reverse_proxy voor. Probleem is alleen, dat alle bezoekers dan vanaf 1 IP komen. In een shared omgeving is dit dus niet ideaal voor de statistieken. Insteek van mijn verhaal was dat je nu een volledige back-up hebt op je management netwerk. Zeker bij een dubbele NAT (kantoor en datacentrum) is dit ideaal. Mocht er ooit wat mis gaan, heb je altijd een achterdeur.

Tevens wil ik nog even het 'IPv6 voor beheerders (http://www.ngn.nl/ngn?waxtrapp=ijuhzhBsHyoOtvOXEwOzO)' boek onder de aandacht brengen. Niet het zoveelste blabla boek met theorie, maar geschreven vanuit de praktijk, waarbij ingegaan wordt op zaken die je in het dagelijks leven kunt tegenkomen. Volgens mij kun je hem de komende dagen nog mer korting bestellen. Op 3 december komt hij vers van de pers je analoge mailbox in.

baahmi
27/11/09, 19:18
Niet het zoveelste blabla boek met theorie, maar geschreven vanuit de praktijk, waarbij ingegaan wordt op zaken die je in het dagelijks leven kunt tegenkomen.

Neem aan dat je dit zegt omdat je een reviewer bent cq het boek al hebt gelezen ?

Mvgr,
Martin

Mark17
27/11/09, 20:13
Hier is het probleem met name dat PFsense het nog niet ondersteund. Mocht dit het wel ondersteund hebben dan zou een snelle invoering geen probleem zijn geweest. Wel is er inmiddels het plan om met 1 machine ermee te gaan testen.

SebastiaanStok
28/11/09, 12:34
Bedankt voor de Tip Randy :)

Randy
28/11/09, 17:15
Een goed artikel over reverse_proxy met Apache, al dan niet met extra caching. Wil je het nog gekker maken, kun je zelfs squid er nog tussen zetten. Al krijg je dan wel erg gekke configuraties die best complex zijn. Weet nog wel toen ik de tekeningen van een handelssite (1900 servers) onder de ogen kreeg. Het duurde echt lettelijke uren voordat ik die configuratie begreep.

mod_proxy zit overigens standaard in iedere DA-doos gebakken. Met de juiste rewrite rules kun je het ook goed gebruiken om shoutcast aan een directory te knopen op poort 80, opdat streams ook dor een firewalll te beluisteren zijn.

Link: http://linux.yyz.us/ipv6/proxy.html

Piwi-Web
10/12/09, 16:28
Zo, hier ook eindelijk IPv6 beschikbaar :)
Werkt goed moet ik zeggen nadat alles juist geconfigged is !

Japje
10/12/09, 16:30
Zo, hier ook eindelijk IPv6 beschikbaar :)
Werkt goed moet ik zeggen nadat alles juist geconfigged is !

bied je het ook al aan voor je klantjes? :D

Piwi-Web
10/12/09, 17:28
bied je het ook al aan voor je klantjes? :D

Jep :)
Alleen zal het niet met zo'n vaart lopen :)

Heb mijn PXE/DHCP omgeving wel al op IPv6 gezet zodat ik die ipv4 adresjes weer kan gebruiken (zijn wat kostbaarder :p)

Ach, nu DA testen @ ipv6 (met de ipv6 bins) :)

Japje
10/12/09, 17:29
Jep :)
Alleen zal het niet met zo'n vaart lopen :)
)

je doet het alleen op verzoek? of gewoon default aanbieden zodat ze er direct gebruik van kunnen maken? :thumbup:

WeServIT
10/12/09, 17:30
Hier ook IPV6 beschikbaar, alleen al 2 weekjes langer. We bieden het ook al aan naar onze klanten toe :)

Piwi-Web
10/12/09, 18:18
je doet het alleen op verzoek? of gewoon default aanbieden zodat ze er direct gebruik van kunnen maken? :thumbup:

Huidige klanten op verzoek, nieuwe klanten default :)

