PDA

Bekijk Volledige Versie : Klant wordt beschuldigt van oplichting



Nextreme
12/06/09, 11:48
Hallo,

Gisteren krijgen wij een telefoon van iemand die zegt door een van onze klanten opgelicht te worden. En hij verzocht mij de website offline te halen.

Ik heb deze persoon verteld dat wij geen website's offline halen wanneer de eigenaar zijn facturen richting ons netjes betalen.
Tevens vermeld dat ik nog geen contact met politie of justitie heb gehad dus daarom ook de website niet offline haal.

Nu werd er gedreigt/verteld dat, dan de politie wel zeer binnenkort zou aankloppen.

Ik heb de klant gesproken en deze spreek tegen dat dit het geval is.

Aangezien ik er meer van wilde weten heb ik via internet gezocht op de website van deze klant, en kom daar toch wel wat veronderustende topics op forums tegen, waar mensen aangeven opgelicht te zijn door deze persoon.

We weten nu niet goed of we de website offline moet halen of niet.

Enerzijds willen we niet zomaar de website offline halen, omdat "1" persoon zegt opgelicht te zijn door deze website.

Anderzijds willen we geen gedonder hebben met politie en justitie, omdat dat onze naam door het slijk kan halen.

Iemand hier ervaring mee of tips?

jinxedworld
12/06/09, 11:53
Meewerken met de politie als ze komen. En dergelijke klachten serieus nemen, echter niet zelfstandig ingrijpen. Voor hetzelfde geld is jouw klant wel goed bezig. Als je klant het tegenspreekt, tsja, wat doe je dan? Politieagentje spelen? Da's niet ons werk volgens mij.

Boven alles je gezond verstand gebruiken.

Voor de zekerheid kan je het beste een jurist aanschieten, of even wachten op ICTRecht :)

Stewie
12/06/09, 11:54
Nu werd er gedreigt/verteld dat, dan de politie wel zeer binnenkort zou aankloppen.

Je praat met een kindje van 12. Overgaan naar schriftelijke communicatie om het niveau omhoog te krijgen.

Je geeft zelf aan pas te handelen na verzoek van de politie, dus zijn argument is daarmee al onderuit gehaald.


Anderzijds willen we geen gedonder hebben met politie en justitie, omdat dat onze naam door het slijk kan halen.
Zo werkt dat niet. Als het verhaal klopt, dan krijg je een fax of telefoontje van een agent. Indien telefoontje, altijd vragen om schriftelijke bevestiging per fax. E-mail kan ook, maar niet elke agent kan de eigen naam spellen, dus je kan zomaar emailtjes krijgen van algemene adressen met niet bestaande of fout gespelde adressen van de agent zelf.

Uit eigen ervaring kan ik je ook vertellen dat ip adressen overschrijven moeilijk blijkt. We hebben wel eens 5 faxen gekregen voor dezelfde zaak, elke keer een andere fout, van vinkjes verkeerd gezet, tot niet bestaande ip adressen en andere cases.

Als je vervolgens normaal handelt op een schriftelijk verzoek, dan is er NIETS aan de hand en je naam zal nooit naar buiten worden gebracht. Je staat er immers helemaal buiten.

Ik vind dat agenten top werk doen, maar een compter cursus zouden ze moeten verplichten. De enige politie afdeling die langs komt is de NHTCU, en die gozers zijn TOP!

Triloxigen
12/06/09, 12:19
Worden er via de website illegale zaken verricht?
Zo niet, dan heb jij er niks mee te maken.

Nextreme
12/06/09, 12:25
Je praat met een kindje van 12. Overgaan naar schriftelijke communicatie om het niveau omhoog te krijgen.

Je geeft zelf aan pas te handelen na verzoek van de politie, dus zijn argument is daarmee al onderuit gehaald.
Zo werkt dat niet. Als het verhaal klopt, dan krijg je een fax of telefoontje van een agent. Indien telefoontje, altijd vragen om schriftelijke bevestiging per fax. E-mail kan ook, maar niet elke agent kan de eigen naam spellen, dus je kan zomaar emailtjes krijgen van algemene adressen met niet bestaande of fout gespelde adressen van de agent zelf.

Uit eigen ervaring kan ik je ook vertellen dat ip adressen overschrijven moeilijk blijkt. We hebben wel eens 5 faxen gekregen voor dezelfde zaak, elke keer een andere fout, van vinkjes verkeerd gezet, tot niet bestaande ip adressen en andere cases.

Als je vervolgens normaal handelt op een schriftelijk verzoek, dan is er NIETS aan de hand en je naam zal nooit naar buiten worden gebracht. Je staat er immers helemaal buiten.

Ik vind dat agenten top werk doen, maar een compter cursus zouden ze moeten verplichten. De enige politie afdeling die langs komt is de NHTCU, en die gozers zijn TOP!

Oke, dan wacht ik gewoon het telefoontje van politie en/of justitie af en zie dan wel verder.

Bedankt voor de tips, en advies!

Wat is de afdeling is NHTCU?

Nextreme
12/06/09, 12:26
Worden er via de website illegale zaken verricht?
Zo niet, dan heb jij er niks mee te maken.


Het is een webshop, waar gewoon normale producten verkochten worden.

Mij is verteld, door de persoon aan telefoon, dat er wel betaald is maar niet geleverd wordt.

Triloxigen
12/06/09, 12:28
Het is een webshop, waar gewoon normale producten verkochten worden.

Mij is verteld, door de persoon aan telefoon, dat er wel betaald is maar niet geleverd wordt.

Daar heb jij dus niks mee te maken, dat is iets tussen de webwinkel en de klant.
Dat mogen ze lekker zelf uitzoeken, als er problemen zijn moet hij eerst nar de politie gaan.

Ga ook niet bemiddelen, zeg dat je er buiten staat en er verder niks mee te maken hebt (want dat is ook zo).

Nextreme
12/06/09, 12:45
Daar heb jij dus niks mee te maken, dat is iets tussen de webwinkel en de klant.
Dat mogen ze lekker zelf uitzoeken, als er problemen zijn moet hij eerst nar de politie gaan.

Ga ook niet bemiddelen, zeg dat je er buiten staat en er verder niks mee te maken hebt (want dat is ook zo).

Heb ik ook tegen deze persoon verteld. Maar zit er toch wel beetje mee in me maag, snap je.

Bedankt voor het advies in ieder geval!

Merlijn
12/06/09, 13:16
Wat is de afdeling is NHTCU?

National High Tech Crime Unit. Afdeling binnen het KLPD die zich bezig houdt met de grote (online) criminaliteit. Deze zullen voor zaken als hier omschreven nieteens de pen oppakken. Dit is echter een divisie de zeker verstand van zaken heeft.

Overigens is het NHTCU zeker niet de enige afdeling die bij je langs kan komen ivm online criminalitiet. Er zijn echter weinig afdelingen die echt verstand van zaken hebben.

NedBoys
12/06/09, 14:47
Niks doen tot dat de politie aan de deur komt. Iedereen kan wel gaan schreeuwen dat die opgelicht word door een site.

slipperman
16/06/09, 19:21
Ook de politie heeft hier niks mee te maken, wachten tot je iets van justitie hoort.