PDA

Bekijk Volledige Versie : Usenet vraagjes



glda19
20/06/09, 11:38
Hi

Hoe kun je zorgen dat je klanten bv kunnen downladen met 2,5 MBit met 2 lijntjes en sneler met merder lijntjes.

En weet iemand hoe een block account juist werkt.
Da is een bepaalde hoeveelheid gb dat mag verbruikt worden bv 100 GB
maar geen duurtijd in zit.
Welke techniek zit er achter die 2.
Ben niet zo thuis in de ineternet servers en wil mij daar inverdiepen.

Glenn

SF-Jeroen
20/06/09, 12:19
Hoe kun je zorgen dat je klanten bv kunnen downladen met 2,5 MBit met 2 lijntjes en sneler met merder lijntjes.

Kun je dit nogmaals proberen te schrijven, ik snap echt niet wat je wilt.

Piwi-Web
20/06/09, 13:07
denkt dat hij elke "lijntje" wilt cappen.

Dirkjan
20/06/09, 14:01
is zoiets niet in te stellen in de server software van je usenet server?

Marin
20/06/09, 14:16
Ja, zoals ik het begrijp wil hij een lijntje cappen. Dat kun je gewoon instellen afhankelijk van de software natuurlijk.

Je zult dus iets specifieker moeten zijn ;)

dennis0162
20/06/09, 14:24
Welke software gebruik je?

Tim.Bracquez
20/06/09, 14:36
tipje, huur iemand in om dat voor je te doen zodat je usenet service goed van start gaat want je zit al in zo'n goedkope wereld... als het fout gaat, dan gaan je klanten gelijk naar iemand anders willen...

@Piwi-Web: Hier in België is het zelfs niet legaal dingen downloaden(toch die dingen dat vooral over usenet gaan)... !

Piwi-Web
20/06/09, 14:41
Zou eerder mij gaan verdiepen in servers en beveiliging voor je zo wie zo al zou nadenken over usenet.
En denk ook eens na over de toekomst (*kuch* Brein *kuch*) ;)

Pur
20/06/09, 15:00
Of ga gewoon eens spelen met de Diablo software. Lees de mailing list archieven door etc.

Lees de config files door. De config files zijn goed gedocumenteerd want je kan gewoon in de manual lezen wat bijv de config optie maxconnperhost is.

Bedenk wel dat als je zelf een news server opzet met meerdere frontend readers dit (bij Diablo iig) een aantal connections is per server. Als de servers dus direct benaderbaar zijn (ipv via een load balancer) kunnen mensen naar elke server individueel een verbinding opzetten waar de maxconnperhost voor geld. Uiteraard zijn er verschillende oplossingen mogelijk.

glda19
20/06/09, 16:43
hi
Nee de bedoeling is eigenlijk het volgende daar ik zou graag block account hebben maar provider bied dit niet aan. Maar hij houd toch wel bij hoe veel iedere klant die inlogt verbruikt of niet.
Dan is dat toch symbel te doen.

Glenn

Pur
20/06/09, 17:58
Eigenlijk is elke vraag die je hebt gesteld tot nu toe erg onduidelijk geweest.

Je wil - heb ik het idee - wel usenet verkopen maar geen usenet platform bouwen. Dus:

A) Stel de vraag / vragen aan je (potentiele) leveranciers. Er zijn genoeg partijen die (whitelabel) het willen resellen.

B) Probeer je vragen duidelijker te stellen (denk eerst even hard na over wat je wil vragen) en leg de situatie compleet uit.

Indien je voor A gaat is B nog steeds wenselijk overigens. Ik denk niet dat veel partijen uit de vragen die je tot nu toe hier heb gesteld erg veel wijs kunnen worden.

