PDA

Bekijk Volledige Versie : IPv6 Task Force



Ber|Art
01/07/09, 17:36
Vince en ik zijn gister (namens ISP Belang) bij de IPv6 Task Force meeting geweest omdat naar onze mening dit een zeer belangrijke transformatie zal worden in ISP land.

Ik heb me een beetje verbaasd over de blijkbaar lakse houding van b.v. de overheid. De IPv6 Task Force doet volgens mij erg goed werk maar echt veel hulp krijgen ze niet van de overheid. Dit zou IMO snel anders moeten.

Tijdens de meeting heeft de KPN uitgelegd hoe hun IPv6 gingen uitrollen en wat mij betreft werd het (weer) pijnlijk duidelijk dat zelfs de directie van de KPN (ook) nog niet de noodzaak inziet van de overgang naar IPv6. En als je dan ziet wat de projectleider van de KPN moet doen om alles voor elkaar te krijgen zou ik niet graag in zijn schoenen staan.

Ik ben benieuwd hoe jullie aan kijken tegen IPv6?

Wat moet er gebeuren om de overheid (en de branche) te overtuigen van de noodzaak?


p.s. als je denkt een aanvulling te kunnen leveren en je lid wil worden van de IPv6 Task Force kan je opgeven bij:
Dorien van Gastel (ECP) dorien.van.gastel@ecp.nl of bij: bestuur@ispbelang.nl

//edit: meer info op: http://www.ipv6-taskforce.nl/
//edit2: LinkedIn groep: http://www.linkedin.com/groups?gid=2079664

Japje
01/07/09, 17:51
Vince en ik zijn gister (namens ISP Belang) bij de IPv6 Task Force meeting geweest omdat naar onze mening dit een zeer belangrijke transformatie zal worden in ISP land.

Ik heb me een beetje verbaasd over de blijkbaar lakse houding van b.v. de overheid. De IPv6 Task Force doet volgens mij erg goed werk maar echt veel hulp krijgen ze niet van de overheid. Dit zou IMO snel anders moeten.

Volgens mij doet de Taskforce veel praten maar gebeurt er weinig. Dat is ook het beeld wat ik gister kreeg. De nuttigste puntjes kwamen als laatst en werden IMHO erg afgeraffeld.

En de taskforce is opgericht vanuit de overheid om IPv6 te promoten dus de taskforce zou meer moeten doen.. daar is ze tenslotte voor

Joost Tholhuijsen heeft wat goede ideeen hier over door een poster naar IT gerelateerde MKB'en te sturen en wellicht seminars te geven of info dagen.



Ik ben benieuwd hoe jullie aan kijken tegen IPv6?

Het is vooral een kwestie van doen. Investeren in de toekomst. Nu zal er niet direct een businesscase voor iedereen inzitten. Maar voorbereiding is het halve werk.


Wat moet er gebeuren om de overheid (en de branche) te overtuigen van de noodzaak?


Overheid wordt erg lastig. Vooral het omdat onze overheid een verdeelde organisatie is met elk zn eigen aanspreekpunten en agenda's.

En branche is al wel wat in beweging, maar niet iedereen ziet de noodzaak er van in.. en dat kan je alleen doen door informeren.



p.s. als je denkt een aanvulling te kunnen leveren en je lid wil worden van de IPv6 Task Force kan je opgeven bij:
Dorien van Gastel (ECP) dorien.van.gastel@ecp.nl of bij: bestuur@ispbelang.nl

Beste kun je je gewoon aanmelden op http://melix.ams-ix.net/mailman/listinfo/ipv6-tf
das het snelst ;)

gjtje
01/07/09, 17:54
Wat het beste werkt is wanneer er een grote klant komt die zegt, wij willen ipv6! Dan moet het opeens morgen geregeld zijn.

Japje
01/07/09, 17:56
Wat het beste werkt is wanneer er een grote klant komt die zegt, wij willen ipv6! Dan moet het opeens morgen geregeld zijn.

punt is dat waarschijnlijk 99%+ van je klanten niet weet wat IPv6 is.. en er dus niet om zal vragen..

je kunt ze het veel beter aanbieden dat ze het er gratis bij krijgen dan zullen ze sneller ja zeggen ;)

Ber|Art
01/07/09, 17:59
Wie was Japje gister? :)

Japje
01/07/09, 18:00
Wie was Japje gister? :)

1 van de 2 laatkomers ;) Utrecht werkte niet mee :thumbdown:

Ber|Art
01/07/09, 18:12
Joost Tholhuijsen heeft wat goede ideeen hier over door een poster naar IT gerelateerde MKB'en te sturen en wellicht seminars te geven of info dagen.idd een goed idee, wellicht zijn ook de kleinere groepjes en goed idee. Maar dat er wat moet geburen is me wel duidelijk geworden.

phreak
01/07/09, 18:19
Wij zijn ook aangesloten bij Ipv6 taskforce en bieden ook sinds een jaar of 1,5 native Ipv6 aan, overigens heb ik helaas geen tijd gehad om naar meetings te gaan (te druk etc).

