PDA

Bekijk Volledige Versie : Postfix/Dovecot geen quota warnings



frenkel
19/06/09, 19:20
Ik heb vandaag een paar uur zitten klooien om mijn Dovecot installatie zo ver te krijgen dat er warnings verstuurd worden als de mail quota bijna bereikt wordt. Ik draai Ubuntu 8.04 LTS, Dovecot 1.0.10 en Postfix 2.5.1.
De relevante vermeldingen in dovecot.conf:


plugin {
quota = maildir:storage=51200 # 50mb quota
quota2 = Trash:storage=10240 # 10mb quota for trash
quota_warning = storage=95%% /usr/local/bin/quota_warning.sh 95
quota_warning2 = storage=80%% /usr/local/bin/quota_warning.sh 80
}


Volgens de documentatie zou bij 95% en 80% het script /usr/local/bin/quota_warning.sh aan geroepen moeten worden. Met de hand heb ik als de dovecot dit ook geprobeerd en ik ontvang dan netjes een mail, dus mijn scriptje werkt (overigens ook zonder het getal als parameter).
In mijn postfix logs zie ik ook helemaal geen vermeldingen van een warning mail die verstuurd wordt oid.
Weet iemand wat ik fout doe?

paul.zwagerman
13/08/09, 11:52
Hoi,

Je hebt quota wel aangezet?

met quota = maildir

Groet,

Paul

frenkel
13/08/09, 12:01
Ja. De quota werken ook gewoon, alleen ontdekken de gebruikers nu te laat dat de limiet bereikt is.

kjkoster
13/08/09, 13:17
Wow, 50MB?

De meeste mensen die ik aan het werk zie met mail gebruiken het als een workflow systeem en opslag van documenten. Dit omdat de UI beter is dan de daarvoor gebruikelijke systemen en omdat het off-line beschikbaar zijn vaak goed is geregeld voor mail en niet voor documenten.

Ik zou geen mail service kunnen gebruiken met zo'n laag quotum. Maar ik gebruik jouw mail service dan ook niet. :-)

frenkel
13/08/09, 14:07
Deze mensen halen hun post liever via POP op en slaan het op hun computer op, alleen soms gebeurt dat een week niet en dan komen ze in de buurt van het quota.

kjkoster
13/08/09, 14:13
Ahh, dank je wel voor de uitleg. Ik had aangenomen dat het zo'n interne mailbox limiet is waar sommige bedrijven hun gebruikers mee opzadelen.

In dat geval moet ik mijn woorden inslikken. :)

frenkel
18/09/09, 10:18
Wel jammer dat niemand me kan helpen. Op internet vind ik ook niemand met een vergelijkbaar probleem :(

fmanders
18/09/09, 13:59
dovecot heeft wat veranderd in de manier waarop de quota werkt in de update van 1.1, veel functionaliteit is toegevoegd.
Het voorbeeld wat je nu laat zien is die van 1.1 terwijl je dovecot 1.0 draait.

mijn aanraden is om dovecot te updaten naar 1.1

frenkel
18/09/09, 16:44
Is het niet mogelijk met 1.0? Ik gebruik een enterprise distributie en die heeft alleen deze versie beschikbaar. Ik ga liever geen pakketjes zelf compilen oid ivm security updates die ik dan zelf in de gaten moet gaan houden...

Overigens, volgens deze post werkte het wel met 1.0.10 (die gebruik ik ook): http://www.mail-archive.com/dovecot@dovecot.org/msg08341.html

Paizuri
21/09/09, 11:06
zover ik weet werkt het niet met 1.0

fmanders
21/09/09, 12:11
Het is wel in 1.0 mogelijk, echter alleen met een patch van dovecot.
De patch wordt echter afgeraden omdat deze nogal buggy lijkt te zijn.
Meer informatie hier over op : http://wiki.dovecot.org/Quota/1.1

frenkel
21/09/09, 14:13
Oke, dan zing ik het wel even uit tot m'n distro 1.1 beschikbaar heeft. Bedankt voor jullie hulp!