Japje
10/12/09, 18:26
Goed om te horen jongens! En natuurlijk netjes in je support verwerken! en je DNS paneltje ;)

En wellicht een mailing naar je huidige klanten dat het beschikbaar is :thumbup:

En natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven:



jap@srv:~$ host piwi-web.com
piwi-web.com has address 87.238.173.243
piwi-web.com mail is handled by 10 mail.piwi-web.com.

jap@srv:~$ host mail.piwi-web.com
mail.piwi-web.com has address 87.238.173.243

jap@srv:~$ host ns2.liteserver.nl
ns2.liteserver.nl has address 87.238.168.18

jap@srv:~$ host ns3.liteserver.eu
ns3.liteserver.eu has address 87.238.173.243


;)

Mikey
10/12/09, 18:32
Klopt helemaal de software loopt zeker achter vooral de security software als IPTables en MOD-Sec zijn gewoon nog niet klaar :( ook PowerDNS e.d. zijn nog niet klaar.

Powerdns wel :)

Japje
10/12/09, 18:33
ip6tables doet het anders prima bedenk ik me net :P

Piwi-Web
10/12/09, 18:36
Goed om te horen jongens! En natuurlijk netjes in je support verwerken! en je DNS paneltje ;)

En wellicht een mailing naar je huidige klanten dat het beschikbaar is :thumbup:

En natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven:

;)

Mailtje is idd de deur uit gegaan vanmiddag...

En mijn website draait niet @ Alphen waar ik mijn rack heb :)

Lite-On
10/12/09, 19:07
Verwachting is dat hier IPv6 rond januari in gebruik genomen wordt, duurt niet meer zolang dus! :)

SebastiaanStok
11/12/09, 14:15
ip6tables doet het anders prima bedenk ik me net :P

Alleen als je de laatste versie hebt :)
Oudere versies werken niet zo lekker.

Japje
11/12/09, 14:33
Alleen als je de laatste versie hebt :)
Oudere versies werken niet zo lekker.

I know, had laatst een oude ubuntu 8.04 (meen ik zo uit mn hoofd) en de ip6tables die daar draaide was de conntrack module van een beetje foobar.. dus kon ik niet filteren met related,established.. vet irritant :P :rolleyes:

24x7group
11/12/09, 23:12
Wij bieden het momenteel jammer genoeg nog niet aan, simpelweg omdat onze netwerkleverancier dit nog niet ondersteunt, maar binnenkort gaan we dit wel kunnen aanbieden. Kan niet wachten :D

mvdster
12/12/09, 12:34
Hier alle services ook op ipv6 beschikbaar. T'is weliswaar een prive server, maar ik vind het toch belangrijk. Als een bepaalde service geen ipv6 ondersteund, komt het niet op mijn server ;-)

Randy
12/12/09, 12:46
Hier alle services ook op ipv6 beschikbaar. T'is weliswaar een prive server, maar ik vind het toch belangrijk. Als een bepaalde service geen ipv6 ondersteund, komt het niet op mijn server ;-)

Want je hebt thuis en op je mobiel ook IPv6? :lovewht:

mvdster
12/12/09, 13:55
Want je hebt thuis en op je mobiel ook IPv6? :lovewht:

Thuis wel, mobiel nog niet.

Japje
15/03/10, 11:33
Voor de mensen die wel IPv6 willen aanbieden maar struikelblokken tegen komen.. Wat voor problemen kom je tegen die je verhinderen IPv6 uit te rollen?

Ben erg benieuwd wat er zoal speelt overal.

Ber|Art
15/03/10, 11:35
Vooral omdat belangrijke (security) software nog niet klaar is...