Het is jammer dat grotere coƶperaties de noodzaak niet inzien in het uitrollen van Ipv6, dit zou het een en ander zeer snel kunnen gaan doen rollen (druk zetten op vendors etc, dus niet alleen de high-end of OSS maar meer consumer based products).

Tim.Bracquez
01/07/09, 18:27
Hier ook reeds enige tijd al IPv6 dat aangeboden wordt maar zoals hierboven al gezegd veel klanten weten niet eens wat het is.

Zelf merk ik nog niet zoveel vraag ernaar, enkel merk ik wel dat het bij veel mensen doorslaggevend is als ze moeten kiezen tussen een offerte met IPv6 en zonder... (prijs verschil is er ook wel maar toch kijken de bedrijven vaak ook naar de toekomst... als je uitlegt wat het allemaal is)

Maar het moet er eens van komen. Trouwens was hier iets op ispam tegen gekomen, ginds komt IPv6 veel in het nieuws.
*klik* (http://www.ispam.nl/archives/10895/ipv6-enabled-certificering-voor-isps-en-websites/) & deze *klik is ook leuk* (http://www.ispam.nl/archives/10745/ipv6-expert-randy-bush-vooral-niet-aan-ipv6-beginnen/)

De homepage staat vol met IPv6, dus je kan zo blijkbaar nu goed in de aandacht komen...

Pur
01/07/09, 18:44
Wij hebben inmiddels 1 nameserver en een mail server via IPv6 lopen (een van de secondary en fallback servers).

Voor ons hoofdplatform hebben we al wel een IPv6 reeks maar de holdback daar is dat we onze Cisco firewall moeten omvormen van transparante naar routed mode. Ik heb me alleen nog onvoldoende verdiept in wat de implicaties zijn van die wisseling maar het lijkt me niet iets dat je "effe" remote kan doen.

Dus we willen op zich wel zoveel mogelijk diensten ook beschikbaar maken via IPv6 maar de push om het echt te gaan regelen is er nog niet omdat er geen vraag naar is.

Ber|Art
01/07/09, 19:02
Maar wat als de IPv4 op is? Is dat geen push genoeg?

Pur
01/07/09, 19:14
Je hoeft mij niet echt te overtuigen hoor :-) Wij zijn (hoewel het nu even on hold staat) dus bezig met de implementatie van IPv6 zonder commerciele vraag en hebben het dus deels al geimplementeerd.

Hoewel ik het wel teleurstellend vind dat veel colo providers uberhaubt geen IPv6 kunnen leveren of weten wanneer ze het kunnen leveren.

Daarnaast wat ook zal leven bij veel bobo's: Er wordt al jaren geroepen dat IPv4 opraakt en ze zijn nog steeds niet op...

Tim.Bracquez
01/07/09, 19:20
Nu moeten wij als providers voor de content zorgen, maar buiten enkele internet providers in nederland zie je nergens veel IPv6 providers hun netwerk voor thuisgebruikers uitrollen.

En dat nog velen gebruikers thuis met brakke tunnels zitten waardoor je rare gevolgen krijgt.

Wou net even kijken in verband met 'content' op IPv6, dacht dat the piratebay al aardig wat had... ginds iets dat plat ligt?

IPv4 18.505.930 peers (9.398.103 seeders + 9.107.827 leechers) in 1.775.709 torrents op de tracker.
IPv6 0 peers (0 seeders + 0 leechers) in 0 torrents op de tracker.

pierce
01/07/09, 20:10
Hoewel ik het wel teleurstellend vind dat veel colo providers uberhaubt geen IPv6 kunnen leveren of weten wanneer ze het kunnen leveren.


