PDA

Bekijk Volledige Versie : ICT-schade is te verzekeren



Pur
19/06/09, 17:28
Voor een ieder die nog een beroeps aansprakelijkheidsverzekering wil afsluiten wellicht interessant:




Verzekeringsmaatschappij Hiscox biedt it- en telecom*bedrijven een aanspra*ke*lijkheidsverzekering voor schade die voortvloeit uit hun bedrijfsactiviteiten. Ict-dienstverleners krijgen de schade vergoed wanneer ze niet hebben geleverd wat ze hadden beloofd en een klant daar schade door heeft geleden. Computable sprak met Yasin Chalabi van Hiscox. 'Onze claimfilosofie is niet zozeer: er ligt een schadeclaim, dus gaan we die uitkeren. We proberen in eerste instantie te zorgen dat de relatie tussen opdrachtgever en klant behouden blijft.'

U biedt een aansprakelijkheidsverzekering voor ict-bedrijven?
Ja, wij bieden it- en telecombedrijven in de ruimste zin van het woord een doorlopende aansprakelijkheidsverzekering voor schade die voortvloeit uit bedrijfsactiviteiten. Die schade hoeft niet te zijn gekoppeld aan een fout. De huidige verzekeraars dekken meestal alleen schade die ontstaat door fouten of het nalaten van handelingen. Onze dekking is breder. Wij vergoeden ook schade door contractbreuk, dus schade die voortvloeit uit het niet leveren van een eerder overeengekomen prestatie.

Weet u dat meer dan de helft van de ict-projecten mislukt?
Ja, dat weet ik. Het gaat om complexe projecten. Oorzaken van mislukkingen liggen meestal op het gebied van de communicatie. Klanten omschrijven hun wensen vaak onvoldoende. En dienstverleners communiceren niet altijd goed met de klant. Daarom beoordelen we van tevoren de risico's die een bedrijf loopt. We kijken naar de aard van de uitgevoerde opdrachten en naar de looptijd ervan. En we onderzoeken of ict-dienstverleners zelf aan risicobeheer doen en bepaalde risico's elimineren, bijvoorbeeld door een duidelijke omschrijving te maken van het project. Zo is het bij het opstellen van een contract belangrijk dat het duidelijk is of software alleen moet worden geïmplementeerd of ook onderhouden. En wanneer er nieuwe hardware nodig is om software goed te laten draaien, moet dat ook van tevoren duidelijk zijn. Wanneer bedrijven slecht risicobeheer hebben, dan kan het dat we de klant een hoger risico voorstellen.

Heeft uw al schades uitgekeerd?
We bieden de TMT Technology IT-verzekering sinds een jaar. Enkele tientallen ict-dienstverleners hebben hem afgenomen. We hebben nu een aantal claims lopen en gaan in één geval zeker uitkeren. De andere claims onderzoeken we nog.

Wat onderzoekt u dan?
Onze claimfilosofie is niet zozeer: er ligt een schadeclaim, dus gaan we die uitkeren. We proberen in eerste instantie te zorgen dat de relatie tussen opdrachtgever en klant behouden blijft. Als een klant klaagt over zijn ict-dienstverlener, betekent dat lang niet in alle gevallen dat er ook schade is geleden. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een ict-dienstverlener niet snel genoeg heeft gereageerd, of de klant heeft een deel van de rekening nog niet betaald. Of het klikt gewoon niet, dat kan ook. Wij onderzoeken al die factoren.

U zei dat u in één geval zeker gaat uitkeren. Wat is daar aan de hand?
Een ict-bedrijf heeft een softwareprogramma niet goed geïmplementeerd. Daardoor zijn bepaalde projecten bij de klant vertraagd.

Kunt u andere voorbeelden noemen van gevallen waarin u zou uitkeren?
In alle gevallen waarin er schade is geleden door onzorgvuldig handelen. Oorzaken kunnen op allerlei vlakken liggen, van onbedoelde virusverspreiding, tot inbreuk op het intellectuele eigendomsrecht, bijvoorbeeld omdat bij maatwerk Microsoftspullen zijn gebruikt zonder licentie.

Wie zijn uw klanten?
Uit privacy-overwegingen kan ik geen namen noemen, maar er is veel vraag naar dit type verzekering. De markt is groot. Tweederde van de ict-bedrijven heeft op dit moment geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Eenderde heeft dat wel. Maar meestal zijn die bedrijven niet verzekerd tegen bijvoorbeeld contractbreuk.


Bron: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/beleid/2940839/2379250/verzekering-tegen-mislukte-ictprojecten.html (en de hard copy computable)

Triloxigen
19/06/09, 17:54
Wat juist interessant is is wat uitgesloten wordt, maar daar is niks over te lezen.

Rik
19/06/09, 18:12
Is dit nu een verzekering voor 'de klant' of voor de leverancier of voor beide?

Thomas.R
19/06/09, 18:27
Er zal lijkt me een aardig prijskaartje aan hangen.. Ik wil de voorwaarden ook wel eens lezen.

pierce
19/06/09, 18:29
Alles is te verzekeren, de vraag is alleen welke prijs je bereid bent te betalen.

gjtje
19/06/09, 23:19
Ik wil de schade verzekeren die voortvloeit uit fouten IN de software die is ontwikkeld (bijv. productie database wissen), er is niemand die dat biedt. Dit verhaal is voornamelijk gebakken lucht, er zijn zo veel partijen die dat bieden, op papier.