DutchTSE
15/03/10, 11:39
DirectAdmin wat nog niet klaar is. Al het niet-directadmin draait bij ons al op IPv6 (voor de wijsneuzen, NS1 inderdaad niet, en dat houden we zo tot IPv4 uitgefaseerd is, NS2 komt binnen enkele weken omdat de provider daar het niet ondersteund :p)

Japje
15/03/10, 11:44
Misschien is het een idee die software en providers bij naam te noemen? Dan is het voor iedereen een stuk duidelijker. En wie weet kunnen we elkaar een beetje op de hoogte houden indien er updates zijn (zoals in het DA - IPv6 topic).

Ber|Art
15/03/10, 11:52
Pff er is nog zoveel (vooral security) software niet klaar of iig nog niet goed getest, maar dit is ook logisch want als b.v. IPtables claimt wel klaar te zijn maar OSSEC nog niet kan je niet testen... of als Plesk of DA nog niet (helemaal) klaar is kan je ook niet testen. Ook niet alle CentOS pakketen zijn al IPv6 compatible. Volgens kenners gaat dit ook nog we ff duren :( en dan bedoel ik 1-2 jaar:(

SebastiaanStok
15/03/10, 12:16
Iptables, ik werkt nog met Ubuntu Dapper LTS.
En upgraden is niet echt mogelijk. Die versie van Iptables werkt wel met IPv6, alleen zijn bepaalde opties niet ondersteund :dots:

martysmarty
15/03/10, 13:03
Net echt belangrijk, maar wel grappig. Onze nieuwe printer ondersteund ook standaard IPv6 :)

Rob77
15/03/10, 15:38
Afgelopen vrijdag bij RIPE op IPv6 training geweest, wel geinig om met stel concullega's erover te praten.

Het varieerde heel erg sterk, van 'bijna klaar' (inclusief ondergetekende :)) tot 'we zouden er eens iets mee moeten gaan doen' . . .

Mark17
15/03/10, 21:22
Voor de mensen die wel IPv6 willen aanbieden maar struikelblokken tegen komen.. Wat voor problemen kom je tegen die je verhinderen IPv6 uit te rollen?

Ben erg benieuwd wat er zoal speelt overal.

Grootste struikelblok: we kunnen nog geen IPv6 native krijgen (en tunnels heb ik geen zin in/te instabiel).

Kleinere struikelblokken:
- Software die het niet goed ondersteund
- Tijd, we zijn druk met andere dingen (en zolang het grootste struikelblok niet verholpen is blijft dat denk ik ook zo)
- Baas vind het nog niet relevant

Rob77
15/03/10, 21:33
Grootste struikelblok: we kunnen nog geen IPv6 native krijgen (en tunnels heb ik geen zin in/te instabiel).

Kleinere struikelblokken:
- Software die het niet goed ondersteund
- Tijd, we zijn druk met andere dingen (en zolang het grootste struikelblok niet verholpen is blijft dat denk ik ook zo)
- Baas vind het nog niet relevant

Ik zou idd je productieomgeving niet met tunnels inrichten, dan weet je dat je het ook nog een keer 'goed' mag gaan doen ;)

Als je baas het nu niet relevant vindt, kijk dan even of je iig een testlabje mag bouwen, als je over een jaartje pas gaat beginnen omdat je baas het dán pas relevant vindt, heb je een behoorlijke achterstand.

Mark17
15/03/10, 21:36
Ik zou idd je productieomgeving niet met tunnels inrichten, dan weet je dat je het ook nog een keer 'goed' mag gaan doen ;)

Als je baas het nu niet relevant vindt, kijk dan even of je iig een testlabje mag bouwen, als je over een jaartje pas gaat beginnen omdat je baas het dán pas relevant vindt, heb je een behoorlijke achterstand.