Marin
20/06/09, 18:15
Ik snap er geen ** van wat je bedoelt.. Stel je vragen eens in het nederlands.. wat is "symbel"?

chielsen
20/06/09, 18:34
Ik denk dat het gewoon een gebruikersvraag is. Hij wil een blockaccount nemen alleen biedt zijn aanbieder dat niet aan. Daarom vraagt ie of dat moeilijk is / hoe het werkt.

"Maar hij houd toch wel bij hoe veel iedere klant die inlogt verbruikt of niet.
Dan is dat toch symbel te doen."
=>
"Maar hij houdt toch wel bij hoeveel iedere klant die inlogt verbruikt of niet.
Dan is dat toch simpel te doen."

glda19
20/06/09, 19:13
wat is whitelabel ?

Tim.Bracquez
20/06/09, 19:43
wat is whitelabel ?
http://en.wikipedia.org/wiki/White_label_product

SF-Jeroen
20/06/09, 20:06
wat is whitelabel ?

Een usenet opzetten kost je een hele hoop geld. Je zal wat flinke dedicated servers in moeten kopen, heel erg veel dataverkeer en verder iemand die alles voor je gaat doen aangezien je zelf geen enkele kennis hebt.

Een andere optie is inderdaad resellen. Je maakt dan gebruik van een ander usenet maar onder je eigen naam. Je maakt dan een beetje winst op hetgeen wat je betaald aan het hostingbedrijf en wat je zelf vraagt.

Triloxigen
20/06/09, 22:29
Een usenet opzetten kost je een hele hoop geld. Je zal wat flinke dedicated servers in moeten kopen, heel erg veel dataverkeer en verder iemand die alles voor je gaat doen aangezien je zelf geen enkele kennis hebt.

Je moet aan bedragen vanaf 50k gaan denken en aan maandelijkse kosten van ook een 5 cijferig bedrag.
(aannemen dat je klanten hebt)

Piwi-Web
21/06/09, 11:23
Je moet aan bedragen vanaf 50k gaan denken en aan maandelijkse kosten van ook een 5 cijferig bedrag.
(aannemen dat je klanten hebt)

Dat is wel heel kort door de bocht.

Stel eerst eens op wat je wilt bereiken en wat je startkapitaal voor dit "project" is. Ga daarna kijken wat je met dat startkapitaal bereikt krijgt.
Maandelijkse kosten ligt er ook net aan hoeveel servers je ergens onderbrengt, hoeveel dataverkeer er verbruikt wordt (ligt voor een groot deel aan de hoeveelheid klanten) en er komt nog wel meer bij kijken.

Ik zou dus eerst eens goed onderzoeken hoe alles een beetje werkt want ik heb zo'n idee dat je er (bijna) niets van af weet en opeens een ingeving kreeg van "Usenet lijkt me leuk".

Pur
21/06/09, 11:58
Dat is wel heel kort door de bocht.


50k aan initiele investering is echt niet zo ver gezocht hoor. Je hebt enorm veel IO capaciteit nodig en om een beetje leuke retentie te bieden (de huidige feed schommelt meen ik zo gemiddeld rond de 4.5 TB per dag dus om nu 30 dagen retentie te bieden zit je al snel op dat je 150 TB beschikbaar moet hebben en gezien de totale feed nog steeds groeit zal dat alleen maar meer worden.

Een beetje ISP met een eigen news omgeving doet volgens mij aan news verkeer al 12+ gigabit richting de klanten laat staan als je een NSP bent en dus niet het voordeel hebt dat je je het verkeer grotendeels op je eigen netwerk richting je klanten kan afhandelen.

Triloxigen
21/06/09, 12:00
Als je geen tot 5 klanten hebt, ja dan is het allemaal beperkt in maandelijkse kosten.
Maar dat lijkt mij geen business model.

Daarbij veranderd de opslag ruimte die je nodig hebt niet dat je bijna geen klanten hebt dus dat behoud je wel weer. En natuurlijk het datverkeer van het vergaren van alle usenet data is oo niet mis.
(Wat zul je nodig hebben, 1 petabyte lijkt mij geen verkeerde gedachtegang, dat bied tweaknews ook)

Je bent er gewoon niet met een paar 1000 euro.

