PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerste server



fyver
14/06/09, 16:34
Hallo,
ik zou binnekort mijn eerste server aanschaffen.
De bedoeling ervan is om er VPS servers op te laten lopen en ik vroeg me af of ik een server als deze zou kunnen gebruiken:

IBM xSERIES 345 I-XEON 2800x2/1024 mb ram/72 Gb HDD

of

DELL POWEREDGE 2650 XEON 2800X2/2048 mb ram/72 Gb HDD

desnoods steek ik er een HDD extra in en een paar ram latjes zijn ook geen probleem.

Ik vroeg me voornamelijk af wat deze aankunnen qua CPU en hoe groot het verschil zou zijn met XEON 2400x2.

Ook zou ik graag weten hoeveel VPs servers ik erop zou kunnen laten draaien niet rekening houdende met de HDD of RAM.

Met vriendelijk groet,
fyver

Edit: dit moest in unmanaged staan.

Randy
14/06/09, 16:37
Geen van beiden. Ze zijn te oud, verbruiken teveel stroom en hebben DDR1-ECC geheugen dat onbetaalbbaar is.
Verder kun je niet zeggen hoeveel VPS'en erop kunnen, zeker niet zonder naar RAM te kijken. Dit kun je - afhankelijk van de gebruikte virtualisatietechniek -niet overboeken. En dit moet je ook zeker niet willen want dan ga je swappen en klapt je hele disk i/o in elkaar, het traagste in (bijna) elke server. (Op zie van mij en Jesper na dan :))

Marin
14/06/09, 16:49
72GB, waarschijnlijk zijn het Scsi disks? Die zijn erg prijzig en veel opslag kun je vergeten. Daarnaast moet je je afvragen wat het maximale ram is wat erin kan. Voor een VPS ga je pas praten vanaf 8GB. En het geheugen is te traag.

De servers waar jij mee komt zijn leuk om mee te spelen maar zeker niet geschiks als VPS bak in een productie omgeving.

Voor VPS zou ik sowieso naar een quadcore kijken. Toevallig zoek ik ook een nieuwe server voor VPS, kijk eens in dit topic (http://www.webhostingtalk.nl/hardware/150325-nieuwe-server-voor-xen.html) wat wordt geadviseerd e.d.

fyver
14/06/09, 17:40
Iedereen al heel bedankt. VOor jullie reply's.

En anders een dell poweredge 1850 3.0ghz xeon 4gb ram en 2x 73gb 15000 rpm sca seagate hdd.

Jullie merken vast wel dat ik een nogal low budget heb maar dat komt omdat ik nog maar 18 ben en iets klein wil opbouwen ik ben nog niet zeker voor vps of gewoone webhosting ik vermoed dat deze server quacpu genoeg heeft voor webhosting maar tekort schiet voor vps, ik zou dan ook maar 10-15 vpssen hoogstens moeten hebben.

Met vriendelijke groet,
Fyver

Marin
14/06/09, 17:43
10-15 vpssen??? Daar heb je echt wel 2 goede servers voor nodig hoor. Dat ga je hier niet mee redden.

Zeker niet met deze opslagcapaciteit. Je kan beter voor goede sata of sas disks gaan. Waarom per se SCSI?

Wat is je budget ongeveer?

fyver
14/06/09, 17:52
Onder de 400€ maar ik denk dat ik gewoon ga beginnen met webhosting omdat ik anders heel ver over men budget ga moeten gaan.

Wynand
14/06/09, 17:59
Ik neem aan dat je de benodigde diploma's en nummertjes al hebt?

Voor €400 heb je geen server die geschikt is om in een productieomgeving VPS' te gaan draaien, ook niet direct een die geschikt is om voor webhosting te gebruiken.

vipeax
14/06/09, 18:00
Of je huurt een dedicated server ipv een server te kopen en dan kun je wel fatsoendelijke hardware nemen (of is je maandelijks budget veel lager dan 200-300 euro?) (tevens zou ik nog niet de helft van je budget over hebben voor zo'n oude hardware welke erg duur is in gebruik(stroom), slechte performance tegenover budget hardware van nu en bij vervanging nog eens extra duur is.)

fyver
14/06/09, 18:15
Server zou ook niet voorproductie omgeving zijn maar meer privé om testen op te doen en om er vnml mee te leren werken.
En mss wat kleine webruimtes te verhuren om wat van de kosten te dekken, de vpsen die ik er btw zou opzetten zijn ook maar mini hoor, iets van een 128mb-512mb ram en 5-25gb hard drive en zo maar 4-8 niet van die grote server.

