PDA

Bekijk Volledige Versie : niet betalende klant



Phu
15/06/09, 06:47
Ik zit met het volgende probleem;

Heb een klant die neemt het volgende af
Unmanaged
1/4 rack met
5 megabit
2 amp
12 switch poorten in eigen vlan onze switch
cacti stats
Maandelijks 399 euro
overusage 50 euro megabit

Hij heeft 5tal unmanaged co-located servers in zijn eigen 1/4 rack
2 hiervan hebben flink wat verkeer verstookt.

Met flink bedoel ik 25 megabit 95% over een tweetal maanden
dat is 20 megabit overusage.

Ik heb dit allemaal in rekening gebracht maar hij betaald niet.
hij wilt de logs zien afijn dat gestuurd.
en nu zegt de klant dat ie niet gaat betalen.

Omdat hij niet kon zien vanaf de server of het wel zijn verkeer is.
heb voor hem de server nagelopen en blijft dat ie roundcube exploit had
verklaarde waarom ie zoveel verkeer deed.

Nu nog leuker zijn jurist zegt dat de statistieken gefaked kunnen zijn.
bedrag wat openstaat is (20 megabit a 40 euro) 2000 euro

en eist dat de factuur gecrediteerd word.
Ik heb al incassobureau hierop gezet maar hij is opeens nooit thuis

Aan de ene kant kan ik hem zo weg doen maar ik wil aan de andere kant
ook mijn kosten terug en de klant is 1 van mijn eerste klanten en heb nooit echt problemen hiermee gehad

Iemand hier ervaring mee ? en wat kan ik doen
Ik ga niet zomaar voor de grap even de cacti stats faken ik schiet hier niets mee op.

BsHosting
15/06/09, 08:50
Geen incassobureau inschakelen maar regelrecht een deurwaarder.

Persoonlijk gezien had je de klant ook eerder op de hoogte kunnen stellen van deze abnormale piek in zijn verkeer.

Phu
15/06/09, 09:12
Ik heb hem hiervoor gebeld dat hij dat deed hij zei dat ie een streaming server had
(was geen streaming maar eerder de exploits/spamruns.
heb er ook telefoon afschriften van dat ik heb meerdere keren dat ik hem gebeld heb.

tevens zijn er ook emails verstuurd waarmee we hem duidelijk hebben gemaakt dat er extra kosten aan verbonden zijn.
maar als hij zelf management doet zal hij zelf voor de kosten moeten opdragen.

BsHosting
15/06/09, 09:33
Maar heb je dat meteen gedaan na constatering of pas na die 2 maanden ( ik neem aan dat je klant per maand betaald).

Dat je gebeld hebt is inderdaad goed maar bewijzen dat je hem aan de lijn hebt gehad is moeilijker.

Anders 1 manier laten dagvaarden en de rechter een uitspraak laten doen.

martysmarty
15/06/09, 10:02
Je zou hem mischien iets kunnen tegemoet komen in de kosten? Als het een exploit is, is dat voor hem ook erg jammer. Volgensmij heb je een behoorlijke marge met 40 euro per mbit?

Marin
15/06/09, 10:08
Kan jouw klant tussentijd zien dat zijn dataverkeer te hoog aan het worden is, krijgt hij meldingen? d.w.z. had hij de schade voor zichzelf kunnen beperken?

wonko
15/06/09, 10:48
Geen medelijden mee hebben. Als hij niet betaalt, direct naar een jurist/advocaat stappen, één briefje laten sturen (aangetekend), en als het niets wordt de korte pijn (rechtbank).

Het is duidelijk een falen van zijn kunnen als systeembeheerder/netwerkbeheerder. Verder kan ie proberen te claimen dat hij nooit met je aan de telefoon is geweest, maar als je afschriften hebt van telefoontjes, en mails en zo, lijkt het me sterk dat hij dat alles kan ontkennen. Het claimen dat alles gefaked kan zijn is gemakkelijk; dat moet hij maar met bewijzen komen dat dat zo is.

Phu
15/06/09, 10:55
Je zou hem mischien iets kunnen tegemoet komen in de kosten? Als het een exploit is, is dat voor hem ook erg jammer. Volgensmij heb je een behoorlijke marge met 40 euro per mbit?

5 euro marge heb ik erop
inkoop is 35 euro verkoop 50 euro

pierce
15/06/09, 10:56
Er was recent een topic op WHT over het gijzelen van data, al dan niet een server of rack.
Wellicht kun je daar wat mee?

Phu
15/06/09, 10:57
Kan jouw klant tussentijd zien dat zijn dataverkeer te hoog aan het worden is, krijgt hij meldingen? d.w.z. had hij de schade voor zichzelf kunnen beperken?

Hij heeft gewoon toegang tot zijn cacti paneel
en hij had zelf ook kunnen kijken wat het was.

Marin
15/06/09, 10:58
Hij heeft gewoon toegang tot zijn cacti paneel
en hij had zelf ook kunnen kijken wat het was.

Akkoord, dan gewoon een gerechtsdeurwaarder...

Phu
15/06/09, 10:59
Er was recent een topic op WHT over het gijzelen van data, al dan niet een server of rack.
Wellicht kun je daar wat mee?

Mwah dat geizelen enzo heb ik geen zin in hij betaald voor de rest wel netjes
alleen hij heeft geen zin de nacalculatie te betalen.

Ik vroeg me dus af wat voor stappen ik kan ondernemen
Arag ben ik wel bij verzekerd maar die zijn zooooow traag dat ik beter een eigen advocaat kan inschakelen maarja die kosten zijn ook niet goedkoop.

En hoe groot is de kans dat ik de kosten gedekt krijg voor alles.

Randy
15/06/09, 11:22
Die kosten zijn voor de klant, niet voor jouw. Voor een bedrag tot ~5000 euro kun je nog via Kanton gaan en heb je geen advocaat nodig. Daarboven moet je naar de grotemensenrechtbank en je wel verplicht laten vertegenwoordigen door een procureur, hetgeen de kosten (voorschotten) voor beiden omhoog gooit.

YolkNet
15/06/09, 13:11
Lijkt me dat de klant aansprakelijk is voor de schade. Hij heeft er zelf voor gekozen om de server zelf te onderhouden. Dus ook de updates van de software.
Jij faciliteert een server, wat hij er verder mee doet is zijn pakkie an. Even als de gevolgen.
Als mijn wc verstopt raakt omdat er tampons, papier en weet ik veel wat nog meer in zit dan kan ik die kosten ook niet verhalen op het rioleringsbedrijf. Daar draai ik gewoon zelf voor op.

MediaServe
15/06/09, 14:05
5 euro marge heb ik erop
inkoop is 35 euro verkoop 50 euro

Overleg anders eens met je eigen provider. Wij hebben exact hetzelfde ook gehad, Roundcube exploit bij een klant die vervolgens ontzettend traffic ging verstoken. Wij gaan klanten in dat geval dezelfde dag nog op 10 Mbps zetten om verdere kosten te voorkomen, maar dan nog kan de factuur hoog uitvallen voor enkele klanten.

Aangezien wij geen winst willen maken op de ellende van klanten worden dit soort dingen met een onkostenvergoeding afgedaan. Wellicht kun jij met jouw provider ook regelen dat je die 20 Mbps tegen kostprijs krijgt en kun je daarmee jouw klant tegemoet komen. Je geeft immers aan dat je graag met de klant verder wilt, aangezien het één van je eerste klanten is.