Piwi-Web
21/06/09, 12:47
Je bent er gewoon niet met een paar 1000 euro.

Dat zei ik ook niet. Wou er meer op richten dat je het niet erg geargumenteerd was.

Ik weet ook dat er een enorme I/O opslag moet zijn en dat dat veel kost. Maar het ligt er nu net aan waar je wilt beginnen :)

Ik zou persoonlijk, als je het wilt aanbieden, voor whitelabel gaan. Dan heb je zo wie zo de startkosten al niet en de maandelijkse kosten zullen ook niet hoog zijn.

Triloxigen
21/06/09, 13:16
Natuurlijk is het niet exact beargumenteerd, ik probeer hier geen business model te verkopen maar het is enkel een schatting.
Maar maak jij dan eens een schatting van minimale kosten, ben erg benieuwd waar jij dan op uit komt ;)

Piwi-Web
21/06/09, 13:30
Natuurlijk is het niet exact beargumenteerd, ik probeer hier geen business model te verkopen maar het is enkel een schatting.
Maar maak jij dan eens een schatting van minimale kosten, ben erg benieuwd waar jij dan op uit komt ;)

Moet dan toegeven dat ik hoger uitkom zelfs wil je het fatsoenlijk doen :sweatdrop:

vipeax
21/06/09, 15:02
Nog een bijkomend probleem bij het zelf opstarten is dat je ook moet uitblinken al wil je klanten, hiervoor heb je eigenlijk 3 factors:
-prijs (zit allemaal eigenlijk wel kort bij elkaar)
-snelheid (incl. verbinding, maar die zijn bij payservers vrijwel altijd goed)
-retentie (vandaag de dag streven de meeste providers naar een retentie van +200 dagen (sommige op weg naar een jaar) en dan wordt opslag een heel erg duur onderdeel want je hebt het dan al echt over gigantische hoeveelheden opslag en om dan nog winst te hebben (zoveel opslag kost heel veel geld en hoe meer klanten hoe minder je per gb per klant eigenlijk betaald).

Ik ben dan zelf ook bang dat het erg moeilijk is om hier een bedrijf in te beginnen en zeker als je niet in meerdere bedrijven zit (en dus niet een groot kapitaal achter de hand hebt hebt om dit goed te ondersteunen).

glda19
22/06/09, 12:41
wat dachten jullie om 20 Mbit 8 lijntjes te verlopen tegen -+12€ / maand

Triloxigen
22/06/09, 12:44
wat dachten jullie om 20 Mbit 8 lijntjes te verlopen tegen -+12€ / maand
Daar kunnen wij niet veel over zeggen, dit ligt maar net aan je eigen kosten structuur natuurlijk.

Marin
22/06/09, 12:44
wat dachten jullie om 20 Mbit 8 lijntjes te verlopen tegen -+12€ / maand

Je hebt 50K liggen? Wat is je businessmodel|? Hoe wil je het terug gaan verdienen etc etc etc

Heb je er uberhaupt wel over nagedacht?

DC^
22/06/09, 13:55
Volgens mij weet de TS niet wat hij wilt gaan doen. Als ik hem was had ik me er wel beter verdiept want zo makkelijk gaat het allemaal niet.

Heb je wel goed over je aanpak gedacht ?
Bijvoorbeeld:
- Hoe krijg ik klanten.
- Welke spullen heb ik nodig (Servers, software etc.)
- Wat wordt mijn kosten patroon

Paulewk
22/06/09, 14:13
wat dachten jullie om 20 Mbit 8 lijntjes te verlopen tegen -+12€ / maand

Dan ben je vele malen duurder dan de marktleiders en heb je nog niet eens gesproken over enige vorm van investering.