Zodra de leverancier IPv6 levert ga ik langzaam diensten op IPv6 beschikbaar maken. Het moet toch gebeuren op termijn, dus dan liever gelijk. Enkel niet met hardware die we binnen 2 maanden volgens de planning uitfaseren.

t.bloo
18/03/10, 15:22
nog mensen hier die voor de overheid willen werken?

http://webwereld.nl/nieuws/65478/kamer-wil-ipv6-verplichten-bij-aanbesteding.html

Rob77
09/06/10, 19:55
Schopje, vandaag colocatie & dsl verbindingen succesvol getest, nog een paar kleine dingen en we kunnen ;)

Rob77
09/06/10, 20:01
nog mensen hier die voor de overheid willen werken?

http://webwereld.nl/nieuws/65478/kamer-wil-ipv6-verplichten-bij-aanbesteding.html

Hm, dat zien we het laatste jaar al regelmatig voorbijkomen met aanbestedingen. Wel goede zaak overigens, anders gaan sommige aanbieders nooit over.

Japje
10/06/10, 11:43
Schopje, vandaag colocatie & dsl verbindingen succesvol getest, nog een paar kleine dingen en we kunnen ;)

Nice! Wat voor DSL kun je leveren en hoeveel kost het? ;-)

Thafusion
10/06/10, 12:14
Momenteel voornamelijk omdat het software programma wat wij gebruiken het niet ondersteund, op het moment dat dit word gerealiseerd (verwachting is binnen enkele maanden) dan gaan wij het ook aanbieden!

Japje
10/06/10, 12:17
Momenteel voornamelijk omdat het software programma wat wij gebruiken het niet ondersteund, op het moment dat dit word gerealiseerd (verwachting is binnen enkele maanden) dan gaan wij het ook aanbieden!

En welke software gaat het over? We zijn allemaal heel nieuwschierig aangelegd hier ;-)

Rob77
09/07/10, 09:09
Nice! Wat voor DSL kun je leveren en hoeveel kost het? ;-)

Ah ik zie je reactie nu pas :-#

DSL kunnen we in alle smaken leveren, over een paar maanden inclusief VDSL2 van diverse aanbieders :) Alleen nog even beslissen hoe het adresplan eruit gaat zien . . .

Rob77
09/07/10, 09:15
Ah ik zie je reactie nu pas :-#

DSL kunnen we in alle smaken leveren, over een paar maanden inclusief VDSL2 van diverse aanbieders :) Alleen nog even beslissen hoe het adresplan eruit gaat zien . . .

Overigens, onze DNS draait bijna op IPv6 :)

ridley
29/08/10, 21:19
hallo,

we hebben even een vraag aan jullie we lezen van alles over ipv6 en hebben een eigen webshop.

moeten wij hiervoor actie ondernemen i.v.m. met ipv6

zo ja wat is ons aan te raden om te doen.

we zijn graag goed voorbereid

alvast bedankt:thumbup:

Piwi-Web
29/08/10, 21:25
Dat ligt er helemaal aan als jullie een shared webhostingpakket hebben of een eigen server (VPS/dedicated server/colocatie).

Heb je een shared webhostingpakket dan verzorgt de webhoster dit normaal. Heb je een eigen server en deze is unmanaged dan moet je daar zelf achteraan gaan. Ook moet het netwerk IPv6 ready zijn natuurlijk ;)

Spyder01
29/08/10, 22:08
hallo,

we hebben even een vraag aan jullie we lezen van alles over ipv6 en hebben een eigen webshop.

moeten wij hiervoor actie ondernemen i.v.m. met ipv6

zo ja wat is ons aan te raden om te doen.

we zijn graag goed voorbereid

alvast bedankt:thumbup:

Zie de reactie van Piwi-Web. Verder kun je natuurlijk deze vraag het beste voorleggen aan je hoster. Kun je meteen aangeven dat je graag goed voorbereid bent en tijdig via IPv6 bereikbaar wilt kunnen zijn :)

tvi
30/08/10, 10:59
Los van dat je hoster ervoor moet zorgen dat de server waarop het draait IPv6 snapt, is het natuurlijk ook wel belangrijk dat je zeker weet dat je software het snapt. In de meeste gevallen zal dat niet echt een probleem zijn, maar test vooral of er geen problemen ontstaan met access-lists, het opslaan van IP-adressen in databases, etc.

