PDA

Bekijk Volledige Versie : Ordinair plagiaat en diefstal: advies?



frankske
16/06/09, 12:38
Heren, graag wat advies. Wij bieden Zimbra als managed mail-oplossing aan. We hebben daar een mooie pagina voor gemaakt (http://www.openminds.be/diensten/hosted-zimbra/), een layouter betaald om een pdf sheet daarvoor te maken enz.

Nu heb ik vandaag ontdekt dat tap-it.nl die allemaal mooi overgenomen heeft. Niet alleen is de tekst van hun http://www.tap-it.nl/index.php/contact/16-zimbra bijna woord-voor-woord onze tekst, maar als je de 2 pdfs naast elkaar legt (http://www.tapit.nl/images/service/zimbra/ZCS%20Product%20Sheet.pdf en (http://openminds.ys.be/assets/33/zimbra-sheet.pdf) wordt het wel heel erg.

Aangezien ze bovendien liever lui waren dan moe, haalden ze de screenshots ook mooi van onze site. Ik heb de images al vervangen door een image die een woordje uitleg geeft <g>.

Hoe pak ik dit best aan? Faxje naar hen? Klacht bij de officieer van justitie of de Nederlandse politie?

pierce
16/06/09, 12:41
Neem eerst contact met ze op, en verzoek ze vriendelijk doch dringend de teksten en pdf's te verwijderen. In de tussen tijd kan je even contact met een jurist zoeken en de mogelijkheden doornemen.

Iljan
16/06/09, 12:41
Laat eerst een een advocaat een officiele brief sturen waarin je hen aansprakelijk stelt. Rechter kan altijd nog... Maar dan heb je de eerste voorbereidingen in iedergeval getroffen... Geef een termijn aan van een week... binnen 48 uur is het er af, wedden?

Phu
16/06/09, 12:42
Mwa je kan hier weinig tegen doen.

ik heb 6 jaar geleden ooit algemene voorwaarden door een jurist laten opstellen.
woord voor woord 500 euro voor kwijt geraakt.

Nu zie ik her en der dezelfde voorwaarden.
ondanks dat er copyright op zit kan je vaak weinig ertegen doen.

laat je jurist een brief sturen met sommatie dat ze binnnen xx aantal dagen de boel verwijderen anders laat je het voorkomen.

alleen jullie zijn uit belgie en de copycat is uit nederland
denk dat het wat moeilijker wordt.

Erik H.
16/06/09, 12:43
Wel een dikke +1 voor die plaatjes nu op hun site hahahaha

Marin
16/06/09, 12:44
Nou ik heb een concullega gehad die onze voorwaarden had gepakt en zelfs onze naam hier en daar was vergeten weg te halen.. Heb hem gebeld en verzocht dit onmiddelijk te verwijderen. Dit is gebeurt en was voor mij voldoende.

Domenico
16/06/09, 12:45
Maak screenshots Frank!

Phu
16/06/09, 12:47
Ik denk dat de designers lui waren om lorem ipsum tekst toe te passen
en dat je nu gewoon een 1 op 1 copy krijgt :)

SF-Jeroen
16/06/09, 13:03
Geweldig haha "Deze Site Steelt"

Way2Death
16/06/09, 13:13
Hahahaah dit is wel de top punt van plagiaat!

Imtek
16/06/09, 13:15
Lol, geniaal die plaatjes op hun site nu.

Mikey
16/06/09, 13:30
En de screenshot voor het geval het straks weg is :)

Japje
16/06/09, 13:34
En de screenshot voor het geval het straks weg is :)

+1 :lovewht:

Way2Death
16/06/09, 13:36
Ze doen wel eer aan hun "bedrijfs" naam "Tap-it". Aftappen kunnen ze wel :drool:

®on
16/06/09, 13:38
En ook de PDF er maar even bij.