Dat hoor je helaas wel vaker, zo ook bij onze netwerkproviders.
Ze geven aan er (waarschijnlijk dit jaar) wel mee bezig te gaan, maar het heeft geen haast omdat er simpelweg geen vraag naar is.
En dat is toch jammer, want ik denk dat als ipv6 wel beschikbaar zou zijn er meer gebruik van gemaakt zou worden dan dat er nu vraag naar is.
Simpelweg omdat men niet weet dat het binnenkort wel eens heel noodzakelijk zou kunnen worden of uberhaupt bestaat/mogelijk is.

Maar goed, zoals bijna elke ISP lezen ze ook mee op WHT, dus kom op mannen! ;)

swedendedicated
01/07/09, 20:53
Phonera had het al heel snel klaar. Ik heb het al aan klanten aangeboden, die waren enigszins verrast dat we ook ipv6 aanboden. Helaas merk ik toch vaak dat men liever 32 ipv4 adressen heeft en dat ze ervoor moeten betalen dan een gratis ipv6 range.

Japje
01/07/09, 21:08
Dat hoor je helaas wel vaker, zo ook bij onze netwerkproviders.
Ze geven aan er (waarschijnlijk dit jaar) wel mee bezig te gaan, maar het heeft geen haast omdat er simpelweg geen vraag naar is.
En dat is toch jammer, want ik denk dat als ipv6 wel beschikbaar zou zijn er meer gebruik van gemaakt zou worden dan dat er nu vraag naar is.
Simpelweg omdat men niet weet dat het binnenkort wel eens heel noodzakelijk zou kunnen worden of uberhaupt bestaat/mogelijk is.

Maar goed, zoals bijna elke ISP lezen ze ook mee op WHT, dus kom op mannen! ;)

maar zou jij overstappen naar een andere netwerkprovider die het wel bied?
of een seperate IPv6 uplink afnemen van een andere provider?

Punt wat ik probeer te maken is dat mensen vaak weinig tot niets over hebben om IPv6 te doen en liever lui dan moe zijn.

Wido
01/07/09, 21:17
Tja, ik zie IPv6 ook liever vandaag als morgen.

Nadat ik IPv6 had gekregen bij onze dedi bij ISP Services was onze MX20 en derde nameserver de zelfde dag nog via IPv6 te bereiken, zo moeilijk is het allemaal niet :)

Maar bij ons zitten de Brocade routers nog tegen, als dat verholpen is komt IPv6 er gewoon in.

pierce
01/07/09, 21:32
maar zou jij overstappen naar een andere netwerkprovider die het wel bied?
of een seperate IPv6 uplink afnemen van een andere provider?

Punt wat ik probeer te maken is dat mensen vaak weinig tot niets over hebben om IPv6 te doen en liever lui dan moe zijn.

Daar is inderdaad over nagedacht, maar dat zou op dit moment betekenen dat we van Groningen naar bijvb A'dam zouden moeten verhuizen.
Want voor zover ik weet levert op dit moment geen enkele provider in het SIG ipv6. En dan is de stap natuurlijk wat groter.

Japje
01/07/09, 22:02
Daar is inderdaad over nagedacht, maar dat zou op dit moment betekenen dat we van Groningen naar bijvb A'dam zouden moeten verhuizen.
Want voor zover ik weet levert op dit moment geen enkele provider in het SIG ipv6. En dan is de stap natuurlijk wat groter.

vlan richting een partij huren die het wel kan aanbieden? just a thought

maar je hebt gelijk er zijn genoeg situaties mogelijk waarbij het lastig is. Of heel kostbaar.

Ik zou graag mijn kennis die internet lijntjes oplevert willen zeggen, joh je moet die en die ISP doen... met dat en dat modem en dan hebben ze IPv6.. maarja dat is gewoon niet te doen of niet te betalen (Bit doet geen consumenten, en een IPv6 modempje kost je snel 250+ euro)

Ik weet van UPC dat ze het niet gaan aanbieden simpelweg omdat er geen vraag naar is, en omdat ze nog genoeg IPv4 hebben. Daar is natuurlijk wat voor te zeggen, maar het zou beter zijn als ze zelf zoiets hadden van.. joh we kunnen wel alvast dual stack aanbieden.. Dat zelfde hoorde we gister van KPN.. eind 2011 begin 2012.. dat zijn niet de getallen waar ik op hoopte :unsure:

Pur
02/07/09, 10:53
Dat zelfde hoorde we gister van KPN.. eind 2011 begin 2012.. dat zijn niet de getallen waar ik op hoopte :unsure:

Op zich wel apart want een jaar of 5 geleden heeft KPN ook al geexperimenteerd met IPv6 voor haar eigen servers. Dat experiment is destijds ook weer stop gezet trouwens.