Rob77
19/12/10, 16:34
Overigens, onze DNS draait bijna op IPv6 :)

De names servers doen al een tijdje IPV6 nu :)
Colocatie, DSL et cetera kan het, gaat hard nu.

Problemen waar we tegenaan lopen zijn het uitdelen van IPv6 op een PPPoE sessie op een bepaalde Cisco. Wordt aan gewerkt :)

Mark17
19/12/10, 16:46
Kleinere struikelblokken:
- Software die het niet goed ondersteund
- Tijd, we zijn druk met andere dingen (en zolang het grootste struikelblok niet verholpen is blijft dat denk ik ook zo)
- Baas vind het nog niet relevant

Inmiddels hebben al onze netwerk leveranciers IPv6 beschikbaar en kunnen alle klanten een range krijgen zodra ze er om vragen. Op dit moment heeft een naamserver IPv6, nl.php.net heeft IPv6, de administratie server IPv6 en een firewall IPv6. Binnenkort eens kijken/testen wat er mogelijk is met updates van de software die we gebruiken, als dat goed gaat gaan we IPv6 maar promoten.

Rinse Kloek
22/07/11, 16:17
Sinds begin dit jaar bieden we IPv6 aan op onze Colocatie diensten. Sinds world IPv6 day bieden we ook Ipv6 aan op onze Shared Linux Webhosting. Geen grote problemen tegengekomen.

We zijn nu bezig met IPv6 op DSL verbindingen te testen.

247 Solutions
14/10/15, 10:56
Mijn leverancier levert geen IPv6 aan en vindt het wel behoorlijk makkelijk met IPv4 heb er nog 150.

mgielissen
14/07/16, 17:25
De laatste post in de IPv6 groep is weer bijna 1 jaar geleden. Ik ben wel benieuwd naar de reden waarom veel hosters nog steeds geen IPv6 aanbieden terwijl het al jaren bekend is.

asteriskfreak
14/07/16, 23:27
Waarschijnlijk omdat het (nog) niet zo in de media speelt.
Veel bedrijven en met name overheden willen IPv6 zoveel mogelijk vermijden.
Niet zo gek als je bedenkt dat veel gemeenten nog op het sterk verouderde XP zitten.

NibeP
15/07/16, 00:50
Wij hebben een flink aantal verhuizingen gehad de afgelopen tijd. Momenteel zijn wij bezig met voorbereidingen (o.a. DKIM laten doorgeven aan ons mailcluster vanuit DA). Hierna zal het gehele publieke netwerk dual-stack op IPv4 en IPv6 gaan draaien. Ten slotte zal alles intern zo ver mogelijk worden vervangen door IPv6. Dit hoop ik binnen de komende twee maanden volledig af te ronden.

Tuxis_IE
15/07/16, 11:29
Mag ik even de alarmbel luiden?

Als je datacenter, leverancier, of whatever NU nog een belemmering is om IPv6 te doen moet je maken dat je wegkomt daar.
Het is nu gewoon een teken van onkunde en/of laksheid.
Er zijn geen excuses meer om geen IPv6 te doen. Er is zelfs een business model voor.

rensariens
15/07/16, 13:49
Er is zelfs een business model voor.

Wij bieden het al vele jaren aan, vraag neemt enkel af.

Tuxis_IE
15/07/16, 14:03
IPv4 adressen kosten geld.
Je kunt IPv4 adressen gratis krijgen als je alles ook met IPv6 aanbied..

Dat zouden meer ISP's moeten doen.. Wij zien daardoor nl wel een toename van het leveren van diensten op basis van IPv6
Heel hard roepen dat je klant IPv6 moet gaan doen maar dan toch ook wel graag die eurotjes vangen voor die IPv4 adressen.

Hand in eigen boezem steken.

mgielissen
15/07/16, 17:08
Mag ik even de alarmbel luiden?

Als je datacenter, leverancier, of whatever NU nog een belemmering is om IPv6 te doen moet je maken dat je wegkomt daar.
Het is nu gewoon een teken van onkunde en/of laksheid.
Er zijn geen excuses meer om geen IPv6 te doen. Er is zelfs een business model voor.