Het is vnml om ermee te leren werken en problemen op te lossen en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Fyver

Marin
14/06/09, 18:44
Ja, om mee te spelen kun je alles gebruiken.. Maar als je webruimte gaat verhuren zou ik toch voor wat beters gaan.

Je begint een webhostingbedrijf?

Phu
14/06/09, 18:57
Ik neem aan dat je de benodigde diploma's en nummertjes al hebt?

Voor €400 heb je geen server die geschikt is om in een productieomgeving VPS' te gaan draaien, ook niet direct een die geschikt is om voor webhosting te gebruiken.

tegenwoordig kopen de budgethosters:

1u chieftec of andere rotzooi 50 euro
asrokjes desktop 40 euro
1x dual quad core 150 euro
4x 2 gb el cheapo 50 euro
2x 500 gb 100 euro
1x cdrom speler 10 euro

dit kan zo voor die 400 euro hoor.
of je van een server kan spreken is nog een 2e

Neem anders een (managed) dedicated server scheelt je de kosten van de aanschaf
loopt het daarna goed schaf je alsnog een eigen server aan mits de voldoende ervaring hebt om alles zelfs te doen.


Ja, om mee te spelen kun je alles gebruiken.. Maar als je webruimte gaat verhuren zou ik toch voor wat beters gaan.

Je begint een webhostingbedrijf?

Niets mis met een beetje concurentie hoor ?
bang dat de nieuwe generatie je business om zeep helpt ?

Als het niet loopt hebben we binnenkort toch weer dan het forum webhosting bedrijf ter overname ;)

Randy
14/06/09, 18:58
10-15 vpssen??? Daar heb je echt wel 2 goede servers voor nodig hoor. Dat ga je hier niet mee redden.

Het driedubbele red ik nog wel op een node... :lovewht:

Phu
14/06/09, 19:01
Het driedubbele red ik nog wel op een node... :lovewht:

Gewoon zoveel mogelijk ram erin proppen.
CPU zal het vaak niet zijn tenzij je op een lullig celeron of sempron gaat hosten ....

Randy
14/06/09, 19:02
We hebben het over servers toch? Een Celeron of Sempron is leuk voor in een deurbel om een irritant toontje te laten horen. Verder kun je er weinig mee.

Phu
14/06/09, 19:12
Iedereen al heel bedankt. VOor jullie reply's.

En anders een dell poweredge 1850 3.0ghz xeon 4gb ram en 2x 73gb 15000 rpm sca seagate hdd.

Jullie merken vast wel dat ik een nogal low budget heb maar dat komt omdat ik nog maar 18 ben en iets klein wil opbouwen ik ben nog niet zeker voor vps of gewoone webhosting ik vermoed dat deze server quacpu genoeg heeft voor webhosting maar tekort schiet voor vps, ik zou dan ook maar 10-15 vpssen hoogstens moeten hebben.

Met vriendelijke groet,
Fyver

Doe er beter een 2e cpu bijprikken (40 euro )en wat meer ram 4 gb erbij (40 euro)
dan heb je wel een leuke machine.

Zijn wat ouder dus verbruiken iets meer stroom.
je colocatie zal 10 euro duurder zijn misschien

Maar nog steeds goedkoper dan een complete nieuwe server te kopen van rond de 1200 euro die maar ietsjes zuiniger is qua stroom verbruik.

Marin
14/06/09, 21:48
Niets mis met een beetje concurentie hoor ?
bang dat de nieuwe generatie je business om zeep helpt ?

Als het niet loopt hebben we binnenkort toch weer dan het forum webhosting bedrijf ter overname ;)

Het was een vraag uit interesse. niet negatief bedoeld dus vat mijn opm please niet direct negatief op

fyver
15/06/09, 20:37
Ok, mijn keuze is gevallen op een Supermicro512lb maar ik kan dus kiezen tussen een MSI G31M moederbord en een ASUS p55-MX SE.

wat met doet twijfelen is dta de MSI ps2 6400 ddr2 ram kan draaien en de ASUS dus niet maar ps2 5300 DDR2.