Triloxigen
22/06/09, 14:19
Dan ben je vele malen duurder dan de marktleiders en heb je nog niet eens gesproken over enige vorm van investering.

Tweaknews vraagt 15,- p/m en is aardig groot toch?
Eweka vraagt dan wel weer 7,50 per maand.

SF-Jeroen
22/06/09, 14:39
8 Mbit lijntjes, indien je ADSL bedoeld, hebben een UPLOAD van 1 Mbit. Dat is dus een totale upload van 8 Mbit aka 1 MB per seconde. Daar heb je dus niets aan.

Grote usenets zoals Eweka hebben een eigen netwerk, waardoor de vele TB's dataverkeer die ze verkopen veel minder kosten met zich meebrengen. Bedenk wel dat een simpel 1 Gbit poortje naar de AMS-IX al € 500-800 per maand kost. Je zal dus of via andere netwerken je verkeer gaan verzetten, wat je winstmarg heel erg klein zal maken, of meteen je eigen netwerk opzetten, maar je zal dan de eerste tijd zwaar verlies maken totdat je veel klanten hebt.

groenleer
22/06/09, 16:00
Ik denk dat TS bedoelt 20 Mbit combined download met 8 threads (8 verbindingen met usenet server).


Als toeleverancier zou ik wel benieuwd zijn waar mijn dataverkeer gebruikt word. Lijkt me sterk dat men dit niet op de een of andere plaats in de gaten houd.

glda19
22/06/09, 17:24
zou als reseller zijn da ik dus 20Mbit met 8 lijntjes zou verkopen tegen -+12€
is dit een goede prijs ?

Marin
22/06/09, 17:26
zou als reseller zijn da ik dus 20Mbit met 8 lijntjes zou verkopen tegen -+12€
is dit een goede prijs ?

Ligt eraan voor hoeveel je ze inkoopt...

Pur
22/06/09, 17:28
Ligt eraan voor hoeveel je ze inkoopt...

Ssst hij probeert z'n business plan op te stellen en doet markt onderzoek :-)

In dat geval is mijn antwoord: Nee, als ik een news accountje zou willen nemen: ik heb meer vertrouwen in Eweka en die zijn nog een stuk goedkoper ook.

dennis0162
22/06/09, 17:34
zou als reseller zijn da ik dus 20Mbit met 8 lijntjes zou verkopen tegen -+12€
is dit een goede prijs ?

Waarom zouden we bij jou een usenet account afnemen? Om de prijs hoeven we het niet te doen...

Piwi-Web
22/06/09, 17:35
Ik vraag mij dan af wat de retentie is :)

Marin
22/06/09, 17:38
Misschien koopt hj ze bij Eweka voor 7,50 dan heet ie toch mooi 4,50 winst :P

glda19
22/06/09, 19:25
12 € voor 20 MBit 8 lijntjes 220 + retentie

ju5t
22/06/09, 19:31
Als je zulke vragen stelt, waar ben je dan in godsnaam mee bezig? Is het niet verstandiger om eerst je opleiding af te maken?

Paulewk
22/06/09, 19:32
Als je een bedrijf wilt beginnen, waarom moeten wij dan hier de markt komen uitleggen, genoeg buro's die een marktonderzoek voor je kunnen uitvoeren.

Marin
22/06/09, 19:48
12 € voor 20 MBit 8 lijntjes 220 + retentie

Als een groot aantal mensen je op Eweka wijzen, die een grotere naam heeft en veel goedkoper is, heb je dan nog steeds geen antwoord op je vraag?

Pur
22/06/09, 19:57
Sowieso niet echt het forum op markt onderzoek op te doen lijkt me. Ga het eens vragen bjvoorbeeld op FTD.

Niet dat ik je daar meer kans geef gezien daar ongetwijfeld ook wordt geantwoord dat men eerder een account neemt bij Eweka (of Astraweb, of Giganews)