PDA

Bekijk Volledige Versie : Via email een bestelling op een website plaatsen



ProLiSo
01/07/09, 14:43
Hallo allen,

Wat vinden jullie van de volgende stelling:

Zoals reeds uit de conclusie van repliek moge blijken is er in onderhavige kwestie sprake van een via electronische weg afgesloten contract/overeenkomst.
Deze overeenkomst is ontstaan na een op [datum] via website van eiser ontvangen bestelling voor een reseller pakket 1 met een domeinnaam. Deze bestelling is geplaatst middels een emailbericht, welke is verstuurd vanaf de internetverbinding met IP adres [ip-adres]. Daar het hier een digitale opdracht betreft is hiervan geen fysiek papieren contract voorhanden; gegevens met betrekking van de opdracht worden echter opgeslagen in de database van eiser. Eiser overlegt een uitdraai van de database van de geplaatste bestelling.

Uitdraai database:

INSERT INTO `facturen` VALUES (hele hoop data velden)
INSERT INTO `klantgegevens` VALUES (hele hoop data velden)

De 'uitdraai' van de database bestaat uit twee SQL insert statements

kutagh
01/07/09, 15:39
Het kan in principe een idee zijn, maar dan moet het duidelijk zijn en geen fouten mogen maken.

Erik H.
01/07/09, 15:45
Een "uitdraai" op basis van INSERT ? Ben geen database expert maar dat lijkt me toch wel een beetje apart hoor ...

marsipulami
01/07/09, 17:13
ik vind het een beetje een vaag verhaal, wat is nu eigelijk de stelling?

ProLiSo
01/07/09, 17:33
ik vind het een beetje een vaag verhaal, wat is nu eigelijk de stelling?

De stelling is dat het volgens eiser mogelijk is om via een emailbericht een bestelling te plaatsen op een website.

kutagh
01/07/09, 18:12
Ach, duidelijker.

Ik zeg van niet, tenzij aangegeven door de website eigenaar. Als iemand wilt bestellen behoort hij dat te doen via de bestelmethode van de eigenaar.

nielsrenselaar
01/07/09, 19:18
Volgens mij is zijn vraag (als hij uberhaubt een vraag heeft) of het bestellen van een product of dienst per mail een overeenkomst is. Volgens mij heeft hij een klant die aangeeft dat hij de dienst toch niet wil, en per e-mail heeft besteld. (of ontkent dat hij of zij heeft besteld).

Zit ik warm? (eerste x reacties gaan over je vraag stelling, volgens mij moet dat al een hint zijn om je vraag stelling aan te passen)

Erik H.
01/07/09, 20:18
De stelling is dat het volgens eiser mogelijk is om via een emailbericht een bestelling te plaatsen op een website.

Is dit nu een hele stomme stelling of snap ik je nog steeds niet ?

Het is een beetje een stelling als "Volgens eiser is het mogelijk om een biertje te bestellen bij de kroeg via een briefje om de nek van een postduif".

Wat is je vraag, waar wil je heen, waar dient het voor ? Dit is echt behoorlijk onduidelijk. En blijkbaar niet alleen voor mij ...

kutagh
01/07/09, 20:56
Ik denk dat hij bedoelt "Moet het mogelijk zijn om via een emailbericht een bestelling te plaatsen op een website?" waarop ik zeg "Tenzij het op de website vermeldt staat als een geldige bestelmethode, nee".

Erik H.
01/07/09, 21:04
Ik denk dat hij bedoelt "Moet het mogelijk zijn om via een emailbericht een bestelling te plaatsen op een website?" waarop ik zeg "Tenzij het op de website vermeldt staat als een geldige bestelmethode, nee".

Ja maar die stelling is toch onzinnig. Als je iets bestelt OP een website dan bestel je het OP die website. Bestel je het per E-MAIL dan bestel je per E-MAIL. Bestel je het telefonisch, dan is de bestelling telefonisch etc etc.

Als je een bestelling niet op een website doet, dan doe je hem niet op een website. Dus NEE, als je iets bestelt via de e-mail en niet op de website dan bestel je het niet op de website.

Teruglezend naaar wat ik hier boven typ... mensen wat een onzinnig verhaal.