In4mation
20/06/09, 22:40
Alles is te verzekeren, de vraag is alleen welke prijs je bereid bent te betalen.

Lang niet alles is te verzekeren hoor. Het verlies van data bijvoorbeeld. Ik heb vroeger hemel en aarde verzet om dat verzekerd te krijgen en het is me niet gelukt. En inderdaad, verzekeringen die grote risico's dekken zijn meestal schandalig duur. Ook zijn de procedures om daadwerkelijk geld terug te kunnen krijgen vaak erg complex en duren ze meestal een flinke tijd.

Triloxigen
20/06/09, 22:55
Lang niet alles is te verzekeren hoor. Het verlies van data bijvoorbeeld. Ik heb vroeger hemel en aarde verzet om dat verzekerd te krijgen en het is me niet gelukt. En inderdaad, verzekeringen die grote risico's dekken zijn meestal schandalig duur. Ook zijn de procedures om daadwerkelijk geld terug te kunnen krijgen vaak erg complex en duren ze meestal een flinke tijd.

In Engeland doen ze dat wel, maar word ook gedaan door een backup bedrijf;
"£1,000,000 Data Restore Guarantee"
http://www.perfectbackup.co.uk/news/186

In principe is het ook prima te verzekeren, zolang je weet dat backups goed gemaakt worden.
(ik vermoed dat de backups ook vooral verzekerd zijn)

Pur
21/06/09, 00:44
Maar ik ben benieuwd naar of iemand hier al ervaring mee heeft. De wereld van beroeps aansprakelijkheidsverzekeringen voor hosting en hosting gerelateerde bedrijven is volgens mij klein. Als in dat in de topics die in het verleden hier over zijn gegaan volgens mij altijd de tendens was dat het of niet werd aangeboden (omdat men het risico niet kon overzien) of onbetaalbaar was.

In dit reclame achtige interview lijkt het alsof er een nieuwe speler op de markt is gekomen die in dit gat in de markt springt.

Triloxigen
21/06/09, 10:20
Over de kosten..
Ja als ze zeggen dat meer dan de helft mislukken ga ik even uit van 60%, dat wil dus zeggen dat je minimaal 60% van de risicokosten betaald aan prima. Gezien het een commercieel bedrijf is en ook andere kosten komen betaal je zeker een bedrag van 75% aan kosten van het risico.

In hoeverre is er dan sprake van verzekering aangezien je een serieus substantieel deel betaalt van het risico.

maxnet
21/06/09, 17:20
ICT Office/AON biedt al langer zoiets aan.
Staat op hun website ook een Hiscox logo'tje onderaan.

Voorwaarden:

http://www.ictverzekeringen.nl/doc/aansprakelijkheid_polisvoorwaarden.doc
http://www.ictverzekeringen.nl/verzekeringen/aansprakelijkheid/aansprakelijkheid.html


Schade veroorzaakt door "niet-nakoming of onderbreking van de verleende diensten door een aanbieder van internetdiensten (service provider), aanbieder van telecommunicatiediensten of door een ander nutsbedrijf" en "gebrekkige hardware" is uitgesloten.

Voor hosting diensten dus al niet geschikt, voor software ontwikkeling wellicht wel.


edit: zo te zien heeft de "TMT IT" verzekering van Hiscox, andere voorwaarden:

http://www.tmtbyhiscox.nl/nl/it-en-telecom

Maar die is bedoeld voor ondernemingen met een omzet > 5 miljoen.

FiberRing
07/07/09, 17:00
In hoeverre valt dit te verzekeren ? Hoe kan een verzekeringswaarde gehangen worden aan een geleverde dienst.

Indien het gaat om het vinden van een mediator, het lijkt me dat hier goedkopere oplossingen voor zijn.

nugget
31/08/09, 14:47
Zijn er hier mensen die een van de bovengenoemde verzekeringen hebben?

Ik zelf al een tijdje op zoek naar een aansprakelijkheidsverzekering

Triloxigen
31/08/09, 14:59
Aansprakelijkheids verzekering is over het algemeen wat anders dan hierboven besproken

nugget
31/08/09, 15:03
Stel een server crasht en backups blijken niet te werken (Zou niet mogen maar je weet het nooit)
of door een hack lijdt een klant schade
of een opgenomen project rond het programmeren van X loopt op te klippen of door de code gaat er iets anders fout

in zo'n geval kan ik me voorstellen dat je een keer aansprakelijk kan worden gesteld.....

hoe gaan jullie om met 'zo'n risico;s?

pierce
31/08/09, 15:07
hoe gaan jullie om met 'zo'n risico;s?

Uitsluiten in je Algemene Voorwaarden

PimEffting
31/08/09, 18:15
Zijn er hier mensen die een van de bovengenoemde verzekeringen hebben?

Ik zelf al een tijdje op zoek naar een aansprakelijkheidsverzekering
Ja, wij hebben deze polis via http://www.ictverzekeringen.nl/verzekeringen/aansprakelijkheid/aansprakelijkheid.html

Afsluiten ging eenvoudig (per post versturen, de fax reageren ze niet op).
Van de dekking gelukkig nog nooit gebruik gemaakt, dus daarover kan ik je niets vertellen. Het kost duizenden Euro's per jaar, maar in combinatie met goede algemene voorwaarden geeft het wel een stukje zekerheid voor de onderneming.