PDA

Bekijk Volledige Versie : Domeinnaam geregisteerd door ander na inschrijving KvK



Thijs
17/06/09, 23:52
Ik wil graag jullie mening over het volgende.

Een persoon heeft een bedrijf gestart per begin deze maand na onderzoek. De inschrijving is dus per 1 juli 2009. Er kan ook aangetoond worden dat er rond en voor deze tijd al handelingen verricht werden om dit bedrijf te starten en uit te bouwen.

De eerste week van Juni is de naam bedacht en eind afgelopen week definitief besloten. Alle domeinnamen waren vrij waarbij tevens eind vorige week de .nl geregistreerd bleek te zijn door een bedrijf welke in dezelfde branch zit echter niet deze naam ingeschreven heeft of gedeponeerd.

Aangezien deze persoon waar het om gaat de inschijving bij de KvK gedaan heeft, het om een bedrijfsnaam gaat en de naam + logo voor de zekerheid wel gedeponeerd gaat worden als merk is gevraagd de domeinnaam vrij te geven.

Aangezien een merkenrecht bij een bedrijfsnaam niet direct meer recht geeft omdat het om een bedrijfsnaam gaat is het nog niet gedeponeerde merk niet direct belangrijk.

De persoon welke de domeinnaam bezit geeft aan de naam tevens met hetzelfde doel geregistreerd te hebben en claimt al veel kosten voor drukwerk, het bedenken van de naam, etc te hebben gemaakt.

Dit is altijd een lastige kwestie in een groot grijs gebied, waardoor ik het merkenrecht bij voorbaat al even achterwege laat.

De persoon welke de domeinnaam bezit wil de naam wel vrijgeven tegen een bedrag van +/- 1500 euro.

Dit bedrag lijkt me wat aan de hoge kant. Zeker als je claimt 4 dagen later je logo, drukwerk en andere zaken al te hebben. Tevens omdat er een nieuw naam bedacht moet worden is deze prijs bepaalt.

Nu stel je jezelf natuurlijk de vraag of dit bedrag wel redelijk is. Mijn inziens is het wat hoog, zeker als je als bedrijf wat hier dergelijk veel geld in wil investeren toch de fout hebt gemaakt om de rest van de domeinnamen niet te claimen.

Hebben jullie wat algemene tips welke mijn idee/mening wat bij kunnen stellen ?

Ik denk dat de discussie een algemeen beeld moet geven en we samen tot een conclusie moeten kunnen komen, positief of negatief.

Juristen kunnen altijd geraadpleegd worden ;)

nielsrenselaar
17/06/09, 23:55
Tja, wellicht spreekt hij wel de waarheid, who knows? Het is niet slim geweest om de domeinen niet eerder te registreren, want hoe vaak komt zo bericht nu wel niet langs... je bent echt niet de eerste die deze fout maakt, en je kan er helemaal niets tegen doen. Dus als de naam echt belangrijk is de domeinnaam kopen (kan ongetwijfeld nog wel wat vanaf) of een nieuwe naam verzinnen (en op tijd registreren!)

Thijs
17/06/09, 23:58
De tijd van registeren scheelde niet veel, dus dit is niet echt relevant.

Alsof je de laatste aanbieding uit het vak pakt en een ander bij de kassa aan het vragen was waar de aanbieding stond.

Marin
18/06/09, 00:00
Alsof je de laatste aanbieding uit het vak pakt en een ander bij de kassa aan het vragen was waar de aanbieding stond.

Ja, maar dan heeft degene die hem pakt hem toch eerder en als die die aanbieding aan jou wil doorverkopen is dat de enige reden om hem in handen te krijgen.

martysmarty
18/06/09, 00:06
De tijd van registeren scheelde niet veel, dus dit is niet echt relevant.



Dat is het dus. Tijd is juist wel relevant. First Come First Serve.

Zoals hierboven gevraagd, waarom niet eerder geregistreerd? Zoveel kost het niet. Als je later gaat wijzigen heeft het je iets van 10 euro gekost.

Thijs
18/06/09, 00:07
Zit een kern van waarheid in.

Maar het lijkt me dat je elkaar niet in de weg mag zitten in dezelfde branche doormiddel van het "misbruiken" van een domeinnaam.

Kijk, het ajax/ajax verhaal was duidelijk, deze bedrijfsactiviteiten beten elkaar niet.

Het gaat namelijk om hetzelfde product uit eindelijk bij eigenaar 1 en eigenaar 2

Marin
18/06/09, 00:09
Tja de naam was niet geregistreerd bij de kvk.. dus ben ik bang dat je er echt weinig aan kan doen.

Als hij de waarheid spreekt kan hij ook de boel omdraaien en zeggen dat jullie zijn naam hebben gepikt...

Thijs
18/06/09, 00:11
Dat is het dus. Tijd is juist wel relevant. First Come First Serve.

Zoals hierboven gevraagd, waarom niet eerder geregistreerd? Zoveel kost het niet. Als je later gaat wijzigen heeft het je iets van 10 euro gekost.

Laten we stellen dat beide partijen op hetzelfde moment geregisteerd hebben.

Wat ik wel weet is dat de partij welke de KvK naam bezit een paar dagen hiervoor heeft zitten brainstormen en wat hosts hiervoor heeft gebruikt.

Ik vind het vrij frapant dat geen van deze namen, welke echt internationaal er goed smoelen en waar alleen de .com van geregistreerd is en ook daadwerkelijk in het buitenland gebruikt wordt, niet eerder geregistreerd zijn.