Mikey
16/06/09, 13:43
Ik zou er ook nog even een factuur heen sturen, dat ze de tekst, pdf en images per jaar mogen leasen ;)

MMaI
16/06/09, 14:12
zelf had je een gedeelte hiervan kunnen voorkomen door de pdf's te beveiligen
deze kunnen daardoor niet zomeer bewerkt of gekopieerd worden, en dat is precies de redne dat die functie in het pdf formaat zit ingebakken

natuurlijk blijft het schandalig dat een concurrent dit letterlijk overneemt, en zelfs hotlinkt naar afbeeldingen die van jullie afkomstig zijn

Domenico
16/06/09, 14:19
zelf had je een gedeelte hiervan kunnen voorkomen door de pdf's te beveiligen
deze kunnen daardoor niet zomeer bewerkt of gekopieerd worden, en dat is precies de redne dat die functie in het pdf formaat zit ingebakken

natuurlijk blijft het schandalig dat een concurrent dit letterlijk overneemt, en zelfs hotlinkt naar afbeeldingen die van jullie afkomstig zijn

Je weet dat die beveiliging helemaal niets voorstelt he? Maar het is iig iets dat klopt.

frankske
16/06/09, 14:37
We hebben ze gebeld, de zaakvoerder was op lunchpauze en hij ging ons terugbellen. Blijkbaar is hij al terug, want de images en de pdf zijn nu van de site gehaald.

We zijn trouwens niet de enige van wie ze teksten jatten. Vergelijk:

- http://www.crmcentraal.be/vtiger-crm-open-source-oplossing.html
- http://www.tap-it.nl/index.php/online-diensten/crm/32

en

- http://nl.wikipedia.org/wiki/Moodle
- http://www.tap-it.nl/index.php/online-diensten/elearning/33
(ok, wikipedia teksten zijn creative commons)

YolkNet
16/06/09, 14:57
Ander vraagje: hoe kom jij op hun site terecht? Was je zelf op zoek naar kopieer-materiaal?:D

davinci
16/06/09, 15:03
Ander vraagje: hoe kom jij op hun site terecht? Was je zelf op zoek naar kopieer-materiaal?:D

als ze afbeeldingen hotlinken, dan ben je daar natuurlijk zo achter..

frankske
16/06/09, 15:10
Ik zag het in mijn google webmastertools ja

Triloxigen
16/06/09, 16:31
Ander vraagje: hoe kom jij op hun site terecht? Was je zelf op zoek naar kopieer-materiaal?:D
www.copyscape.com

Keizer
16/06/09, 17:08
als ik iedereen afbel die mijn teksten jat ben ik wel even bezig.. eerst maar eens nieuwe teksten maken en wie daar aan komt krijg een belletje :)

wel prachtige aktie om die plaatjes te wijzigen :D

Way2Death
16/06/09, 18:17
Ze nemen niet eens de moeite om gekopieerde materiaal te wijzigingen (zoals de Wikipedia links). Willen ze hiermee aangeven dat ze genoeg ontwikkeld zijn dat ze kunnen kopiëren

maartenb
18/06/09, 01:57
De website is nu in ieder geval offline gehaald. Mooi actie met de hotlink images!

wonko
18/06/09, 09:08
Na een korte communicatie is het idd offline gehaald.

Het was een intern demo-project (wat vreemd dat het dan als project op de hoofd-groep pagina staat). En het is blijkbaar de klassieke "stagair" die het gedaan heeft, typische uitleg...

Jammer dat internationaal recht, ondanks de EU, gewoon een hel is...

GlobalServe
18/06/09, 10:57
Rofl, site is ondertussen al offline.

Toffe screenshots.

frankske
21/06/09, 13:57
De kans dat ik ooit een cent hiervoor zie (of nog maar gewoon excuses voor krijg) is bijna nihil, dat besef ik ook. Toch wil ik officieel klacht indienen, als wat het maar dat het dan op papier staat en als hij het nog doet, hij problemen krijgt.

Waar doe ik dat bet in Nederland?

ICTRecht
21/06/09, 22:18
Zo'n klachtsysteem is er niet. Jij meent dat je rechten geschonden zijn, dan moet jij optreden via een boze brief en/of een gerechtelijke procedure. Maar er is geen overheidsinstantie die zal ingrijpen als jij zelf geen procedure begint. Sorry.

Arnoud

frankske
21/06/09, 22:20
Euh? Dit is een misdrijf, kan ik toch klacht neerleggen bij de politie? (Dit zou ik toch in Belgie doen?)

pierce
22/06/09, 00:15
Euh? Dit is een misdrijf, kan ik toch klacht neerleggen bij de politie? (Dit zou ik toch in Belgie doen?)

Die zullen je aangifte aannemen(als je geluk hebt), maar vervolgens zal je toch echt zelf een gerechtelijke procedure moeten starten. De politie zal, behalve het aannemen van de aangifte, hier verder niets in betekenen.