Welk zouden jullie kiezen?

Geert-Jan
15/06/09, 20:41
...ik kan dus kiezen tussen een MSI G31M moederbord en een ASUS p55-MX SE.
Welk zouden jullie kiezen?

En wederom:

Geen van beiden.

...omdat het beide geen server bordjes zijn.

vipeax
15/06/09, 20:50
En wederom:
...omdat het beide geen server bordjes zijn.

Iedereen moet ergens beginnen en een budget voor "echte" hardware heeft ie niet, de problemen zijn toch voor hem en niet voor jou? ;)

@ TS:
Je hebt het hier over moederborden van 30 euro... Als je het dan goedkoop wilt doen, doe het dan niet zóó goedkoop dat je 10 van die servers moet kopen in de hoop dat er 1 tussenzit waar die 10 euro hardware het ook langer dan een maand vol houdt, anders kun je na een korte periode al de hardware van meerdere budget servers gaan mixen tot 1 waarbij alles het wel nog gewoon doet (het moederbord bv zit vol met cheap capacitors, zullen vast lekker snel gaan lekken).

Geert-Jan
15/06/09, 20:53
Klopt, alleen zeg jij het in een uitgebreid antwoord :)

Wynand
15/06/09, 20:55
(moederbord bv zit vol met cheap capacitors, zullen vast lekker snel gaan lekken).Dus..? Die dingen lekken gewoon, cheap of niet. Sommige gaan langer mee dan de rest van de hardware, sommige lekken na een maand of 3, vrij onvoorspelbaar en echt niet zo maar op een budget of merk te plakken.

fyver
15/06/09, 20:56
Welja is ook maar een test server hé om ermee te leren werken meer niet dus hoeft ookniet duur te zijn. De server ligt goed binnen budget en als men budget wat groter is wrsss in de loop van het jaar koop ik wel eens een volwaardige server.

Magnetronkip
15/06/09, 20:59
Ga je thuis testen of in het datacentrum? voor de rest zou ik even in het verkoop gedeelte kijken kom je meestal nog wel servertjes tegen die iets leuks hebben. Of op zoek naar een goedkope dedicated?

vipeax
15/06/09, 21:00
Dus..? Die dingen lekken gewoon, cheap of niet. Sommige gaan langer mee dan de rest van de hardware, sommige lekken na een maand of 3, vrij onvoorspelbaar en echt niet zo maar op een budget of merk te plakken.

Je kunt wel al verschil maken tussen een Solid State capacitor dan de simpele versie. Zowat alle recentere server moederborden zullen ook zulke capacitors gebruiken t.o.v. de oude. Dus met een iets duurder moederbord sluit je i.i.g. zo'n kleine gebreken al eens uit.

Wynand
15/06/09, 21:12
@vipeax: linkje met de technische uitleg erachter is welkom in m'n PM box.

Jorem
15/06/09, 22:10
Een paar vm's (2) op wat minder HQ hardware moet toch best lukken. Kan ie beetje testen met hosting. Zullen in het begin geen zwaar belaste servers zijn namelijk. Als ze drukker bezocht worden nemen dus ook de inkomsten toe en kan ie toch altijd nog upgraden naar een nieuwe zwaardere server.

Zelf 2 jaar terug high end server gekocht. Achteraf gezien zwaar overkill. Geleerd dus gewoon te kopen wat je nodig hebt en niet geld in iets te stoppen wat je er toch niet meer uithaalt.

Klein beginnen met budget server en dan kijken hoe het gaat lijkt me dan ook een goed plan.

p.s. desktop bordjes en slechte kwaliteit begrijp ik niet helemaal. In 1U kan je het beter niet doen, maar als je een 2U hebt met genoeg koeling dan kan het volgens mij weinig kwaad. Heb zelf nu al 4 jaar een backup server draaien (1U) met desktop Asrock bordje en draait nog steeds als een trein. En ja, in een Chieftec behuizing :).