Maar je zou dus denken dat minimaal het implementeren van IPv6 voor haar eigen diensten (DNS, Mail, websites etc) niet al teveel moeite zou moeten kosten gezien het eerdere experiment.


Overigens blijkbaar lopen de diverse hosters hier ook nog niet echt warm voor IPv6 gezien dat deze discussie niet heel hard loopt.

Japje
02/07/09, 11:01
Overigens blijkbaar lopen de diverse hosters hier ook nog niet echt warm voor IPv6 gezien dat deze discussie niet heel hard loopt.

Misschien moeten we maar een keer een exclusieve IPv6 borrel organiseren voor hosters die IPv6 aanbieden op minsten 3 diensten (dns/mail/web)? :thumbup:

pierce
02/07/09, 11:25
Misschien moeten we maar een keer een exclusieve IPv6 borrel organiseren voor hosters die IPv6 aanbieden op minsten 3 diensten (dns/mail/web)? :thumbup:

Dan hou je veel drank over denk ik... ;)

Organiseer dan een borrel na een workshop IPV6 oid, zoals recent door bit??? georganiseerd. Helaas kon ik destijds niet, maar heb wel later alles op de stream bekeken.

Pur
02/07/09, 11:44
Misschien moeten we maar een keer een exclusieve IPv6 borrel organiseren voor hosters die IPv6 aanbieden op minsten 3 diensten (dns/mail/web)? :thumbup:

Als ik trouwens kijk bij xs4all dan heeft die ook nog niet de reguliere nameservers en mailservers bijv. ook IPv6 enabled. Ook www.xs4all.nl heeft zo te zien geen IPv6 adres.

xs4all experimenteert al jaren met IPv6 waarom zouden ze de stap nog niet hebben gewaagd om dat soort diensten ook IPv6 enabled te maken?

xserve
02/07/09, 12:48
Misschien moeten we maar een keer een exclusieve IPv6 borrel organiseren voor hosters die IPv6 aanbieden op minsten 3 diensten (dns/mail/web)? :thumbup:
Yes, eindelijk iets waar ik bij hoor. Gezellig met z'n tienen aan de zuip, als iedereen kan. :)

Tim.Bracquez
02/07/09, 13:07
Waarom komen sites zoals ispgids niet met zo iets? Gelijk die dat geen IPv6 bieden in de achtergrond duwen. Zo ga je bedrijven stimuleren er iets aan te doen.

De isp top 25 ook alle bedrijven uitgooien die geen IPv6 enabled site hebben... Het klinkt een beetje 'hard' maar bijna niemand gaat het implementeren omdat het teveel moeite kost en soms geld... en zeker niet als er geen belangen naar zijn. Dan zouden die belangen kunnen gecreerd worden door dergelijke IPv6 projecten...

Een borrel zou altijd wel leuk zijn.

Japje
02/07/09, 13:15
Waarom komen sites zoals ispgids niet met zo iets? Gelijk die dat geen IPv6 bieden in de achtergrond duwen. Zo ga je bedrijven stimuleren er iets aan te doen.

De isp top 25 ook alle bedrijven uitgooien die geen IPv6 enabled site hebben... Het klinkt een beetje 'hard' maar bijna niemand gaat het implementeren omdat het teveel moeite kost en soms geld... en zeker niet als er geen belangen naar zijn. Dan zouden die belangen kunnen gecreerd worden door dergelijke IPv6 projecten...

Een borrel zou altijd wel leuk zijn.


Goed idee, maar ik denk dat de meeste vergelijkings sites dat niet durven..
IPv6 zou wat mij betreft verplicht gesteld mogen worden als het gaat om hosting. Je doet nu toch ook je best om op IPv4 te hosten, waarom dan niet op IPv6..

pvdpf
02/07/09, 13:22
Het is toch niet de taak van een vergelijking site om providers aan ipv6 te brengen.
Maar ja, als niemand het doet.
Eigen zou iedereen over moeten stappen op ipv6 behalve de regering.
Dan zullen ze in eens heel snel de zaken kunnen regelen.
Wat ik wil zeggen is dat de overheid de overgaan naar ipv6 (deels) moeten subsidiƫren.
Nederland wil graag mee voorop lopen in de technologisch ontwikkelingen, dit is een mooie mogelijkheid daarvoor.