Marin
22/06/09, 00:20
Ja en op jullie aandringen is het keurig verwijderd. Ik weet niet of een rechter daarom nog een vergoeding zou toekennen. Als ze de teksten hadden laten staan was het een ander verhaal geweest.

DC^
22/06/09, 10:10
Ja en op jullie aandringen is het keurig verwijderd. Ik weet niet of een rechter daarom nog een vergoeding zou toekennen. Als ze de teksten hadden laten staan was het een ander verhaal geweest.

De link naar het Pdf bestand bestaat nog.
Overigens als ze het nog steeds hadden laten staan had ik meer info aangevraagt bij ICTRecht.

Mikey
22/06/09, 12:13
In je recht staan, en je recht krijgen zijn helaas twee grote verschillende kampen.

ICTRecht
22/06/09, 15:11
Euh? Dit is een misdrijf, kan ik toch klacht neerleggen bij de politie? (Dit zou ik toch in Belgie doen?)
In theorie kun je aangifte doen ja. Maar dan moet sprake zijn van opzet (art. 31 Auteurswet) en (zo blijkt uit de praktijk) ook van grootschalig en commercieel handelen. Ik weet vrij zeker dat de politie in jouw geval het als een civiele zaak zal afdoen.

Kortom, verwacht niet dat de politie ook maar iets doet in situaties als deze.

Arnoud

frankske
22/06/09, 15:49
Ik verwacht helemaal niks, behalve dat het op papier staat. Dat als deze jongens het ooit nog eens doen, en dan nog eens, en dan nog eens, iemand wel eens zo slim is van 1+1+1 op te tellen en bij 3 uit te komen...

Ik bedenk me net, in België zou je klacht kunnen indienen bij de Economische Inspectie, wegens inbreuken op de Wet Handelspractijken. Die klachten worden meestal vrij goed onderzocht.

Thijs
22/06/09, 15:56
Je hebt je tijd verder niet nuttiger te besteden ?

Ik zou zeggen, laat het voor wat het is, het is opgelost en ik denk dat je klanten je tijd wellicht beter kunnen gebruiken.

YolkNet
22/06/09, 16:28
Volgens mij is het inderdaad zonde van je tijd is. Zolang het bedrijf in kwestie steeds de problemen oplost na een verzoek van de rechtmatige eigenaar kun je denk ik weinig beginnen.

Thomas.R
22/06/09, 16:41
Als je er graag wat tegen wilt doen kun je ze dan niet het beste een brief sturen met een boete regel erin? Mochten ze het nog eens doen dat ze je boeten moeten betalen?

Ik heb eens last gehad van laster / smaad, politie doet er niks aan alleen dat grapje moest wel per direct ophouden. Dus heeft een advocaat een brief getypt naar die gene met zo`n boete regel.

Pur
22/06/09, 17:20
Ik heb eens last gehad van laster / smaad, politie doet er niks aan alleen dat grapje moest wel per direct ophouden. Dus heeft een advocaat een brief getypt naar die gene met zo`n boete regel.

Je moet dan - lijkt me - sowieso naar de rechter om die boeteregel af te dwingen. En dan is het nog maar de vraag of de rechter het wel eens is met jouw boete beleid.

Al zal het ongetwijfeld best helpen in veel gevallen (als je het door een advocaat laat versturen) omdat het een afschrikkende werking heeft.

Then again, het is net zoals bij incasso's, de doorgewinterde ondernemer met een laag moraal zal regelmatig van mening zijn dat het een papieren tijger is en er niet van schrikken.

Thomas.R
23/06/09, 01:05
Je moet dan - lijkt me - sowieso naar de rechter om die boeteregel af te dwingen. En dan is het nog maar de vraag of de rechter het wel eens is met jouw boete beleid.

Al zal het ongetwijfeld best helpen in veel gevallen (als je het door een advocaat laat versturen) omdat het een afschrikkende werking heeft.

Then again, het is net zoals bij incasso's, de doorgewinterde ondernemer met een laag moraal zal regelmatig van mening zijn dat het een papieren tijger is en er niet van schrikken.

Ze hebben mij verteld dat de boetes al ergens vast staan. Ze zijn dan in ieder geval gewaarschuwd, mochten ze het ooit weer doen dan kun je harder aanpakken.