ProLiSo
01/07/09, 21:13
Ik zal het proberen te verduidelijken.

Bovenstaande stelling is van een gerechtsdeurwaarder, deze beweert dat er een bestelling is gedaan via de website van eiser.

Daar is op zich niet zo veel mis mee, echter beweert eiser dat de bestelling via de website gedaan is met een emailbericht. en het is naar mijn idee gewoon niet mogelijk om met een email bericht een bestelling te plaatsen op een website.

Dus in stappen:

1) gedaagde stuurt een emailbericht naar de website van eiser
2) met deze email doorloopt gedaagde de bestelprocedure (stap 1, stap 2 enz..)
3) er is een overeenkomst.

En voor de uitdraai van de database: Eiser probeert hiermee aan te tonen dat er op [datum] een bestelling is geplaatst door gedaagde.

Nu zijn twee insert statements al op zich geen uitdraai maar simpelweg dat er gegevens in een database worden toegevoegd.

Nu wil ik graag meningen van andere hostingbedrijven of het inderdaad mogelijk is om middels een emailbericht een bestelling te plaatsen op een website en of de 'uitdraai' van de database een bewijs is van een bestelling.

Ik hoop dat het een beetje duidelijker is nu :)

swedendedicated
01/07/09, 21:22
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Gewoon een scriptje die de mails kan uitlezen op bepaalde punten en die verwerken in een database. Alleen lijkt het me sterk dat zo'n methode gebruikt wordt.

Pur
01/07/09, 21:33
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Gewoon een scriptje die de mails kan uitlezen op bepaalde punten en die verwerken in een database. Alleen lijkt het me sterk dat zo'n methode gebruikt wordt.

Technisch is het mogelijk om een mail te parsen. Alleen bestel je dan nog steeds niet *op* de website imho.

Ahmed
01/07/09, 21:39
de bestelling is toch ook 'geplaatst' via de website als de bestelling na het invullen van de gegevens op de website, per email naar de eigenaar worden verstuurd. Die het daarna al dan niet handmatig toevoegt aan de database?

ICTRecht
01/07/09, 22:00
Op zich stelt de wet geen eisen aan hoe je een overeenkomst sluit. Je kunt dus per e-mail, maar ook per telefoongesprek, handjeklap, postduif of bierviltje een overeenkomst sluiten. Als je dat niet wilt als aanbieder, dan moet je beperkingen stellen, bijvoorbeeld dat bestellingen voor een hostingpakket via de site moeten worden doorgegeven. Dan kan een klant dus niet meer telefonisch bestellen. Maar de bewijslast ligt wel bij de hoster dat hij aangegeven heeft dat er via een bepaalde weg besteld moet worden.

De opmerking over de INSERT statements snap ik niet. Heeft die deurwaarder iets overlegd met een INSERT statement erop? Dan moet het wel een hele erge digibeet zijn geweest.

Of wacht eens, bedoel je dat de eiser zegt dat jij een contract met hem hebt? De INSERT in zijn database is iets dat gebeurt als je via zijn site bestelt: dat is dan op zich een aanwijzing ("bewijs") dat je via zijn site besteld hebt. Zeg maar "er zit geld in de kassa dus iemand heeft iets van me gekocht".

Maar enige context zou inderdaad fijn zijn.

Arnoud

Pur
02/07/09, 09:48
Of wacht eens, bedoel je dat de eiser zegt dat jij een contract met hem hebt? De INSERT in zijn database is iets dat gebeurt als je via zijn site bestelt: dat is dan op zich een aanwijzing ("bewijs") dat je via zijn site besteld hebt. Zeg maar "er zit geld in de kassa dus iemand heeft iets van me gekocht".


Gezien hoe de TS zijn vraag stelt ga ik er vanuit dat hij inderdaad de partij is die het contract per email vanaf een bepaald ip adres heeft afgesloten.

Wellicht is het volgende gebeurd:

Klant plaatst bestelling per website
Hosting bedrijf stuurt mail naar klant met overzicht van bestelde en vraagt om akkoord te geven per ommegaande.
Klant replied op de mail dat hij akkoord is.

Hoe dan ook de daadwerkelijke mail meesturen in plaats van een stel insert statements had nuttiger geweest volgens mij.