PDA

Bekijk Volledige Versie : statistieken server



pvdpf
14/06/09, 22:35
Beste Collega's,


Wij zijn bezig een website te ontwikkelen ( dat is nog niet zo spannend).

Deze wordt d.m.v. load balancing over meerdere webservers verdeeld.
Nu wil ik toch de bezoekers over alle server in 1 overzicht hebben.
(ook handig voor adverteerders e.d.).

Ik heb gekeken naar AWstats, deze gebruikt de log bestanden om de statistieken te maken.
Maar hoe kan ik er voor zorgen dat deze de logs van alle webservers afhaalt?

Of iemand andere tips hoe ik dit het beste kan doen?


Edit: Ik wil hier een aparte server voor inrichten om de webservers hiermee niet te belasten.


Alvast bedankt.

goudgeel
14/06/09, 23:51
Cacti ? Apache load ophalen ...

Of Google Stats..

Phu
15/06/09, 05:30
Misschien dat je kan experimenteren.

Vanaf beide servers de dagelijkse logs scpen naar een nieuwe server of vps
daarop de domeinen toevoegen

de logs van beide servers vanaf deze server toevoegen (of dat werkt weet ik niet100 %)
en dan door awstats alles laten draaien.

Of je met de awstats 2 logs kan inlezen zou nog beter zijn dan hoef je niets te appenden
of toe te voegen aan 1 log.

Marin
15/06/09, 09:10
Er zijn mogelijkheden (vraag me it mn hoofd niet hoe) om die logs in een sql te gooien, dan zijn er natuurlijk wat meer mogelijkheden.

Way2Death
15/06/09, 09:11
je kunt natuurlijk google stats gebruiken, deze registreert per domein.
Wat je ook zou kunnen doen is een kleine script (php) schrijven die van beide servers de awstats er af haalt en vervolgens gewoon bij elkaar optelt. Natuurlijk kan dit niet met grafieken die er in zitten. Maar mijn eerste aanrader zou google stats zijn.

wonko
15/06/09, 09:38
maak een simpel scriptje dat voor het laten lopen van de awstats de logfiles centraliseert (scp of zoiets), gebruik dan het tooltje dat bij awstats zit: "logresolvemerge.pl". Deze gaat logfiles scannen, hersamenvoegen tot één, en ondertussen ook de resolving doen van de IP-adressen. Let op, je zal je logformat moeten aanpassen, zodat je het juiste IP logt (anders zullen alle bezoekers van de LB komen)

Een andere optie is het parsen van de logs van je balancer ipv je webserver. Het zijn dezelfde gegevens...

The-BosS
15/06/09, 16:12
Zoals wonko al aangeeft is het veel handiger om de gegevens rechtstreeks uit je loadbalancer te halen. En kan je bvb met gebruik van cacti of eigen rrd een grafiek maken die toont naar welke webserver de user gaat. Zo kun je ook direct vast stellen of de load inderdaad verdeeld wordt over de 2 server of niet.

Andere oplossing is om je webserver naar een aparte syslogd server te laten schrijven, dan heb je de log files ook op een centrale plaats.

Japje
15/06/09, 16:18
elke dag logs scp'en en dan samenvoegen en verwerken:

http://jehiah.cz/archive/sorting-apache-logs