Tim.Bracquez
02/07/09, 13:26
Het is toch niet de taak van een vergelijking site om providers aan ipv6 te brengen.
Maar ja, als niemand het doet.
Nee zeker niet hun taak, maar ginds moet wel opgenomen worden dat je kan aanduiden 'wij bieden IPv6'. Zo kan je pas vergelijken.

Maar als niemand het stimuleerd moet toch iemand het doen...

Zie trouwens dat Japje dit heeft gestart: http://www.webhostingtalk.nl/ipv6/150888-waarom-bied-jij-nog-geen-ipv6-aan.html

pvdpf
02/07/09, 13:33
Maar als niemand het stimuleerd moet toch iemand het doen...



Mee eens.


Maar het kunnen vergelijken of iemand IPV6 network ready is lijkt me een goed plan... Arnoud?

Ber|Art
02/07/09, 15:03
Ook hier maar even de LinkedIn groep van IPv6 Task Force vermelden: http://www.linkedin.com/groups?gid=2079664

MathijsK
16/09/09, 13:58
Groot probleem bij hosting is dat je klanten een hosting panel verwachten waarop ze subdomeinen, databases, mailadressen e.d. kunnen beheren op een eenvoudige manier.
Velen gebruiken daar standaard oplossingen voor en die standaard oplossingen zien het licht nog niet echt wat ipv6 betreft.

Ik weet niet waar dat aan ligt, lopen wij in Nederland vooruit? Zo moeilijk is het ook weer niet om het te implementeren namelijk. Een heleboel dingen worden er juist eenvoudiger door. Geef een /80 per server uit en elke virtualhost zijn eigen /128. Iedere https kan ook gewoon zijn eigen ip krijgen, dus dat probleem is ook direct opgelost.

Ik zie de wereld het liefste vandaag nog overstappen maar blijkbaar delen maar weinig die mening.

Domenico
16/09/09, 14:34
Als we naar de grote drie wat betreft conrole panels kijken is daar inderdaad iets over te zeggen maar tegelijkertijd zullen er wel belangrijke redenen zijn dat het nog niet is geimplementeert.

Jij zegt dat het makkelijk is maar we hebben het hier niet over een eigen op zichzelfstaande server IPv6 ready maken maar deze partijen moeten software uitrollen die zichzelf automatisch moet updaten op honderdduizenden verschillende servers wereldwijd (elk met eigen configs). Kun je je voorstellen wat er gebeurt als dat fout gaat? ;)

Ik kan me wel voorstellen waarom het zolang duurt en nog wel even gaat duren. Daarnaast denk ik dat er naast dit nog meer komt kijken en we weten hier allemaal dat er genoeg site/server bezitters maar ook hosters zijn die niet echt weten waar de klepel hangt ondanks dat ze de klok wel hebben horen luiden (of zelfs dat niet eens) dus ja ik ben erg benieuwd wat er nog allemaal gaat gebeuren...

MathijsK
16/09/09, 17:56
Tja, makkelijk is een groot woord misschien, maar technisch gezien is het geen superingewikkelde opgaaf toch?

De services zijn er vrijwel allemaal klaar voor, bij mij werken ze al een tijdje met ipv6 in ieder geval, alleen zonder hosting panel.

Al zou het alleen maar optioneel zijn bij de hosting panels, dat zou al een hoop schelen.

Pur
16/09/09, 18:53
De services zijn er vrijwel allemaal klaar voor, bij mij werken ze al een tijdje met ipv6 in ieder geval, alleen zonder hosting panel.


De wereld is natuurlijk groter dan de software die je zelf draait.

Sowieso zijn heel veel web applicaties nog niet erg IPv6 geschikt. Als je bijv een CMS neemt dan is soms de basis CMS wel IPv6 ready maar plugins weer niet.

VBulletin was toch geloof ik ook nog niet IPv6 geschikt?

Domenico
16/09/09, 19:24
Pascal zegt het goed en ik zei het eigenlijk ook al. Het gaat niet om je eigen systeem met die paar applicaties die je kent draait maar genoemde partijen hebben met veel meer andere producten en configuraties te maken en dat maakt zeker een automatische update een hele grote opgaaf.

vBulletin is zeker nog niet IPv6 ready en dat komt dan ook pas met versie 4.0. De Alpha test daarvan is al in volle gang en ik denk dat de komende maanden de eerste beta wel te verwachten is.

Voor de rest is wht vrijwel IPv6 ready en aangezien wht in het geweldige datacentrum van BIT draait zit het ook netwerktechisch wel goed. ;)