PDA

Bekijk Volledige Versie : 2008 IIS7 icm MySQL / PHP performance



hgerrit
23/06/09, 13:38
Beste allemaal.

Ik ben de laatste tijd bezig met het inrichten van een aantal webservers gebaseerd op windows 2008 (SP2)
de volgende situatie is het geval:
dedicated iis7, dedicated mysql, dedicated storage (windows 2008 DFS)

Het volgende is het geval.
Bij een test van een joomla site merk ik vertraging op bij het benaderen van de site.
Op IIS7 geef ik aan dat de content op de dfs share staat \\domain\sites\domein.nl
in de joomla settings geef ik de dedicated mysql server op met bijbehorende credentials. tevens de $mosconfig_absolute_path
de absolute path is uiteraard ook op de storage (wordt in configuration.php aangegeven als \\\\domain\\sites\\domein.nl
Maar nu merk ik dat er toch een bepaalde vertraging in zit, zon 0,5 sec voordat de pagina wordt weergegeven.
Als ik de absolute_path verander naar een lokale locatie (waar de content ook staat) dan is de vertraging verdwenen. (de locatie in IIS is nog steeds de DFS locatie)

Ik heb ook de op de webserver de lokal map gedeeld en in de absolute path verwezen naar \\\\localhost\\domein.nl
Ook dan is er een vertraging (wat dus fysieke netwerk issues uitsluit)

Is er iemand die dit bekend voorkomt?

Rechten zijn voor troubleshooting geheel opengezet, evenals interne firewalls.

Kan het kloppen dat joomla sites moeite hebben wanneer de content op een netwerk share en/of DFS share staat?

Ik maak gebruik van Fast-CGI PHP

Wellicht dat iemand mij een schop in de goede richting kan geven om deze weliswaar kleine, maar irritante vertraging op te lossen?

thnx

Digiover
23/06/09, 14:34
Long shot, maar welke mysql client library van PHP heb je geinstalleerd staan? (hint: zoek door dit sub-forum).

//edit: excuses, vergeet deze vraag. Ik had over de zin

Als ik de absolute_path verander naar een lokale locatie (waar de content ook staat) dan is de vertraging verdwenen. (de locatie in IIS is nog steeds de DFS locatie) heen gelezen...

Ingvald
23/06/09, 15:34
Kan te maken hebben met DNS resolving. Kan je even kort schetsen hoe je volledig omgeving eruit ziet? Welke DNS servers gebruikt de IIS server? Maak je gebruik van AD?

hgerrit
23/06/09, 17:07
Dns heb ik al volledig doorgelopen. heb gebruik gemaakt van de interne AD integrated DNS, externe DNS, hosts file gebruikt. Lijkt niet hieraan te liggen. (ps als je het persee wil weten wil ik het wel even proberen toe te lichten, ik hoor het wel)

Om het e.e.a te illustreren heb ik even 2 testpagina's gemaakt:

allebeid dezelfde mysql DB, dezelfde IIS7 server, dezelfde app.pool, etc etc
enige verschil:

Deze verwijst in IIS7 naar: D:\Site\Joomla\
Snelle Joomla (http://joomlafast.plof.nu)
Deze verwijst in IIS7 naar: \\localhost\joomla\
Langzame Joomla (http://joomlaslow.plof.nu)

Dit is beide dezelfde folder, alleen de manier hoe ze aangesproken worden is dus verschillend.

Ik heb dus even de storage server buiten beschouwing gelaten. Aangezien het op unc conncetie naar localhost ook fout loopt

Ook al geprobeerd LUAFV uitgezet, geen resultaat.

PS: Deze joomla site heeft geen $mosconfig_absolute_path in de configuration.php staan, dus mijn eerste post geeft wellicht een vertekend beeld.

gjtje
23/06/09, 17:30
Kan je zien wat Joomla doet op dat moment? Bijvoorbeeld de hele map doorfietsen gaat lokaal een stuk sneller dan vanaf de netwerk schijf.

w3rd
23/06/09, 22:28
Heb je al rond gekeken op IIS.net? (http://forums.iis.net/1048.aspx)
Ervaring leert dat de informatie daar in veel gevallen zeer bruikbaar is.

Vooral in het volgende artikel staan erg veel bruikbare links:

http://learn.iis.net/page.aspx/529/shared-hosting-guidance-content-map/

hgerrit
23/06/09, 23:40
Bedankt voor jullie snelle input.
Ik had deze documenten reeds doorgenomen (grofweg). De configuratie komt overeen met de beschreven instellingen.
Normale sites doen het dan ook perfect! en snel. behalve PHP met MySQL (joomla dus)
Dus ik weet ook niet zeker of ik het probleem moet zoeken bij IIS7...misschien wel bij de rendering van PHP...of de manier hoe FCGI omgaat met PHP o.i.d.

gjtje: Wat joomla doet, heb geen idee...lijkt wel alsof hij inderdaad de hele content van de site 'laadt' ofzo en daarna de pagina weergeeft. Maargoed, is dit normaal?

Laatste status: ik heb de performance monitor gestart en na wat proberen viel het volgende op:
de counter TCP4/ segments /sec schiet tegen het dak aan wanneer de joomla site opgevraagd wordt...en bij elke klik op een menu-link voor het opvragen van bijv 'news'
Bij een normale site die via een unc pad (al dan niet naar \\localhost\share of \\server\share) komt deze counter niet boven de 8 procent uit.

Misschien dat hiermee wat lichtjes gaan branden?

gjtje
24/06/09, 01:06
'k Heb even gekeken met filemon en Joomla opent een hele berg bestanden, allerlei library bestanden en componenten van 't CMS. De default news pagina zijn ongeveer 8000 file operaties (query, lezen, sluiten, etc), home zijn er 10000.

Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld onze website in dotnetnuke, die heeft 700 operaties voor de home pagina, een andere pagina nog geen 600. Joomla lijkt niet erg vriendelijk om te gaan met je disk io. ;)

Mogelijk kan je het verkeer nog wat tweaken maar het blijven een hele hoop operaties. Lokaal zal je dat niet zo snel merken (hoewel het wel een belasting is van je disks) maar bij het netwerk zullen dat soort kleine transacties relatief veel last hebben van de overhead van het share protocol (smb2 in dit geval). nfs heeft mogelijke een wat kleinere overhead dus dat zou dan iets sneller kunnen zijn, hoewel smb2 ook al een hele verbetering is t.o.v. smb.

Mogelijk dat een accelerator van php hier nog uitkomst biedt. Anders zou je de data lokaal kunnen zetten op de webserver met een dfs replicatie vanaf de file server.

hgerrit
09/07/09, 11:31
Hey Gjtje,

sorry voor de late reactie.
Bedankt voor je antwoord, het verklaart wel waarom het e.e.a traag is.
wat ik apart vindt is dat er weinig over terug te vinden is op internet van mensen die dit ook ervaren (joomla op storage)
kan zijn dat er weinig gebruik wordt gemaakt MS netwerken, maargoed.

Ik ga binnenkort een afweging maken waar de bestanden te plaatsen.

thx nogmaals.

zebrafilm
11/08/09, 20:27
Al eens geprobeerd om in Joomla de cache aan te zetten en evt naar een local folder te verwijzen?
Het is geen oplossing maar maakt het misschien werkbaar.

Bastiaan