PDA

Bekijk Volledige Versie : Verontrustend aantal kliks Adwords



Derek-Jan
28/06/09, 19:50
Dagelijks heb ik binnen de betreffende campagne zo'n 50 kliks.

Gisteren had ik er ineens 314 (analytics maar 148 bezoekers...?!?)

Vandaag loopt het dezelfde kant op.

Dit is natuurlijk opvallend en zeer verdacht. Uit analyse blijkt dat er vanuit een 40 tal plaatsen 1 a 4x geklikt is met een bezoekduur van 0 en aantal paginaviews van 1.

Mijn ads zijn absoluut relevant, de gebruikte zoekwoorden ook. Iemand die klikt weet absoluut wat hij kan verwachten.

Daarbij heb ik nu een ctr van 19% wat natuurlijk erg hoog is. Normaal zo'n 3%.

Heb inmiddels melding gedaan bij google van verdachte kliks maar vrees dat dit een moeilijke situatie is.

Ik verdenk mijn naaste concurenten van een vies spelletje maar dit word heel moeilijk te bewijzen natuurlijk. Hopelijk heb ik een langere adem als diegene die klikt maar het is wel zonde geld.

Iemand tips/advies/ervaringen?

Thomas.R
28/06/09, 20:05
Kun je niet het IP adres uit je logs halen? Er is dan best veel te vinden op het internet. Zo ben ik ook eens achter zo`n grappenmaker gekomen.

Ramon Fincken
28/06/09, 20:18
Kun je niet het IP adres uit je logs halen? Er is dan best veel te vinden op het internet. Zo ben ik ook eens achter zo`n grappenmaker gekomen.

Adsense is een iframe dus op servert van google, hoe wil je dan exact weten of iemand geklikt heeft?
Je kan alleen de IP's vinden van de mensen die een pagina hebben bezocht waar ook google ads op stonden.

Derek-Jan
28/06/09, 20:18
Dus het verschil tussen die 300+ van adwords en die 160 van analytics zou wellicht 1 klikker kunnen zijn die door analytics maar 1x geregistreerd is ?

Derek-Jan
28/06/09, 20:30
Adsense is een iframe dus op servert van google, hoe wil je dan exact weten of iemand geklikt heeft?
Je kan alleen de IP's vinden van de mensen die een pagina hebben bezocht waar ook google ads op stonden.

Betreft hier een Adwords campagne die linkt naar mijn website, dus geen adsense.

Ramon Fincken
28/06/09, 21:52
Ah excuus! Dan kun je aan de hand van de referrer inderdaad IP adressen in je eigen access logs achterhalen.

Derek-Jan
28/06/09, 22:08
Ah excuus! Dan kun je aan de hand van de referrer inderdaad IP adressen in je eigen access logs achterhalen.

Daar ben ik nu mee bezig, is er een bepaalde manier om dit uit te filteren?

Heeft elke klik vanuit adwords een unieke url ?

Is er een programma waarmee ik die logs makkelijk kan lezen cq sorteren op ip of zoiets? Heb nu 1 dag in een worddoc geopend maar dat is 5mb aan text...

mikeh
28/06/09, 22:12
perl/grep + regex en een sh shell :-)

Derek-Jan
28/06/09, 22:30
perl/grep + regex en een sh shell :-)

Dat gaat boven mijn pet :(

Ramon Fincken
28/06/09, 22:31
ik heb die file eens gesplitst en in mysql gegooid. kun je fijn op ip etc zoeken.

ik ken helaas geen progjes die dat voor je doen, al verwacht ik wel dat ze er zijn.

grote files in windows laden is een ramp. probeer textpad eens opent zonder pc traag te maken files van 150mb

ewoutz
28/06/09, 23:00
of editpadpro, kan je gratis downloaden

mikeh
29/06/09, 02:26
Dump die access log ergens online en drop een link in PM ?

Derek-Jan
10/08/09, 18:17
Even een update op dit verhaal.

Heb dus contact opgenomen met Google, hierop werd prompt gereageerd.

Eerst een standaard uitleg gekregen, toen heb ik het nogmaals uitgelegd met meer informatie.

Men heeft dan gevraagd om alle specifieke info zoals logs etc en men ging het uitzoeken.

Na een week heb ik dan weer mail gehad van hun. Er bleek een verhoging van zoekopdrachten met mijn keyword. Dat zou de verhoogd aantal kliks veroorzaakt hebben.

Hierna ben ik er niet meer op doorgegaan :

Dit klopt namelijk niet, want dan zou je ctr gelijk moeten blijven en die was bij mij verdubbeld terwijl de gemiddeld tijd op de site nihil was geworden.

Conclusie : Google reageert snel en goed op vragen. De mails waren persoonlijk, ze schreven mijn naam een paar keer fout en men wist over welke campagne het ging zonder dat ik dat gespecificeerd had (heb diverse campagnes lopen).
Echter ben ik het niet eens met hun conclusie en daar sta je dan als kleine man tegen over de reus.

Heb nu mijn campagnes danig aangepast en heb met een lager budget dezelfde opbrengst. Maar je moet dus wel continue volgen wat er gebeurt anders kom je voor onaangename verassingen te staan. Ik loop elke dag al mijn campagnes door en pas aan indien noodzakelijk.

Triloxigen
10/08/09, 19:23
Analytics werkt niet op gebruikers met firefox en adblock plus of andere adblockers geïnstalleerd, let daar even op.

massie5
10/08/09, 19:49
Zet het inhoudsnetwerk uit. Dit kan nml frauduleuze kliks opleveren, daarnaast zorgt het inhoudsnetwerk per definitie voor conversiedaling. Probeer het eens en let us know!

Derek-Jan
10/08/09, 20:38
Analytics werkt niet op gebruikers met firefox en adblock plus of andere adblockers geïnstalleerd, let daar even op.

Dat is helemaal nieuw voor mij. Vermeld Google dat ook ergens in hun handleidingen?

Men schreef dit wel aan mij, niet zo zeer specifiek maar wel dat niet alle bezoekers geregistreerd worden.

Dus dat zou verklaren waarom er verschil zit tussen kliks en bezoeken in analytics..... niet veel maar toch wel enkele.

Triloxigen
10/08/09, 22:02
Dat is helemaal nieuw voor mij. Vermeld Google dat ook ergens in hun handleidingen?

Men schreef dit wel aan mij, niet zo zeer specifiek maar wel dat niet alle bezoekers geregistreerd worden.

Dus dat zou verklaren waarom er verschil zit tussen kliks en bezoeken in analytics..... niet veel maar toch wel enkele.

Nee, want Google heeft er geen controle over. Veel andere adblockers blokkeren dit ook (net zoals adsense, etc).

Daarom kun je het beste uitgaan van server logs.