PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke linux versie



roentje
25/06/09, 01:45
Beste mensen,

Ik heb momenteel een windows server 2003 draaien met exchange met een domeinnetwerk daaraan vast,, nu zit ik met het licentie probleem..
Hij wordt ook gebruikt als webserver..

Nu is heb ik de volgende vragen:
- Welke linux distru raden jullie aan?
- Welke software(open source) raden jullie aan voor exchange te vervangen, waarmee ik ook activesync kan synchroniseren,, dit voor de windows mobile phones.
- Kan ik ook een domeinnetwerk aanleggen met windows computers?

Groet,

Jeroen

rackhost.be
25/06/09, 01:52
Welke linux distru raden jullie aan?

debian

rackhost.be
25/06/09, 01:57
voor exchange alternatief, ook voor linux, bekijk dit even : http://www.kerio.nl/kms/kms67.php

Marin
25/06/09, 01:58
Gebruik even de zoekfunctie op het Forum. Je komt veel tegen hierover.

- Linux.. Als je geen ervaring hebt zou ik beginnen met CentOS/Ubuntu/Fedora
- Kijk eens naar Zarafa. Is niet gratis helaas, maar de meeste exchange vervangers zijn dit niet.
- ActiveDirectory: Er zijn wat mogelijkheden, gebruik google eens je zult verbaasd staan ;)

Als je beginnend bent met linux zet je zoiets niet "even" op. Dit vereist wel wat kennis.

Tim.Bracquez
25/06/09, 01:59
Er zijn al enkele toppics geopend over welke linux distro, zoek daar even op met de zoek functie. Er is geen betere of slechtere distributie zolang je beheerder er maar vlot mee kan werken. Want bij dat laatste zit (bijna) altijd het probleem.

Exchange alternatieven vind je ook in de zoek functie, zijn al meerdere goede toppics over gemaakt.

Je kan met LDAP je DC vervangen... echter google geeft je vele mogelijkheden zoals DigiState je laat weten.

NedBoys
25/06/09, 10:58
Misschien moet je eerst een Exchange vervanger zoeken en kijken welke eisen die nodig heeft. Kijk dan naar een aantal Linux distro's en ga bekijken hoe de ervaringen zijn in combinatie met de software.

roentje
25/06/09, 11:46
Weet iemand een goede gratis vervanger van exchange met push mail?

Marin
25/06/09, 11:49
Weet iemand een goede gratis vervanger van exchange met push mail?

Lees jij uberhaupt de antwoorden wel?

roentje
25/06/09, 11:51
Uhh jaa...

Sander-
25/06/09, 11:55
Uhh jaa...

Doe dan nog maar een keer en lees dan ook even de links die ind e antwoorden staan er zijn hier al 2 vervangers genoemd.

Marin
25/06/09, 11:59
Uhh jaa...

Wat ben je dan tegen gekomen in de zoekfunctie?

hrodenburg
25/06/09, 12:00
Ik wil je natuurlijk niet de-motiveren, maar als je je nu aan het oriënteren bent op linux distributies, is de ambitie om ook gelijk je exchange te vervangen misschien iets te ver geschoten. In ieder geval hoop ik dat je een hoop geduld hebt, want ik vermoed dat het eea. niet vanzelf zal gaan.
Een windows servertje met exchange is simpel op te zetten. Een linux server waar je je werkstations op kunt aanmelden met een vervanging van exchange ben je toch wel heel wat langer mee bezig vermoed ik zo.

roentje
25/06/09, 12:00
Ja en dan zie je ook dat deze betaald zijn...

Marin
25/06/09, 12:03
Ja en dan zie je ook dat deze betaald zijn...

Ja, voor niets gaat helaas nog steeds alleen de zon op...

MMaI
25/06/09, 13:00
neem ook eens een kijkje op mijn blog voor een kleine groupware vergelijking.
Mocht je serieus advies willen dan kun je altijd via PM contact opnemen voor een vrijblijvend advies of een aanbieding waarbij alles door mij wordt opgezet.

roentje
25/06/09, 13:04
Beste mensen,

Ik heb besloten het volgende te gaan doen:
Debian
Kerio
PHP, Apache, MySQL
En als control panal kloxo van lxlaps of weet iemand een betere??

Dit laat ik draaien op een
Intel duo core 2.8 ghz
4gb intern geheugen
250gb harddisk

Wat denken jullie hiervan en gaat dit draaien??

MMaI
25/06/09, 13:27
weet je de zoekfunctie van dit forum uberhaupt wel te vinden?
http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/150180-eigenaar-lxlabs-hypervm-lxadmin-kloxo-pleegt-zelfmoord.html

rayit
20/08/09, 22:00
Zimbra is mooie email client /exchange vervanger .... en gedeeltelijk gratis..

XBL
22/08/09, 01:42
Wat jij noemt gaat wel draaien. Al hangt het er natuurlijk wel vanaf wat je gaat doen met je webserver en database.

Wat wil je met het controlpanel doen? Daar zou ik mijn keuze op baseren. Als het alleen maar exchange-achtig + een website is, dan zou ik een controlpanel achterwege laten.