Marin
15/06/09, 22:52
p.s. desktop bordjes en slechte kwaliteit begrijp ik niet helemaal.

Omdat desktop bordjes niet gemaakt zijn om 24/365 te draaien

Spyder01
16/06/09, 00:34
Omdat desktop bordjes niet gemaakt zijn om 24/365 te draaien

Opzich heb je gelijk. Koop je echter een goed desktop moederbord dan kun je probleemloos 3 jaar lang ook 24/7 je pc laten draaien. Het grappige van het verhaal is dat die bordjes dan ook meteen op instapmodel Supermicro moederbord prijs zitten ( +/- € 140,- ).

Als de TS wilt testen en proberen, dan zou ik hem aanraden een Supermicro o.i.d. uit het verkooptopic aan te schaffen. Heb je voor zo`n € 150,- excl. BTW tenminste een beetje fatsoenlijke server hardware.

Phu
16/06/09, 04:48
1 ding snap ik niet;
Je wilt een hosting toko beginnen maar je hebt geen geld (te laag budget)
wat zullen je klanten dan wel niet van je verwachten ?

Ik ben 8 jaar terug begonnen bij vuurwerk met een aantal dure dedicated servers huren.
vanuit een vof, eigen servers kopen was te duur.

Daarna heb ik beetje kapitaal opgebouwt en als ez en wat servertjes gekocht en zelf gecolocated.
Klinkt misschien lullig om te zeggen maar
als je geen geld begin er dan niet aan.

Zoals ik je verhaal lees weet je nog redelijk weinig
je vraagt een andere hoeveel vpsjes op een server kunnen draaien, neem thuis
een paar servers test ze uit met vmware esxi xen of wat dan ook als dat een beetje goed lukt ga dan nog nadenken wil je dit wel . (zomerperiode is het nu)
zie elk jaar dat 18 jarigen net beginnen en eind van de zomer opeens gaan studeren
en dan weer weg toko doen.

1 ritje naar het datacenter kost vaak al meer dan wat je nu aan je server wilt uitgeven.

Tipje neem gewoon een (semi-manged) dedicated server start daarme
wil je later alsnnog de toko verkopen heb je minder problemen met
hardware die vaak dan niet eens betrouwbaar genoeg is.

Ik heb recent 15 servers overgenomen 10 daarvan was desktop ellende.
van doorgeknalde condensators tot ranzige 1u riserkaarten voor video en noem maar op.

Loopt het goed ga je later eigen servers kopen meer geld is beter budget supermicro asus
voor een goeie server koop je dell hp met ilo drac etc.
heb je ook geen problemen bij hardware issues dat regelt een beetje dedicated leverancier wel.

Boyke
16/06/09, 11:17
Supermicro doet in mijn ogen niks onder voor HP of Dell, van elk merk zijn er budget modellen.

fyver
16/06/09, 14:24
1 ding snap ik niet;
Je wilt een hosting toko beginnen maar je hebt geen geld (te laag budget)
wat zullen je klanten dan wel niet van je verwachten ?

Ik ben 8 jaar terug begonnen bij vuurwerk met een aantal dure dedicated servers huren.
vanuit een vof, eigen servers kopen was te duur.

Daarna heb ik beetje kapitaal opgebouwt en als ez en wat servertjes gekocht en zelf gecolocated.
Klinkt misschien lullig om te zeggen maar
als je geen geld begin er dan niet aan.

Zoals ik je verhaal lees weet je nog redelijk weinig
je vraagt een andere hoeveel vpsjes op een server kunnen draaien, neem thuis
een paar servers test ze uit met vmware esxi xen of wat dan ook als dat een beetje goed lukt ga dan nog nadenken wil je dit wel . (zomerperiode is het nu)
zie elk jaar dat 18 jarigen net beginnen en eind van de zomer opeens gaan studeren
en dan weer weg toko doen.

1 ritje naar het datacenter kost vaak al meer dan wat je nu aan je server wilt uitgeven.

Tipje neem gewoon een (semi-manged) dedicated server start daarme
wil je later alsnnog de toko verkopen heb je minder problemen met
hardware die vaak dan niet eens betrouwbaar genoeg is.

Ik heb recent 15 servers overgenomen 10 daarvan was desktop ellende.
van doorgeknalde condensators tot ranzige 1u riserkaarten voor video en noem maar op.

