PDA

Bekijk Volledige Versie : Cpanel .co.nl ondersteuning?



Blacky
19/06/09, 14:14
Is er een aanpassing nodig om een .co.nl op je Cpanel te laten draaien?
Die vriend van me probeert er eentje op te zetten maar zelfs als ik lokaal bij hem een nslookup ga doen herkent wordt er niet geresolved.

Het is me bekend dat dit gen toplevel is en niets van SDIN, maar heeft Cpanel geen ondersteuning voor .co.nl of heeft iemand dit werkend op cpanel?

SF-Jeroen
19/06/09, 14:32
Je zou natuurlijk (indien het maar 1 klant is) even www.co.nl kunnen toevoegen. En dan het subdomein doorverwijzen

Blacky
19/06/09, 14:56
Nee het gaat om een aantal klanten heb ik uit het verhaal begrepen.
Er zijn een aantal van die .co.nl domeinen geregistreerd.

Dat is ook eigenlijk het probleem, het toplevel domein .co.nl is geregistreerd door een Luxemburgs bedrijf, en bij die kun je (zelfs via een aantal registrars) nu .co.nl domeinen registreren. Maar in mijn optiek is dat dus net zozeer een subdomein als naam.dyndns.org alleen dan nu met naam.co.nl.

Kan ook zijn dat er bij die registrar iets niet goed gaat met de verwijzing van het ip naar die server.
Maar alvast bedankt voor het meedenken.

ichosting
19/06/09, 15:02
Ik denk dat Jeroen meer bedoeld dat je het domein gewoon aanmaakt in je DNS en er dan subdomeinen aan koppelt, welke je via de DNS doorstuurt. Je hoeft niet daadwerkelijk het domein te registreren.

Blacky
19/06/09, 15:13
Ik vermoedde al dat hij dat bedoelde omdat hij aangaf dat dit kon als het om 1 klant ging.
Maar het gaat om meerdere klanten, dus dan wordt dat al een stuk lastiger i.v.m. registratie's en quota's etc.
Ik begrijp sowieso al niet dat iemand zo'n subdomein wil hebben als bedrijf zijnde, maar oke dat zal dan wel aan mij liggen.;)

Sander-
19/06/09, 15:18
maar dat is vreemd? Want dan zou cpanel ook niet werken met bijv .co.uk? Aangezien dit qua url structuur identiek is?

Blacky
19/06/09, 15:31
Ja dat zou vreemd zijn inderdaad.

naam@bedrijf[/etc]#nslookup domein.co.nl
Server: 127.0.0.1
Address: 127.0.0.1#53

Non-authoritative answer:
*** Can't find domein.co.nl: No answer

En zo staat in de dns die aangemaakt is met cpanel:

$TTL 14400
domein.co.nl. 86400 IN SOA ns1.bedrijf.nl. root.bedrijf.nl. (
2009061903 ;Serial Number
86400 ;refresh
7200 ;retry
1209600 ;expire
86400 ;minimum
)
skihut.co.nl. 86400 IN NS ns1.bedrijf.nl.
skihut.co.nl. 86400 IN NS ns2.bedrijf.nl.
skihut.co.nl. 14400 IN A 85.123.123.123
localhost 14400 IN A 127.0.0.1
skihut.co.nl. 14400 IN MX 0 domein.co.nl.
mail 14400 IN CNAME domein.co.nl.
www 14400 IN CNAME domein.co.nl.
ftp 14400 IN A 85.etc
cpanel 14400 IN A 85.etc
whm 14400 IN A 85.etc
webmail 14400 IN A 85.etc

host3000
19/06/09, 15:35
never mind

Blacky
19/06/09, 15:52
No problemo, vergissen is menselijk.;)

Dennis
19/06/09, 16:56
Account Functions => Create a New Account
Bij domain vul je in 'domeinnaam.co.nl' i.p.v. 'domeinnaam.nl'.

Het feit dat .co.nl een subdomein is maakt niet uit, hetzelfde verhaal geldt bij .co.uk. Je dient niet www.co.nl als domein toe te voegen, maar voor elk .co.nl (sub)-domein dat je registreert maak je een nieuw cPanel account aan.

Erg eenvoudig allemaal :)

Blacky
19/06/09, 17:15
Erg eenvoudig allemaal :)
Volgens mij heb jij erg eenvoudig mijn vorige reply met de DNS niet gezien.

En zo staat in de dns die aangemaakt is met cpanel:
:D

Maar toch bedankt voor het meedenken en de uitleg, alleen werkt het zo eenvoudig helaas dus hiet.

Blacky
25/06/09, 18:36
Probleem opgelost verleden week.
Zo eenvoudig zou het dus inderdaad toch moeten werken, maar dan moet wel alles in orde zijn. Vreemd genoeg zijn er wel een paar domeinen zonder problemen geregistreerd, in Cpanel stond alles goed.
Maar na nogmaals eens via SSH gecontroleerd te hebben bleek op eens het 2e naamserver ip gewoon verdwenen.
Een herstart van cpanel leverde ook niets op, dus maar handmatig dat 2de ip aangemaakt en toen lukte alles wel zonder problemen.

Dennis
25/06/09, 20:00
Het is overigens ook mogelijk dat de dns-lookup "Can't find domein.co.nl: No answer" gaf, omdat de eerste record in je resolv.conf niet nameserver 127.0.0.1 is, maar de nameserver van je ISP. Dan zoekt hij niet eerst intern en kun je dus niet controleren of je eigen DNS instellingen goed gaan.

Je kunt via "dig www.domein.co.nl @localhost" ook controleren of een a-record goed ingesteld. Indien de instellingen daar goed staan, kun je op http://www.dnssniffer.com kijken of daar nog interesse DNS-informatie tussen staat. Verder kun je natuurlijk een topic hier op het forum maken, de meeste posters hier kunnen je snel helpen met het traceren van DNS problemen.

Verder mooi dat het is opgelost!

Blacky
25/06/09, 21:03
omdat de eerste record in je resolv.conf niet nameserver 127.0.0.1
Jawel die staat er wel als eerste in, vandaar dat ik het vreemd vond dat ie niet resolved in eerste instantie.

Ik zal in elk geval die andere tips van je even onthouden altijd handig.

Alleen dacht ik in eerste instantie niet aan een evt. DNS probleem omdat er gewoon al meer dan een half jaar lang zonder probs domeinen op geregd worden en in het begin een paar keer de SIDN nameserver check zonder problemen verliep.
Een maand of twee geleden liep de tweede naamserver ook nog gewoon.

Wat ik nu zelf vreemd vindt is dat cpanel dat tweede ip niet (meer) aanmaakt als virtuele interface als dat eenmaal aangegeven is in de cpanel setup. Directadmin doet dat wel.