Overigens ook een mooie combi: Zarafa (exchange vervanger) en z-push voor activesync (werkt in principe met elke IMAP server).

wonko
22/08/09, 07:55
dat zou moeten draaien, maar een systeem valt of staat met de kennis en kunde van de systeembeheerder, en niet zozeer met de distributie die gekozen wordt

johan.smits
22/08/09, 11:03
dat zou moeten draaien, maar een systeem valt of staat met de kennis en kunde van de systeembeheerder, en niet zozeer met de distributie die gekozen wordt

100% mee eens.
Als je start zul je veel moeten zoeken / googelen.
Een goede tip is www.howtoforge.net hier kun je heel veel tutorials vinden welke bijna dummy proof zijn.

Maar een AD komt wel wat meer bij kijken, onder W2k3 is dit vele male makkelijker, maar draai zelf intern ook met een debian AD en werkt prima.

Yapser
22/08/09, 16:17
Mja ach, het grootste verschil tussen distro's is de package management imho. Als je apt-get fijn vind blijf je wat sneller hangen bij Debian-achtige distro's terwijl yum-adepten liever CentOS en Fedora e.d. gebruiken :)

The-BosS
22/08/09, 16:50
Mja ach, het grootste verschil tussen distro's is de package management imho. Als je apt-get fijn vind blijf je wat sneller hangen bij Debian-achtige distro's terwijl yum-adepten liever CentOS en Fedora e.d. gebruiken :)

En als je het toch wat stabieler wilt is het toch meestal zelf compile vanuit de source, het is niet zozeer de vraag met welke distro werk je graag. Maar meer is gesupport door de software die je gebruikt. Zo heb ik vroeger moeten overstappen van FreeBSD naar Gentoo omdat nieuwe software niet werkte onder BSD. Tijd later dan van Gentoo naar Ubuntu moeten overstappen voor zelfde reden. En nu gebruik ik centos omdat software op 64bit alleen op RHEL (en clonen) gesupport is. Dus voor je begint met een server installatie eerst even kijken of deze wel geschikt is voor je software, anders kan je opnieuw beginnen (of mag je heel veel rescripting gaan doen)

roentje
22/08/09, 19:43
Ik heb eventjes nagedacht en besloten om het volgende door te gaan voeren op onze server:

OS -> Debian
Mail -> Zimbra (open source)
DNS -> Bind
Webserver -> PHP5, MySQL, Apache
Controlepaneel -> web://cp

Hoe denken jullie hier over?

Groetjes,,

ilnee
22/08/09, 20:09
Besef wel dat Zimbra niet voor Debian 'lenny' ondersteund wordt.

roentje
22/08/09, 20:12
Draait ubuntu stabiel met zimbra? en de rest wat ik wil?

ilnee
22/08/09, 20:23
Heb een tijdje Zimbra 4.x op Ubuntu 6.06 LTS gedraaid, dat ging prima. Ik neem aan dat 8.04 LTS niet minder stabiel (al dan niet in combinatie met Zimbra) geworden is. Kijk eens op hun forum om daar over ervaringen te lezen. Wat betreft de overige services die je wilt draaien: ook daar ben je zo achter als je even zoekt. Houd er wel rekening mee dat Zimbra het niet prettig vindt om naast Apache te draaien - om beiden werkende te krijgen zul je wel wat moeite moeten doen.

web://cp heb ik nooit gebruikt, maar de laatste stable release is bijna vier jaar oud...weet je zeker dat je dat wilt gebruiken?

roentje
22/08/09, 20:27
iemand nog freeware/opensource ideeen ipv zimbra en webcp voor debian?

ilnee
22/08/09, 20:30
Om daar dan weer de standaard vragen over te beantwoorden waar je verder (ogenschijnlijk) niets mee doet? Sorry, heb wel wat beters te doen.

roentje
22/08/09, 20:32
Ik doe er heus wel wat mee hoor,, alleen wil eventjes weten of er meer dingen zijn zoals zimbra en kerio... omdat ik wel gewoon de nieuwste debian wil gebruiken...

mikeh
22/08/09, 20:54
syn3 voor mail is echt _de_ bom :-)

roentje
22/08/09, 21:10
voor de mail ga ik zarafa gebruiken...

roentje
23/08/09, 14:06
ik heb debian geïnstalleerd alleen ik krijg met geen mogelijkheid de internet/lan verbinding aan de praat.. iemand een idee hoe ik dit kan doen?? De lan poort zit op mijn moederbord dat is de ASUS P5QL PRO

The-BosS
23/08/09, 20:03
Houd er wel rekening mee dat Zimbra het niet prettig vindt om naast Apache te draaien - om beiden werkende te krijgen zul je wel wat moeite moeten doen.

Zimbra gebruikt standaard apache, dus kan je deze ook gebruiken voor andere websites. Staat zelfs een howto op hun wiki hoe je hun apache.conf kan vinden en aanpassen.

roentje
23/08/09, 20:27
probleem met internet is al opgelost...