Loopt het goed ga je later eigen servers kopen meer geld is beter budget supermicro asus
voor een goeie server koop je dell hp met ilo drac etc.
heb je ook geen problemen bij hardware issues dat regelt een beetje dedicated leverancier wel.

Ik zal nog geen klanten hebben want ik wil nu alleen testen en ik heb inmiddels al veel bijgeleerd en ik zit er ook aan te denken na mijn test een didicated te gaan huren en daar VPS op te gaan verhuren of webruimte.

Ik zal waarschijnlijk een supermicro van hier op het forum kopen voor wat op te testen en bij te leren.

fyver

fyver
27/06/09, 15:07
Ik heb mezelf dus nu een server gekocht, het is een SERVER IBM XSERIES 346

2gb DDRII
3.6 GHz intel xeon
72gb scsi( welke ik ga vervangen door SATA's)

Enig nadeel is het stroom verbruik.

Ik ga er lustig op los testen eens ik hem heb ontvangen en ik laat jullie nog wel iets weten.

avanmessen
30/06/09, 22:26
Heb een beetje dezelfde ervaring als Phu !

Ben begonnen met een dedicated te huren, heb er enorm veel bij
geleerd en was van de zorgen (hardware en netwerk) verlost ...
Een paar klanten later vond ik het verantwoord om zelf wat aan
te schaffen en te co-locaten en zo groei je rustig verder door ...

Je hebt nu een server gekocht die vrij veel verbruikt, steek niet je
geld in SATA disks en gebruik hem puur als test platform, later kan
je dan met een propere setup ergens beginnen ... dedicated ...

:thumbup:

Marcel M.
04/07/09, 13:46
Wat ik een beetje mis in het verhaal is waarom je persee op eigen server wilt gaan hosten.

Als je je beperkt tot het hosten van websites kun je als beginner beter een reseller-account nemen. Da's voordelig en al behoorlijk leerzaam. Die server kan je dan eerst thuis gebruiken om ervaring op te doen met het inrichten van servers en met de ins en outs van linux op servers...

fyver
04/07/09, 14:07
Wel, vele mensen hebben mij al het advies gegeven van eerst een dictated te huren en daarop dan 1 vps te draaien met webhosting en dan de rest van de dictated verder onder te verdelen in vpssen.

Ik ga dan ook deze raad opvolgen en ik ga dus een dictated huren ergens dit jaar.

Eerst ga ik een planning opstellen en wat experimenteren met wat ik heb om bij te leren en problemen te verhelpen.

ju5t
04/07/09, 15:05
Dedicated. Geen dictated ;-)

analog_
16/08/09, 23:12
Voor 400euro kan ik alvast veel leukere tweedehands machines dan bovenstaande. Je moet zoeken naar dual dual cores in het opteron smaakje. Als je een beetje zoekt kan ik bovenstaande spec voor 150euro kopen.

Triloxigen
16/08/09, 23:43
Ik neem aan dat je de benodigde diploma's en nummertjes al hebt?
diploma's? nummertjes?

Wynand
16/08/09, 23:48
Topic is van Juli mensen..


diploma's? nummertjes?Bedrijfsbeheer diploma en Kvk/BTW nummer.

NWO
17/08/09, 12:38
Dat bedrijfsbeheer is tegenwoordig niet meer verplicht hoor ;-)

> OEPS, zie net pas dat ie uit juli is. Excuses.

Wynand
17/08/09, 12:56
Iedere zelfstandige die zich inschrijft bij het ondernemingsloket moet over een welbepaalde mate van kennis bedrijfsbeheer beschikken en dit kunnen bewijzen aan de hand van eerder behaalde diploma's of attesten of via praktijkervaring. Indien je een gereglementeerd beroep beoefent dan dien je naast het bedrijfsbeheer ook de kennis van beroepsbekwaamheid aan te tonen. Naast de zaakvoerder kunnen ook aangestelden (familie, helper,...) het bewijs leveren.
http://www.lvz.be/startersgids

paul999
17/08/09, 17:11
België is geen Nederland :) (En Nederland geen België)

Wynand
17/08/09, 17:35
En TS komt uit België...