Zeker weten doe je dat nooit, maar toch.

Het gaat dus even om, beide registeren tegelijk.. hou het daar even op voor de makkelijkheid. Het gaat mij om het uiteindelijke recht en wie er het meeste aan gedaan heeft om wel alles naar behoren in te schrijven.

nielsrenselaar
18/06/09, 00:11
Zit een kern van waarheid in.

Maar het lijkt me dat je elkaar niet in de weg mag zitten in dezelfde branche doormiddel van het "misbruiken" van een domeinnaam.

Kijk, het ajax/ajax verhaal was duidelijk, deze bedrijfsactiviteiten beten elkaar niet.

Het gaat namelijk om hetzelfde product uit eindelijk bij eigenaar 1 en eigenaar 2

Mogen is een groot woord, immers mag hij wél een domeinnaam registreren, waar geen merk naam op zit ten tijden van aanschaf.. en dat is hier toch het geval? Hij misbruikt nog niets, want jullie gebruiken die naam nog niet officieel (mag ik hopen), dus in principe doet hij niet verkeerds.

Het is zeker niet netjes als dit zijn intentie ook echt is, maar hij treft geen blaam, jullie zijn een belangrijke stap vergeten. Dat is jammer, maar helaas niet op hem af te schuiven (dat ze bestaan weten we immers al langer)

Marin
18/06/09, 00:12
Het gaat dus even om, beide registeren tegelijk.. hou het daar even op voor de makkelijkheid.

Dan heeft de gene die t eerst de naam te pakken krijgt geluk ;)

Henky!
18/06/09, 00:12
Inderdaad, helaas geen poot om op te staan. Het is of 1500 Euro betalen of kunnen aantonen dat de tegenpartij het domein bewust (met voorkennis) heeft geregistreerd met louter als doel jou het leven moeilijk te maken dan wel over jou rug hier financieel gewin van te kunnen genieten.

Lijkt het eigenlijk wel een beetje op. Maar toch, dat zijn ingewikkelde rechtszaken die je ook minimaal 1500 Euro kosten.

Ik zou zeggen, neem je verlies en registreer je domeinen de volgende keer op tijd.

Thijs
18/06/09, 00:12
Tja de naam was niet geregistreerd bij de kvk.. dus ben ik bang dat je er echt weinig aan kan doen.

Als hij de waarheid spreekt kan hij ook de boel omdraaien en zeggen dat jullie zijn naam hebben gepikt...

Kan hij proberen, maar als je aan kunt tonen dat je de naam al gebruikte voordat er enige KvK inschrijving was, dan is er volgens de KvK qua namen recht tov bedrijven weinig onduidelijkheid.

Je praat dan dus over facturen met logo etc.

Vandaar dat je ook een onderneming desnoods 3 maanden eerste hebt kunnen laten starten.

Sander-
18/06/09, 00:13
Tja, wellicht spreekt hij wel de waarheid, who knows? Het is niet slim geweest om de domeinen niet eerder te registreren, want hoe vaak komt zo bericht nu wel niet langs... je bent echt niet de eerste die deze fout maakt, en je kan er helemaal niets tegen doen. Dus als de naam echt belangrijk is de domeinnaam kopen (kan ongetwijfeld nog wel wat vanaf) of een nieuwe naam verzinnen (en op tijd registreren!)

Sterker nog, wij adviseren altijd om ieder serieus idee gewoon te registreren. Een domeinnaam kost een 10tje per jaar (of iets meer). Het is in totaal misschien 100e aan domeintjes of wat meer, maar bespaard je een hoop gedoe en geld. Vaak (bij relevante namen) kun je ze later nog gebruiken voor SEO doeleinden.

In dit geval denk ik dat je weinig hebt om op af te gaan. 1500 is veel, maar voor een goede bedrijfsnaam die nu ook al vastgelegd is bij KVK etc niet erg veel. Als er ook een goed businessplan met budget achter zit, dan zal 1.500e zeker geen showstopper mogen zijn lijkt me? Daarnaast is het een vraagprijs, je kunt altijd onderhandelen...

pierce
18/06/09, 00:14
Dat is het dus. Tijd is juist wel relevant. First Come First Serve.

Ik kan eigenlijk ook niet tot een andere conclusie komen. Volgende keer gewoon die domeinnaam registreren voor een paar euro, ook al gebruik je hem uiteindelijk niet. Dat is altijd nog goedkoper dan € 1500....

Thijs
18/06/09, 00:14
Lijkt het eigenlijk wel een beetje op. Maar toch, dat zijn ingewikkelde rechtszaken die je ook minimaal 1500 Euro kosten.

Ik zou zeggen, neem je verlies en registreer je domeinen de volgende keer op tijd.

Dit is duidelijk ook de gedachte welke nu gaat natuurlijk. Ik bedoel... zelfs ideeën zijn tekoop... en als je die koopt weet je zelf ook waar je in investeert... dus dat lijkt me duidelijk dat de investering niet zomaar gedaan wordt.

Henky!
18/06/09, 00:15
Kan hij proberen, maar als je aan kunt tonen dat je de naam al gebruikte voordat er enige KvK inschrijving was, dan is er volgens de KvK qua namen recht tov bedrijven weinig onduidelijkheid.


De Kvk zal je niet kunnen helpen.De inschrijving geeft je geen recht op een domein. Of, zoals ik al eerder zei, je moet aan kunnen tonen dat dit domein met kwade bedoelingen is geregistreerd. Maar das moeilijk.