Helaas zijn er velen die doof zijn voor die alarmbel. Als je ze erop aanspreekt is het vaak van, wij hebben nog genoeg IPv4 adressen, staat in de planning, onze leverancier ondersteunt het nog niet, etc..

Zo staat al een aantal jaren op de site van een grote hostingpartij: "Ons VPS platform is voorbereid op de toekomst met ondersteuning voor IPv6". Als je ze nu ernaar vraagt, zeggen ze dat IPv6 helaas nog niet mogelijk is. I rest my case :X

Tuxis_IE
15/07/16, 17:13
Stiekem hoop ik dat IoT IPv6 only wordt....

mgielissen
15/07/16, 17:16
Google zou sites, die via IPv6 bereikbaar zijn, hoger moeten gaan ranken. Of Pokemon Go IPv6 only maken :thumbup:

mgielissen
15/07/16, 21:44
Een leuk Youtube filmpje gevonden: The sad tale of a ISP that didn’t deploy IPv6 (https://www.youtube.com/watch?v=LbXZh6VGLlY)

asteriskfreak
15/07/16, 23:57
Stiekem hoop ik dat IoT IPv6 only wordt....

Dat gaat niet gebeuren en zou ook niet wenselijk zijn.
In dit artikel (https://www.computable.nl/artikel/blogs/security/5767750/5260614/ipv6-beinvloedt-performance-en-security.html) wordt nog eens de keerzijde van IPv6 besproken, en ik kan die kritiek alleen maar delen.

GIMservices
16/07/16, 00:48
Valt me overigens wel op de laatste tijd dat als je een Ziggo verbinding hebt, deze vaak al via IPv6 gaat.

NibeP
16/07/16, 01:07
Dat gaat niet gebeuren en zou ook niet wenselijk zijn.
In dit artikel (https://www.computable.nl/artikel/blogs/security/5767750/5260614/ipv6-beinvloedt-performance-en-security.html) wordt nog eens de keerzijde van IPv6 besproken, en ik kan die kritiek alleen maar delen.

Wanneer je NAT als beveiliging ziet, hoop ik dat je meer maatregelen hebt genomen.. NAT = geen beveiliging

Daarnaast is SLAAC mogelijk te gebruiken, dit hoeft niet. Je kan een statisch adres instellen, maar er zijn ook DHCPv6 services beschikbaar.

Het tunnelprobleem is geen probleem wat wordt veroorzaakt door IPv6, maar door de gebruiker/beheerder. Dit kan met welk IP protocol dan ook.

IPv6 zal IPv4 gaan vervangen en de integratie is een goed moment om je beveiliging en policies nog eens goed door te nemen.

Tuxis_IE
18/07/16, 14:32
100% wat Peter Bin zegt.
En met alleen IPv4 gaat IoT ook niet goed. Gewoon omdat er niet genoeg IP-adressen zijn.
En dat de header groter wordt heb ik nog niet als hinderlijk ervaren :-)

En dan nu de voordelen van IPv6
- Met NAT kun je aan de buitenkant maar 1 poort 80 kunt natten naar intern poort 80... (per publiek ip-adres) Dus 10000 apparaten beschikbaar maken achter NAT die je ook kunt benaderen is een hel.
- VOIP clients niet achter NAT
- Mobiele telefoons niet achter NAT (van je provider)
- De firewall wordt niet gehinderd door NAT. Wat je toestaat in je firewall werkt gewoon

En niet onbelangrijk voor IoT: IPv6 bied nieuwe mogelijkheden op het gebied van geïntegreerde autoconfiguraties voor plug-and-play mogelijkheden. Apparatuur die overweg kan met IPv6 zal in staat zijn om zichzelf te configureren, waardoor het gebruik van IP (door bijvoorbeeld je mobiele telefoon of je koelkast) eenvoudiger wordt.